Onko kaikki täällä köyhiä? Köyhyyden syy?

  • Viestiketjun aloittaja ihme touhua
  • Ensimmäinen viesti
yx köyhä vaan
No meil on aina ollut vähän rahaa vaan on suht koht toimeen tultu. Nyt kun molemmat on töissä, on tulot jotain kolme tonnia yhteensä... Ja tähän mennessä parhaat tienestit ikinä. Että sellasia köyhiä. Velkaa on pakko tehdä jos isompaa ostaa, mutta ei ole koskaan nälkää kärsitty. Vaatteet kirppikseltä, ei kaapeli eikä maksukanavia.
 
"kate"
meillä on 3 lasta 7,5&3v
Mies käy töissä ja tienaa noin 1800e/kk käteen
Mä oon työtön ja saan työttömyyskorvausta 230e/KK & lapsilisät 351,50e/kk
Eli ei olla kovin rikkaita=)
Meillä on omakotitalo myös,josta vielä maksettavaa...
Mutta ei meillä oo rahasta pulaa!!!
 
Mä oon kolmen lapsen yh, opiskelen työttömyysetuudella. Siitä asti ku pari vuotta sitten erosin, oon ollu työtön tai työllistämistukipaikassa. Rahaa ei jää yhtään yli, mutta onnistuin silti säästämään rahaa uuteen telkkariin. Nyt saan pikkasen enemmän rahaa kun opiskelen, ja saan laitettua sivuun jouluksi rahaa.
Ruokaa meillä on koko ajan ollut, tainnu kerran mennä niin et oli tiukempaa kun oli pakko ostaa uusia kenkiä lapsille. Mut siitäkin selvittiin.
Pari vuotta kun vielä jaksaa, sitten on ammatti ja sitten saa töitä, todennäköisesti. (sanoivat että aikuispuolelta tällä alalla työllistyy suoraan koulunpenkiltä 90% opiskelijoista ) Vaan enpä tiedä kuinka paljon enemmän rahaa silloinkaan jää käteen, asumistuki pienenee, hoitomaksut tulee jne. Mutta ei se raha kaikkea merkitse.
 
Ihmetyttää
Mua taas lähinnä ihmetyttää se, että jokaviikkoisissa "tulokyselyissä" kaikki (perheet) tuntuu tienaavan sen 7000 bruttona vähintään, mutta kuitenkin täällä on päivittäin useita aloituksia juurikin tuosta ap:n mainitsemasta rahojen riittämättömyysasiasta. Ja näihin ketjuihin vastaajilla on useimmilla sama tilanne, joten ei vaikutata vain yhden tai kahden perheen ongelmalta. Ehkä se on sit sitä, että useimmat eivät osaa mitoittaa menojaan tuloihinsa nähden "sopiviksi".
 
onnellinen ja rikaskin
Ollaan näennäisesti köyhiä - liikaa ylimääräistä ei kuussa jää. Vaan syy on siinä että olemme ostaneet isovanhempien kotitalon maineen ja metsineen. Halusimme jatkaa tässä, olemmehan jo kolmannen polven asujat näillä mannuilla. Uuden talon jouduimme kuitenkin rakentamaan (vanha sen verran huonossa kunnossa jo), ei mitään ökyä. Yhdessä kerroksessa 120 m2, peruskoti ilman kikkauluja. Velkaa on siis riittämiin. Ja haluamme maksaa kunnon lyhennyksillä, isommilla mitä pankki vaatii. On sitten varaa höllätä reilusti maksutahtia jos tiukkapaikka tulee; tarvittaessa myymme puita ja jos katastrofi iskee omaisuutemme realisointi arvo on liki tuplat lainamme määrästä.

Mutta joo, ylimääräistä ei jää. Tälläisen kokonaisuuden ylläpito maksaa, ja nuo lainalyhennykset tosiaan on suuret. Joskus tuntuu tiukalta, mutta hei täähän on just sitä pakkosäästämistä. Joutuu miettimään tarviiko sitä kaikkea turhaa krääsää, vaatteita, kenkiä...Varaa ulkomaanmatkoihin ei juur nyt ole, vaan lapsemmekin on vielä tosi pieniä, en koe ees tarvetta päästä minnekään. Sitten kun hekin pystyvät nauttimaan lomasta ja me vanhemmatkin.

Kun omaisuutemme laittaa viivalle on omistuksemme arvo selvästi suurempi kuin velka...plussalla ollaan miljoonan markan verran ;) vaikka ei se normielämässä aina siltä tunnu. Raha on kiinni jossain mikä ei menetä arvoaan niin kuin vaikkapa auto tahi turhat vaatteet/kengät jne
 
ei kaikki
Palstalla esiintyy kamalasti juuri näennäistä köyhyttää. Lainaa maksetaan joten elämiseen ei jää rahaa.

Meillä ei ole koskaan laskettu senttejä. Mutta oikeasti eletään järkevästi. Ostetaan se mikä tarvitaan. Molemmilta jää aina puolet palkasta säästöön joka kuukausi joten nyt kun omat tulot on hoitovapaan 300 niin pärjätään oikein hyvin siltikin. Miehen palkasta jää jopa joitakin satasia säästöön edelleen.
 
onnellinen ja rikaskin
Palstalla esiintyy kamalasti juuri näennäistä köyhyttää. Lainaa maksetaan joten elämiseen ei jää rahaa.

Meillä ei ole koskaan laskettu senttejä. Mutta oikeasti eletään järkevästi. Ostetaan se mikä tarvitaan. Molemmilta jää aina puolet palkasta säästöön joka kuukausi joten nyt kun omat tulot on hoitovapaan 300 niin pärjätään oikein hyvin siltikin. Miehen palkasta jää jopa joitakin satasia säästöön edelleen.
Onko näennäinen köyhyys sinusta sitten aina huono? mikäli maksetaan järkevistä sijoituksista lainoja? Järkevänkokoinen asunto, maat, metsät...kuten meillä mitä tossa ylläkirjoitin. Ne on asioita jotka säilyttävät aina jossain määrin arvonsa ; syöhän se inflaatiokin pankkiin talletettuja varoja.

Sitä en ymmärrä että velat on kulutusluottoja, rahat on mennyt tavaraan/asioihin joiden arvo on samantein menetetty. En sitäkään ymmärrä että otetaan niin suuri laina että minimilyhennys maksimi luottoajallakin teettään ongelmia. Mutta jos laitaakin sen teillä säästöön menevän summan sen sijaan lainan lyhennykseen? Eli lyhentää enemmän kuin olisi tarve; tuotahan pankit eivät kiellä jollei lainaa ole sidottu kiinteään, aikaan määrättyyn korkoon.
 
tai sit ne oikeat kyöhät ei jaksa kirjoittaa tulokyselyihin,koska eihän heillä ole tuloja.
me ollaamn "köyhiä"..kohta 6-henkinen perhe ja joku tonni jää laskujen jälkeen kuussa yhteensä.
hyvin on pärjätty. mut myönnän et on se kivaa kun tulot oli isommat,niin ei tarvinnu paljon kaupassa miettiä mitä ostaa tai paljonko se maksaa. :)
 
Palstalla esiintyy kamalasti juuri näennäistä köyhyttää. Lainaa maksetaan joten elämiseen ei jää rahaa.
Monesti asuntolainan ottaminen voi jopa pienentää asuinkustannuksia. Näin käy meille nyt, kun ostettiin oma asunto. Täällä päin meille sopivan kokoisten asuntojen vuokrat on niin pilvissä, että tulee halvemmaksi maksaa omaa pois. Iso on laina, mutta kuukausittaiset asumismenot tulee alas joitakin satoja euroja tämän muutoksen myötä. Enkä ole laskenut tuohon summaan vielä sitä, kuinka paljon asuntolainan myötä tulee verovähennyksiä, siitäkin taitaa tulla reilu satku plussaa kuussa.

Me varmaan kuulutaan niihin, joilla on ihan hyvät kuukausitulot, eikä ollakaan minkäänlaisissa vaikeuksissa silloin kun molemmat ollaan töissä, ellei tehdä jotain isompia hankintoja, jolloin yhden tai kahden kuukauden talous menee vähän prsiilleen. Mutta periaatteessa ei meiltä ruokarahat koskaan lopu, jos vaan järkevästi niitä käytetään. Nyt vähän kauhistuttaakin, kun olen jäämässä lapsen kanssa kotiin. Ollaan totuttu tiettyyn tulotasoon, joka nyt väistämättä tippuu. Ekat 9 kk menee vielä ok, mutta mites sitten kun jään kotihoidontuelle? Sitten tulee tiukkaa, siis meidän elämäntyylillä. Kai sekin on jonkinlainen oma valinta, enkä siitä nyt sen kummemmin aiokaan valittaa.
 
ihme touhua
[QUOTE="vieras";22198826]No oletko kuullut sellaista sanaa kuin työttömyys? Tai minä esim. olen opiskelija ja yh.[/QUOTE]

Olen kyllä kullut tuon sanan useasti, mutta itseäni se ei ole koskettanut. Olen tehnyt töitä 14-vuotiaasta lähtien loma-ajat ja myöhemmin ihan kokopäivätyötä. Olen aina saanut jokaisen työpaikan, jota olen hakenut...
Sitten vielä yksi erittäin tärkeä asia: olen opiskellut kolme tutkintoa ennen lapsien tekoa, että semmoisia valintoja on tullut tehtyä. Ja vielä toinen: olen myös valinnut itselleni miehen, josta ei ainakaan vielä ole löytynyt mitään pahempaa vikaa eli yhdessä ollaan yhä 15 vuoden jälkeen. Valinta tämäkin. Ja vaikka ero tulisi, pärjäisin omillani.

Se että elämäni on mallillaan ei mielestäni ole hyvää tuuria, vaan olen aina tehnyt valintoja, jotka ovat vieneet minua siihen suuntaan, mihin olen halunnut mennä.
Lapsuuteni ei ollut niin kovin mallikasta vastuuttomien vanhempien vuoksi...
 
Toki täällä törmää noihin aloituksiin missä pohditaan miten muutamalla eurolla pärjäisi lapsilisiin asti jne. Mutta en nyt usko että se siltikään on niin yleinen tilanne miltä usein vaikuttaa. Harva nyt tekee kuitenkaan aloitusta tyyliin "Tilillä vielä niin ja niin paljon rahaa ja palkka tulee huomenna, jää taas kivasti säästöön tästäkin kuusta".

Eikä niillä kaikilla rahapulaansa valittavillakaan välttämättä se tilanne ole aina tuollainen, voi olla että on tullut yllättäviä menoja lyhyellä varoitusajalla ja se on pistänyt talouden hetkellisesti sekaisin. Meillä on kahteen otteeseen viimeisten vuosien aikana tullut ihan yllättäin eteen hautajaiset joihin on paitsi tarvinut hankkia sitä vaatetta, myös matkustaa toiseen maahan jne. Jos olisi muuten ollut kovin tiukka budjetti tuolla hetkellä niin en tiedä miten sit olisi selvinnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Non compos mentis
En jaksaisi elämää ikuisella säästöliekillä ts. ilman minkäänlaisia hullutuksia koskaan. En kai minä köyhä ole, mutten varakaskaan. Toimeen tullaan ja lomalle pääsee, jos haluaa.
 
Mä olen opiskeleva yh eikä tulot ole suuret.

Mua ärsyttää ap:n kaltaaset viisastelijat jotka on "siis mä olen tehnyt töitä teinistä asti ja aina olen saanut jokaasen työpaikan jota olen hakenut". No hieno juttu sulle! :flower: Koita kuitenkin tajuta, että joka paikassa ei niitä töitä ole paljoa tarjolla. Tällä paikkakunnalla on ollut tämän seudun suurin työttömyysprosentti joka onneksi on lähtenyt laskuun. Vaikuttaa aika helvetin paljon ihmisten elämään kun yli 30 vuotta työllistänyt sellutehdas suljetaan, firmoja menee konkurssiin tai tulee lomautuksia.
 
"vieras"
suurin osa köyhistä on köyhiä ihan vaan sen takia että ei osata käyttää rahoja fiksusti eikä varsinkaan säästää niitä. sitten ruikutetaan että opiskelevalla tai työttömällä yksinhuoltajalla ei ole muka varaa mihinkään. tai hoitovapaan takia ei ole varaa mihinkään. tai palkka on liian pieni ja niin edelleen.
 
"shihtzu"
Joo kyllähän sitä rahaa varmaan enemmän olisi jos asuisin vuokralla jossain pienessä kämäsessä kämpässä ja saisin kaikki mahdolliset avustukset asumiseen, mutta asunkin vanhassa omakotitalossa, jossa riittää tekemistä ja sähkölaskut eivät ihan pienimmästä päästä ole. Itse maksan omasta palkastani laskut, saan toki lapsilisät yh-lisällä ja elarit, jotka varmaan tulevat olemaan aika minimiluokkaa, sossusta en ole ikinä mitään hakenut, ja yritän että ei tarvitsisikaan. Asumistukea en saa edes lainankorkoihin, koska talo on kolmelle hengelle Kelan mielestä aivan liian iso.
 
Venakko Milanna
emme ole köyhiä, mutta emme rikkaita, niin kuin monet ajattelee täällä ja se on tyhmä, tuloja meillä yhteensä minimi 7000kk, laskuja 2000-4000, mitä enemmän tuloja siitä enemmän laskuja
 
"vieras"
emme ole köyhiä, mutta emme rikkaita, niin kuin monet ajattelee täällä ja se on tyhmä, tuloja meillä yhteensä minimi 7000kk, laskuja 2000-4000, mitä enemmän tuloja siitä enemmän laskuja
kuule kun suurin osa niistä suuremmista tuloista johtuvista laskuista on ihan omien valintojen seurausta. poikkeuksena päivähoitomaksut ja muut tuloihin suhteutettavat laskut.
 
Rollolainen
tai sit ne oikeat kyöhät ei jaksa kirjoittaa tulokyselyihin,koska eihän heillä ole tuloja.
me ollaamn "köyhiä"..kohta 6-henkinen perhe ja joku tonni jää laskujen jälkeen kuussa yhteensä.
hyvin on pärjätty. mut myönnän et on se kivaa kun tulot oli isommat,niin ei tarvinnu paljon kaupassa miettiä mitä ostaa tai paljonko se maksaa. :)
heh, meidän 6 henkiselle perheelle ei jää laksujen jälken kuin 600-800e /kk käteen. Silläkin pärjää kun on pakko.
 
Venakko Milanna
[QUOTE="vieras";22201855]kuule kun suurin osa niistä suuremmista tuloista johtuvista laskuista on ihan omien valintojen seurausta. poikkeuksena päivähoitomaksut ja muut tuloihin suhteutettavat laskut.[/QUOTE]

yleensä verot maksan paljon ja esimerkiksi, jos on paljon tilauksia verkkokaupassa niin postille pitää paljon maksa ja muut kuulut aina, tulot mulla yrittäjän, kun toimin 2ssa paikassa yrittäjänä vaihtelee aika paljon, voi olla 50 kahdesta työpaikasta tulla vaikka tein koko päivän työt tai päivässäkin voin tehdä vain yhdessä paikassa esim 1500, se yrittäys on vaan niin monimutkainen, mut silti ei valittamista, kun mitä enemmän teen töitä siitä enemmän maksan laskuja ja myös tulojakin saa
 

Yhteistyössä