Onko ketään äitiä joka ei osta vauvalle "muodikkaita" vaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erilainen äiti ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä vaatekuviot ovat menneet niin, että suurin osa on saatu lahjoituksina sukulaisilta, eikä mielestäni ole ollut järkevää ostaa ns. vastaavia vaatteita, sillä erotuksella että ne olisivat enemmän "oman maun" mukaisia.
Jos ostaisin vaatteet itse luulisin, että poikamme vaatekaapin sisältö olisi todellakin hieman erinäköinen. :) Kolmevuotiaamme on ollut jo pitkään tietoinen siitä minkälaisia vaatteita HÄN haluaisi käyttää. Tämä aiheuttaa välillä arkipäivän dramatiikkaa.. Olenkin miettinyt, että olisihan se vähän hassua, että minä yrittäisin luoda hänelle jotakin tyyliä, ostaisin esim. neutraalin värisiä neuleita ja samettifarkkuja, kun hän rakastaisi kaikkea räikeää. Lapsi katsoo asioita lapsen silmin. Tällä hetkellä pojan lempparivaatteet on kirkkaan vihreät verkkarit (juu-u sellaiset kiiltävät) ja punainen gollegepaita, jossa skeittarin kuva. Ulkovaatteet ovat hänen toiveestaan mustat. Aina kun saamme siskolta jonkun vaatepaketin (hänen pojaltaan pieneksi jääneitä) katsomme ne poikani kanssa yhdessä läpi, enkä pakota häntä pitämään jotakin, jos hän heti tuomitsee k.o vaatekappaleen eikä sitä halua pitää. Meillä siis lapsi luo aika vapaasti oman tyylinsä käytetyistä vaatteista. Äiti ja isä huolehtivat siitä, että niitä on tarpeeksi ja, että ne ovat puhtaita, ehjiä ja asianmukaisia. :)

Minä en edes ottanut äitiyspakkausta, koska en halua pukea lapsiani sossun vaatteisiin. Jokainen lapsi on oma persoona. Ompelin itse vaatteista suurimman osan, jolloin lapseni olivat persoonallisissa vaatteissa. Mielestäni äitiyspakkaukset vois poistaa tai antaa vai erittäin vähävaraisille.

Alkuperäinen kirjoittaja Orvokki S:
Minä en edes ottanut äitiyspakkausta, koska en halua pukea lapsiani sossun vaatteisiin. Jokainen lapsi on oma persoona. Ompelin itse vaatteista suurimman osan, jolloin lapseni olivat persoonallisissa vaatteissa. Mielestäni äitiyspakkaukset vois poistaa tai antaa vai erittäin vähävaraisille.

Jokainen lapsi on oma persoona. Avustukset on noloja. Laitatko lapsille kouluunkin eväät mukaan, että eroavat "rahvaasta"?

Mä käytin äitiyspakkauksen vaatteita molemmille. Ei edes tahrat haitanneet kotioloissa. Nyt tietysti isommalle ostan myös muotiivaatteita, mutta myös tavallisia ja sitten sellaisia "erilaisia" kuten teetetyt vaatteet. Eikä muuten ahdista. Paljon on niitä tusina tavaralla puettuja trendikkäitä lapsia, mutta en näe että niissä lapsen oma tyyli ja persoona tulee kovinkaan paljon esiin kun puetaan ruskeaan kun ruskea on suosittu.

Onneksi en edes käy missään "parempien lastenvaatteiden" putiikeissa, joten en osaa edes arvostaa mitään tiettyjä merkkejä. Omalle lapselleni puen vaatteita, jotka ovat tarkoituksenmukaset ja stemmaavat yhteen. Niinpä bodyt ja puolipotkarit on normaali vaatetus kotioloissa. Tahrat ei haittaa enkä edes silitä vaatteita. Keskityn äitiydessä mieluummin johonkin muuhun kuin vaatteisiin. Puistossa tai kylässä katselen ihmisiä, en vaatteita. Niinpä en ikinä huomaa, onko joku laihtunut/lihonut, käynyt kampaajalla, hankkinut uusia muotivaatteita jne. Silti kavereita on runsaasti ja todella hyviä ystäviäkin kourallinen. Ehkä kannattaa miettiä, että voisiko äitiyttä "suorittaa" vähän vähemmän ja keskittyä olennaiseen. Jenkkikulttuurista ei kannata omaksua kuluttamiseen ja muotiin liittyvää elämäntapaa turhan paljoa.

Vauvan vaatteiden perusteella ei mielestäni voi kauheasti päätellä mitään perheestä. Meillä on nyt vuoden ikäinen lapsi jonka kaapista on vastasyntyneestä lähtien löytynyt kalliita merkkivaatteita sulassa sovussa ruotsalaisten vaatekauppaketjujen, marketti-, kirppari-, ja äitiyspakkausvaatteiden kanssa. Itse ostettuja on hyvin vähän ihan sillä että lapsemme saa paljon vaatteita lahjaksi. Kummitäti ja mummo ostavat mielellään söpöjä vaatteita hennesiltä ja lindeksiltä, isotäti ja eno ostavat merkkivaatteita ulkomailta ja toinen mummo mistä sattuukin jotain ihanaa näkemään. Kaikkiä käytetään ja sekoitellaan keskenään. Esim. äitiyspakkauksen potkuhousut mexx:n paidan kanssa olivat erittäin suloinen yhdistelmä. Äp:n haalaria käytetään koko ajan.

eikös se pakkaus ole sitä varten, että pääsee ns.alkuun? Ei se mielestäni kerro mistään sossunasiakkaasta tai vähävaraisesta.

Kyllä sullekin Orvokki S on varmasti kelvannut se rahana annettu "sossun avustus" kun et pakkausta ottanut! :D)

Voi hyvää päivää mistä näitä ihmisiä löytyy! Koittakaa nyt vain arvostaa kun on tällainen järjestelmä on luotu ja olla kiitollisia siitä, että jotain jostain ilmaiseksi annetaan. Jos ei pakkaus kelpaa niin kyllä raha varmaan on tervetullutta. Mene sillä sitten ostamaan vaikka niitä kankaita!

Ja se sossu on kyllä ihan eri paikka... ei kannata niin kovin kärkkäästi arvostella kun et ikinä voi tietää mihin suuntaan oma elämäsi menee. Tiedä vaikka joutuisit vielä joskus nöyrtymään sossunluukulle. Elämme katsos epävarmoja aikoja, pumpulissa kasvanut Orvokkiseni.

Mä tykkään pukea poitsun aika kaikennäkösiin vaatteisiin. :) Vuoden 2008 äippäpakkaus oli ainakin mun mielestä nätti! :) Perusvaatteita ja aika semmosissa, noh neutraaleissä väreissä.(EN tarkoita sukupuolineutraaleja ym..) Siis sellaisia värejä, jotka todennäköisesti miellyttää suurinta osaa kohderyhmästä! ;) Aluksi vierastin vaaleankaltaista collegeasua ja kelta-oranssiraidallista settiä, mutta kas kummaa, meidän pieni poikamme näyttää äärettömän suloiselta niissäkin. henkselipotkarit meillä päätyi yökkäriksi ihan vaan siitä syystä, että yöllä harvemmin joudutaan pukemaan ja riisumaan niitä, toisin kuin päivällä. Parit puolipotkarit, mitä tuli pakkauksessa, oli kovassa käytössä. Bodyt oli myös kivoja... :) Kovimmassa käytössä on ollut pyyhe, pussilakana ja makuupussi. Varmaan vakioasusteena oli aina body ja puolipotkarit ja sitten saattoi olla vielä sukat. :)

Äippäpakkauksen toppahaalari on meillä käytössä just nyt. :) Se on ihan sopiva ja ajaton jotenkin... Siinä pidän kyllä plussana reilua kokoa ja lahkeisiin asti yltäviä vetskareita. Ei haittaa yhtään, että on vähän pussimainen, pitääpähän lämpöä paremmin!;)

No, aiheeseen..:) Me ollaan kätetty äippäpakkauksen vaatteita innolla. Saatiin vieläpä pojan serkkujen äippäpakkauksista tulleita ja muita vanhoja vaatteita(molemmat serkut syntyneet aiemmin samana vuonna) Yleensä meillä on kotona vähän rennommat vaatteet ja jos kyläilemään lähdetään, niin saatetaan laittaa farkut ja kiva neule, huppari ym...:) Mäkin ensin vastustelin ajatusta farkuista vauvan päällä, mutta sitten löysin ihan vaan henkkamaukalta semmoset tosi pehmoiset ja mukavat farkut, missä on viel vyötäröllä reikäkumppari, että saa säädettyä joko kireemmälle tai löysemmälle. neuleita meillä ei pahemmin kotona viitsi käyttää, kun niistä on niin hankala saada elukoiden karvoja pois...:D

Aika vähän ollaan ITSE ostettu uutena, muut kyllä osteli..:O Eli ekat kuukaudet ollaan käytetty äippiksestä tulleita, kirpparilöytöjä, tutuilta saatuja ja lahjaksi saatuja. Niin ja hieman niitä itse ostettuja! :)

Nyt on shoppailu edessä, kun poika(5kk) alkaa olla jo sen 70 senttiä ja lähentelee pituutensa puolesta 4kk vanhempaa serkkua(ei nyt ihan, serkku käyttää 80 senttisiä, me 74..:D), niin vaatteet ei enää ehdi meille sitä vauhtia kun olisi tarve..=)

Meillä käytettiin äippiksen lisäksi muunmuassa, tuttaa, ruskovillaa, natura puraa, name it:tiä, esprittiä, henkkamaukkaa ja lahjaksi poika sai armanin pipon ja kaulaliinan :) Eli aika laidasta laitaan..:)

Käytä vaan jatkossakin niitä äippiksen vaatteita, jos tykkäät itse! :) kyllä me ainakin perhekerhossakin ollaan ihan äippiksen vaatteissa oltu. Ihan sama mitä muut mamit ajattelee..;)

Vauva ei oo edes vielä maailmassa mutta kommentoin silti. :)

Eli meillä raskautuminen ei käyny ihan tosta vaan, vaan kesti kauan ja jouduttiin kokemaan yksi keskenmenokin. Koko yrityksen ja vauvakuumeilun ajan (reilusti yli vuosi) mun teki kauheesti mieli ostaa kaupoista niitä niiiiiin söpöjä pikkuvaatteita, mutta ei voinut, kellepä ne olis päälle laittanut.

Sitte ku plussa viimein saatii, oli ihana käydä kaupassa ostelemassa pienenpieniä vaatteita ja jotenki fiilistellä sitä raskautta. Vaikka kerkesin vaatteita ostella jo ensimmäisessä keskenmenneessä raskaudessa, ei se silti mitää harmia tuottanut, että surkee ku kerkesin jo vaatteitaki ostella ja vauvaa ei tullutkaan. Pakkasin vaatteet laatikoihin ja odottamaan uutta plussaa.

Sitku saatii uus positiivinen tulos testistä, aloin taas kierrellä lastenvaatekauppoja ja alennusmyyntejä ja ostin pikkuhiljaa kaikkea tarvittavaa. Ja nyt oon puolessa välissä tätä raskautta, vaatteita on jo aika iso pino ja suurin osa on uutena ostettuja, mutta voin väittää että kolmeneljäsosaa niistä on alennusmyynneistä. Ainakaan meidän talous ei ole joutunut tämän takia koetukselle ja olen onnellinen siitä että tälle niin toivotulle vauvalle on ihania vaatteita jotka oon ite saanu valita.

Mä kuulun siihen turhamaisten ryhmään että tykkään kauniista vaatteista. Kirppareilta en löydä mitään, en tiedä enkö vaan jaksa perehtyä tarjontaan. En jaksa kiertää niitä. Tiedän, olisi järkevämpää kierrättää. Mutta haluan joka tapauksessa monta lasta, ja pikkuvauva-ajan vaatteet eivät kulu joten pakkaan ne sitten odottamaan seuraavaa ja mahdollisia tulevia vauvoja. Onhan sekin kierrätystä. Ja kestävät pitempään ku ovat alunperin uutena meille ostetut.

Aion ottaa äitiyspakkauksen. Lähinnä niistä syistä että saa makuupussin, ja peiton ja sellaisia. Myös joitain nättejä bodyja ja käytännöllisiä puolipotkareita siinä pakkauksessa oli. Onhan siellä vaatteita josta en pidä mutta silti niitä aion pitää, vaikka sitten aluspaitoina tms. Itsehän me ollaan se äitiyspakkaus verorahoillamme maksettu.

Mitenkään hirveän merkkiuskollinen en ole. Riippuu ihan vaatteesta ja kuosista ostanko ja pidänkö, ei merkistä.

Sukulaisilta ja ystäviltä saatuihin vaatelahjoituksiin suhtaudun nihkeästi. Ei heillä ole samanlainen maku, ja en haluaisi pitää lapsellani vaatteita josta en itse pidä. Enkä tahtoisi pitää niitä myöskään miellyttääkseni lahjoittajaa.

Koittakaa ottaa jotai selvää ;)

vanha ketju nostettu ylös, joten korjaan korteni kekoon. 2008 vuoden äippäpakkaus on minun mielestä väriltään tylsä! Lapsi syntyi kesäkuussa joten emme kerinneet saada -09 pakkausta. Tai ei sillä väliä, tylsä sekin. Lapsi tarvitsee värejä, iloisia vaatteita! Ei beigeä, harmaata, valkoista... Vaikkei ihan pikkuinen vauva ymmärrä niitten vatteiden päälle niin muut ymmärtävät. Minusta on ihanaa pukea lapselle värikästä vaatetta, retroa ja rentoa. En ole itse ostanut kalliita muotivaatteita vaan käytämme kirppareilta ostettuja. Joskus näen kaupassa jonkun bodyn tai housut mikä pakko saada. Ja käytämme ahkerasti niitä.
Se on jopa ilo omalle silmälle katsoa kun vauvalla on värikästä päällä, eikä vaan aina sitä samaa vaaleansinistä tai punaista.
Äippäpakkausesta sen verran vielä että toki ne vaatteet on olleet käytössä jonkin verran. Ja parhaat valitsen joukosta jotka nostan hoitopöydänlaatikkoon. Mutta esim keltaista en siedä. Enkä oranssia meidän pojalle. Punainen menettelee muttei nuo aiemmat. Ihan sen takia että en itse tykkää. Beessin värinen toppahaalari on kerrassaan ihastuttava minusta. Käytetään jos mahtuu talvella päälle. Vanupuvut ovat pastellinvihreässä loistossaan kaameita.
Sitten ku poika on tarpeeksi iso itse pukemaan vaatteita niin saa vapaasti valita kaapista mitkä laittaa päälle. Näin meillä. Ja toki jos seuraava lapsi suodaan niin vanhoja kierrätetään jos on hyvässä kunnossa.

Ja kuten edellä on mainittu, minäkään en voi sietää kun sukulaiset lahjoittavat vanhoja lastenvaatteita jotka on tahraisia ja huonossa kunnossa. Kyllä me osataan omatkin ostaa, kiitos vaan.

Olen ostanut aika paljon kirppareilta valkoisia bodyjä ja paitoja ihan siitä syystä, että esimerkiksi banaani ja mustikkasose lähtevät niin huonosti vaatteista pois. Valkoisen saa Kloritella säihkyvän puhtaaksi hetkessä. Se on suurin syy siihen, miksi "retrovärit" eivät miellytä minua.

Kukin saa tehdä niin kuin haluaa. Meillä vaatteisiin menee todella vähän rahaa, koska jo raskausaikana kiertelin paljon kirppiksiä. Kyselin kavereiltani, mitkä vaatteet ovat käytännössä näppäriä, joten osasin pitää silmät auki esim. kotimaisten valmistajien bodyjen ja puolipotkuhousujen kohdalla. Bodyjä saa eurolla ja puolipotkuhousuja sitäkin halvemmalla. Tahrat ei haittaa, kun en saan Kloritella pois.

Tuttavapiirin kautta ei saa paljoakaan vaatteita, koska jokainen joko myy ne itse tai säilyttää seuraaville lapsilleen, mikä on ihan okei. Lainavaatteista olisi vaikea muistaa, mikä vaate on kenenkin ja sitten olisi aina huoli, että vaate menee tahraiseksi oman lapsen käytössä. Kirppisvaatteilla ollaan saatu pidettyä vaatekulut kurissa ja säästeliään elämäntavan ansiosta voin olla kotona pidempään. Nämä vaatteet kun vielä itse myy kirppiksellä pestynä ja silitettynä, niin käytännössä vaatekulut ovat aika lähellä plus miinus nollaa, mikä on mielestäni todella upeaa.

Olen iloinen, että osa vanhemmista ostaa vaatteita uutena lapsilleen, joten minä voin sitten ostaa hyväkuntoisia yhdellä lapsella olleita vaatteita omalle lapselleni. Kiitos:)

Teen lapselle kestovaippoja itse ja soseet myös, joten voisin jopa sanoa, että ensimmäiset puoli vuotta lapsen kanssa ovat olleet taloudellisesti jopa kannattavia. Vaikka ansiosidonnainen äippäraha on hieman pienempi kuin palkka, niin pudonneet ruoka- ja vaatekulut ovat aiheuttaneet sen, että lapsilisän kera esimerkiksi asuntolainaa lyhennetään ihan normaaliin tahtiin. Meillä kuitenkin lainanlyhennys on yli 1000 euroa kuukaudessa.

Muotivaatteista sen verran, etä vaikka ne ei niin miellytä, sitä käytetään, mitä on: mitä kaupasta löytyy / ehjää ja siistiä kirpputorilta, äitiyspakkausta ja sukulaisilta saatua kaikkea sulassa sovussa. Ei aina niin oman maun mukaista, välillä muodikasta - kivaa tai ei aina - välillä mitä vaan. Jotain teen itsekin ehtimisen ja jaksamisen mukaan. Kankaitakaan ei muuten saa ihan mitä vaan mieli voisi tehdä. Aina lapsi on suloinen ja mukavasti puettu.

Niin aika ei riitä tekemiseen. Ostin raskausaikana kutomisvehkeet, piti tehdä vaikka mitä villahousuista lapaseen, no, raskaana olin niin oksentava loppuun saakka, että kutomiset jäi ja poika on niin hulivili, että hyvä jos vessaan kerkeää. Kymppiuutiset kun joku kaunis päivä näkis, ois kiva, heh.

Joka tapauksessa, rakastan muotivaatteita ja uusia, mutta rakastan myös kiertää kirppareilla ja tehdä löytöjä. Pojalla on törkeästi vaatteita, uusia ja vanhoja. Olen lähinnä seonnut lastenvaatteisiin, enkä kerkeä edes kaikkia käyttää. Me lahjoitetaankin aina pieneksi jääneitä sukulaisille ja ystäville, sanonut, että toivon saavani takaisin kivoimmat, jos joskus vielä suodaan toinen kolli.

Vähemmällä todellakin pärjäisi, ja ymmärrän hyvin myös itsetehtyjä vaatteita, mitkä sen hienompi, ja muotiahan sekin on btw nykypäivänä! Veikkaanpa, että ns.muotimammat arvostaa yhtälailla ellei enemmänkin mummun kutomia villaneuleita ja kaulaliinoja vaikkapa yhdistettynä makeisiin farkkuihin ja reinoihin hehhe.
Minä ainakin.

Eiköhän kaikille ole tärkeintä, että lapsella on mukava olla, ja että lapsi on siisti sanan jokaisessa muodossa.

Yhteistyössä