Onko ketään äitiä joka ei osta vauvalle "muodikkaita" vaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erilainen äiti ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja voi taantumus ja 50-luku:
Alkuperäinen kirjoittaja bjk:
Alkuperäinen kirjoittaja poikain äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja afaf:
Meillä jäi osa äp:n vaatteista käyttämättä. Olivat mielestäni pojalle liian tyttömäisiä.

Siis ei hyvää päivää. Mitä ihmeessä tarkoittaa "tyttömäinen" väri? Miksi joku v'ri on tytön ja toinen pojan? Mitä pojalle saattaa tapahtua, jos häntä pukee kutsumaasi "tyttömäiseen väriin"?

Mä tulen niin surulliseksi näitä lukiessani. Että onko nämä palstat oikeasti taantumuksen ydin. Eikö maailma ikinä tästä parane.

No omg! Siis usko tai älä, mutta joidenkin mielestä tytöt on tyttöjä ja pojat poikia vielä! :D Toiset tykkää pinkistä tytöillä ja sinisestä pojilla. Mitä se on sulta pois? Suurin osa ihmisistä tietää mitä tarkoitetaan tyttöjen ja poikien väreillä, joten tämä tarkoittaa sitä, että tyttöjen ja poikien värejä on olemassa. Itse päätät miten haluat lapsesi pukea. Onhan tytöilläkin tyttöjen vaatteita ja pojilla poikien vaatteita! Vai aiotko kenties pukea poikasi "prinsessa" mekossa johonkin juhlatilaisuuteen? Luulenpa, että poikasi voisi laittaa vähän vastaan jos on siinä iässä että ymmärtää, ellei siis tietty ole transseksuaali.

Ei ole totta mitä porukkaa! Taitaa tosiaan olla Mikkosen Nina päässyt nettiin.

Hahaha! Pukekaas vain poikanne v.punaiseen takkiin kouluun! :D Varmasti ilahtuu! Ihan sama miten te haluatte lapsenne pukea. Ei kyllä kuulu teillekään miten me lapsemme puemme. Niin, mitäs se on teiltä pois? Pelottaako teitä pukea lapsillenne v.punaista, jos muut pojat eivät v.punaista käytä, vai puetteko silti v.punaiseen, vaikka poikanne ei haluaisi väriä pukeakaan päällensä... Raasu...

^Eikö tuossa ollut kyse äitiyspakkauksen vaatteista? Eihän siellä ole vaaleanpunaista? Eikä koululaisten takkeja ;D

Meidän pojalla on vaaleanpunainen paita suosikkipaita. EI käytä prinsessamekkoja eikä kiharra hiuksiaan, mutta pitää tyylikkäästä väristä farkkujen kanssa. Koululainen, oman muotinsa kulkija ja ylpeä siitä. Vauvana en häntä vaaleanpunaiseen pukenut.

Onko joku todella vieläkin sitä mieltä ettei poika voi pitää punaista takkia!

Ihan uskomatonta. Onneksi tuttavapiirini ei kuulu tuollaisia taantumuksellisia ja kapeakatseisia äitejä. Ja sitten mietitään miksi miksi on rasismia, naiset saa vähemmän palkkaa, miksi miehet kohtelee vaimoja huonosti (saavat tuollaisista taantuksen kodeista hyvät esimerkit elämään). Ennakkoluuloisia juntteja...

jaa'a. Tuttuni poika halusi pukeutua lapsena prinsessaksi päiväkotiin ja kaikki hoitotädit ihastelivat miten on niin rohkea poika! Ja tästä on aikaa vuosikausia ja samainen poika harrasti vanhempana balettia. Ja kyllä: täysin hetero.

Kylläpä näitä unisex äitejä nyt virtaa tänne, vaikka todellisuudessa edustavat kyllä vähemmistös ainakin minun silmissäni. Minun tuttavapiirissäni tytöt kyllä puetaan tytöiksi ja pojat pojiksi, kunnes muuten todistetaan.

Ei meillä näiden tyttöjen ja poikien vanhemmilla ole mitään sitä vastaan miten muut haluavat lapsensa pukea, mutta itsemme puemme niin kutenme tykkäämme.

Kuten näette, niin agressivisempia tässä asiassa ovat juurikin ne, jotka ovat valistavinaan yleensä valinnan vapautta. Tämä on meidän valintamme ja mitä se muille kuuluu. Se joka täällä on ensimmäisen kiven heittänyt, löytyy tuosta yllä olevasta keskustelusta, jossa unisex äiti on takertunut toisen äidin mielipiteeseen, joss hänen mielestään äitiyspakkauksen vaatteet olivat vain liian tyttömäisiä värejä hänen makuunsa. Tämä on mielipide. Miksei näin saa ajatella? Avartakaa vähän maailmaanne, älkääkä olko noin rasistisia. :P

Rasismille ei ole edes osaa eikä arpaa tässä. Tässä nimenomaan saadaa tuoda esille omaa tyylia, mikä ikinä se sitten onkin.

Toisten mielestä meidän pitäisi varmaan pukea kaikki kommunistimalliin samanlaisiin unisex vaatteisiin, mutta sitten on taas niitä, jotka haluavat tuoda esilleen naisellisuuttaan tai maskuliinisuuttaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pastellivärit:
Meidän pojalla on vaaleanpunainen paita suosikkipaita. EI käytä prinsessamekkoja eikä kiharra hiuksiaan, mutta pitää tyylikkäästä väristä farkkujen kanssa. Koululainen, oman muotinsa kulkija ja ylpeä siitä. Vauvana en häntä vaaleanpunaiseen pukenut.

Ihan sama juttu meidän eskarilla. Ja käykää vilkaisemassa vaikka H&M:n tai Zaran poikien puolta, siellä on aina ainakin kesävaatteissa ihan pojille tarkoitettuja vaaleanpunaisia tai sitä väriä yhdistäviä paitoja. Myös lilaa, vaalean keltaista, minttua ja kirkkaan punaista löytyy. Ja onneksi löytyy, koska masentaisi pukea lapsia pelkkään tummansiniseen, tummanruskeaan, armyvihreään, harmaaseen ja mustaan.

Myydäänhän miestenosastollakin pukumiehille vaaleanpunaisia ja liloja ja kaikenvärisiä solmioita, kauluspaitoja ja pikeitä. Nalle Wahlroosista mallia vaan, vaaleanpunaiset housut jalkaan pojat ja miehet!

Vaaleanpunaista takkia en varmaan ihan heti pojilleni ostaisi, mutta kirkkaanpunainen jo löytyy. Se on laavatakki, tottakai, todella viileä poikapuolisten tarhakavereiden mielestä.

Se on kuulkaa ihan äidin/isän omaa tarvetta todistella feministisyyttään ja "tasa-arvoista" ajatteluaan pukemalla poika punaiseeen ja tyttö pojanvaatteisiin; tosiasia on, että lapset ovat itse kyllä niin vanhanaikaisia että kun puhumaan oppivat niin eivät enää suostu pukemaan toisen sukupuolen vaatteita päällensä. Vanhemmat voivat yrittää olla niin tiedostavia kun haluavat, mutta kyllä poikaa kiusataan hiekkalaatikolla jos on päällä punaiset kurahaalarit, ja kuka sellaista lapselleen haluaisi?
Ei lapsen kautta tarvitse todistella omaa erinomaisuuttaan ja edistyksellisyyttään. Jos niin haluaa tehdä, niin pukekoon äiti itse itselleen sitten kravatin ja miestenhousut.

Aivan. Ei täällä kyllä ole tullut vielä yhtään järkevää sanottavaa "unisex" äideiltä. Ei täällä le heitä vastaan hyökätty kun pekevat lapsensa kuten haluavat, mutta kumma kyllä kuinka heitä tuntuu häiritsen muiden pukeutuminen. On se niin pahasti heidän tasa-arvon hakuisuudeltaan pois... Täytyy ihan lastenkin kautta todestella tasa-arvoaan. Meillä on ainakin naiset ja miehet aivan yhtä arvossaan katsomatta hameen alle.

Luulen, että "miehekkäät" lesbot olisi aika harmissaan, jos heidät pakotettaisiin pukeutumaan hameisiin. Yhtä lailla olisi sukupuolenvaihdoksen miehestä naiseksi tehneet naiset yhtä harmissaan, jos he eivät saisikaan pukea päälleen naisellista unelmaa. Mikä siis on ongelma? Tasa-arvon nimissä antakaa kaikkien pukea lapsensa ja itsenä kuten haluavat. Olkoon se kuinka naisellista, miehekästä, unisexiä, homoa, lesboa, biseksuaalia ja mitä ikinä muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja se on kuulkaa:
tosiasia on, että lapset ovat itse kyllä niin vanhanaikaisia että kun puhumaan oppivat niin eivät enää suostu pukemaan toisen sukupuolen vaatteita päällensä. Vanhemmat voivat yrittää olla niin tiedostavia kun haluavat, mutta kyllä poikaa kiusataan hiekkalaatikolla jos on päällä punaiset kurahaalarit, ja kuka sellaista lapselleen haluaisi?

Poikamme itse valitsevat monia vaatteitaan, mm. nämä vaaleanpunaiset paidat ja kirkkaanpunaisen takin. Monen vaihtoehdon joukosta.

Minä en anna lasteni kiusata ketään hiekkalaatikolla tai muuallakaan, en vaatteista, aatteista enkä muustakaan. Olen nähnyt pojilla punaiset kurahaalarit, eikä siitä muut lapset tehneet mitään johtopäätöksiä tai kommentteja. Vanhemmatko ne sen kiusaamisen aloittavat?

Värien sukupuolittuminen on täysin kulttuurinen asia, jonka itse tiedostaen ja etupäässä tiedostamatta omilla ennakkoluuloillamme välitämme heille. Kaikki välitämme jonkun kuvan asiasta, kannattaa miettiä mikä se oma asenne perimmältään on, miksi se on mikä on ja palveleeko se omaa lasta tulevaisuudessa parhaalla tavalla.

Hei, eihän tässä keskustelussa ollutkaan tarkoitus kinata mistään tyttöjen ja poikien väreistä, unisexistä puhumattakaan, vaan siitä että joillekin on KAUHEAA ja NOLOA jos pukee lapsensa äitiyspakkauksen vaatteisiin. Ja ap halusi nimnomaan vastauksen kysymykseen, että miksi alle vuoden vanhalla vauvalla pitää olla muodikkaan väriset vaatteet, mikseivät pakkauksen vaatteet kelpaa? Tai mikseivät kierrätetyt muutaman vuoden vanhat vaatteet kelpaa?

Ok, vastauksia tuli laidasta laitaan, toisille syy oli käytännöllisistä syistä, toisille rahallisista, toisille esteettisistä syistä jne... Kivaa että meitä on moneen junaan. Koittakaamme ymmärtää toistemme valintoja ja yritettäisiinkö pysyä aiheessa lähtemättä liikaa kinaamaan taas tuosta iän ikuisesta "tyttöjen - poikien -värit" -aiheesta...

Mä olen ollut henk.kohtaisesti todella pettynyt pakkauksen vaatteisiin. Toppahaalarissa ihan ylitiukat hihansuut. Vaikea pukea.Samoin nousee etuläppä naaman eteen eli vetskareita ei voi pitää ylösasti kiinni. Parista bodysta lensi heti nepparit irti. Yökkäri ei vastannut ollenkaan lapussa ollutta kokoa. Piti olla 70cm,mutta neidin ollessa reilut 60cm pitkä ei enää puvussa pituus riittänyt. Gollegehousujen vyötärö tiukka. JA ai niin. Kevyttoppapuvun vetoketju raapi naaman verille. Siinä pari syytä miksi jouduttu ostamaan muita vaatteita

Aivan käsittämättömiä heittoja täällä! Homottelua, transuttelua VAUVOJEN vaatetuksesta!

Jonkun mielestä se sukupuoli on sitten vaatesidonnaista? Mitä jos se lapsikin oppii tuon ajattelun? Vaatefobia lapselle vanhempien homofobiasta.

Mielestäni lapsilla ei ole maskullinisuutta tai naisellisuutta ensi alkuunkaan. Lapset ovat lapsia, kaikissa väreissään. Joka haluaa nähdä niissä homoutta tai lesboutta, katsoo liian seksuaaliväritteisesti. Se ei ole mielipideasia, se alkaa olla jo poliisiasia.

Alkuperäinen kirjoittaja alkaa jo puistattaa:
Aivan käsittämättömiä heittoja täällä! Homottelua, transuttelua VAUVOJEN vaatetuksesta!

Jonkun mielestä se sukupuoli on sitten vaatesidonnaista? Mitä jos se lapsikin oppii tuon ajattelun? Vaatefobia lapselle vanhempien homofobiasta.

Mielestäni lapsilla ei ole maskullinisuutta tai naisellisuutta ensi alkuunkaan. Lapset ovat lapsia, kaikissa väreissään. Joka haluaa nähdä niissä homoutta tai lesboutta, katsoo liian seksuaaliväritteisesti. Se ei ole mielipideasia, se alkaa olla jo poliisiasia.

Ööö... Ei täällä ketään ole haukuttu sukupuolen tai seksuaalisen suuntautumisen takia. Eikös esim. homo, lesbo ja transvestiitti ole aivan poliittisesti hyväksyttyjä termejä? Minä en ole ainakaan kuullut, että pitäisi joitain muita käyttää. Täällä ei siis ole ketään haukuttu. Joistain lapsista erottaa jo aivan pienenäkin, että seksuaalinen suuntautuminen ei ole ihan valtavirtaa, mutta mikäs siinä. Täällä on ainoastaan esitetty pointteja ottaen esiin esimerkkejä erilaisista seksuaalisista suuntautumisista.

Meillä ei ole homofobiaa, mutta kohtelemme poikia poikina ja tyttöjä tyttöinä, kunnes toisin todistetaan. Jos minua ei olisi pienenä puettu ainakin vaaleanpunaiseen, niin olisin ainakin ollut erittäin loukkaantunut. Jos joku poika haluaa pinkkiä ja tyttö sinistä, niin mikäs siinä. Meillä ainakin lähdetään siitä lähtökohdasta, että minä puen lapsilleni sitä, mikä minusta heille sopii, eikä se kuulu kenellekään tasa-arvon tai muun havittelijalle.

Jaa. Onneksi meitä ajattelevia on oikeasti vielä suurin osa. Näkeehän sen kaupoistakin joissa on poikien/miesten ja tyttöjen/naisten osastot ja kyllä, ne on vieläkin erikseen. Ja kyllä, naisten puolella on enemmän naisten värejä ja miesten puolella miesten värejä. :)

Jaa. Onneksi meitä ajattelevia on oikeasti vielä suurin osa. Näkeehän sen kaupoistakin joissa on poikien/miesten ja tyttöjen/naisten osastot ja kyllä, ne on vieläkin erikseen. Ja kyllä, naisten puolella on enemmän naisten värejä ja miesten puolella miesten värejä. :)

Transvestiitti-isänä minua kiusasi tavattomasti pienten poikalasten vaatteiden synkkä värimaailma ja väkivaltaiset kuviot paidoissa. Siksi hankin pojalleni hänen ollessaan ihan pieni, jos en nyt ihan pinkkiä, niin kuitenkin oranssia ja lilaa. Nyt hän on 12-vuotias ja käyttää harmaata ja mustaa.

Itse suosin kirkkaita värejä, kuten tyttärenikin. Lapsen oma mielipide tulee esiin varsin pienenä ja siihen olisi parempi olla puuttumatta - en pakota pojalleni pastelleja, kun hän ei niitä halua. Päinvastoin kuvio toimii tietysti siten, että jos poika tahtoo pastelleja sävyjä päälleen, pahin virhe, minkä hänen isänsä tai äitinsä voi vanhempi tehdä, on sanoa jotain tyyliin: "koeta olla mies" tai "punainen ei sovi pojalle"!

Missä on määritelty tyttöjen ja poikien värit? Tietystikin kauppojen sisäänostajien päässä, kun heille on tärkeää saada myyntiä aikaiseksi! Värianalyysin mukaan minulle itselleni miehenä sopivat turkoosi ja fuksia - ei mitään pliisuja värejä!

Lasten äiti:
Joistain lapsista erottaa jo aivan pienenäkin, että seksuaalinen suuntautuminen ei ole ihan valtavirtaa, mutta mikäs siinä.

Kerro minulle, millaisista asioista tällaisen voi päätellä? Todella mielenkiintoista olisi kuulla!

Alkuperäinen kirjoittaja Kaisu.....:
Lasten äiti:
Joistain lapsista erottaa jo aivan pienenäkin, että seksuaalinen suuntautuminen ei ole ihan valtavirtaa, mutta mikäs siinä.

Kerro minulle, millaisista asioista tällaisen voi päätellä? Todella mielenkiintoista olisi kuulla!

No äitini toimii ihan pienten opettajana ala-asteella ja on kertonut, että ei opettajille ole jäänyt epäselväksi, jos jollain lapsella vaikuttaa olevan valtavirrasta poikkeavat seksuaaliset suuntautumiset. Harvemmin, mutta toisinaan kouluun on kuulemma tullut joku poika letit päässä ja vaatetus sekä käytös sen mukaista. Äiti on sanonut, että eihän siinä mitään, kun lapsi niin tahtoo. Kyllähän sen nyt oikeasti huomaa usein suoraan kehon kielestä, vaikka mies olisi kuinka pukeutunut mieheksi tai nainen naiseksi, jos seksuaalinen suuntautuminen poikkeaa valtavirrasta.

Pieni korjaus teidän keskusteluunne: kysymyksessä ei ole seksuaalinen suuntautuneisuus (homo, hetero, bi, lesbo) vaan sukupuolinen suuntautuneisuus. Jos ihminen on transvestiitti tai transsukupuolinen, se ei kerro mitään seksuaalisista taipumuksista:)

Jotkut pojat vaan haluavat olla osin tyttöjäkin ja päinvastoin. Se on ominaisuus, joka tulee jo syntymässä - ja se näkyy jo ennen kouluun menoa hyvin usein. Miksiköhän muuten poikamaiset tytöt ovat arvostetumpia kuin tyttömäiset pojat? Tämä asia tahtoo kiusata tasa-arvoisuuden tavoittelijaa......

Alkuperäinen kirjoittaja "Minna-Maaria":
Transvestiitti-isänä minua kiusasi tavattomasti pienten poikalasten vaatteiden synkkä värimaailma ja väkivaltaiset kuviot paidoissa. Siksi hankin pojalleni hänen ollessaan ihan pieni, jos en nyt ihan pinkkiä, niin kuitenkin oranssia ja lilaa. Nyt hän on 12-vuotias ja käyttää harmaata ja mustaa.

Itse suosin kirkkaita värejä, kuten tyttärenikin. Lapsen oma mielipide tulee esiin varsin pienenä ja siihen olisi parempi olla puuttumatta - en pakota pojalleni pastelleja, kun hän ei niitä halua. Päinvastoin kuvio toimii tietysti siten, että jos poika tahtoo pastelleja sävyjä päälleen, pahin virhe, minkä hänen isänsä tai äitinsä voi vanhempi tehdä, on sanoa jotain tyyliin: "koeta olla mies" tai "punainen ei sovi pojalle"!

Missä on määritelty tyttöjen ja poikien värit? Tietystikin kauppojen sisäänostajien päässä, kun heille on tärkeää saada myyntiä aikaiseksi! Värianalyysin mukaan minulle itselleni miehenä sopivat turkoosi ja fuksia - ei mitään pliisuja värejä!

Kukaan, joka täällä suosii poikien värejä pojille tai tyttöjen tytöille, ei ole vieläkään sanonut, etteikö joku toinen saisi pukea lapsiaan ristiin rastiin. Ei kukaan ole täällä myöntänyt opettavansa lapsileensakaan, että punainen tytölle ja sininen pojalle. Minä en ainakaan sitä sen kummemmin korosta, mutta kyllä puen mieluummin tytöille tyttöjen värejä ja pojille poikien värejä varsinkin kun ovat pieniä. Pienistä vauvoista ja lapsista on aika vaikea nähdä onko kyseessä tyttö vai poika, jos pukee vähän mitä sattuu. On se kyllä mukava omasta mielestäni, ettei tarvitse arvuutella onko kyseessä tyttö vai poika. Kyllä minä nyt naisena saatan pukea hyvinkin vaalean sinisen paidan, vaikkei ihan oma värini olekaan, mutta silti ei jää kenellekään epäselväksi, että onko kyseessä nainen vai mies.

Kauppojen sisäänostajat varmaan ostavatkin juuri sitä mikä menee kaupaksi! Tämä siis tarkoittaa sitä, että kyllä vain suurin osa on sitä mieltä, että punaista tytöille ja sinistä pojille.

Minä taas en ikinä pukisi lapsilleni mitään muumi aiheista tai hello kittyä, oli sitten kuinka poika tai tyttö tahansa. Kaikki tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja blj:
Kukaan, joka täällä suosii poikien värejä pojille tai tyttöjen tytöille, ei ole vieläkään sanonut, etteikö joku toinen saisi pukea lapsiaan ristiin rastiin. Ei kukaan ole täällä myöntänyt opettavansa lapsileensakaan, että punainen tytölle ja sininen pojalle.

Minusta molemmat väitteet on sanottu rivien välistä hyvin suoraan. Kuulemma lapset ovat vanhanaikaisia ja haluavat itse pitää sukupuolensa mukaan poika- ja tyttövärejä. Eikö silloin tosiasiallisesti tuomita se, että joku toinen vanhempi koittaa kyseisen ajattelun mukaan "ilmaista omaa tasa-arvoajatteluaan" pukemalla lapselle kuitenkin "vastasukupuolen värejä".

Kukaan ei ehkä ole myöntänyt opettavansa sanallisesti lapsilleen värien hierarkiaa, mutta kyllä opetus tulee sen valikoimisen mukanakin. Kun lapsella säännöllisesti pidetään tiettyjä, eikä koskaan joitain värejä, sisäistäähän hän siitä selkeän opin. Käytös, vanhemman esimerkki painaa aina kasvatuksessa moninkertaisesti sen mitä sanat.

Meidän molemmilla vauvoilla(nyt toinen jo 4 v. ja toinen 8kk.) on ollut vaatteet päällä! Ihan sama, minkä värisiä, kunhan on vaatteet. Kerran yritin tunkea meidän isommalle jotain "vauvojen muotifarkkuja" jalkaan ja huuto tuli! Niin kauan kun kumpikaan ei sano itse vaatetuksestaan mitään, laitan päälle sen, mitä kaapista/äitiyspakkauksesta löytyy. Ihan oikeasti naurattaa tällä palstalla nämä keskustelut että " voi, voi ku oli rumanvärinen tuo vuoden 2007 pakkauksen toppapuku", voisiko joku ostaa/vaihtaa sen vaaleanpuvaiseen prinsessatoppikseen!"

Yhteistyössä