Onko kaikki täällä köyhiä? Köyhyyden syy?

  • Viestiketjun aloittaja ihme touhua
  • Ensimmäinen viesti
ihme touhua
Ihmetyttää kaikki alotukset tyyliin 'miten 20 euroa riittää kuukaudeksi'-ketjut tai 'onneksi lapsilisät tulee kahden viikon päästä'.
Ollaan ukon kanssa ihan tavallisissa töissä ja meillä ei ole koskaan ollut rahat lähelläkään loppumista. Aina on tonnikaupalla tilillä. Ei kyllä käydäkään Torremolinoksessa ja Kreetalla vuosittain eikä ajeta kylän parhaalla autolla. Ollaan molemmat sitä mieltä että säästössä pitää olla aina rahaa pahanpäivän varallle ja kyllä sitä on kertynytkin.

Marketeista ostetaan lähes kaikki vaatteista lähtien eli ei ole meidän lapsilla merkkivaatteita ja käteisellä ostetaan kaikki. Siis kaikki. Just meni 4 tonnia peräkärryyn ja muuta vastaavaa pientä on listalla.

Eletään tosi simppeliä elämää ilman mitään suurta riehakkuuta ja törsäilyä. Eikä ole tylsää, pelkästään turvallista kun ei tarvi mitään koreita velaksi ostettuja kehyksiä elämän ympärille vaan vähempikin riittää.

Eikä asuta porvoossa, mutta kiinnostaa että miten ihmiset saa kämmättyä elämänsä niin että aina on viimeinen penni menossa. Tämmöstä tässä mietin.
 
:wave: Syynä se, että menoja on enemmin kuin tuloja. Äippälomalla ollessa sain säästettyä sen verran, että vein koko perheen reissuun ja siihen menikin sitten kaikki säästöt ja sen jälkeen on tulot olleet niin pienet, että kaikki yllättävä meno on horjuttanut talouttamme.
 
"Joku"
Mä oon miettinyt ihan samaa.

Mä oon äitiyslomalla tällähetkellä, mies töissä ja mun äp-raha on reilusti alle 1000€/kk ja silti pystyn siitä vielä säästämään et voin jäädä kotihoidontuelle...

Meillä kyllä lapsille ostetaan vähän laadukkaamat ulkovaatteet, mutta muut vaattet onkin sitten halposkaupoista.
 
Ei olla köyhiä. Mutta enemmänkin voisi tuloja olla..

Onkos se nyt ihme tällä palstalla, jossa iso osa on pienten lasten vanhempia :headwall: Äiti vaikkapa kotihoidontuella muksujen kanssa työelämästä pois.
 
dff
Meillä mies töissä (reissuhommissa, joten polttoainekulut ihan järjettömät) ja minä hoidan kotona yhtä lasta, joten omilla tuloillani juuri ja juuri kuukauden ruuat, vaipat ja saippuat yms. ostetaan. Miehen palkka ei ole päätä huimaava, autosta on vielä vähän lainaa (ei ole kylän komein :D ), vuokra, vakuutukset ja polttoaineet menee hänen tililtään. Koskaan ei paljoa käteen jää ennen seuraavaa tilipäivää mutta aina on riittänyt. Eli ollaan köyhiä tulojen mukaan, kuljetaan ehjissä vaatteissa, eletään onnellista elämää vaikka ei ulkomailla matkustellakaan eikä säästöjä ole.
 
ihme touhua
[QUOTE="xxx";22198671]Nimenomaan, teistä molemmat käy töissä ap. SE on jo aika iso plussa.

Jäät yksinhuoltajaksi ja kotiäidiksi niin voi olla toinen ääni kellossa.[/QUOTE]

Olen hoitanut meidän molemmat lapset kotona, että on tostakin kokemusta että vain toinen töissä.
 
"vieras"
Meil on pienet tulot, mutta myös pienet menot. Säästöjä ei ole tilillä kuin 500€ verran. Opiskellaan koko päiväisesti ja välillä on viikonlopputöitä. Osalla meidän laitoksen opiskelijaperheistä ei ole edes niitä viikonlopputöitä. Onneksi rahat loppuu tilanteita ei ole tullut eteen kuin kaksi kertaa neljän vuoden aikana. Ekalla kertaa eläinlääkärimaksusta ja toisella kertaa tietokone meni rikki. Mut siitäkin selvittiin.
 
"shihtzu"
No minä olen matalapalkkaisessa työssä ja niskassa ihan mukava asuntolaina, että mitään tonneja ei säästellä tuosta vaan, baan lähes kaikki menee elämiseen.
Omaa autoa ei ole, vaan ajelen vanhempieni autolla tällä hetkellä, joten suuria menoja siinä ei ole, mitä nyt bensaan menee parikymppiä viikossa.
Kohta on tosin tuo keittiökalustus maksettu, joten sitten olisi tarkoitus hieman enemmän pistää kuussa säästöön.
 
"shihtzu"
[QUOTE="shihtzu";22198693]No minä olen matalapalkkaisessa työssä ja niskassa ihan mukava asuntolaina, että mitään tonneja ei säästellä tuosta vaan, baan lähes kaikki menee elämiseen.
Omaa autoa ei ole, vaan ajelen vanhempieni autolla tällä hetkellä, joten suuria menoja siinä ei ole, mitä nyt bensaan menee parikymppiä viikossa.
Kohta on tosin tuo keittiökalustus maksettu, joten sitten olisi tarkoitus hieman enemmän pistää kuussa säästöön.[/QUOTE]

Niin ja minä siis olen kohta 2 lapsen yh, elikkä äitiyslomalla tällä hetkellä.
 
"vieras"
Samaa olen miettinyt minäkin ennen että kuinka kaikki voi olla niin köyhiä ja kipeitä. Minä ja mies molemmat pienipalkkaisia mutta silti on kivasti eletty ja reissailtukin!
Mutta nyt sen tajuan kun olen ensimmäistä kertaa kotihoidontuella :) sillä ei oikein elä. Onneksi olen säästänyt rahaa koska muuten oltaisiin kusessa. Vuosi pitää pärjätä miehen tuloilla ja minun vähän vajaa 10.000e säästöllä.
 
ei kaikki
Ei mekään köyhiä olla. Asuntolainaa on yli 100000 vielä jäljellä, mutta muuta lainaa ei ole. Autokin ollaan maksettu kokonaisuudessaan. Itse en ollut hoitovapaalla kuin 2kk ja sen jälkeen palasin töihin osittaisella hoitovapaalla.
Säästötilillä on aina vähintään 3kk asumiskustannukset (lainanlyhennyt+yhtiövastike), sekä useampi tonni sitten lisäksi.

Tulot eivät ole suuret, mutta elämme säästäväisesti. Itse olen onnellinen etten ikinä ollut tilanteessa jossa rahat olisivat olleet loppu.
 
ihme touhua
[QUOTE="meitsi";22198687]meillä ei ainakaan pankkitilin saldo kerro sitä kuin onnellisia ollaan! rakkaudesta rikkaita <3[/QUOTE]

No hyvä. Minäkin puhuin enemmän turvallisuudentunteesta, joka on ainakin minulle tärkeää. Mutta ei se tätä perusonnellisuutta mitenkään vähennä että sieltä pankkitililtä löytyy rahaa.
 
"hmmm"
meillä laitetaan tietty summa joka kk säästöön eli ns ylimääräiset rahat menee säästöön. säästössä olevaa rahaa ei käytetä kuin tarvittaessa, joten kyllä sitä aina odotellaan seuraavaa palkkapäivää muiden mukana. ei silti tarkoita ettei rahaa olisi vaikka käyttötili olisikin suht nollilla...
 
"leppis"
Me ollaan kai virallisten mittapuiden mukaan köyhiä, kun mun bruttotulot on reilu 3 tonnia ja miehen opiskellessa hänen bruttotulonsa jäävät tukineen alle tonniin. Kyllä me kuitenki pärjätään, vaikka on kaksi pientä lasta, tää tilanne ei oo nääs tullu yllätyksenä. Ollaan siis osattu mitoittaa menomme tulojen mukaan. Ei ulkomaanmatkoja eikä muita kotkotuksia pariin vuoteen.
 
[QUOTE="leppis";22198807]Me ollaan kai virallisten mittapuiden mukaan köyhiä, kun mun bruttotulot on reilu 3 tonnia ja miehen opiskellessa hänen bruttotulonsa jäävät tukineen alle tonniin. Kyllä me kuitenki pärjätään, vaikka on kaksi pientä lasta, tää tilanne ei oo nääs tullu yllätyksenä. Ollaan siis osattu mitoittaa menomme tulojen mukaan. Ei ulkomaanmatkoja eikä muita kotkotuksia pariin vuoteen.[/QUOTE]

*reps* Vai että köyhiä.
 
[QUOTE="leppis";22198807]Me ollaan kai virallisten mittapuiden mukaan köyhiä, kun mun bruttotulot on reilu 3 tonnia ja miehen opiskellessa hänen bruttotulonsa jäävät tukineen alle tonniin. Kyllä me kuitenki pärjätään, vaikka on kaksi pientä lasta, tää tilanne ei oo nääs tullu yllätyksenä. Ollaan siis osattu mitoittaa menomme tulojen mukaan. Ei ulkomaanmatkoja eikä muita kotkotuksia pariin vuoteen.[/QUOTE]

Kyllä on vääristynyt kuva köyhyydestä. Tonneja tienataa ja ollaan muka köyhiä?!?!
 
[QUOTE="leppis";22198807]Me ollaan kai virallisten mittapuiden mukaan köyhiä, kun mun bruttotulot on reilu 3 tonnia ja miehen opiskellessa hänen bruttotulonsa jäävät tukineen alle tonniin. Kyllä me kuitenki pärjätään, vaikka on kaksi pientä lasta, tää tilanne ei oo nääs tullu yllätyksenä. Ollaan siis osattu mitoittaa menomme tulojen mukaan. Ei ulkomaanmatkoja eikä muita kotkotuksia pariin vuoteen.[/QUOTE]


Silläkin on eroa, että kestääkö pienehköt tulot vuoden pari vai pidempään. Pari vuotta voi venyttää monienkin hankintojen tekemistä, mutta pidemmänpäälle se voi olla liikaa. Myöskin on eroa, onko lapset pieniä vai teinejä.
 
E
Tällä palstalla kirjoittelevat edustavat valikoitunutta otosta: täälä on paljon kotiäitejä, koska heillä on kotona ollessaan enemmän aikaa kirjoitella kuin työsskäyvillä äideillä. Siitä johtuu näiden rahanpuutekeskustelujen suuri määrä ja korostuminen.

Eli ap:lle vastaan, että ei kaikki ole niin köyhiä kuin täälä palstalla pyörivät!
 

Yhteistyössä