Onko kellään ollut ns. lääkepaikkaa hampaassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kääkkänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on ollut hampaassa jossa oli riski et reikä olis mennyt juureen asti. Myöhemmin se sit vaihdettiin oikeaan paikkaan ja siihen asti se kesti ihan kiitettävästi. Eikä hoidettua hammasta ole vieläkään tarvinnut juurihoitaa, aikaa tapauksesta on kohta jo 5 vuotta.

Meijän pojalla on ollut, etuhampaassa. Paikka pysyi muutaman kuukauden, sitten hammas lähtikin pois jo,oli maitohammas. Luulisin että hyvin pysyy jos on "laaja" alue missä se on kiinni, pojalla oli etuhampaan alareunassa niin ennustelivat ettei välttämättä pysy kauaa kun tarttuma-alue on niin pieni...

Ihmettelin vain,kun mulla siis vähän jomottelee jo nyt.. Lekuri epäili,että tulehdus on JO hermossa asti. :( Voiskohan tää vielä auttaa ettei tarvi juurihoitoa vai onko vain ensiapua ja sitten joudutaan juurihoito tekemään ja paikkaamaan vielä? :/

hirveesti tuli mieleen jälkikäteen kysymyksiä,leuka puutuneena en tajunnu kysyä ja puhekin oli sellasta mongerrusta :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:26 Pupu T kirjoitti:
Ihmettelin vain,kun mulla siis vähän jomottelee jo nyt.. Lekuri epäili,että tulehdus on JO hermossa asti. :( Voiskohan tää vielä auttaa ettei tarvi juurihoitoa vai onko vain ensiapua ja sitten joudutaan juurihoito tekemään ja paikkaamaan vielä? :/

hirveesti tuli mieleen jälkikäteen kysymyksiä,leuka puutuneena en tajunnu kysyä ja puhekin oli sellasta mongerrusta :D
se kipu voi kestää paripvää vaikka sulla se paikka.Ottivatko kuvan hampaasta?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:27 tuplis2 kirjoitti:
Mulla on ollut lääkepaikka juurihoidon yhteydessä.

oliko sulla ennen hoitoa siis? ja vaihtoiko lääkäri sitten sen tavalliseen juurihoidon jälkeen vai sen yhteydessä?

Huiii kun pelottaa mennä uudelleen sinne... :'(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:27 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:26 Pupu T kirjoitti:

se kipu voi kestää paripvää vaikka sulla se paikka.Ottivatko kuvan hampaasta?

Ei ottaneet, kun tää on tällanen pikkukunta,missä ei oo omaa röntgeniä :/

Kiitos paljon, toivottavasti tää auttaa parin päivän sisällä. Ei onneksi kunnon jomotusta,mut sellasta "juilimista"

Hampaaseen laitetaan aina aluksi lääkepaikka oli kysessä juurihoito tai vaan reikä.Sitten 6vkon päästä ruvetaan tutkimaan alkaako juurihoito vai riittäkö paikka.Mutta jos on selvä juurihoidon tarve avataan juuri heti ja putsataan ja laitetaan sitten lääkepaikka.

Hei mulla oli lääkepaikka hampaas joka oli miltei juurihoito pisteessä, seuraavalla kerralla kun menin niin paikka oli tehnyt jonkin ihmeen kun ei hammasta tarvinnut kuin vähän pinnasta putsata. Mullakin oli kaks päivää vähän hammassärkyä vaikka lääkäris olin just ollukki. Muutes juurihoidosta vain ihan muuten et sitä ei kannata pelätä koska se ei tunnu juuri miltään, on niillä sen verran kovat myrkyt. Luulisin et nykyään hammaslääkärin hoidossa kolme pahinta on ne tamppoonit jotka tukitaan suuhun, fluori :x ja sit se imuri..

Kiitos paljon teille ihanille,kun vastailitte! mä luulin jo,että hammas on nyt sitten mennyttä :ashamed: :ashamed:

mulla oli tän ongelmahampin vieressä myös maitohammas,jossa 2 pientä reikää, ne paikattiin kestävällä paikalla heti. Eli tää lääkepaikka tuli vain siihen isoreikäiseen hampaaseen.

Jos se kipu muuttuu kovaksi, sinun pitää mennä uudelleen hammaslääkäriin otattamaan se lääkepaikka pois, koska joskus se saattaa aiheuttaa painetta sinne hampaaseen.
Näin meitä ohjeistettiin hammaslääkärissä, kun pojalle laitettiin lääkepaikka maitohampaaseen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:49 janskum kirjoitti:
Jos se kipu muuttuu kovaksi, sinun pitää mennä uudelleen hammaslääkäriin otattamaan se lääkepaikka pois, koska joskus se saattaa aiheuttaa painetta sinne hampaaseen.
Näin meitä ohjeistettiin hammaslääkärissä, kun pojalle laitettiin lääkepaikka maitohampaaseen.

Hyvä tietää! Mulle ei sanottu muuta kuin että soittaa maanantaina jos alkaa kunnolla särkeä. Muussa tapauksessa menen kahden viikon päästä jo uudelleen.

Pikkuisenko muuten koski,kun se puudutus ei siihen hermoon tehonnut ja yritti porata... :o :o

Itselle laitettiin väliaikainen lääkepaikka kolme päivää sitten. Normaali hampaan paikkaustoimenpide paisui uusin mittasuhteisiin reikää poratessa, jolloin ilmeni reiän suuruus/syvyys -> hammas kuvattiin, kuvasta lääkäri totesi reiän menneen jo niin lähelle hermoa, että parasta oli laittaa reikään lääkepaikka ja kaapia kaikki mahdollinen karies pois ilman porausta. Lääkkeellä oli lääkärin mukaan vaikutuksena saada hermo "pakenemaan" pois reiän läheltä (kyseessä siis nuori poskihammas, jossa vielä hieman kehittymätön hermokanava). Toimenpide ei puudutusta lukuunottamatta tuntunut kovinkaan paljoa, mutta pientä jomotusta oli havaittavissa puudutuksen hävittyä. Lääkäri iski kouraan laskun ja käski tulla 3 kk päästä takaisin, jonka aikana paikan olisi pitäny hoitaa hommansa. Tällöin tarkastettaisiin hampaan ja mahd. karieksen tilanne ja paikattaisiin hammas tarvittaessa kivuttomasti kuntoon ilman hermon vaurioitumista.

Minulta lohkesi hammas, jota olin menossa tänään korjauttamaan, poratessa selvisikin että hampaassani on iso reikä ja jouduttin poraamaan juuren lähelle. Laitettiin lääkepaikka ja sanottiin et tultava takaisin 6kk jälkeen jolloin selviää tehdäänkö juurihoito ja otetaanko hammas irti vai ei..
Vieläkin on aika kovat kivut, saa nähdä milloin helpottaa.

Onko tuo 6kk liian pitkä aika lääkepaikan kanssa vai olisiko syytä mennä aiemminkin?

tuo puoli vuotta siis. itsehän kävin tänään hamppiksella ja epäilin jo että paikka on irronnut, väliaikainen lääkepaikka siis,, mutta ehkä siitä irtosi vain ylimääräiset pois? :/

Mulle laitettiin tänään kans lääkepaikka ku reikä oli niin iso, että hermoihin koski kun sinne meni jotakin ruokaa väliin. Hän sanoi, että puoli vuotta pidetään sitä siellä ja katsotaan sitten uudelleen.

-Eilen mullekin lääkepaikka laitettiin ja lääkäri sanoi, että "kesään asti saa olla", ellei muuta ilmene. Totesi hammasluun myös pehmenneen. 2 r-kuvaa otettiin.

Yhteistyössä