Onko kenenkään lapsella 10 tunnin hoitopäiviä?

Mansikkamäki

Jäsen
14.02.2007
285
0
16
Mulle tarjottiin työtä, joka kiinnostaisi todella kovasti, mutta se tietäisi lapsille 5v. ja 2,5v. välillä 10 tunnin hoitopäiviä.

Onko kenenkään lapsella niin pitkiä hoitopäiviä ja jos on niin jaksaako lapsi hyvin?

Olen siis jo alustavasti kieltäytynyt työstä tämän hoito-asian takia, mutta silti mietin oisko mitenkään mahdollista saada asioita järjestymään.

Oisko jollain kokemuksia?

Päiväkoti olis varmaan ainut vaihtoehto. Välillä varmaan vois mummu hakea pojat kotiin aikaisemmin.
Mun mielestä kans 10 tuntia on liian pitkä. Mut joka päivä ei sentään noin pitkiä ois päivät.

Muuten en edes miettis koko asiaa, mut tää työ ois just sitä mitä mä haluan tehdä ja oon ollu kotiäitinä 5,5 vuotta, eikä oikeestaan hermo enää kestä olla kotona...

Viimeksi muokattu:
Mulla oli tässä tyrkyllä semmonen tilanne, että paikan ottaessani vastaan olis kaksi nuorimmaista tehnyt ainakin sen 10 tunnin hoitopäiviä (5- ja 3v.) ja esikoinen (8v.) ois joutunut olemaan yksin sekä aamusta että illasta useamman tunnin.

Annoin sen tilanteen sitten olla. Aivan liian iso paketti lapsille nieltäväksi.

Miten usein on "välillä"?

Jos joskus on 10 h hoitopäiviä, niin en minä sen takia jättäisi menemättä töihin. En ainakaan silloin, kun työpaikka on minua oikeasti kiinnostava. Mutta parhaamme mukaan järjestettäisiin lapsille sitten arkivapaita ja lyhyempiäkin hoitopäiviä.

Välillä ois ei joka viikko. Hyvin selitetty.=)

Vois mennä muutamia viikkoja tavallisilla päivillä ja sit viikko pitkää päivää. Ei viikonloppuja eikä iltoja kumminkaan. 7.00-17.00 välillä.

Ja sillon kuin ois pitkiä paiviä niin mummu vois parina-kolmena päivänä hakea pojat kotiin ja olla niitten kans siihen asti kun tuun töistä.

Viimeksi muokattu:
Meillä tulee olemaan 9-9,5h päiviä ainakin kaksi kertaa viikossa. 5v ja 1,5v, hoitomuotona ryhmis. Yhtenä päivänä tarkoitus että mummo hakee aiemmin ja yhtenä itse pääsen aiemmin. Yksi ylimääräinen vapaa on - ja joo, parempi ois lapsille että lyhyemmät pivät, mutta jotta lyhennetty työaika onnistuu ylipäänsä, se on tehtävä vapaapäivän muodossa.

Pienen puolesta harmittaa tietenkin, mutta ajatteelin että noina pitkinä päivinä ihan ollaan vaan sitten työpäivän jälkeen (ei ruoanlaittoa tms.) ja tankataan läheisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mansikkamäki;26503546:

Vois mennä muutamia viikkoja tavallisilla päivillä ja sit viikko pitkää päivää. Ei viikonloppuja eikä iltoja kumminkaan. 7.00-17.00 välillä.

Ja sillon kuin ois pitkiä paiviä niin mummu vois parina-kolmena päivänä hakea pojat kotiin ja olla niitten kans siihen asti kun tuun töistä.

EI kuulosta ollenkaan pahalta. Hyvä, kun sulla on apuakin tarjolla ja saatavissa, joten - ota paikka vastaan :).

• Tykkää
Reactions: Anatolia

No eihän toi nyt pahalta kuulosta ollenkaan. Sittenhän ne tosiaan olis vaan joskus ne pitkät päivät.

Meillä lapset keskimäärin 6-7h päiviä, mutta satunnaisesti 8-9h päiviä (n. 1-2krt kuussa) ja kyllä ne selkeästi väsyneempiä on kuin normaalin päivän jälkeen. Ja isompi varsinkin kyselee heti klo 15 aikoihin että missä äiti viipyy.

Kyllä meillä on, välillä pidempiä ja välillä lyhyempiä. Työtuntien määrä on aika vakio: pitkiä vuoroja vastaan on myös arkivapaita.

Ihan hyvin on mennyt meillä jo kahdella lapsella.

Monella ainakin meidän pk:ssa on juurikin 10h päivät kuten myös omalla lapsellani. Kun työpäivä on 8h ja matkaan menee tunti/suunta (ja kiire tulee) niin minkäs teet. Pienenpänä jaksoi huonosti, nyt 3 vuotiaana hyvin.

Eihän tuo huono järjestely ole. Anti mennä. Ajatteles, palkkapäivä, kahvitauot, sairasloma...

mulla on välillä 10 h päiviä ja olen varannut lapselle 9,5 h hoitoon, jolloin jos en itse ehdi hakemaan niin onneksi on tuo mummo joka on voinut hakea lapsen hoidosta, mutta kyllähän tämä stressaavaa on kummankin kannalta, koska illat jää meillä kovin lyhyiksi, mutta näillä mennään...

meillä on lapsilla nuo 10-tuntiset päiväkotipäivät, ne tulee pakosti kun ollaan miehen kanssa normityöaikaan töissä. ja kyllähän lapset jaksaa kun ei ole vaihtoehtoja, illat ollaan sit lasten ehdoilla eli sinne ei ole buukattu kaupassa käyntejä, äidin omaa jumppaa tms.

[QUOTE="vieras";26503644]meillä on lapsilla nuo 10-tuntiset päiväkotipäivät, ne tulee pakosti kun ollaan miehen kanssa normityöaikaan töissä. ja kyllähän lapset jaksaa kun ei ole vaihtoehtoja, illat ollaan sit lasten ehdoilla eli sinne ei ole buukattu kaupassa käyntejä, äidin omaa jumppaa tms.[/QUOTE]

Missä vaiheessa te sitten käytte kaupassa? Ja äiti jumpassa?

Mansikkamäki jos siusta ittestäis tuntuu, että homma Ok - ota työ vastaan.
..ja ihuna kun mummo voi olla apuna:)

Onhan se paljon kiinni lapsestashin, ei kaikki reagoi pitkään hoitopäivään samalla tavoin - toinen voi olla _tosi_ väsy ja känkkä:mad:..kun taas toinen ei.:)

Itse päiväkodissa työskennelleenä..
Kurjaa oli kattella niitä väsyjä, itkuisia lapsia:'(..pitkiä päiviä he juuri olivat hoidossa.

Tärkeää on juuri se loppuilta kotona - laatuaikaa vain vanhemman/vanhempien kera ja ajoissa sitten mammimaan.
..yhteinen aika illasta vaan tahtoo jäädä siltikin lyhykäiseksi, ei voi mitään.

Ap
tekee sen ratkaisun juuri teidän perhettä ajatellen..ja ainahan työn voi lopettaa jos ihan mahdottomalta tuntuu.=)

Mutta ei ole oikein syyllistää vanhempia siitä et lasten päivähoitopäivät on sen 10 h.
Itselläni tilanne että työmatka kestää julkisilla reilun tunnin / suunta ja töissäkin pitäis olla se 8h. Et kyl se 10 h tulee väkiselläkin. Harvoin on apuja saatavilla, minkäs teet... :(

[QUOTE="Vieras";26503864]Mutta ei ole oikein syyllistää vanhempia siitä et lasten päivähoitopäivät on sen 10 h.
Itselläni tilanne että työmatka kestää julkisilla reilun tunnin / suunta ja töissäkin pitäis olla se 8h. Et kyl se 10 h tulee väkiselläkin. Harvoin on apuja saatavilla, minkäs teet... :([/QUOTE]

Niin eikä kaikilla ole mahdollisuutta joustaa eikä tehd liukumaa.

Missä vaiheessa te sitten käytte kaupassa? Ja äiti jumpassa?

Itse pystyn onneksi tekemään osittaista, joten olen ajatellut käydä lenkillä vapaapäiväiltana / viikonloppuisin lasten kanssa ja miehen kanssa vuorotellen. Omasta ajasta joutuu väkisinkin tinkimään. JOS jaksaa, voishan sitä sitten illalla lasten mentyä nukkumaan niin lähteä...epäilen.

Ja lenkillä voi käydä kaupassakin,ne on ysiin asti auki... Ja vuorotellen, kerran viikossa kunnon ostokset. Ny sitä safkaa ei varmaan tarvi ihan niin paljon kantaa kuin kotona ollessa. Aamupalaa ne ei varmaan jaksa syödä vielä kotona kun kukonlaulun aikaan niitä revitään ylös sängystä ja illalla tullaan väsyneinä niin yksi ruoka ehditään syömään ja nukkumaan...;( pessimismiä joo.

Olen kuitenkin ajatellut että ainakin alkuun ne illat täytyy pyhittää vain lapsille ja muutenkin käyttää kekseliäisyyttä tehokkaassa ajankäytössä.

Yhteistyössä