Onko kohtuutonta pyytää miestä muuttamaan työaikaa, jotta se sopisi paremmin perhe-elämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hankalaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä kans mies lähtee usein töihin 5-6 välillä aamulla. Kotiin palaa yleensä klo. 16.00-17.00 välillä.. joskus myöhempäänkin. Ei hän mitään päikkäreitä nuku. Minä teen hänelle ruoan ja syödään kahdestaan. Sen jälkeen hän tekee omia juttuja (auton laittoa, nurmen leikkuuta tms.) tunnin tai pari ja sitten antaa minulle oman ajan ja seurustelee vauvan kanssa sen aikaa. Vauvan kanssa menen sänkyyn 20.00 ja mies tarkastaa sähköpostinsa ja surffailee netissä ja tulee sänkyyn katsomaan ysiltä leffaa tai muuta illan sarjaa ja jutellaan samalla. Nukutaan siis perhepedissä (vauva 3 kk). Joskus käydään saunassa kun vauva on nukahtanut. Näin meillä.

Minusta molempien pitää saada päivässä omaa kiireetöntä aikaa lukea lehdet tai mitä nyt kukin haluaa kotona tehdä kun toinen seurustelee lapsen/lasten kanssa. Mutta perheen ehdoilla pitää tässäkin mennä. AP:n tapauksessa mies olisi tehnyt ryhtiliikkeen perheeseen päin jo aikoja sitten, jos minun mies olisi. Kyllä jos lapsia on halunnut itselleen, niin enemmän vastuuta on otettava eikä vaan omaa kivaa ja aikaa ajatella. Samoin päikkärit ja yökukkumiset pois ja hyvissä ajoin nukkumaan.

Viimiseksi pyytäisin vaihtamaan työaikoja, mutta kun tuntuu vuosien jälkeen, ettei mikään puhe mene perille. Ja kyllä olen hoitovapaan jälkeen menossa töihin ja lasten välissä olen ollut töissä. Silloin hoidan lapset aamulla, vien hoitoon. Haen hoidosta ja hoidan yksin illan... Tyhmä tai ei. Haluaisin perhe-elämän saada toimimaan, mutta yksin minusta ei siihen ole. Mies ei kuitenkaan halua poikamieheksi, vaan haluaa pitää perheen, kunhan sille ei tarvitse tuhlata aikaa. Ja "tähteitä" on yleensä kaapissa, mutta mies haluaisi lämpöisen ruoan töistä tullessa ( siis ei lämmitettävää ). Harvemmin hänelle ruokaa erikseen teen, vaan saatan laittaa päivällisen aikaisemmin, jolloin me sitten lasten kanssa lämmitämme sitä myöhemmin.

Nyt kun tätä kirjoittaa, niin meidän perhe-elämä on aika olematon, ja vaikutan alistetulta vaimolta. Ehkä näin, mutta miten päästä tästä ilman eroa?

siis kuopus herää aikaseen aamulla. Ei me miehen mukaan herätä. Ja aamupalaa en alkaisi miehelle tekemään kun tässä on oikeitakin lapsia ketä täytyy hoitaa=)

[QUOTE="tööt";24487376]Ei se nyt ihan noinkaan mene. Minä en ole iltauninen enkä varmasti ala väkisin makaamaan sängyssä, uni ei tule ennen puolta yötä.[/QUOTE]

Se on eri asia, jos vähäuninen yökyöpeli, kun itse. Puoliltaöin korkeintaan nukkumaan. Neljä tuntia hyvää unta riittää, kahdeksasta olisi jo päänsärky. Mutta mikäli tarvitsee enemmän unta, on mentävä aiemmin. Yökyöpelit harvoin tarvitsevat paljon unta. Viikonlopulla voi sitten yrittää nukkua hieman kauemmin, jos jaksaa.

Voi taivas teidänkin ongelmia. On töitä, on päikkäreitä, ruokaa ja lounasta. Ja siitäkin saadaan ongelma aikaiseksi.

Mä en vaan aina ymmärrä ihan kaikkien ihmisten ongelmia...

aseta itsesi miehen asemaan ja siihen minkälainen hänen päivänsä on:
-herää aamulla töihin aikaisin, mutta pääsee aikaisin pois (plussaa)
-tulee töistä ja saa heti nenän eteen vastavalmistetun ruoan (plussaa)
-sen jälkeen päikkäreille tunti/kaksi/kolme (plussaa)
-pikku aika ehkä lasten kanssa touhuilua (kunhan ovat kiltisti, niin plussaa)
-penskat menee nukkumaan (plussaa)
-omaa aikaa puoleen yöhön (plussaa)

kyllä minullekin tuollainen elämä kelpaisi, enkä saavutetuista etuuksista haluaisi luopua ihan helpolla. Jos tulisi ero, niin eipä olisi lämmintä ruokaa töiden jälkeen tarjolla ja muita kodin ylläpito palveluja (veikkaan, ettei mies paljoa pyykkejä pese tai levittele tai imuroi). Sitten joutuisi itse hoitamaan kotia eikä omaa aikaa olisi yhtään.... :D on tainnut ap tehdä miehelleen karhunpalveluksen..

Oisko terapia kova sana? Miehen pitäisi nyt ymmärtää, ettei voi sekä syödä että säästää kakun. Ja jos sun puheista ei perusta, niin sitten ammattilaisen.

Tätäkin miettinyt, mutta jotenkin mies vaan saa aina asian käännettyä niin, että vain minulla on ongelma... Tosin voishan sitä ehdottaa sen varjolla, että minä pääsisin ongelmastani eroon=)

[QUOTE="vieras";24487498]aseta itsesi miehen asemaan ja siihen minkälainen hänen päivänsä on:

kyllä minullekin tuollainen elämä kelpaisi, enkä saavutetuista etuuksista haluaisi luopua ihan helpolla. Jos tulisi ero, niin eipä olisi lämmintä ruokaa töiden jälkeen tarjolla ja muita kodin ylläpito palveluja (veikkaan, ettei mies paljoa pyykkejä pese tai levittele tai imuroi). Sitten joutuisi itse hoitamaan kotia eikä omaa aikaa olisi yhtään.... :D on tainnut ap tehdä miehelleen karhunpalveluksen..[/QUOTE]

totta, ikävä kyllä!

[QUOTE="vieras";24487498]aseta itsesi miehen asemaan ja siihen minkälainen hänen päivänsä on:
[/QUOTE]

Niinpä. Herää kysymys, mitä se mies tekee perheessä? Ok, tuo leivän pöytään, mutta kohta ap:kin tuo oman osansa, aikooko mies muuttua? Tuskin. Sehän on vieläkin kuin lapsuudenkodissaan, äiti tuo ruuan nenän eteen ja siivoaa jäljet.

Pistä miehesi lukemaan tämä ketju, ulkopuolisten mielipiteet saattaisivat avata miehen silmät.
Lapsia tehdessä fakta vaan on että silloin ne vanhemmat joutuvat pakosti luopumaan jostakin mikä kuului ennen siihen helppoon omaan elämään mutta vastineeksi he saavat lapsen/lapset ja perhe-elämän. Ja suurimmalla osallahan se on ollut oma valinta.

[QUOTE="pah";24487089]Aikaisemmin illalla maate, niin jaksaa päivän. Aikuinen ihminen ei tarvitse päiväunia, kunhan yö on tarpeeksi pitkä. Se on vain tottumiskysymys, että nukkuu päikkärit. Enkä tajua miten aikuidet viitsivät nukkua päivällä, menee monta tuntia ihan hukkaan. Ja kyllä itsekin teen työtä, johon tarvitsee herätä klo 5, ja mieheni herää samaan aikaan. Eikä meistä kumpikaan nuku päivällä, nukumme 7-8h yöllä.[/QUOTE]

täysi peesi tähän. ei tarvita mitään työaikojen uudelleenjärjestelyjä kun mies vaan jättää päikkärit ottamatta ja menee tarpeeksi ajoissa nukkumaan ettei tartte seuraavana päivänä lyhentää univelkaa.

mihin asti ap sun miehes oikeen niitä päikkäreitä vetää?

Sano ensi kerralla että sinäkin olet joutunut luopua mm. työnteosta lastesi hyväksi. Lapset muuttavat elämää, se on ihan selvä asia. Ja ei ole oikein että sinä joudut aina joustamaan. Meillä mies aina sanoo että ei joskus illasta saa unta jos torkahtaa töiden jälkeen liian kauaksi aikaa.

Työaikaa en käskis muuttamaan. Meillä ainakin tuo aamu 5- 13.30 toimii. Mies saattaa vähän torkahtaa tai käydä koneella jonkun aikaa töiden jälkeen, mutta ei se koko iltaa itselleen vaadi vapaaksi.

tehkää miehen syyslomalla niin, että vaihdatte rooleja. Lähde sinä kotoa viiden päivän ajan aamulla klo. 6.00 harrastamaan ja palaa samoihin aikoihin kun mies tulisi normaalisti töistä. Vaadi lämmin ruoka. Nuku päikkärit jne jne. Ja muista valvoa puolille öin. Katso kuinka monessa päivässä alkaa miehellä nousta savu korvista.. Veikkaan, että pari päivää riittää. Olisiko sitten valmiimpi keskustelemaan perheen pelisäännöistä?

meillä mies lähtee joka aamu viikolla 5 :deltä töihin tulee kolmen jälkeen,syö ja laittaa neljältä päikkäreille nukkuu kuuteen asti.. . lapset laittaa nukkuu 20-21 aikaan.me menemme noin klo 23 nukkuun.. et viikolla osallistuu perhe elämään noin 2 tunnilla. viikonloppuna nukkuu pitempään kuin me ja sit on meidän kanssa muuten.. mut ei tämä systeemi haittaa minua nautin siitä kun saan yksin kasvattaa enimäkseen lapsia..

Viimiseksi pyytäisin vaihtamaan työaikoja, mutta kun tuntuu vuosien jälkeen, ettei mikään puhe mene perille. Ja kyllä olen hoitovapaan jälkeen menossa töihin ja lasten välissä olen ollut töissä. Silloin hoidan lapset aamulla, vien hoitoon. Haen hoidosta ja hoidan yksin illan... Tyhmä tai ei. Haluaisin perhe-elämän saada toimimaan, mutta yksin minusta ei siihen ole. Mies ei kuitenkaan halua poikamieheksi, vaan haluaa pitää perheen, kunhan sille ei tarvitse tuhlata aikaa. Ja "tähteitä" on yleensä kaapissa, mutta mies haluaisi lämpöisen ruoan töistä tullessa ( siis ei lämmitettävää ). Harvemmin hänelle ruokaa erikseen teen, vaan saatan laittaa päivällisen aikaisemmin, jolloin me sitten lasten kanssa lämmitämme sitä myöhemmin.

Nyt kun tätä kirjoittaa, niin meidän perhe-elämä on aika olematon, ja vaikutan alistetulta vaimolta. Ehkä näin, mutta miten päästä tästä ilman eroa?

eihän tuo ongelma ole työajoissa vaan teidän parisuhteessa. "mies haluaa lämpimän ruoan, ei lämmitettävää" voi apua! Mistä näitä löytyy? Onhan se ruoka lämmintä kun sen lämmittää :D Kyllä kuulostaa aika pilalle hemmotellulta. Tuohon ei mitkään työajan vaihdot auta, koska sitten mies nukkuu ne päiväunet siellä 16-17 jälkeen. Olet taas yksin illat. sitten alkaa vaan valvomaan myöhempaan ja myöhempään.

Kunnon keskustelu!!! Onko anoppi passannut miestäsi liikaa ja nyt toivoo samaa vaimolta?

Työaikojen muutos vois olla ihan hyvä (jos siis on tosiaan ihan tuosta vaan muutettavissa), jotta mieheltä loppuis tekosyyt olla olematta perheensä kanssa. Huono puoli tuossa on sitten se, että jos miestä ei tosiaan oikea perhe-elämä kiinnosta niin sitten se keksii uuden tekosyyn viettää omaa aikaa, nukkua päikkäreitä ja elää niinkun äitinsä kanssa ja sitten alkaa olla vaihtoehdot vähissä jos miestä ei saa asiaa tajuamaan..

[QUOTE="vieras";24487831]tehkää miehen syyslomalla niin, että vaihdatte rooleja. Lähde sinä kotoa viiden päivän ajan aamulla klo. 6.00 harrastamaan ja palaa samoihin aikoihin kun mies tulisi normaalisti töistä. Vaadi lämmin ruoka. Nuku päikkärit jne jne. Ja muista valvoa puolille öin. Katso kuinka monessa päivässä alkaa miehellä nousta savu korvista.. Veikkaan, että pari päivää riittää. Olisiko sitten valmiimpi keskustelemaan perheen pelisäännöistä?[/QUOTE]

tää oli ihan loistava neuvo! paas ap kysästen suostuuko mies tähän :D

veikkaan että ei suostu.

Mun täytyy kyllä sanoa, että hyppisin riemusta, jos mun miehellä olis tollaiset työajat. Tässä familyssä ei koskaan ole myöskään tuollaista palvelua miehelle ja jos sellaista haluaa, niin etsikööt jonkun muun itseään palvelemaan. Mä olen vaimo, en palvelija.

Tähän pakko huomauttaa, että olen myös monesti pyytänyt, että saisiko mieheni järjestettyä työaikansa fiksummin. Lähtee töihin noin klo 9 ja palaa noin klo 20. Työpäivän pituus on noin 9,5h ja siihen matkat päälle 2x35min. Joskus kyllä tuntuu, että en jaksa, mutta kun ei juuri ole vaihtoehtoja, niin pakkohan se on. Vapaita normaalit 2 pv viikossa ja satunnaisesti 3 vapaata/vko. Ja ihan kateellinen olen kaikille perheille, joissa mies tulee kotiin klo 17 tai aiemmin. Teillä on aikaa tehdä yhdessä perheenä. Herättele nyt sitä miestäs ja tehkää asioita, kun se kerran on mahdollista. Mä haaveilen yhteisistä arki-illoista perheen kesken. Ne on harvassa ne.

Laita paperille konkreettinen ehdotus päivän kulusta johon itse olisit tyytyväinen. Se toimikoon keskustelun runkona. Tästä sitten kompromissi: 1-3 asiaa, vaikka miehen itsensä valitsemaa, joista lähteä liikkeelle HETI. Olet ollut liian kiltti, toivonut miehen ymmärtävän. Sellainen tyyli ei mennyt perille vaan miehesi tarvitsee jämäkämpää viestintää.

Itselläni on tapana kysyä mieheltä siivouspäivänä imuroiko hän mielummin vai tiskaa? Ei siis "voisitko" vaan "kumpi näistä". Toimii!

Kannattaa vähän miettiä valmiiksi miten pysyt jämäkkänä. Googleta vaikka aiheesta.Sovi aika jolloin keskustelette. Voit miettiä valmiiksi ajankohdan ja ehdottaa sitä. Kun keskustelette, muista ettet liikaa lähde perustelemaan miksi haluat muutosta, mies on ne jo kuullut. Yksi jämäkkä toteamus riittää: Muutos nyt vain on tultava.

Ota jämäkäksi opettelu haasteena. Siihen voi lisätä myös huumorin. Tsemppiä;)!

Alkuperäinen kirjoittaja ööööö;24487328:
Jos menee illallaa nukkumaan 22.00 ja herää esim. 4.30 siinä ehtii nukkumaan 6,5 tuntia, ja jos tarvitsee enemmän ni nukkumaan 21.00.
Jos herätys on vaikka 5.30 ja menee nukkumaan 21.00 niin ehtii nukkua 8,5 tuntia mikä on jo aika paljon. Ihan on itsestään kiinni, millaset ne yöunet on.

Minä tarvitsen paljon unta. Menen nukkumaan klo 21 ja herään klo 6. Ehdin nippanappa töihin seitsemäksi.

Yhteistyössä