Onko kenenkään lapsella kahta mummia ja ukkia tai mummoa ja vaaria tms?

  • Viestiketjun aloittaja Vähän sama kuin olisi kaksi isää tai äitiä
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vähän sama kuin olisi kaksi isää tai äitiä:
Meillä siis molempien vanhemmat haluaisivat olla mummi ja ukki ja mun mielestä se on hankalaa, kun pitää sitten käyttää etunimiä tai muita erotukseen..

Onko kellään muulla näin? Meneekö lapsi sekaisin? Meidän vauva vasta 4 kk, joten nimityksiä voisi vielä vaihtaakin.
Miulla miehen vanhemmat ovat jo muillekkin lapsenlapsilleen mummi ja ukki,. joten automaattisesti hyö ovat myös meitin pojulle mummi ja ukki. Oma äitini haluaisi olla myös mummi, mutta miusta hän ei ole mummimainen vaan mummo, joten mummoksi häntä kutsutaan. MOnesti koittanut aina korjata, et hän on mummi, mutta pojukin jo tietää, että mummo on. Miusta noin on paljon helpompaa kuin se, et molemmat ois mummi-nimisiä, koska silloin pitäis aina liittää etunimi siihen mummiin, jotta pojukin tietäis, et kummasta puhutaan.
 
Kukkahattu
Itselläni oli isoäidit, joita molempia kutsuin mummoksi. En hoksannut mitään ongelmaa.
Ne vaarit, papat mitä lie - kaatuivat sodassa. Olenkin aina pohtinut, millä nimellä niitä isoisiä olisin kutsunut...
 
IhanaValo
Meillä käytetään nimiä, kun kaikille on ne mummi ja ukki-nimitykset mieluisimpia.Ja sitten tarpeen mukaan käytetään isomummeistakin nimiä,isoukkeja on vaan yksi.Tai no, olis toinenkin mut häntä ei koskaan tavata.Ja sitten on vielä yhden isomummon uusi mies, mut hälle ei oo tarvinut vielä nimitystä keksiä.
 
No meillä on kaksi vaaria, yksi mummi ja yksi mummo. Mutta näiden "kunnianimikkeiden" kanssa käytetään myös etunimiä. Ei mene siis sekaisin. Eikä se ole hankalaa. Minulla ei ole ollut kyllä nokan koputtamista tässä asiassa. Ovat isovanhemmat saaneet itse valita miten heitä nimitetään, koska asia on heitä koskettava ja heille tärkeä. En siis olisi ikinä voinut mennä sanomaan esim. appiukolle ja isälleni, etteivät he molemmat voi vaareja olla. Sehän olisi sama kuin että mies tulisi sanomaan minulle, ettei lapset saa kutsua minua äidiksi vaan minun tulee olla äippä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Meillä hiukan hankaluuksia muistaa:

Äitini + miehensä = mummi + vaari
Anoppini + miehensä = mamma + pappa
Isäni + vaimonsa = pappa + isoäiti

Papat menee välillä sekaisin. Toisesta käytetään kyllä nimitystä "etunimi"-pappa ja toisesta välillä tarkennan, että minun isä. Onneksi miehen isän kanssa ei olla tekemisissä oltu vuosiin, se oli pappa aluksi myös.

Kun ite olin lapsi, mulla oli hissimummo ja papanmummo. :D Nyt kun miettii, kuulostaa varmasti muiden korvissa oudolta, mutta kuitenkin ihan luontevaa oli ja on vieläkin. Toinen asui kerrostalossa jossa oli hissi ja oli eronnut, toinen asui papan kanssa. Vieläkin kutsun noilla nimillä, vaikka toinen asui sittemmin vuosia maalla ja pappakin on kuollut.
Meillä muuttunu pappajutut tän kirjoituksen jälkeen. Isäni on pappa, "etunimi"-pappa on nykyään Tammelan pappa. Lapset kun saivat tietää, että ko. pappa asuu Tammelassa, kuten Pikku Kananenkin, jäi tuo nimitys voimaan. :D Miehen isä kuolla kupsahti loppuvuodesta nelikymppisenä, ei siis enää sitä pappaa lainkaan olemassa lapsilla. :)
 
meillä on miehen vanhemmat mummu ja vaari
miehen isovanhemmat ovat "xxx"-vaari ja "xxx"-mummu ja iso-vaari ja iso-mummu

minun äiti mummi
isäni ja sen uus pappa ja harakka :whistle:
sitten mun äidinäiti on iso ja äidinisä on mofa
isänäiti on iso-mummu

miehen iso-vanhempia ei nähdä useesti kun asuvat niin kaukana..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mahvia:
Me puhuttiin lapsena paikkakuntien mukaan eli esim. oli Tyrnävän mummo ja Kellon mummo.. Näin mentiin ja se oli luontevaa :)
meil on myös näin osittain.. eli mun vanhemmat on mummo ja pappa ja ex:n sitten riihimäen mummon ja pappa ( tosin eipä ole paljon mukana enää eron jälkeen ollut.. ) tai vastaavasti nimellä sitten kutsutaan.
 

Yhteistyössä