ONKO KALA LIHAA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalanainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kalanainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kala on lihaa

No miks sit aina puhutaan tyyliin "he syövät lihaa ja kalaa..."
jne? Vähän kuin "siellä näyttäisi olevan lapsia ja ihmisiä".

Mun mielestä kala on kalanlihaa eli siis lihaa. Mutta sanon silti, etten syö kalaa enkä lihaa, koska en voi tietää, miten ympärilläni olevat ihmiset asian käsittävät. Varsinkin nykyään, kun ihmisillä on niin monenlaisia ruokavalioita. Onhan sitä niitäkin, joiden mielestä kana ja possu on jotenkin eri lihaa. Eikö siis anakaan ole lihaa? On nimittäin "kasvissyöjiä" jotka syövät kanaa mutta eivät punaista lihaa....

Mie aina miellän, että kala ja kana ovat vaaleaa / valkoista lihaa ja possu ja nauta punaista lihaa.
Poro, hirvi jne ovat riistalihaa.
Jos joku sanoo mulle olevansa kasvissyöjä, olettaisin hänen tarkoittavan, ettei syö mitään lihaa... mutta kysyisin silti itseltään vielä varmennuksen - kun eihän kysyvä tieltä eksy... kai...

Alkuperäinen kirjoittaja kasvien puolustaja:
Hetkinen. Kasvithan ovat eläviä olentoja! Irstaasti huuliasi nuoleskellen imet itseesi kauniista, murskatusta auringonkukasta puristetun öljyn.

Enemmän pitäs kasviksia syödä, syön aika epäterveellisesti kaikkea moskaa.

Mää en ole keksiny mun ruokavaliolleni mitään ihkuu nimitystä jolla voisin päteä...sekasyöjälle tosin on joku nimitys en vaan muista mikä.??Mää en ole koskaan kauheesti piitannu jauhelihasta kuten en myös pakastevihanneksista,musta hyvää ruokaa saa TUOREESTA lihasta sekä Tuoreista vihanneksista sekä yrteillä maustettuna...mnjahh...en tykkää mistään ruuasta,mikä on tyhjiöpakattu tai kelmutettu!Olenko siis ANTIKELMU???vai mikä olis sopiva nimitys? :laugh:

Jos sanoisin ravintolassa että "en syö punaista lihaa" niin mulle tuotaisiin kanaa, mitä en siis missään nimessä eettisistä söistä söisi.

Jos en kertoisi saattaisin saada sitten jotain muuta elukkaa kuin kalaa.

Miksi pitää tehdä tällainen jankutus yksinkertaisesta asiasta? Onko kasvissyönti tai yleensäkin erilaiset ruokatottumukset joillekin niiiin eksoottinen juttu? Ihan totta?

Alkuperäinen kirjoittaja Hassu:
Jos sanoisin ravintolassa että "en syö punaista lihaa" niin mulle tuotaisiin kanaa, mitä en siis missään nimessä eettisistä söistä söisi.

Miksi pitää tehdä tällainen jankutus yksinkertaisesta asiasta? Onko kasvissyönti tai yleensäkin erilaiset ruokatottumukset joillekin niiiin eksoottinen juttu? Ihan totta?

No, sitten kannattaa sanoa mitä syö tai ei syö. Ihmetyksen aiheena oli se miksi pitää kerto olevansa vegetariaani, vaikkei sitten olekaan. Jos ihminen sanoo olevansa kasvissyöjä niin tarjoan tietty kasvisvaihtoehtoja, mutta sillon se lista vasta alkaa. mut syön silti sitä ja tätä...

Ja tää edellä mainittu kasvissyöjä siis söi kaikkea paiti sika-nauta-lammasta (siis punaistalihaa).

Ja just siks sanotaan että on kalakasvissyöjä tai pescovegetaristi. Siksi asioille on nimet. Jos on kasvissyöjä niin ei tietenkään syö minkään eläimen lihaa ei myöskään kalan lihaa.

Ja just siks sanotaan että on kalakasvissyöjä tai pescovegetaristi. Siksi asioille on nimet. Jos on kasvissyöjä niin ei tietenkään syö minkään eläimen lihaa ei myöskään kalan lihaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hassu:

Mnjaa-a!?Mää meen ravintolaan ja tilaan mitä haluun syödä tekemättä siittä mitään numeroo...yksinkertasta ja helppoa! :D

Alkuperäinen kirjoittaja liiterissä 70% lihaa:
Alkuperäinen kirjoittaja E:
Kala on eläin ja sen liha on lihaa. Myös kanan liha on lihaa, ja naudan ja sian.

Entäs suomalaiset "lihapullat"? 10% lihaa tai siis teurasjätteitä.

Mikä on teurasjätettä? Rustot vai? Oli mitä oli, niin hyvä ettei mene roskiin.

Ennen syötiin perunatkin kuorineen. Ja muikkujakin syödään kokonaisina.

Alkuperäinen kirjoittaja Paskavegetaristi:
Alkuperäinen kirjoittaja liiterissä 70% lihaa:
Alkuperäinen kirjoittaja E:
Kala on eläin ja sen liha on lihaa. Myös kanan liha on lihaa, ja naudan ja sian.

Entäs suomalaiset "lihapullat"? 10% lihaa tai siis teurasjätteitä.

Mikä on teurasjätettä? Rustot vai? Oli mitä oli, niin hyvä ettei mene roskiin.

Ennen syötiin perunatkin kuorineen. Ja muikkujakin syödään kokonaisina.
Niin ja miten se suomalaisuus siihen liittyy? Mitä lihapullia tällä nyt tarkoitetaan? Suomalainen jauheliha on vain 10% lihaa (josta siitäkin se 90% teurasjätettä, niinkö?) ja ulkomailla saa kunnon lihapullia jotka on 100% lihaa ja pysyvät kasassa pyhällä hengellä?

En nyt oikein ymmärrä tuonkaan kommentin pointtia.

Aiheeseen muuten liittyen niin toki kalakin on lihaa. Olin itse 8 vuotta sellainen lakto-ovo-vegetaristi (elikkäs söin maitotuotteita ja kananmunaa, mutta en mitään lihaa) ja näin yleensä kaikki sanoivat vaan kasvissyöjä. Sitten erikseen painotettiin, jos oli kaveri joka oli kasvissyöjä, mutta söi kuitenkin kalaa. Jos joku söi vielä kanaakin tai muuta lihaa niin sitten ei kyllä enää puhuttu kasvissyöjästä.

Entäpä eräs ½tuttuni, joka on kasvissyöjä (?), mutta hänestä tonnikala ja siipikarja on kasviksia? Tai se teini, joka totesi, että "makkara ei oo eläin" ja oli myös omasta mielestään kasvissyöjä?

Omaan logiikkaani mahtuu vain termit kasvissyöjä ja sekaruokaa syövä. Minun käsitykseni mukaan kasvissyöjän ruokavalio kokonaisuudessaan koostuu ei-eläinperäisistä tuotteista, sillä esim. kananmuna tai lehmän- tms nisäkkäänmaito ei ole kasvikuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tintti83:
Kala ja kana ovat ns. valkoista lihaa ja possusta riistaan ns. punaista lihaa. Vegetaristi voi olla, vakka söisi esim. kalaa. Vegaani ei syö eläinperäisiä tuotteita lainkaan.

Jos olet kokkaamassa ystävällesi, joka on vegetaristi, kysy, syökö hän esim. kalaa/munaa/maitoa jne.

EI TODELLAKAAN OLE MIKÄÄN VEGETARISTI JOS SYÖ KALAA!!!!

Maailma on täynnä näitä wanna be kasvissyöjiä jotka haluaa vain sillä huomiota ja olla erikoisia että ovat muka kasvissyöjiä, ja sitten kuitenkin vedetään kalaa ja kanaakin.

Minulta kysytään usein että syötkös sitten kalaa, tai kanaa kun sanon että olen kasvissyöjä, tarkemmin lakto-vegetaristi, olen vain tokaissut että onkos ne kasvista.
Ravintolassa tai muuallakaan ei ole syömisestäni tarvinnut tehdä numeroa, on ollut syömättä sitten vaan mikä ei itselle "kelpaa" sen takia että siinä on vääriä aines osia. Ihan kuin allergioidenkin takia välttää tietyt ruoka-aineet.
Näin olen mennyt viimeiset 15 vuotta ja vähän päälle, eikä kyse ole muusta alun pitäenkään kuin siitä, että en pitänyt koskaan mistään lihasta joten sama oli alkaa välttämään kaikki niin pääsi eroon niistä tilanteista kun tuputetaan jotain nuijittua pihviä syötäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
En tiedä, mut aina luokitellaan kasvissyöjäksi, vaikka maitotuotteita ja kalaa syönkin.

Kasvissyöjä ei syö mitään mikä on hengittänyt.
Ennen ainakin kalaa syövät "veget" olivat semivegetaristeja. Ja semi-liitehän tarkoittaa suomennettuna "puoliksi".

No mulle on ihan sama minkä nimityksen taakse mut laitetaan, sen takia en ole ruokavaliotani "valinnut".
Yleensä asiaa kommentoin, että en syö lihaa, ja siihen 99%:sesti keskustelukumppani toteaa että jaa, olet siis kasvissyöjä. Ihan sama :D

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Maailma on täynnä näitä wanna be kasvissyöjiä jotka haluaa vain sillä huomiota ja olla erikoisia että ovat muka kasvissyöjiä, ja sitten kuitenkin vedetään kalaa ja kanaakin.

:headwall: joo näinhän se kaikkien kohdalla on.

Lapsesta asti olen kokenut vastenmielisyyttä liharuokia kohtaan, ja aikuisiällä olen onneksi saanut itse valita lautasentäytteeni. Jos se on sinusta erikoisuudentavoittelua, niin siitä vaan..

Alkuperäinen kirjoittaja r:

Ja minä kun luin liian nopeasti, että pascovegetaristi...

Yhteistyössä