Onko kenenkään lapsuuden kodissa ollut vain ulkovessa eikä juoksevaa vettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todella vanhako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu, meillä:) ja olen syntynyt -81. Olin 9v. kun alkoi tulla vesi sisälle ja saatiin pönttö ja suihkut ym. Että eräskin sankollinen juoma- ja tiskivettä on tullut kannettua.

..oli sisävessa ym. muut viemäröintijutut vasta kun olin menossa 8.luokalle kouluun,sähkö tuli sentään pari vuotta sitä ennen :)ja minäkin olen sentään syntynyt -75. ( Asuttiin kyllä minun kaksi ensimmäistä elinvuottani kaupungissa kerrostalossa jossa tietysti oli kyseiset mukavuudet,hih!)

Oon asunut lapsena aika monessa kämpässä ja kaikissa vanhoissa maalaistaloissa joissa asuttiin oli ulkovessa, osassa juokseva vesi ja osassa ei. Edelleenkin lapsen tulevassa mummolassa on ulkovessa ja ulospäin ei mene vettä kuin kantamalla, mut hanast tulee kylmää vettä. :)

voi taivas kun kiitän luojaani sähköstä ja vessasta ja juoksevasta vedestä, etenkin näin öksöpaskataudin aikaan... aatelkaa niiden äitien työmäärää, kun ei ollut mitään mukavuuksia.. :o

Riittääkö kolmannes vuodesta? Mun vanhemmilla oli tavoite että vähintään sata päivää vuodesta piti olla mökillä (siis ne oli niin maanisia, että sinne mentiin vaikka keskellä yötä) ja siellä saaressa ei ollut sisävessaa vaan ihan perinteinen ulkohuussi eikä tietenkään vettä, ei edes kaivoa. Kaikki makea vesi tuotiin mantereelta. Öljyä ja kaasua käytettiin valaistukseen ja ruoanlaittoon ja puuta lämmitykseen. Tai samanlaista se on vieläkin ja olen siellä jopa oman lapseni kanssa ollut. Onneksi nykyään on kertakäyttövaipat.

Alkuperäinen kirjoittaja todella vanhako:
Meillä oli. Kunnes kouluiässä muutimme maaseudulta läheiseen pikkukaupunkiin. Ja uskokaa tai älkää, olen syntynyt 70-luvulla.

Sama täällä. Meille tuli sisävessa kun olin about 6-7-vuotias. Ja 70-luvulla syntynyt olen kuten nimimerkistäkin voisi jo arvata... ;)

Mä olin 6-vuotias kun meille tuli sisävessa ja tupaan vedet, oli se vaan luksusta :D Talvisin ja pimeellä ulkohuussissa käynti ei ollut kivointa ja tukanpesu saunan saavissa oli pepusta. Mut kyl se muuten ihan kivaa aikaa oli, tosin enhän mä joutunut huussia siivoamaan tai vettä kantamaan. Vasta 80-luvulla saatiin tupaan kaikki mukavuudet... tai no sähköt oli tietysti, mut nekin oli asennettu vasta 70-luvulla. Äitin aikaan tupaa lämmitettiin pönttömuurilla ja talvet oli kuulemma huisin kylmiä. Nykyäänkin vintillä saattaa olla +10 talvisin vaik se on kuinka vuorattu ja sähköllä lämmitetty :)

3 ekaa vuotta 38:sta olen asunut talossa, johon tuli kylmää vettä sisään yhdestä hanasta, mutta viemäriä ei ollut. Maalaistalo ja meitä lapsia oli tuolloin kaksi. En ite muista tätä ihanuutta, mutta oon varmaan jo äidinmaidossa imenyt vaikutteita sen verran, että esim. en suostu lähtemään kesämökeille, joista puuttuu ns. mukavuudet.

Tähän on tullut näköjään kivasti vastauksia :) Näyttää löytyvän paljon meitä, joiden elämä on ollut "suuria mullistuksia" täynnä ;) Ei sitä enää oikein osaa kuvitella elävänsä jatkuvasti ilman noita perusmukavuuksia. Vaikka meilläkin toi vanha kotitalo on yhä kesämökkikäytössä, ja vasta 90-luvulla remontoitiin.

Meillä oli ekan talven kun muutettiin ok taloon 1979. Mä olin silloin 4 ja ei se kauheasti haitannut. Tai ostettiin meille sitten sisälle semmoinen kemiallinen vessa missä me lapset käytiin ja vanhemmat kävi huussissa. No onneksi isä teki äkkiä rempan ja saatiin sisävessa. Mökillä meillä on edelleen puucee.

Yhteistyössä