V
Värien hierarkiaa?
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:Alkuperäinen kirjoittaja blj:Kukaan, joka täällä suosii poikien värejä pojille tai tyttöjen tytöille, ei ole vieläkään sanonut, etteikö joku toinen saisi pukea lapsiaan ristiin rastiin. Ei kukaan ole täällä myöntänyt opettavansa lapsileensakaan, että punainen tytölle ja sininen pojalle.
Minusta molemmat väitteet on sanottu rivien välistä hyvin suoraan. Kuulemma lapset ovat vanhanaikaisia ja haluavat itse pitää sukupuolensa mukaan poika- ja tyttövärejä. Eikö silloin tosiasiallisesti tuomita se, että joku toinen vanhempi koittaa kyseisen ajattelun mukaan "ilmaista omaa tasa-arvoajatteluaan" pukemalla lapselle kuitenkin "vastasukupuolen värejä".
Kukaan ei ehkä ole myöntänyt opettavansa sanallisesti lapsilleen värien hierarkiaa, mutta kyllä opetus tulee sen valikoimisen mukanakin. Kun lapsella säännöllisesti pidetään tiettyjä, eikä koskaan joitain värejä, sisäistäähän hän siitä selkeän opin. Käytös, vanhemman esimerkki painaa aina kasvatuksessa moninkertaisesti sen mitä sanat.
En tiedä tuosta kirjoittajasta, mutta luulenpa, että itse olet halunnut lukea rivin välistä jotain mitä siellä ei ole. Kaikki on täällä minun mielestäni sanottu niin selvästi, ettei epäselväksi pitäisi jäädä. Oma on asiasi, jos haluat tehdä siitä yhtään monimutkaisempaa. Sitäs sitten pähkäilet.
Tasa-arvoa on ainakin meille se, että saa olla kuinka naisellinen tai miehinen kuin huvittaa, eikä se ole millään lailla kummaltakaan sukupuolelta pois. Meidän kotona taitaa valitettavasti jopa näkyä se voimakkaammin, että isä arvostaa äitiä ja palvoo maasta taivaisiin.
Ei niillä väreillä ole mitään hierarkiaa! Siis tajuatko edes, että hierarkia on arvojärjestys?! Ei v.punainen ole sen tärkeämpi kuin v.sininen, eikä toisinpäin. Joku muukin (itse asiassa aika moni) on sattumoisin aikoja sitten todennut saman kuin moni muukin, että v.sininen pukee poikaa ja v.punainen tyttöä.
Ei kaikkien tietenkään tarvitse olla tästä asiasta samaa mieltä, mutta jos ei ole, niin miksi ihmeessä siitä tarvitsee nostaa niin iso haloo?! Ei kukaan ole täällä kieltänyt sinua pukemasta tyttöäsi siniseen tai mihinkään muuhunkaan. Miksi siis sinulle kuuluu miten muut pukevat lapsensa? Etkö pääse elämässäsi eteenpäin jos joku muu on sitä mieltä, että v.punainen on nätti tytöillä ja v.sininen nätti pojilla?