Lapseni 12 v lakannut syömästä lihaa...Voiko koulusta pyytää hänelle vaihtoehtoista ruokaa lihapäivinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se vegetaristi tarkoittaa että ruokavalioon kuuluu kasviksia, ei että siihen kuuluu vain kasviksia.

Pesco tarkoittaa että ruokavalioon kuuluu kalaa, ei että siihen kuuluu vain kalaa.

Jne.
Kaikki nuo yhdistelmät kertovat sen, mitä ruokavalioon kuuluu. Tajusitteko?

Alkuperäinen kirjoittaja tietävä;24024501:
Koulut eivät myönnä peruskouluikäisille lapsille omaa kasvisruokaa. Oikeus kasvisruokaan on vain aikuisilla. Uskonnolliset syyt huomioidaan, mutta perinteistä kasvissyöntiä eettisestä näkökulmasta ei hyväksytä. Omaa kokemustakin aiheesta.

Lapseni päätti ennen kuudennen luokan alkua ruveta kasvissyöjäksi. Lapseni koulussa Espoossa on ruokailussa kaksi linjaa, tavallinen ja kasvisruokalinja (jossa on käsittääkseni huomioitu joitakin muitakin ruokavaliorajoitteita).

Koulussa vaadittiin kouluterveydenhoitajan konsultaatiokäynti. Terveydenhoitaja keskusteli kanssamme siitä mitä ruoka-aineita kasvissyöjän tulee ruokavaliossaan painottaa ja antoi lomakkeen, jonka toimitin allekirjoitettuna koulun keittiön esimiehelle.

"Lihantuotantoon kasvatettavia sonneja ei yleensä laidunneta Suomessa. Sonneja pidetään huonoina ja rauhattomina laiduntajina, jonka vuoksi niiden kasvattaminen laitumella ei ole kannattavaa. Lisäksi sonnien käsittely laitumella voi olla hankalaa ja vaarallista."
http://www.smts.fi/esit06/0303.pdf

Olisi kiva kuulla teiltä jotka sonneja on nähnyt laitumilla, että minkälaiset aitaukset niillä on? Onko missään vaara-kylttejä tms?

Just tänään kattelin, että on naapurin nuoret sonnit päässeet laitumelle. Ihan tavallinen lankkuaita on, iso laidun ja sateensuojana vanha lato ja vähän kuusikkoa.
Mitään kylttejä en ole huomannut, mutta en ole sillä silmällä kattonukaan...

Ei näyttänyt olevan kyllä kovin rauhatonta menoa, kun sonnit suurimmalta osin makailivat siellä, ja keskellä laumaa näyttivät istuvan tilan emäntä ja lomittaja termoskannun kanssa kivien päällä.

Enkä tähän astikaan kyllä koskaan ole nähnyt, että kovin siellä hilluisivat rauhattomina. Makoilevat tai syövät, ohi kun ratsastan niin saattavat hiljaksiin lönkytellä aidan viereen hevosta ihmettelemään, jos eivät ole jossain ihan laitumen toisessa päässä.

Meillä punaisen lihan poisjääminen ei liity eettisiin perusteisiin tai nirsouteen eikä tällä hetkellä ole siitä edes lääkärin todistusta. Olemme vain käytännössä todenneet, että meillä lihan välttely parantaa oloa aika paljon.

Mulla sama juttu, tuli aina lihasta sellainen ilkeä tunne mahaan pitkäksi aikaa. Kalaa syön edelleen, eli olen tällainen huono "kasvisyöjä", joita tässäkin ketjussa on pilkattu. Kanasta en ole koskaan tykänyt, joten jätin sen pois silloin kun punaisen lihankin.

Alakoulussa opettajana olleena täytyy todeta, että erilaisia ruokavalioita on paljon nykyään. Eli en usko, että kasvisruokakaan on ongelma, varsinkaan jos ruoka tulee keskuskeittiöstä (sitä tehdään joka päivälle kuitenkin).

Alkuperäinen kirjoittaja tietävä;24024501:
Koulut eivät myönnä peruskouluikäisille lapsille omaa kasvisruokaa. Oikeus kasvisruokaan on vain aikuisilla. Uskonnolliset syyt huomioidaan, mutta perinteistä kasvissyöntiä eettisestä näkökulmasta ei hyväksytä. Omaa kokemustakin aiheesta.

Tuo on aiempi viestini, jonka monet jo teilasivat vääräksi. Nähtävästi sitten on erilaisia käytänöjä. Olen itse 20-vuotias enkä saanut peruskoulussa missään vaiheessa oikeutta kasvisruokaan. Niin terveydenhoitajan kuin keittäjienkin vastaus oli että moinen oikeus on vain aikuisilla, oppilaille ei sitä myönnetä ilman allergiaa tai uskonnollisia syitä.

Joo, muakin huvittaa tää kaksijakoisuus, että on muka joko vegaani tai sitten sekasyöjä. Oon ite ollut jokusen vuoden lakto-ovo-pesco-vegetaristi, sitä ennen lakto-ovo-vegetaristi, sitä ennen vegaani ja sitä ennen laktovegetaristi. Aloitin toki elämäni sekasyöjänä :) Punaista lihaa tai kanaa en ole syönyt 15 vuoteen, ja satunnaisesta kalasta huolimatta identiteettini on kasvissyöjän.

Alkuperäinen kirjoittaja tietävä;24031574:
Tuo on aiempi viestini, jonka monet jo teilasivat vääräksi. Nähtävästi sitten on erilaisia käytänöjä. Olen itse 20-vuotias enkä saanut peruskoulussa missään vaiheessa oikeutta kasvisruokaan. Niin terveydenhoitajan kuin keittäjienkin vastaus oli että moinen oikeus on vain aikuisilla, oppilaille ei sitä myönnetä ilman allergiaa tai uskonnollisia syitä.

sua on rumasti sanottuna kusetettu. Olen sua kymmenen vuotta vanhempi ja sain seiskaluokasta lähtien kasvisruuan ihan viemällä paperilapun keittiöön, jossa sanottiin että olen kasvissyöjä. Ilmeisesti sun vanhempasi tai sinä itse et sitten osannut vaatia kasvisruokavaihtoa?

meillä syö kanaa ja kalaa ja nautaa, mutta ei possua on kuulemma rasvasta.
ilmotettiin keittöön ja saavat sitten omaa ruokavaliotaan.
miehellä oli koulussa sama juttu.
ei syönyt kun sisäfilettä ja mehua/maitoa ei voi juoda, niin sai olutta.

minä en ikinä antais alaikäisen päättää mistään ruokailu-hommeleista, eli just lihattomuudesta!! Haloo!! sitten kun on aikuinen tehköön terveytensä kanssa niiku lystää,mutta niin kauan kun on mun katon alla, syö just sitä mitä laitetaan!!"

minä en ikinä antais alaikäisen päättää mistään ruokailu-hommeleista, eli just lihattomuudesta!! Haloo!! sitten kun on aikuinen tehköön terveytensä kanssa niiku lystää,mutta niin kauan kun on mun katon alla, syö just sitä mitä laitetaan!!"

Tervetuloa 2010-luvulle, meillä on runsaasti mistä valita terveellisen ruokavalion muodostamiseen - jopa kokonaan kasvispohjaisesti.

Uusimmat

Yhteistyössä