Onko kenelläkään tehty lapsivesipunktiota rv 35?

Elikkä siinä se kysymys tulikin. Mulla tehdään lapsivesipunktio rv 35+2, kun katsotaan, onko keuhkot kehittynyt tarpeeks ja seuraavalla vkolla on sektio.. Kokemuksia? Onko jotai riskejä?

Sanna ja Nipsu 34+1
 
Aika jännä. Mulle tehtiin sektio vuonna 2004 rv 36+2 eikä silloin mitään lapsivesipunktioita tehty. Eikö 37. rv ole jo ajallisesti turvallinen aika synnyttää...? Vai onko jotain eroja sairaaloiden käytännöissä.
 
No mulle sanottiin, et rv34 jälkeen vauva on ihan valmis maailmaan, niin pikkasen kyllä kummastuttaa tää lapsivesipunktio.. Ja ku kerran olen jo kortisonit vauvan keuhkoja varten saanut.. mut näin nyt sanottiin TYKSissä. Missäs sulla Unikonna sektio on tehty?
 
berry76 Se kai siinä pointtina on juu, mutta mietityttää liittyykö siihen jotai riskiä siihen puktioon, kun en tajunnu kysyy eilen..Noh, pitää kysyä sit ennen toimenpidettä.. Minkä kokoinen sun vauva oli ku synty 35+0?
 
Poika oli ihan hyvänkokoinen, 2460g ja 47cm. Viikkoja oli yli 34, kun jouduin sairaalaan, joten ei saatu kortisonia. Onneksi aika nopeasti kuitenkin toipui, vaikka sai rds:n keuhkoihin. Teholla oli viikon verran ja osaston puolella 1½ viikkoa, eli kotiin pääsi 2½ viikon ikäisenä.
 
Tyttö syntyi 11/2004 ja rv35+4 tehtiin lapsivesipunktio. Keuhkot eivät olleet silloin vielä ihan kypsät ja sektiopäivä sovittiin rv38+2. Kokemuksena toimenpide hyvä, ei sattunut ja neula oli tosi ohut. Jännitti vaan kovasti. Toimenpide tehdään ultrassa. Toinen punktio minulle piti tehdä vielä rv36 lopulla, mutta sopivaa neulan kohtaa ei löytynyt, kun lapsivettä oli silloin jo aikas vähän! Turvallinen toimenpide lapselle sekä äidille! Muista rauhoittaa itsesi ja ajattele mukavia juttuja, niin vauvakin on rauhallinen! Tsemppiä! :hug: :wave:
 
Mulle sanottiin, että rv34 jälkeen vauva on aika kypsä tulemaan maailmaan, jos syntyy alakautta. Synnytyksessä tuleva hormonimyrsky kypsyttää vauvan keuhkot valmiiksi, ja alakautta syntyvällä synnytyskanava puristaa hengitysteistä suurimman osan nesteestä ym. pois. Sektiossa sitä myrskyä ei tule, paitsi jos synnytys käynnistyy ja kestää jo jonkin aikaa ennen kuin sektio tehdään.

Eikös sulle Sanna kuitenkin ole annettu kortisonia hyvissä ajoin? Kai ne varmistaa tilanteen, että tietävät varautua sektion jälkeen. Sun tapauksessa sektiota tuskin siirretään myöhemmäksikään.
 

Yhteistyössä