Alkaa ideat loppua, tuo 2v ei suostu syömään kotona mitään kunnollista ruokaa...

pypylleröinen

Aktiivinen jäsen
05.07.2010
1 890
0
36
Tätä jatkunut nyt koko viime- ja tämä viikko. Ihan normaalisti on tarjottu aamuisin puuroa tai jugurttia, sit lämminruoka, tarvittaessa välipala, toinen lämmin ruoka, ja iltapalana taas useimmiten puuroa.
Aina syönyt hyvin, reippaasti, vaikkakin varmaan normaalia pienempia annoksia. Ja nyt, ihan yhtäkkiä lakannut syömästä. Ainoot mitkä kelpaa, on herkut (näitä oli siis 2 päivänä, kun oli hänellä synttärit). Muualla kyllä syö hyvällä halulla mitä tarjotaan, myös sitä kunnon ruokaa.
Tänään ja eilen oon sentään saanut sen syömään edes vähän lämmintä ruokaa, kun seurana oli tuffakin syömässä.
Tän päivän saldona aamulla hörppy maitoa, päivällä muutama perunan ja porkkanan pala keitosta (lisäsin reilusti öljyä joukkoon...), iltapäivällä kun oltiin kylässä, söikin sitten puolikkaan banaanin, ja muutaman kaurakeksin. Ja nyt, iltapalalla kulaus maitoa. Ja tää tän päivänen oli oikeesti paljon näihin pariin viikkoon verrattuna. Normaalisti se ois ollut yhteensä koko päivän aikana ehkä lusikallinen puuroa ja lasi maitoa koko päivälle jaettuna...

Alkaa itellä jo toivo loppua, kunnei tuo syö. Kiukuttelee, kun on nälkä, mutta ei suostu ees maistamaan. Pakotettu ei oo, koitettu kyllä suostutella syömään, ja edes maistamaan, mutta kun ei, ni ei. Tarjolla ei oo muutakaan syömistä, ja asia sanotaan hänelle moneen kertaan selvästi (eri asia, ymmärtääkö vielä) että hällä on varmasti nälkä, (minkä sanoo myös ite, "nälkä") pitää syödä, seuraavaan ruokailuun on aikaa.
Joo, tiedän senkin, että kuuluu varmasti ikään, jne. ja tollasia kausia tulee ja menee, on ollut ennenkin meillä sama juttu, mutta kestänyt vaan muutaman päivän, nyt jo kaks viikkoa, eikä loppua näy...

Oon koittanut tehdä sellasia ruokia, mistä tykkää, silti ei kelpaa. On tehty selväksi, että tää on nyt ruoka, jos ei kelpaa, voi olla ilman, mutta muutakaan syötävää ei tuu ennen kun seuraavalla ruokailulla...

Phuuuh, mä oon loppu.:snotty:

keitä sille kananmuna aamupalaksi. ripottele vähän suolaa päälle. se on meidän 2-vuotiaan nirsoilijan herkkua ja sillä pärjääkin sitten koko päivän syömättä. meillä oli kesällä kolme kuukatta nirsoillua, nyt on viimeiset 2vko syönyt isompia annoksia kuin minä. en tiä mikä sillä oli. söi kyllä koko ajan enemmän kuin sinun lapsesi nyt, nirsoili vaan. oisko sillä sun lapsella sitte korvat tai viimeset hampaat tai joku muu syy?

Meillä 2,5-vuotias ollut tuollainen ainakin vuoden... Alkaa mennä kohta motivaatio koko ruoanlaittoa kohtaan. Ei syö myöskään hoidossakaan sen paremmin. Laihakin alkaa olla, mutta pysyy käyrillä kuitenkin.

Ihan normaalia, anna olla syömättä. Jos kuitenkin muuten vaikuttaa terveeltä. Älä tee asiasta numeroa, jos ei halua syödä, kysyt pari kertaa että onko varma? Ja sitten pois pöydästä, eikä asiasta sen enempää.

• Tykkää
Reactions: Annikis piroger
Minulla on pienikokoinen 1v10kk lapsenlapsi, joka monesti vain sorkkii ruokaansa.
Ja sitten jotkut "terveelliset (ja toki epäterveellisetkin) herkut" kolahtavat.
Esim. sushia syö monen aikuisen annoksen kerrallaan.

Pointti lie "omien" ruokien löytymisessä ja niiden vuorottelussa perheen menyyllä.
:)

Minulla on pienikokoinen 1v10kk lapsenlapsi, joka monesti vain sorkkii ruokaansa.

Pointti lie "omien" ruokien löytymisessä ja niiden vuorottelussa perheen menyyllä.

Totta, kannattaa kokeilla kaikenlaista, jos muutama ruoka sentään kelpaisi lapselle. Meillä toimi yhdessä vaiheessa pinaattiletut...

keitä sille kananmuna aamupalaksi. ripottele vähän suolaa päälle. se on meidän 2-vuotiaan nirsoilijan herkkua ja sillä pärjääkin sitten koko päivän syömättä. meillä oli kesällä kolme kuukatta nirsoillua, nyt on viimeiset 2vko syönyt isompia annoksia kuin minä. en tiä mikä sillä oli. söi kyllä koko ajan enemmän kuin sinun lapsesi nyt, nirsoili vaan. oisko sillä sun lapsella sitte korvat tai viimeset hampaat tai joku muu syy?

Keitetty on... :/ Karpataan ite, joten munaa on tarjolla kyllä niin paljon kun napa vetää ;) Ollut meilläki ennen herkkua, mutta ei kelpaa...

Meillä pilli auttaa juomiseen, houkuttelee siis.

Eihän lapsella ole esim. kukku kipeänä? No, ei kai jos sitä jo noin kauan kestänyt.

Kyllä toi juo ihan hyvin, ei siinä oo ongelmaa, mutta toi syöminen... :/ Toi maito ei oo koko tätä aikaa takunnut, toisina päivinä vaan...

meillä oli kakkosella toi sama juttu, söi huonosti monta kk, sitten yhtäkkiä ruokahalu palasi. Muista vaan että et tarjoa ruokailuhetkien (vaikka oliskin kokonaan ruokailuhetkenä syömättä!) välissä mitään välipaloja.

Ei lapset Suomessa nälkään kuole ;)

Ei kuole ei, ja muualla kun aina kelpaa ruoka, joten saa se nyt pari kertaa viikossa jotain kiinteetäkin mahaansa, kun ollaan jossain käymässä ;)
Ei oo välipaloja, ei oo koskaan ollut, eli tuo poika tietää sen kyllä...

Koitettu on tääkin... Aina tolle on kelvannut tosi hyvin kaikki mitä on tarjottu, mutta nyt ei ees ne suurimmat suosikit, mitä ennen on syönyt ihan kauheesti. Ihan sama, mitä tolle on tänä aikana tarjonnut, ei kelpaa :(

Alkaa jo ketuttaa koko ruoanlaitto ja yrittäminen, ku lopputulos on aina sama :kieh:

Totta, kannattaa kokeilla kaikenlaista, jos muutama ruoka sentään kelpaisi lapselle. Meillä toimi yhdessä vaiheessa pinaattiletut...

Joo meillä toimii tuolle supernirsolle 2 v. tämä. Kun tykkää lähes pelkästään jauhelihaa ja perunaa sisältävistä ruuista, niin onhan siinä jauhelihakeitto, (josta syö vain lihat ja perunat) jauheliha-perunasoselaatikko, jauhelihakastike ja perunamuusi tai keitetyt perunat, jauheliha-perunalaatikko jossa potut viipaleina, ja mukaan jemmattu vihanneksia, ja vielä lihapullat ja perunamuusi/perunat. :D

Makkararuuista tykkäisi myös, mutta niitä teen harvemmin.

Mutta, meillä tuo poika on ollut 10 kk ikäisestä todella nirso, ja jos ei koko päivässä missään tarjota mitään mistä hän ei pidä, ei syö, tai maistaa kyllä 2-3 lusikallista päiväkodissa, josta olen tosi iloinen ja ihmeissäni.

Mutta mulle ainakin neuvolassa sanottiin ettei kannata tehdä mitään stressiä itselleen tuosta, lapsi ei itseään nälkään tapa. Tietty painoa pitää tarkkailla, ja huolehtia ravintolisistä, meillä menee Berex-monivitamiini.

no ei meidänkään poika syönyt ton ikäisenä kuin lihaa, kalaa ja kanaa. Peruna meni muusina
riisiä kyllä söi. Söi siis sellaisia ruokia jota aikuiset syövät. Kuten pihviä sun muuta.
Ei salaattia tai muistakaan vihanneksista puhumattakaan. Hedelmiä söi paljon ja ne mansikat.
No siitä me pojan kanssa kilpaillaan kumpi syö enemmän.
Vieläkään ei oikein syö makarooni ruokia mielellään. Yllätys kyllä syö mieheni tekemää äyriäispastaa.
No nyt täyttää 5 v. Hoidossa syö kaikkea salaattia sun muuta, mutta ei kotona. Hyvä jos syö
jossain. En tee salaattia kotona, koska me syömme töissä ja poika sitä hoidossa.
Hedelmiä ja marjoja kyllä menee senkin edestä.

Yhteistyössä