Onko ketään äitiä joka ei osta vauvalle "muodikkaita" vaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erilainen äiti ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
Alkuperäinen kirjoittaja blj:
Kukaan, joka täällä suosii poikien värejä pojille tai tyttöjen tytöille, ei ole vieläkään sanonut, etteikö joku toinen saisi pukea lapsiaan ristiin rastiin. Ei kukaan ole täällä myöntänyt opettavansa lapsileensakaan, että punainen tytölle ja sininen pojalle.

Minusta molemmat väitteet on sanottu rivien välistä hyvin suoraan. Kuulemma lapset ovat vanhanaikaisia ja haluavat itse pitää sukupuolensa mukaan poika- ja tyttövärejä. Eikö silloin tosiasiallisesti tuomita se, että joku toinen vanhempi koittaa kyseisen ajattelun mukaan "ilmaista omaa tasa-arvoajatteluaan" pukemalla lapselle kuitenkin "vastasukupuolen värejä".

Kukaan ei ehkä ole myöntänyt opettavansa sanallisesti lapsilleen värien hierarkiaa, mutta kyllä opetus tulee sen valikoimisen mukanakin. Kun lapsella säännöllisesti pidetään tiettyjä, eikä koskaan joitain värejä, sisäistäähän hän siitä selkeän opin. Käytös, vanhemman esimerkki painaa aina kasvatuksessa moninkertaisesti sen mitä sanat.

En tiedä tuosta kirjoittajasta, mutta luulenpa, että itse olet halunnut lukea rivin välistä jotain mitä siellä ei ole. Kaikki on täällä minun mielestäni sanottu niin selvästi, ettei epäselväksi pitäisi jäädä. Oma on asiasi, jos haluat tehdä siitä yhtään monimutkaisempaa. Sitäs sitten pähkäilet.

Tasa-arvoa on ainakin meille se, että saa olla kuinka naisellinen tai miehinen kuin huvittaa, eikä se ole millään lailla kummaltakaan sukupuolelta pois. Meidän kotona taitaa valitettavasti jopa näkyä se voimakkaammin, että isä arvostaa äitiä ja palvoo maasta taivaisiin. :)

Ei niillä väreillä ole mitään hierarkiaa! Siis tajuatko edes, että hierarkia on arvojärjestys?! Ei v.punainen ole sen tärkeämpi kuin v.sininen, eikä toisinpäin. Joku muukin (itse asiassa aika moni) on sattumoisin aikoja sitten todennut saman kuin moni muukin, että v.sininen pukee poikaa ja v.punainen tyttöä.

Ei kaikkien tietenkään tarvitse olla tästä asiasta samaa mieltä, mutta jos ei ole, niin miksi ihmeessä siitä tarvitsee nostaa niin iso haloo?! Ei kukaan ole täällä kieltänyt sinua pukemasta tyttöäsi siniseen tai mihinkään muuhunkaan. Miksi siis sinulle kuuluu miten muut pukevat lapsensa? Etkö pääse elämässäsi eteenpäin jos joku muu on sitä mieltä, että v.punainen on nätti tytöillä ja v.sininen nätti pojilla?

Alkuperäinen kirjoittaja Pettynyt äiti:
Mä olen ollut henk.kohtaisesti todella pettynyt pakkauksen vaatteisiin. Toppahaalarissa ihan ylitiukat hihansuut. Vaikea pukea.Samoin nousee etuläppä naaman eteen eli vetskareita ei voi pitää ylösasti kiinni. Parista bodysta lensi heti nepparit irti. Yökkäri ei vastannut ollenkaan lapussa ollutta kokoa. Piti olla 70cm,mutta neidin ollessa reilut 60cm pitkä ei enää puvussa pituus riittänyt. Gollegehousujen vyötärö tiukka. JA ai niin. Kevyttoppapuvun vetoketju raapi naaman verille. Siinä pari syytä miksi jouduttu ostamaan muita vaatteita

Ja varmaan kyseessä 2007 paketti? En ymmärrä miten voidaan tehdä näin muotopuolia vaatteita, toppista käytettiin pakon sanelemana (en viitsinyt ostaa uuttakaan), kunnes ostin kunnon lämpöpussin. Liian lyhyet lahkeet, liian pitkät ja tiukat hihat, etuläpästä ei mitään hyötyä kun ei voi vetää ylös tai menee naaman eteen jne. Väri ihan ok, molemmille sukupuolille sopiva, mutta tosi epäkäytännöllinen ja huonosti suunniteltu vaate. Saman totesin valitettavan monessa äp:n vaatteessa..

En käytä tyttärelläni pelkää pinkkiä/vaaleanpunaista (sopivasti mausteena niitäkin), vaan enemmänkin kirkkaita värejä ja sellaisia jotka sopivat toisiinsa, haluan että tyttö on puettu sukkia myöden "sävysävyyn", koska esteettinen silmäni ei kestä värien kakofoniaa.. Jos hän on yhtään minun tullut (on tullut), niin tämä vauva ja taaperoikä ovat ainoat jolloin voin pukea hänet niin kuin itse näen parhaaksi, sen jälkeen hän kyllä päättää vaatetuksensa värit ja muodot ihan itse. Itse alle olen kouluikäisestä asti halunnut päälleni vain tummansinistä ja varhaisteininä se vaihtui mustaan, nyttemmin käytän myös paljon värejä. Mutta ei siinä omalla äidillä ollut valinnanvaraa, kun en suostunut laittaamaan päälleni mitään punaista, saati sitten vaaleanpunaista, jota en ole käyttänyt juurikaan sen jälkeenkään..

Pointti taisi kadota eli kyllä se lapsi itse myöhemmin valitsee värinsä ja vaatteensa ilman muiden myötävaikutusta, ei siihen oikeasti voi vauva-ajan vaatetuksella ja väreillä vaikuttaa.. Eri asia on toki jos erikseen tosi paljon painotetaan tyttöjen ja poikien värejä, mutta nykyään vaatteet ovat aika unisexejä väreiltään eli retro on tuonut mukanaan ruskeaa, harmaata jne. värejä jotka sopivat sekä tytöille, että pojille..

oli tosi sinivoittoinen. kuulin monelta, etteivät pidä pukua tytöllä, koska on niin poikamainen. Meillä molempia sinisiä pukuja (toppis ja kevyttoppis) on pidetty kahdella neitosella tosi paljon. Itse en ole niin tarkka... Toki voi olla, että vaaleanpunaista pukua olisi ollut suurempi kynnys pitää pojalla! Vaikka se vähän miesten muotiväri on nyt ollutkin. Ainakin HM:llä on näkynyt ihan poikavauvojen vaatteissakin vaaleanpunaista raitaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Värien hierarkiaa?:
Ei niillä väreillä ole mitään hierarkiaa! Siis tajuatko edes, että hierarkia on arvojärjestys?! Ei v.punainen ole sen tärkeämpi kuin v.sininen, eikä toisinpäin.

Tiedän mitä hierarkia tarkoittaa :). Ajattelen hierarkiana väreissä sitä, että jotkut värit nähdään yleisesti selvästi esim. tytölle sopiviksi, esim. vaaleanpunainen. Toisella tasolla hierarkiassa on suuren osan, mutta ei enää ihan kaikkien mielestä tyttöväreiksi luokiteltavat, kuten armyvihreä. Ja sitten alimalla tasolla ovat selvästi ei-sopivat, mitä ne kenellekin ovatkaan. Ja sama poikaväreissä. Siellä niitä ei-sopivia kertyy varmaan osalla ihmisistä enemmänkin.

Naisellisia ja miehekkäitä vaatteita voi tehdä kaikista väripaletin väreistä, kokonaisuus ratkaisee, ei väri.

Uskon, että vauvana pidetyillä väreillä on oma merkityksensä, onhan vauvalla silmät ja aivot.

voi itse keksiä uusia merkityksiä! :D Jos ei osaa käyttää oikein itselleen vähän liian hienoja sanoja, kun yrittää kuulostaa älykkäältä, niin ei kannata yrittääkään. Noin sitä usein mennään sitten metsään.

Sopii kaikkien mielestä - sopii osan mielestä - ei sovi suuren osan mielestä on mielestäni arvojärjestys ja tasoittainen rakenne. Metsään menee, kun siirrytään asiasta asianomaisiin.

Menee ihan ohi ap:n kysymyksen, mutta kun nyt kerran väririitelyyn on lähdetty: tietääkö joku, milloin punaisesta on tullut ns. tyttöjen väri ja sinisestä poikien? Joskus ammoisina aikoina ovat tietääkseni olleet toiste päin. Sininen oli neitsyt Marian ja sitä myöten naisten väri. Punainen oli sotaisa ritarien ja sitä myöten miesten väri. Milloinkohan on keksitty vinksauttaa tämä toisin päin?

Alkuperäinen kirjoittaja Vauvanvaate:
Vauvoille vauvanvaatteet, ei todellakaan mitään supermiesbodyjä tai kauluspaitahommeleita... Miksi pukea vauvasta pieni aikuinen?

Kai se nyt on yks ja sama kunhan on mukavaa ja hengittävää materiaalia eli vauvan on hyvä olla. Ei tämä elämä niin ryppyotsaista meinikiä pidä olla!

Itse lukeudun vauvalle kaikkea mageeta ja mahtavaa päälle niin kauan kun itsekin tykkää pitää. En koskaan pukis mitään mikä sille olis epämukavaa.

Sille joka sanoi, että ne jotka pukee kauniiksi vauvansa näyttää ite tuulipukutuulikilta ja tsygäkaitsulta, ei ainakaan meillä pidä kutiinsa.
Me pukeudutaan itse samalla tavalla kun vauvamme. Eli siis potkarii, haalarii, jne. No ei, vaan makeasti ja kämppä näyttää myös meiltä.
JA syy siihen, miksi halutaan että poikamme näyttää iiihanalle, on mm. se, että kun me itse näytetään hyvältä, halutaan että poika on myös sitä. JA mitä jos satsattais vaan itseemme, ja poika vetäis ukin vanhois kalsongeissa? Kaikkihan sanois sillon "ei mitään häpyä, aaattelee vaan itteensä ja laittaa lapsen kulkemaan vanhoissa vaatteissa?" ? Eikö?

ELI se on yks ja sama mitä tekee KOSKA AINA löytyy joku kateellinen jota ärsyttää ja haluaa löytää jonkun syyn, miksi voi toista vihata? Jep. Ketään ei vihaa toista ihmistä muuten vain vaan siksi, että on kateellinen tai katkera toiselle jostain.

P.s Tän uuden ä-pakkauksen yks potkupukusysteemi on ihana, se vaaleenkeltanen missä on lampaita ja lukeekin jotain tuku-tuku-lampaaaitaa jne..

Meillä ei haaskata rahaa mihinkään muotikuteisiin taaperolle. Sukkis-paita -yhdistelmällä kotona kuitenkin hiippaillaan ja ulkona on kirpputorilta ostettu 7€ ehjä, siisti ja lämmin toppapuku.

En näe mitään järkeä ostaa nopeasti kasvavalle ja paljon sotkevalle lapselle hienoja ja kalliita vaatteita. En tiedä muista perheistä mutta meillä ainakin toteutuu murphyn laki joka kerran kun laitetaan jotain "sievää" päälle; se on sotkettu takuuvarmasti ennen kuin ehditään ovesta ulos.

Toinen lukunsa on taas naurettavasti ylihinnoitellut toppavaatteet joita pitäisi muka olla pari settiä per vuosi. Ostaisin sellaiset jos näkisin tarvetta, mutta tänäkään talvena ei ole kertaakaan palellut tai kastunut vaikkei olekaan uusimmat reimat ja lassiet niskassa. Isovanhemmat tarjoutuu ostamaan mutta on sanottu kiitos ei tarvita ainakaan toistaiseksi.

Pidän kyllä kauniista vaatteista, ja laittaisin lapselle jos se ei vaan olisi niin epätarkoituksenmukaista. Ei lapsi sentään mikään ryysyläinen ole, mutta ei luultavasti siitä trendikkäimmästä päästäkään. Äitiyspakkauksen vaatteet otettiin ilolla vastaan, jotkut tosin väärän mallisia pitkälle ja hoikalle vauvalle.

Jokainen tavallaan tietysti, en ole kateellinen tai ehkä pikkuisen siitä että joku viitsii, minä en:)

Meille tuli se 2007 pakkaus ja tilattiin se sen kummepia miettimättä, "kun kaikki muutkin" ja haluttiin vaan nähdä todellisuudessa ne jutut. Jotenkin tuntui, että kuuluu asiaan. Ihan turhaksi koettiin koko lasti, harsoja lukuunottamatta. Siinä toppapuvussa ja hanskoissa oli tosiaan liian kireät hihansuut. Kyllä menee päälle, mutta silti tuntuu tiukalta. Me ei myöskään tykätä ollenkaan raidoista, eikä palloista. Siis ei ollenkaan. Kartan niitä niin paljon kuin mahdollista. Ei olla ollenkaan ikinä oltu mitään Marimekko tyyppejä, eikä meistä sellaisia tulekaan. Me ei myös lainkaan tykätä retrosta ja näitä värejähän sieltä myös löytyi niissä raidoissa ja palloissa. :P Ei ollut meidän mieleen ne vaalean imelän keltaiset verkka-asut ja mitä ihmeen vaalean turkoosin sinistä sieltä myös löytyi... Meidän mielestä ne vaan oli ihan rötkyjä. Ei siis mikään natsannut. Niin, sitten silloin siellä oli vielä se kietasu body, joka piti kiinnittää sitomalla, eikä neppareilla... Nykyään kun voi selvitä helpommalla, niin me kyllä panostetaan niihin neppareihin. Kyllä kipitettiin pian kauppaan ja ostettiin ihan uudet vaatteet. Me ei todellakaan shoppailla missään kalliissa lastenvaateliikkeissä, vaan ihan H&M kelpaa meille ja halpisliikkeissäkin odotetaan usein alennusmyyntejä. Toppapuvut sun muut ostetaan myös aleista. Kyllä saa ihan hyvää, vaikkei miljonääri olekaan.

Enää ei pakkausta oteta. Joidenkin makuun pakkaus on varmasti ollut todella kiva! Onhan niitä Marimekko faneja paljonkin, mutta me ei niihin lukeuduta.

Meille makujemme vastaisten vaatteiden pukeminen lapsen päälle, on vaan vähän sama asia, kuin pukisi lapselle oksennuksen likaistamat vaatteet. Anteeksi tästä mielikuvasta, mutta joillekin estettisyys on tosiaankin aika iso asia. Siis kyllä meillä lapsi saa kotona olla vaikka vaan valkoisessa bodyssa ja sukkiksissa, mutta ei siis retroväreissä, joissa on raitoja ja palloja. Toisille sopii, mutta toisille ei. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lasten äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaisu.....:
Lasten äiti:
Joistain lapsista erottaa jo aivan pienenäkin, että seksuaalinen suuntautuminen ei ole ihan valtavirtaa, mutta mikäs siinä.

Kerro minulle, millaisista asioista tällaisen voi päätellä? Todella mielenkiintoista olisi kuulla!

No äitini toimii ihan pienten opettajana ala-asteella ja on kertonut, että ei opettajille ole jäänyt epäselväksi, jos jollain lapsella vaikuttaa olevan valtavirrasta poikkeavat seksuaaliset suuntautumiset. Harvemmin, mutta toisinaan kouluun on kuulemma tullut joku poika letit päässä ja vaatetus sekä käytös sen mukaista. Äiti on sanonut, että eihän siinä mitään, kun lapsi niin tahtoo. Kyllähän sen nyt oikeasti huomaa usein suoraan kehon kielestä, vaikka mies olisi kuinka pukeutunut mieheksi tai nainen naiseksi, jos seksuaalinen suuntautuminen poikkeaa valtavirrasta.

Toivotavasti aitisi ei tule opettamaan lapsiani. Tallaista koykkipsykolointia en voi sietaa. Varmasti aitisi myos tunnistaa solkenaan ADH:ta ja Aspergereita. Kun on Cumun verran lukenut kasvatustieteita, niin on niin helppo asiantuntijana diagnosoida erilaisia psyykkisia tiloja ja naemma homotellakin... Minulla siis ei ole todellakaan vastaan erilailla suuntautuneita, mutta nama lassyttavat opettajat, jotka tietavat muita paremmin kaikesta kaiken, ottavat kylla paahan. Itse olen tuntenut parikin pikkupoikaa, jotka ovat pitaneet kirkkaista vareista (punainen, oranssi). Enpa heidan homoudesta kylla tieda, kun ovat viela pikkupoikia. Usein lapset juuri pitavat kirkkaista vareista. Ja ala-asteelaiset eivat muuten viela seksuaalisesti kayttaydy niin voimakkaasti, toivottavasti, etta aitisi voisi siita, mitaan johtopaatoksia tehda.

Alkuperäinen kirjoittaja ***...:
Alkuperäinen kirjoittaja Lasten äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaisu.....:
Lasten äiti:
Joistain lapsista erottaa jo aivan pienenäkin, että seksuaalinen suuntautuminen ei ole ihan valtavirtaa, mutta mikäs siinä.

Kerro minulle, millaisista asioista tällaisen voi päätellä? Todella mielenkiintoista olisi kuulla!

No äitini toimii ihan pienten opettajana ala-asteella ja on kertonut, että ei opettajille ole jäänyt epäselväksi, jos jollain lapsella vaikuttaa olevan valtavirrasta poikkeavat seksuaaliset suuntautumiset. Harvemmin, mutta toisinaan kouluun on kuulemma tullut joku poika letit päässä ja vaatetus sekä käytös sen mukaista. Äiti on sanonut, että eihän siinä mitään, kun lapsi niin tahtoo. Kyllähän sen nyt oikeasti huomaa usein suoraan kehon kielestä, vaikka mies olisi kuinka pukeutunut mieheksi tai nainen naiseksi, jos seksuaalinen suuntautuminen poikkeaa valtavirrasta.

Toivotavasti aitisi ei tule opettamaan lapsiani. Tallaista koykkipsykolointia en voi sietaa. Varmasti aitisi myos tunnistaa solkenaan ADH:ta ja Aspergereita. Kun on Cumun verran lukenut kasvatustieteita, niin on niin helppo asiantuntijana diagnosoida erilaisia psyykkisia tiloja ja naemma homotellakin... Minulla siis ei ole todellakaan vastaan erilailla suuntautuneita, mutta nama lassyttavat opettajat, jotka tietavat muita paremmin kaikesta kaiken, ottavat kylla paahan. Itse olen tuntenut parikin pikkupoikaa, jotka ovat pitaneet kirkkaista vareista (punainen, oranssi). Enpa heidan homoudesta kylla tieda, kun ovat viela pikkupoikia. Usein lapset juuri pitavat kirkkaista vareista. Ja ala-asteelaiset eivat muuten viela seksuaalisesti kayttaydy niin voimakkaasti, toivottavasti, etta aitisi voisi siita, mitaan johtopaatoksia tehda.

Mitäs johtopäätöksiä sinä pystyt tekemään ihmisistä, joita et edes tunne, vaan luet heistä vaan netistä muiden kirjoittamana?! Kylläpä olet älytön! Hän saattaa nimittäin opettaa jo valmiiksi koulussa, jossa on erikseen oppilaita, joilla on jo diagnosoitu Adhd:t ja Aspergerit ja mitkä ikinä. Tässä koulussa on myös "tavallisia" luokkia, sekä luokkia, joissa on lapsia, jotka ei syystä toisesta ole sopeutuneet tavalliseen kouluunsa. Hän myös vähän itse pohdiskelee, että onko ihan oikein, että näitä lapsia diagnosoidaan niin ankaralla kädellä, sillä tuo valitettavasti saattaa jätää leiman joihinkin lapsiin. Tämän esimerkin pojan äiti, on siis itse aivan tietoinen poikansa taipumuksesta ja on itse tuonut asian esille opettajille. Sellaisella ihmisellä, joka kuvittelee välittömästi, että homoiksi haukutaan muita ihmisiä on itsellä jotain homoja vastaan. Kyse ei siis ole ollut mistään haukkumisesta, vaan tämän pojan äiti antaa poikansa pukeutua ja käyttäytyä tavalla, joka näyttää tulevan pojalta luonnostaan. Kun et siis selvästikään tiedä asiasta ollenkaan huolimatta siitä mitä olet opiskellut, niin pidäpäs sormesi pois sieltä näppiksestä.

Ei se äp ihan niin huono ole kuin annetaan ymmärtää, mutta ei tietenkään kaikki vaatteet ole kaikkien mieleen. Meillä oli 2007 äp ja kietaisubodya sekä ruman ruskeaa ruokalappua lukuun ottamatta olin ihan tyytyväinen. Lienee vauvan mallista kiinni tuo toppapuvun sopivuus tai sitten joukossa on jokunen maanantaikappale. Minusta se puku on nätti ja tytölle oikein sopiva. Ei kiristä meillä hihansuut ja vetskarit ylös vedettynä puku on ihan toimiva. Jos vetskareita ei laita ylös asti, niin silloin kyllä koko puku valahtaa naamalle. TAi siis pää puvun sisään.

Kietaisubodysta irtosivat yksitellen kaikki silkkinauhat, joten se oli siksi aika huono...

Väreistä voidaan sitten olla montaa eri mieltä. Itse olisin kaivannut kirkkaampia värejä ja koska inhoan vaaleankeltaista, aika moni vaate jäi käyttämättä. Osa vaatteista mahtuu vielä 8kk ikäiselle lapselleni, mutta ekat 2kk kaikki olivat liian isoja eli oli pakko ostaa muutakin vaatetta. Enimmäkseen kirppikseltä kylläkin ja ihan periaatesyistä.

Minä olen AP:n kanssa aika lailla samoilla linjoilla. Käytän mieluummin lasten vaatetuksesta säästyneet rahat johonkin muuhun. Vanhin lapseni on jo murrosikäinen, mutta hänkin tietää, että raha ei kasva puussa. Kirppiksiltä hänkin mielellään etsii vaatteita, koska esim. farkut vain paranevat, mitä enemmän niitä käyttää. Toki uutenakin joutuu ostamaan vaatteita, mutta alle kouluikäisellä vaatteet ovat kuitenkin pääsääntöisesti juuri niitä, joita äiti pukee päälle. Meillä isälle ei ole ollut koskaan väliä, mitä lapsilla on päällä.

Meille omakotitalon lainan lyhentäminen on ollut rankka urakka varsinkin, kun olemme lyhentäneet lainaa tasaerälainana. Nyt noin 9 vuoden maksamisen jälkeen alkaa selvästi helpottamaan ja rahaa jää "turhaankin" kuluttamiseen. Olen senkin takia iloinen, että niukemmalla kuluttamisella olemme saaneet rahan käytettyä pysyvämpiin ratkaisuihin (esim. omakotitalo, huonekalut) kuin lapsen vaatteisiin.

Nyt kun rahaa on enemmän käytössä, niin ehkä herkemmin tulee ostettua lapsille vaatteita uutena, jollei sellaista löydy kirppikseltä. Edelleen myös kierrätän vaatteita lapselta toiselle ja meillä myös pojat käyttävät punaista ja tytöt sinistä. Toki mitä isommaksi kasvavat, niin sitä enemmän vaatteet ovat selkeämmin tyttöjen ja poikien vaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja ¤#:
Meille omakotitalon lainan lyhentäminen on ollut rankka urakka varsinkin, kun olemme lyhentäneet lainaa tasaerälainana. Nyt noin 9 vuoden maksamisen jälkeen alkaa selvästi helpottamaan ja rahaa jää "turhaankin" kuluttamiseen.

Anteeksi, että takerrun tähän, mutta eikös tasaerä tarkoita sitä, että joka kuukausi menee saman verran rahaa, josta sitten lainan ja koron osuus vaihtelee?

Alkuperäinen kirjoittaja ¤#:
Anteeksi, että takerrun tähän, mutta eikös tasaerä tarkoita sitä, että joka kuukausi menee saman verran rahaa, josta sitten lainan ja koron osuus vaihtelee?

tuo on annuiteetti, eli aina sama lainaerän määrä ja laina-aika sitten pitenee/lyhenee koron mukaan.

Tasalyhenteisen lainan alussa maksut ovat erittäin suuret koska korkoa on paljon lainamäärän ollessa suuri, mutta loppua kohti sitten tasalyhenteisessä kuukausierä muuttuu pienemmäksi. Tämä on siis "etupainotteinen" takaisinmaksutapa ja uskoisin että aiemmin asiasta kirjoittanut tarkoitti juuri tätä, eli ensimmäiset vuodet lainan takaisinmaksuerä on todella suuri ja siitä vähitellen pienenee.

...oli se, jota tarkoitin! Tuli ajatuskatkos. Tasalyhenteisessä lainassahan on juuri niin, että maksetaan koko ajan samansuuruista lainanlyhennystä (= pienentää pääomaa) esim. meillä 700 e/kk ja koron osuus tulee siihen päälle. Koska pääoma pienenee kuukausi kuukaudelta, niin koron osuus pienenee vastaavasti kuukausi kuukaudelta.

En koko ketjua lukenut, mutta jotakin kommentoin minäkin.

Ensinnäkin tässä ketjussa useammassa kohtaa tuntuu olevan vastakkainasettelu a) "rumasti" ja halvalla puetut lapset ja b) kalliilla ja muodikkaasti puetut lapset. Nämä ei kuitenkaan aina todellisuudessa mene näin vaan edullisemmillakin hankinnoilla lapsen voi pukea kauniisti ja tyylikkäästi.

Itse en ottanut kummallekaan lapselle äitiyspakkausta, koska minä itse ja äitini olimme hankkineet jo niin paljon vauvanvaatetta siisteinä käytettyinä ja tietysti osin uusinakin. Jotain "suosikkejani" eri vuoden pakkauksista hankin kuitenkin käytettynä kirppareilta ja huutonetistä. Esim. nyt kuopuksella on käytössä 2003(?) äp:n haalari - se lila-valkoinen- joka on minusta yksi kauneimmista lajissaan (= Yleisesti ottaen olen ollut tyytyväinen myös noihin äp-hankintoihini. Hyviä ja mukavia perusvaatteita.

Minusta lapsen kauniisti pukeminen on sellaista arkipäivän estetiikkaa, joka piristää omaa mieltä, vaikkei lapsi varmasti potkuhousujensa värin päälle mitään ymmärräkään. Mielestäni vauvanvaatteet on kuitenkin VAUVAN vaatteita eli käytännöllisyys on myös tärkeässä asemassa ja ne "pikku aikuisten" vaatteet jäävät epäkäytännöllisinä helposti käyttämättä, niin söpösiä kuin henkarilla ovatkin. Ja toki meilläkin kylään mennessä katsotaan siistimpää päälle, vaikka kotona 2,5-vuotias hyppelee mieluiten trikoopaidassa ja sukkiksissa.

En kauheita pultteja muiden lasten vaatettamisesta jaksa ottaa, kukin taaplatkoon tyylillään. Itse kyllä kiinnitän huomiota kivan näköisesti puettuun lapseen ja tokihan se lämmittää omaa mieltä, jos joku meidän "kullannuppuja" kehaisee - oli syynä sitten vaatteet tai mikä muu tahansa (=

Jos joku "ärsytyksen" aihe pitäisi mainita, niin itseäni tökkää hiukan merkeillä kikkailu - kaikenmaailman ellet, gantit jne. jotka maksavat ihan tolkuttomasti. Jos gantin 70e:n neule on vanhemman mielestä ihanuuden huippu ja siihen on varaa, niin siitä vaan. Mutta se, että ihan vaan periaatteesta meidän vauva puetaan ganttiin tai benettoniin tai espritiin päästä varpaisiin....

Ja esim. H&M:n hello kittyt on ihan söpösiä, mutta tarviiko niitä joka ikisellä tyttölapsella olla kaapillinen?

Pääasia siis, että lapsen vaate on mukava päällä, riittävän lämmin, pesty, puhdas ja ehjä. Miksi se ei silti voisi samaan aikaan olla kivan värinen ja muihin vaatteisiin sopiva? Ja myös käytettynä ostettu vaate on kaunis. Meillä on ainakin hirmuinen määrä vaatteita - osa "turhakkeitakin", mutta rahaa en ole mitenkään älyttömästi lastenvaatteisiin hassannut.

Yhteistyössä