Onko kenelläkään kokemusta lapsen vinkuvasta hengityksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Draumsyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Draumsyn

Aktiivinen jäsen
31.07.2009
5 320
1
36
Meillä on nyt tänä vuonna alkanut olla ongelmia tuon lapsen hengitysasioissa. Pari kertaa on aika pahastikin alkanut ahdistaa,kerran jopa niin paljon, että piti hakea autolla pois pulkkamäestä. Nyt tänään oli taas juossut pihalla ja kun oli pyytänyt mummolta apua kengän irrottua, mummo oli huomannut, että hengitys vinkuu (eikä mummolla ole enää kovin hyvä kuulo). Oli sitten kieltänyt lapselta juoksemisen ja tilanne oli helpottunut.

Minä itse en ole ikinä ollut paikalla, kun näitä hetkiä on ollut, joten on vaikea miettiä, pitäisikö viedä lapsi lääkäriin... Onko teistä kenelläkään kokemusta? Jos olette lääkäröineet, mitä on sanottu?

Meillä tytöllä on astma, joka aiheuttaa hengityksen vinkumista ja ulospäin hengityksen tiukkuutta(katkonaisuutta, rahinaa, jne ei tosin kaikkea välttis yhtäaikaa). Vinkuuko hengitys sisään- vai uloshengityksen aikana?
Kyllä mie veisin näytille. Jaksaako muuten pakkasessa ja nyt siitepölyn aikaan riehua vai väsähtääkö normaalia nopeammin? Minkä ikäinen lapsi?

Kiitos vastauksista. Tuota astmaa minä vähän pelkäsinkin, en vaan suostunut sitä tosissani ajattelemaan ennen kuin kysyin... Ihan piisalle olisi vaivoja tuolla pojalla jo ilman astmaakin. :(

Minä en ole koskaan oikein kunnon kohtausta nähnyt, mutta sen verran, mitä minulla on havaintoja, sanoisin, että sisäänhengittäessä vinkuu. Mutta varma en ole. Lapsi on viisivuotias ja ylivilkas, joten jaksaa riehua käytännössä aina. Pakkasilla ei kyllä paljon ulkoiltu, kun meillä on vauvakin. Ei koskaan lopeta riekkaamista kuin pakottamalla, vaikka hengitys miten vinkuisi.

Edellisiä komppaan, lapsi lääkärille ja mahdollisesti astmatutkimuksiin. Minun lapsilla astmat alkoivat 5- ja 8-vuotiaina, mutta murrosiässä kumpikin pääsi lääkkeistä eroon ja ovat nyt vuosia pärjänneet ilman lääkkeitä. Tosin kaikille ei noin käy, mutta astmadiagnoosia ei tarvitse pelätä. Pahempiakin tauteja on, jos se lohduttaa :)

Kiitos sinullekin. Kai sitä täytyy lapsi lääkäriin viedä tuostakin vaivasta.

Ei me taideta kohta muuta ehtiäkään, kun lääkäröidä. :) Lapsella on heikentynyt kuulo, ilmeisesti liimakorvan takia ja sitä aletaan just nyt setviä. Ja neurologiset tutkimukset pitäisi aloittaa ADHD-epäilyn takia. Psykiatrilla jo käydään pari kertaa vuodessa. Lisäksi lapsi aloittanee pian terpian ja puheterapian. Mitenkähän kaikki kasautuu yhdelle muksulle?

No, maitoallergia on sentään jo parantunut. :D

Yhteistyössä