Onko kellään ihan varmaa tietoa liittyen määräaikaiseen työsopimukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soluttautuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

soluttautuja

Vieras
Montako kertaa peräkkäin saa samalle henkilölle tehdä samassa paikassa määräaikaisen työsopimuksen? Jos työnkuva pysyy samana ja jatkuu koko ajan tauotta?

Onhan siihen joku lakisääteinen juttu, et jos sulla on ammattia vastaava koulutus, niin sit ei sais olla kovin montaa määräaikaista sopparia peräkkäin... Tai ainakin mulle selitettiin näin, kun asiasta kysyin, kun itse sain vakkarisopimuksen, mut samaan aikaan saman duunin aloittanu ei saanu vakituista, vaan määräaikaisena jatku. Mulla oli siis koulutus, hällä ei.

Mun mielestä se kolmen raja on poistunut jo aikaa sitten. Tuttavani teki kaupungilla 7v määräaikaisena ennen kuin vakinaistetiin. Sopimukset oli puolen vuoden mittaisia kerrallaan.

Kolme taitaa nykyisin olla se määrä, mutta mulla on esim nyt menossa kuudes. Erityisellä syyllä voidaan jatkaa useammin, mulla se syy on se että työskentelen määräaikaisessa projektissa joten "vakituista työsuhdetta" ei käytetä koska tiedetään työn määräaikaisuus.

Kaveri on äitiysloman sijaisena, ensin oli äitiysloman sitten hoitovapaan ja toisen hoitovapaan ja nyt on taas seuraavaksi äitiysloman sijaisena (sama henkilö jäi lomalle ja kun sai tietää odottavansa jäi hoitovapaalle loppuajaksi ja jatkaa siitä suoraan äitiyslomalle)

***Määräaikaisten sopimusten toistuva käyttö ilman perusteltua syytä on kielletty. Jos työvoiman tarve on pysyvä, on työ teetettävä toistaiseksi voimassa olevissa työsuhteissa. Esimerkiksi kysynnän vakiintumattomuus käy perusteeksi määräaikaiselle sopimukselle vain toiminnan aloittamisvaiheessa. Työnantajan aloitteesta ilman perusteltua syytä tehtyä määräaikaista sopimusta pidetään toistaiseksi voimassa olevana, samoin peräkkäisiä eli ketjutettuja määräaikaisia sopimuksia.
Jos työnantajan ja työntekijän välillä on tehty useita peräkkäisiä, keskeytymättömiä tai vain lyhytaikaisin keskeytyksin jatkuvia määräaikaisia työsopimuksia, työsuhteen katsotaan etuuksien määräytymisen kannalta jatkuneen yhdenjaksoisesti. Tällaisia etuuksia ovat esim. vuosiloman ansainta tai työsuhteen kestoon perustuvat palkkaetuudet.
Määräaikaisten työsopimusten käyttömahdollisuuksien rajoittamisen tavoitteena on karsia niiden käyttö sellaisissa tapauksissa, joissa määräaikaisten työsopimusten käytöllä pyritään kiertämään työntekijän irtisanomissuojaa tai määräaikaisuudelle ei ole asiallista perustetta. Jos määräaikaisen työsopimuksen käytölle ei ole ollut asiallista perustetta, on työsopimus toistaiseksi voimassa oleva sen sovitusta määräaikaisuudesta huolimatta.
Työsopimuslaki ei rajoita määräaikaisen työsopimuksen solmimista työntekijän omasta aloitteesta.**

Määräaikaisuus on tällä hetkellä ihan hyvä juttu koska työnantaja ei voi sitä purkaa ennen määräajan loppua, paitsi jos esim firma loppuu.

Vooouuu toivotavasti toi 3 on FAKTA, koska mä teen sairaalalla duunia, johon TARVII ihmisen, mutta vaki-ihmiselle se riitti ja lähti-

voi mä tahon sen paikan... Tehny jo 10kk sitä ja uusittu kerran. "rukoilee kyynärpäät ristissä" =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Määräaikaisuus on tällä hetkellä ihan hyvä juttu koska työnantaja ei voi sitä purkaa ennen määräajan loppua, paitsi jos esim firma loppuu.

Mutta eipä siitä pääse työntekijäkään välttämättä ilman seuraamuksia pois ennen kuin määräaika loppuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Toopelo:
Vooouuu toivotavasti toi 3 on FAKTA, koska mä teen sairaalalla duunia, johon TARVII ihmisen, mutta vaki-ihmiselle se riitti ja lähti-

voi mä tahon sen paikan... Tehny jo 10kk sitä ja uusittu kerran. "rukoilee kyynärpäät ristissä" =)

Ei ole mitään faktaa, että 3 peräkkäistä. Mikä on peruste määräaikaiselle sun kohdalla? Kysy liitosta, että onko se tarpeeksi perusteltu ja jos ei ole, niin silloinhan se rinnastetaan vakinaiseen.

Jos on perusteltu syy, esim sairausloman sijaisuus, niin saa tehdä vaikka miten monta. Mut vakinaistettiin nyt kun oli tehty 3 sopimusta lomansijaisena.
Entisessä ammatissa mulla oli määräaikaisia soppareita varmaan 20 per vuosi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei ole mitään faktaa, että 3 peräkkäistä. Mikä on peruste määräaikaiselle sun kohdalla? Kysy liitosta, että onko se tarpeeksi perusteltu ja jos ei ole, niin silloinhan se rinnastetaan vakinaiseen.

Mä sain juuri viikko sitten paikan tolleen. Työsoppari tuli vaan allekirjoitettavaksi viranhaltijapäätöksen kera. Siinä luki, että työntekijälle kirjoitettu jo aiemmin samoin perustein 3 sopimusta. Nyt siis ei ole enää perusteita määräaikaisuudelle.

Mulle nimittäin nyt todennäköisesti tarjotaan viidettä perättäistä määräaikaista. Ja kyseessä ei ole mikään sijaisuus, eikä projektityö. Pomo vaan sanoi, että kyllä hän perustelut määräaikaiselle keksii, eikä ole aikomustakaan tehdä vakinaista sopimusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulle nimittäin nyt todennäköisesti tarjotaan viidettä perättäistä määräaikaista. Ja kyseessä ei ole mikään sijaisuus, eikä projektityö. Pomo vaan sanoi, että kyllä hän perustelut määräaikaiselle keksii, eikä ole aikomustakaan tehdä vakinaista sopimusta.

Mä en jättäis asiaa tohon. Ja jos sit jättäis sulle tarjoamatta sitä sopimusta tuosta syystä, ni pomo tekee siinäkin väärin, koska sitä hommaa pitäisi ensi sijaisesti tarjota sille, ketä sitä on tähänkin asti tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä en jättäis asiaa tohon. Ja jos sit jättäis sulle tarjoamatta sitä sopimusta tuosta syystä, ni pomo tekee siinäkin väärin, koska sitä hommaa pitäisi ensi sijaisesti tarjota sille, ketä sitä on tähänkin asti tehnyt.

No todennäköisesti hän tekee sen niin, että 10% minun työajasta sidotaan johonkin projektiin. Millä ei kyllä ole mitään käytännön merkitystä. Mutta kyllähän tuo jotain työnantajan asenteesta kertoo, kun suoraan sanoo, että ei ole aikomustakaan vakinaistaa.

Mulla on määräaikainen soppari, jossa ei ole päättymispäivää vaan lukee et voimassa toistaiseksi..tai jotain sinnepäin. Onks se ihan ok vai pitäskö siinä olla joku päättymispvä?

Mulla on määräaikainen soppari, jossa ei ole päättymispäivää vaan lukee et voimassa toistaiseksi..tai jotain sinnepäin. Onks se ihan ok vai pitäskö siinä olla joku päättymispvä?

Eihän se silloin mikään määräaikainen ole, vaan toistaiseksi voimassaoleva.

Alkuperäinen kirjoittaja ppp:

Eihän se silloin mikään määräaikainen ole, vaan toistaiseksi voimassaoleva.

Kaivoinkin sen sopimuksen tuossa esiin ja siinä lukee määräaikainen. Mut ei lukenutkaan mitään et voimassa toistaiseksi. Päivämäärä kohta on tyhjä.

Täytyy kysästä =)

Peruste on hmm "sisäinen työkierto".

Mut ihmetelen tota kiertoo, koska se henkilö joka lähti ei tuu takaisin ja sille tehtiin uus paikka kokonaan.

Ja tosiaan sekin, että tää mitä teen, siinä on pakko olla joku, ketä on perehdytetty pitkään; vaikka onkin kiertäviä tekees tuurauksii, ne on aina ulalla tässä erikoisohjelmien yms takia.

Yhteistyössä