Onko ketään silmien laserleikauksessa (lasik) käynyttä?

  • Viestiketjun aloittaja jännittää kovasti
  • Ensimmäinen viesti
jännittää kovasti
Minulla olisi leikkaus reilun viikon päästä ja nyt on alkanut kovasti jännittää.
Millaisia kokemuksia teillä on?
Miltä se itse operaatio tuntui? ja miten toivuitte?
Ja vieläkö olet ilman silmälaseja??????
 
Nopeaa, kivut ihan siedettäviä jälkeenpäin ja kesti vain sen yhden illan. Ei ole tarvinnut sen jälkeen laseja.

Kurjin vaihe oli se silmän "paineistaminen". Semmoselta tuntuu varmaan vessanpöntönpohjalta kun sitä imetään sellasella imukupilla. Tuntui siis, että se silmä "imaistaan" pois sieltä kuopasta. Mutta se kesti vain muutaman sekunnin enkä ole kuullut muiden siitä puhuvan. Menisin uudelleen heti jos tarve olisi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Nopeaa, kivut ihan siedettäviä jälkeenpäin ja kesti vain sen yhden illan. Ei ole tarvinnut sen jälkeen laseja.

Kurjin vaihe oli se silmän "paineistaminen". Semmoselta tuntuu varmaan vessanpöntönpohjalta kun sitä imetään sellasella imukupilla. Tuntui siis, että se silmä "imaistaan" pois sieltä kuopasta. Mutta se kesti vain muutaman sekunnin enkä ole kuullut muiden siitä puhuvan. Menisin uudelleen heti jos tarve olisi.
Eli jotakin kipuja siitä tuli?Pystyitkö sinä tekemään normaaleja asioita leikkauspäivänä?

Oliko sulla valonarat silmät ko. operaation jälkeen? Mietin vaan, että pitääkö hommata aurinkolasit siihen leikkaukseen mukaan.
 
sissi
Mä moitin sitä paineistamista kans vain mutta kesti tosiaan niin vähän aikaa, että se nyt menee vaikka päälläseisten. Leikkauksesta toipui todella nopeaan, silmät vuos vettä varmaan pari tuntia operaation jälkeen, eli saattaja on hyvä olla (vaikka ilmankin pärjää jotkut). En kadu, tosi hyvä juttu kaikinpuolin!
 
Ne kivut leikkauksen aikana oli siis muutaman sekunnin kestäviä eli tuo paineistaminen. Sieltä sai ne kärpäslasit mukaan, joita piti pitää leikkauspäivän ajan ja vielä viikon verran öisin. Ei ole olleet valon arat. Miehelle tehty aikoinaan PRK ja sillä on valon arat.

Mulla leikattiin klo 15.30 ja samana iltana kattelin kärpäset päässä telkkaria (keittiön pöydän äärestä olohuoneeseen ja näin lukea tekstit!!) ja seuraavana aamuna olin hyvin nukutun yön jälkeen klo 7.30 leikkaussalissa töissä. Että pienet oli vaivat. =)
 
sissi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Nopeaa, kivut ihan siedettäviä jälkeenpäin ja kesti vain sen yhden illan. Ei ole tarvinnut sen jälkeen laseja.

Kurjin vaihe oli se silmän "paineistaminen". Semmoselta tuntuu varmaan vessanpöntönpohjalta kun sitä imetään sellasella imukupilla. Tuntui siis, että se silmä "imaistaan" pois sieltä kuopasta. Mutta se kesti vain muutaman sekunnin enkä ole kuullut muiden siitä puhuvan. Menisin uudelleen heti jos tarve olisi.
Eli jotakin kipuja siitä tuli?Pystyitkö sinä tekemään normaaleja asioita leikkauspäivänä?

Oliko sulla valonarat silmät ko. operaation jälkeen? Mietin vaan, että pitääkö hommata aurinkolasit siihen leikkaukseen mukaan.

Leikkauksen jälkeen pitää pitää sellaisia "kärpäslaseja" päässä lopun päivää ja yötä ja siitä eteenpäin joka yö viikon ajan. Ne lasit on semmoset niinku jättimäiset uimalasit mutta tummennetut. Eli ne päässä sitten lähdetään sieltä operaatiosta ja ei muutaku ihmisten ilmoille vain :D Operaatiota edeltävänä päivänä tehdään tarkat tutkimukset ja pupillit laajennetaan silmätipalla, joten silloin on silmät valonarat ehkä muutaman tunnin tutkimuksen jälkeen.
 
Mä kävin viime toukokuussa. Kaikin puolin hyvä kokemus...ei jännittäis mennä uudestaan...täysin kivutonta ja menee nopeasti. Mulla ei silmät vuotanu yhtään, tv:tä näin katsella heti samana iltana ja seuraavana päivänä ajoin autolla. Ainoa 'vaiva' oli silmien kuivuminen parin ekan viikon ajan, mutta siihenkin autto kosteustipat. Tsemppiä leikkaukseen...hyvin se menee ja sen jälkeen on niiiiiiiiiiiin ihanaa, kun ei enää tarvitse laseja!!
 
sissi
Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Ne kivut leikkauksen aikana oli siis muutaman sekunnin kestäviä eli tuo paineistaminen. Sieltä sai ne kärpäslasit mukaan, joita piti pitää leikkauspäivän ajan ja vielä viikon verran öisin. Ei ole olleet valon arat. Miehelle tehty aikoinaan PRK ja sillä on valon arat.

Mulla leikattiin klo 15.30 ja samana iltana kattelin kärpäset päässä telkkaria (keittiön pöydän äärestä olohuoneeseen ja näin lukea tekstit!!) ja seuraavana aamuna olin hyvin nukutun yön jälkeen klo 7.30 leikkaussalissa töissä. Että pienet oli vaivat. =)

Miten sä töihin menit heti operaatiota seuraavana päivänä? Mä sain sen päivän saikkua! :O
 
ap
Kiitti kaikille, minua jännittää niin kovasti, joten nuo teidän hyvät kokemukset vähän helpotti tilannetta. Jospa minä uskaltaisin mennä, esitutkimuksessa minä olen jo käynyt.
 
sissi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitti kaikille, minua jännittää niin kovasti, joten nuo teidän hyvät kokemukset vähän helpotti tilannetta. Jospa minä uskaltaisin mennä, esitutkimuksessa minä olen jo käynyt.
Hyvin se menee! :) Teet vain niinku käsketään, eli katsot punaiseen pisteeseen ja homma on äkkiä ohi! Ja pyydä heti mennessä vastaanottotiskiltä diapamia tai mitä rauhottavaa ne nyt vaan antaakin, niin sekin sit auttaa mukavasti rentoutumaan :)

 
sissi
Alkuperäinen kirjoittaja Verenpisara:
Jotku väittää, että pimeännäkö menee... onko perää?

Ihan eri kysymys, mutta samaan aiheeseen.
En osaa kyllä sanoa, kun ei ole tullut pimeässä juuri ajeltua nyt syksyn tullen. Kävin leikkauksessa kesällä, joten valoisia aikoja on vain elelty.. Sen verran hämärässä olen kyllä ollut ja autolla ajanut, että en ole huomannut mitään eroa aiempaan, eli silmälasiaikaan.
 
sissi
Alkuperäinen kirjoittaja Tutankhamon:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Hei,
mitäs sellainen leikkaus maksaa?
Minulla maksaa 1050? silmä ja siihen ne esi-ja jälkitarkastukset eli menee yhteensä n.2500?.
sitten viel jälkitarkastus puolen vuoden päästä noin 200 euroa
Vajaa satkun tuli maksamaan (Kelan osuus vähennettynä) jälkitarkastus, kuukauden - kahden kuukauden päästä. Puolen vuoden jälkitarkastus on sitten vain muutamia kymppejä.

 
Itse kävin leikkauksessa 11/06 ja paljon helpompaa kuin hammaslääkärissä käynti!! Diapamia sai alkuun itse leikkaus kesti 10min siitä kun kävelin huoneeseen sisään ja sieltä sitten ulos. Mies haki kotiin jolloin menin suoraan nukkumaan, diapamit väsytti sen verran rankasti. Parisen tuntia muistaakseni nukuin.
Särkylääkkeitä en tarvinnut ollenkaan, kosteuttavia tippoja laitoin uskollisesti muutaman ekan päivän jonka jälkeen unohtui...
Hämärä näkö on huonontunut, mutta eipä siinä kehumista ollut alunalkaenkaan.

Ehdottomasti elämäni paras ratkaisu oli käydä leikkauksessa, hetkeäkään en ole katunut!!
 
Piia
Onko teillä kellään leikattu + näköä??? Mulla on vahvat +:t ja olen kuullut et niitä ei vois korjata leikkauksella.. joten olen tyytynyt piilareihin.. mut tekisi niin mieli mennä leikkauttamaan..
 

Yhteistyössä