Onko kaikki menetetty... :´(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaikki loppuu aikanaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaikki loppuu aikanaan?

Vieras
Olen 24 vuotias nainen ja olemme ostaneet mieheni kanssa hiljattain oman kodin. Olemme seurustelleet pian kuusi vuotta, josta avoliitossa n. reilut viisi ja pieni yhteinen koirakin pyörii kotonamme. Tämä on ensimmäinen kumppanini. Toivon kärsivällisyyttä lukiessanne tekstiä ja ajatuksia tai kokemuksia samanlaisista tilanteista.

Ensimmäisiä mutkia seurusteluun tuli jo alkuaikoina. Sain mieheltäni, tai hänen exältään, sukupuolitaudin. Olin neitsyt, joten tiesin että syypää en ollut minä. Kipujen vuoksi menin lääkäriin ja sitä hoidettiin vuoden ajan mm. virtsatie infektiona. Lyhyestä virsi kaunis, tauti oli minulla pitkään, seksi oli alusta lähtien kivuliasta, emme koskaan käyneet kontrollissa (tiedän, ei tarvitse moittia enää enempää, olen piessyt itseäni jo riittävästi) ja parin vuoden kuluttua oireet palasivat. Tauti hoidettiin pois mutta arvet jäivät. Mitä jos en voi saada lapsia hoitamattoman taudin vuoksi? Jätin pillerit pois, puolitoista vuotta, eikä mitään tapahtunut. Aloin pelätä tosissani ja seksiä oli ehkä kerran kahdessa viikossa. Pääsin lääkärille, SSG tutkimuksiin ja lopulta leikkaukseen koska mitään ei selvinnyt. Diagnoosi: selittämätön lapsettomuus.

Mies haluaisi seksiä vaikka joka päivä. Minun haluni ovat minimaaliset. Tuntuu että hän ei halua enää edes lähestyä minua romanttisesti koska tietää tulevansa torjutuksi ja sen sijaan hän silloin tällöin kysyy vain voisimmeko harrastaa seksiä... Ei kaikista eroottisin vaihtoehto. Ja tietenkään minun ei silloin tee mieli, koska minussa ei ole katkaisijaa josta voi kääntää yhtäkkiä asentoon "seksi". Joten ne harvatkin kerrat jäävät alotteen osalta minun kontolleni ja päädyn ehdottamaan seksiä vaikka minun ei tekisikään mieli, vain ettei hän tylsistyisi suhteeseen.

Turha kai tänne on kirjoitella että hän ei koske minua oikealla tavalla, tai meiltä puuttuu suutelu, halailu ja suukottelukin on hyvin vähäistä ja usemmiten aina minun aloitteestani. Mutta tuntuu vaikealta aloittaa puhumaan tuosta hänelle. Hän tuntuu "suuttuvan" jos ei saa seksiä muutamaan päivään ja sen jälkeen hän ei jaa minkäänlaista lämpöä kuin kostoksi ja se ei ainakaan saa minun halujani syttymään.

Hän on kiltti mies ja samalla raju. Persoonallinen, komea ja osallistuu kotitöihin. Käy töissä ja usein on viikonloppuisin toisissa hommissa tai harrastuksissa, on oikea supliikkimies. Mutta sen sijaan hän ei puhu. Hän ei naura minun kanssani. Minä kysyn hänen työpäivästään, juttelen niitä näitä ja hän kommentoi parilla sanalla. Hän ei kysy miten voin. Hän ei pidä minun juttujani hauskana, mutta nauraa kyllä kavereidensa kanssa katketakseen. Katkerana katson kuinka esimerkiksi veljeni ja hänen vaimonsa nauravat vedet silmissä toistensa jutuille ja juttulevat niitä näitä. Hän ei ehdota meille yhteistä tekemistä kuin humalassa ja nekin jäävät vain sanahelinäksi.

En tiedä pidämmekö edes juurikaan samoista asioista, tai jos pidämme ne saman aihepiirin asiat ovat täysin erilaisia. Hänellä on uskonto, minä olen ateisti. Hän tykkää käydä ulkona, minä tykkään olla kotona. Minä haluaisin kodin maalta, hän ei. Puhuimme häistä, sovimme päivän jolloin käymme katsomassa juhlatilaa ja kun hän ei kommentoinut hääsuunnitelmiini sen kummemin mitään, lopetin niistä puhumisen ja näinpä hän unohti kokonaan jopa että meidän piti mennä katsomaan juhlatilaa, eikä tunnu muistavan vieläkään että meidän piti siellä käydä. Sen koomin en ole asiasta hänelle puhunut. Olen ehdottanut yhteistä romanttista matkaa jonnekin, hän sanoi ettei ole nyt varaa sellaiseen. Viikon päästä siitä hän ilmoitti että saatavat lähteä juhlimaan kavereiden yhteisiä syntymäpäiviä ulkomaille. Minä suren lapsettomuuttani joka päivä, en usko että hän antaa enää ajatukselle hetkeäkään. Eihän hänen lapsentekokyvyissään ole mitään vikaakaan. Hänen tulevaisuutensa ei ole viimeisellä niitillä suljettu.

Kerran ostin pienen kirjan, johon ajatuksenani oli kirjoittaa hänelle kuukauden ajan rakkausruno joka päivälle. Noin viikon kuluttua hän unohti muutaman päivän ajan lukea runoni. Jätin seuraavan runon kirjoittamatta ja en laittanut kirjaa enää pöydälle kuten aiemmin. Ja hän ei huomannut mitään.

Ettei kuvio menisi liian monimutkaiseksi tai tämä viesti liian lyhyeksi, olen ihastunut toiseen.

Tapasimme sattumien kautta pari kertaa ja toisella kerralla juttelimme pitkälle aamuun saakka. Hän kuunteli minua. Nauroimme yhdessä samoille asioille. Halasimme monta kertaa ja minusta tuntui todella pahalta ja hyvältä samaan aikaan. Halusin häntä. En ole petturi, toistelin itselleni. Mutta tiedän olevani koska ajatukset ovat jatkuvasti muualla kuin omassa miehessäni. Tämäkin mies on suhteessa. Tilanne on mahdoton. Tiedän että joukossa on suuri määrä uutuudenviehätystä, huomatuksi ja kuunnelluksi tulemisen halua ja hyvää oloa siitä, tunne "kielletystä" asiasta saa varmasti sydämen pamppailemaan entistä enemmän. Uskon että hän ei halua erota. Enkä minäkään. Tuntuisi hullulta heittää tämä kaikki rakennettu pois tuollaisen asian takia.

Mutta en halua olla petturi. Olisinko hakeutunut tuohon tilanteeseen jos kaikki olisi ollut suhteessani hyvin? Miten saan tunteeni toiseen tukahdutettua? Tai sytytettyä uudelleen omaan mieheeni? Onko kaikki vain haaveilua siitä ihanasta uuden ihmisen haluamisen tunteesta?

Rakkautta suhteessamme on, mutta paljon muuta puuttuu...

Onko minun päätettävä suhteeni, koska tiedän että voin haluta toista ihmistä enemmän?

Jostain syystä tuntuu siltä, että suhteesi on tullut tiensä päähän. Mutta ensimmäiseksi sinun on lopetettava suhde varattuun mieheen. Eli sellaiset sekoilut eivät tiedä hyvää, vaan sydänsuruja monelle. Lopeta sivusuhde heti ja katso mitä haluat elämältäsi ja oletko tyytyväinen suhteeseesi nyt.

Minunkin mielestäni tuo eka suhteesi on finito, eikä siitä enää sen kummempaa tule. Uusi tapaamasi mies on paras säilyttää ystäväsuhteena niin kauan, kuin hänellä on toinen ja olet nykymiehesi kanssa suhteissa laittamatta edes eropapereita.

Hänellä on uskonto, minä olen ateisti.
If he's a man of God, I am the King of Sion.
Kunhan tykkää jyristä niitä Pyhän Raamatun Vanhan Testamentin juttuja (tyyliin Mikko L.).
ÄLÄ anna sen hämätä!

Diagnoosi: selittämätön lapsettomuus.
Tarkoittaa: Ei mitään syytä ettetkö voisi saada lapsia. ÄLÄ unohda ehkäisyä!

Onko kaikki menetetty... :´(
Mitä voisit menettää? Senkö ettei hän suutele, ei halaa, ei puhu, ei naura…
Loppu on varmaan joko likvidiä tai solidia omaisuutta (rahassa mitattavaa).

Hän tuntuu "suuttuvan" jos ei saa seksiä muutamaan päivään ja sen jälkeen hän ei jaa minkäänlaista lämpöä kuin kostoksi ja se ei ainakaan saa minun halujani syttymään.
Suuttu jos ei saa mitä haluaa… onko hän henkiseltä iältään 2,5-vuotias? (siis narsku)
Sympatia/empatia -kyvystä ei näillä näkymin ole mitään havaitoa!

Viimeksi muokattu:
Kertomastasi paistaa selvästi, että olet puolisosi kanssa vain tottumuksen voimasta. Se ei ole järkevä syy jatkaa suhdetta, tiedät sen itsekin. Olette molemmat vielä nuoria, ei kannata tuhlata enempää aikaa suhteessa josta et saa (mitään?) sitä mitä suhteelta haluat. Älä sure lapsettomuuttasi, ensinnäkin noin huonoon suhteeseen ei lasta kannata tehdä ja toisekseen kun joskus löydät puolison jonka kanssa haluat lapsia, voi tilaasi hoitaa. Jos oikein ymmärsin ovat munatorvesi ehkä tukossa aiemman tulehduksen takia, ja se on suht helposti kierrettävissä keinohedelmöityksellä.

Vaikka ulkopuolisena onkin siis helppo sanoa, niin suosittelen lopettamaan tuon suhteen. Et kertonut yhtä ainoaa syytä, miksi suhdetta kannattaisi jatkaa.

Pitkässä tarinassasi et kerro yhtään syytä, miksi olet nykyisen miehen kanssa. Ulkopuolisesta lukijasta tuntuu, että olet sen miehen kanssa, koska olet hänet nuorena tavannut. Sitten on tuntunut, että asiaan kuuluu muuttaa yhteen ja seuraavassa vaiheessa yrittää lasta. Yhteinen omistusasuntokin on hankittu.

En tiedä, mitä tekstiä olet rustaillut, kun olet kirjotitanut rakkausrunoja.

Jos nykyiselle suhteellesi haluat tehdä jotain, niin parisuhdeneuvonta on tarpeen. Se on varmaan tarpeen myös erossa, edes sinulle itsellesi, jos et puolisoasi sinne saa.

Ilmeisesti avokkisi on yhtä nuori kuin sinä. Hän haluaa kokea vielä vapautta.

Oli miten tahansa, niin ihastus on ihastus. Anna sen mennä ohi. Sidottuihin miehiin ei kannata käyttää hetkeäkään. Siitä saa vain haavoja omaan ja muiden sydämiin.

Minulle tulee mieleen ihan sama kuin muillekin nykyisestä avosuhteestasi. Loppu, mikä loppu. Koska lapsettomuuden syy on selvittämätön, voit saada lapsen jonkun toisen miehen kanssa.

Olen samaa mieltä,miksi tuhlaat nuoruuttasi parisuhteessa kuin vanhat mummot kärttysten ukkojensa kanssa. Mikäänhän ei siinä pidättele edes muodon vuoksi, koska lapsia ei ole ja kämpän saa aina myytyä. Elät nyt nuorena keski-ikäisen ihmisen elämää, miksi ihmeessä?

Kiitos kaikille vastauksista. Aika yksimielinen raati tuntuu olevan. :( Ja minusta tuntuu että alitajuisesti olen ihan samaa mieltä teidän kaikkien kanssa, mutta en vain halua myöntää sitä itselleni. En tosiaan keksi muuta kuin käytännön syitä ja ulkopuolisten miellyttämisen miksi suhdetta pitäisi jatkaa. Jokunen vuosi sitten ehdotin useampaan otteeseen että menisimme jonkinlaiseen parisuhdeneuvontaan, mutta hän oli ehdottomasti sitä mieltä että omia asioita ei ulkopuolinen voi selvittää...

Halusin niin kovin onnistua. Olen ollut koko ajan sitä mieltä että kyllä me vaikeudet voitamme ja olemme yhdessä loppuun saakka, kyllähän sitäkin vielä tapahtuu, eikö? Mutta tätä on kestänyt jo pari kolme vuotta eikä yrityksistä huolimatta mikään ole muuttunut.

Mieheni täyttää kolmekymmentä pian. Hän on ollut suurimman osan elämästään parisuhteissa, 2 vuotta ja 7 vuotta ovat edelliset suhteet. Tiedän että hän rakastaa minua, paljonkin, mutta liekkö hän sitten kaipaa kuitenkin jonkinlaista vapautta koska on ollut kypsyttyään vain hyvin vähän aikaa sinkkuna.

Välillä olen toivonut että hän rakastuisi johonkin toiseen, sellaiseen jonka kanssa jakaa samat intressit. Olen katsonut tuttaviani ajatellen tulisiko tuosta hänelle hyvä vaimo. Silti ajatus hänestä toisen kanssa satuttaa.

En osaa ajatella elämääni yksin. En halua särkeä hänen sydäntään. Enkä edes osaa erota... En ole koskaan joutunut sitä tekemään. Se lienee seuraava keskustelun aloitukseni, kuinka erotaan oikein. :(

En ole petturi, toistelin itselleni. Mutta tiedän olevani koska ajatukset ovat jatkuvasti muualla kuin omassa miehessäni.
Rakastunut henkilö sekä ajattelee että käyttäytyy epärationaalisesti, jopa vastoin tiedostettuja omia etujaan. Hänen ajatuksensa palaavat, rakastumisen kohteeseen kontrolloimattomasti, alituisesti, häiritsevästi.

Tiedän että joukossa on suuri määrä uutuudenviehätystä, huomatuksi ja kuunnelluksi tulemisen halua ja hyvää oloa siitä, tunne "kielletystä" asiasta saa varmasti sydämen pamppailemaan entistä enemmän.
Merkittävä osa rakastumisen tunteista perustuu muistoihin ja kokemuksiin eikä rakkaudenkohteen ominaisuuksiin. Tunteet virittävät oman toivon onnesta ja toisessa nähdään lupaus tämän onnen saavuttamisesta.

Rakastumisen päämääränä ei ole molemminpuolista kehittymistä kannustava yhteiselämä, perheenperustaminen, ei välttämättä sukupuoliyhteys, vaan jotain, jota on niin vaikea määritellä, että se tuntuu "henkiseltä'. Kaipuu kohdistuu selittämättömään yhtenäisyyden tunteeseen, sulautumiseen, onnelliseen huumaan ja vastauksen saamiseen omille tunteille, yksinoikeuteen erityisesti rakastumisen kohteen tunne-elämän suhteen. Rakastuminen on siis toiminta, jonka ihminen voi järjellään selittää ja hyväksyä, rakastuminen on tahdosta riippumaton olotila.

Olisinko hakeutunut tuohon tilanteeseen jos kaikki olisi ollut suhteessani hyvin?
Kukaan ei rakastu, jos hän on jotenkuten tyytyväinen siihen mitä hänellä on ja mikä hän on. Rakastuminen kumpuaa depressiivisestä ylikuormituksesta, toisin sanoen siitä että on mahdotonta löytää arkipäivästä mitään arvokasta.
"Mutta sen sijaan hän ei puhu. Hän ei naura minun kanssani. Minä kysyn hänen työpäivästään, juttelen niitä näitä ja hän kommentoi parilla sanalla. Hän ei kysy miten voin. Hän ei pidä minun juttujani hauskana…"

Joskus kaikki alkaa sillä että olemme syvästi ja perusteellisesti pettyneitä itseemme ja siihen mitä olemme rakastaneet. Se voi johtua vakavasta sairaudesta, siitä että on tuntenut pitkään olevansa laiminlyöty tai monen pettymyksen summasta, joita emme ole näkevinämme.
"Hän on kiltti mies ja samalla raju. Persoonallinen, komea ja osallistuu kotitöihin. Käy töissä ja usein on viikonloppuisin toisissa hommissa tai harrastuksissa, on oikea supliikkimies."

Reagoimme silloin olemalla pahantuulisia, sulkeutumalla itseemme. Tällöin katsomme ympärillemme ja huomaamme, että toiset ovat onnellisia. Alttius tai taipumus rakastumiseen ei siis näyttäydy haluna rakastua, vaan siten että havaitsemme ympäröivän maailman kiihkeän elinvoiman ja onnen ja samalla tunnemme, että meidät itse on suljettu sen ulkopuolelle, ja kadehdimme tuota onnea.
"Katkerana katson kuinka esimerkiksi veljeni ja hänen vaimonsa nauravat vedet silmissä toistensa jutuille ja juttulevat niitä näitä."

Miten saan tunteeni toiseen tukahdutettua?
Koska rakastumisen kehitykseen vaikuttavat tulkinnat rakastumisen kohteen käyttäytymisestä, voidaan rakastumisen loppumista edistää vuorovaikutustilanteissa. Rakastuneen tulisi tietoisesti välttää tilanteita, joissa saa tunteilleen vastakaikua. Hänen tulisi lopettaa kontaktimahdollisuudet rakastumisen kohteen kanssa.

Tai sytytettyä uudelleen omaan mieheeni?
Ehtona rakastumisen synnylle on toive tai kokemus jostakin paremmasta toisen avulla.
"Hän ei ehdota meille yhteistä tekemistä kuin humalassa ja nekin jäävät vain sanahelinäksi."
"Jätin seuraavan runon kirjoittamatta ja en laittanut kirjaa enää pöydälle kuten aiemmin. Ja hän ei huomannut mitään."

Rakastumisen seurannaisilmiöitä ovat depressio, epävarmuus ja sosiaalisten suhteiden vaikeutuminen.
– ajatusten pyöriminen alituisesti rakastumisen kohteen ympärillä.
– kyvyttömyys reagoida rakastumisen tunteilla useampaan kuin yhteen henkilöön kerralla.

Onko kaikki vain haaveilua siitä ihanasta uuden ihmisen haluamisen tunteesta?
Rakastumisen ja rakkauden tunnetta luovat psyykkiset prosessit voisi jopa tiivistää transferenssiin, regressioon, samastumiseen ja projektioon. Transferenssissä eli tunteensiirrossa aikaisempien ihmissuhteiden tunnekokemuksia halutaan toistaa uuden ihmisen, rakkauden ja kohteen kautta. Regressiossa eli taantumassa varhaiset tunnetilat toistuvat ja järkiajattelu horjuu. Tunnekohdetta ihannoidaan ja pidetään salaperäisenä, mystisenä, jopa paratiisin tarjoavana onnentuojana. Regressiotilassa oma passiivisuus voimistuu. Samastuminen taas kohdistuu johonkin rakkauskohteen piirteeseen, tapaan tai taipumukseen. Syntyy yhteisyyden tunnetta. Omien tunteiden, tarpeiden ja ihanteiden näkeminen toisessa eli projektio mahdollistaa ihannoinnin sitä enemmän mitä enemmän omassa itsearvostuksessa on puutetta. Toinen on mahdollista nähdä oman minän jatkeena, vain itseä varten olemassa olevana.

Kaikki edellä mainitut ilmiöt, jotka ovat tiedostamattomia psyykkisiä prosesseja, luovat yhdessä kiintymyksen, yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tunteet sitä helpommin ja kiihkeämmin, mitä suuremmaksi henkisen ja fyysisen läheisyyden tarve on tullut.
Rakastunut henkilö tuntee riippuvuutta rakastetustaan.
(Lähteinä mm. Alberoni ja Tennov)

Viimeksi muokattu:
Mutta tätä on kestänyt jo pari kolme vuotta eikä yrityksistä huolimatta mikään ole muuttunut.
* Narsistia ei voi muuttaa omalla ymmärryksellä, hyvyydellä ja rakkaudella. Sen sijaan narsisti muuttaa läheisensä – tuhoaa kanssaihmisensä minuuden jatkuvalla mitätöinnillä, tyytymättömyydellä ja toiseen projisoidulla vihalla.

SINÄ OLET MUUTTUNUT!

* Aina ei kannata tuijottaa vain vastapuolen käyttäytymistä ja oirehdintaa, vaan hankalassa elämäntilanteessa katseen voi suunnata myös itseen. Kun elää vaikean kriisin keskellä, alkaa myös omassa käyttäytymisessä tapahtua muutoksia.
Mieti, käyttäydytkö nykyisin aiemmasta poikkeavalla tavalla? Onko joku läheinen huomauttanut sinulle tästä? Oletko ärtyisämpi ja kiihdytkö täysin mitättömistä asioista tai oletko täysin lamaantunut ja apaattinen?

* Esimerkiksi narsistin kanssa elävä uhri voi tunnistaa itsessään tapahtuneita muutoksia, jotka kielivät tilanteen vakavuudesta ja saattavat avata silmät puolison luonnehäiriölle.
Tässä 10 hälyttävää muutosta, joiden tunnistaminen omassa käyttäytymisessä kannattaa ottaa tosissaan.
Elätkö narsistin kanssa?

* Paras suojautuminen narsistia vastaan on hakeutua irti tällaisesta ihmissuhteesta.
Narsisti - Tunnista narsisti

Viimeksi muokattu:
Olet nuori ja vasta ensimmäisessä vakavassa suhteessasi, joka sisältää seksiä. Vaikuttaa siltä, että teillä on hyvin vähn yhteistä ja että haluatte eri asioita elämältä. Sinä haluat hellyyttä, naurua ja yhteistä aikaa kotona. Hän taas haluaa seksiä ja käydä ulkona kavereiden kanssa. Mieti todella tarkasti, että onko nykyinen suhteesi sellainen jossa haluat olla loppuelämäsi tai elämäsi parhaat vuodet? Nosta kissa pöydälle ja kerro rehellisesti mitä haluat ja odotat suhteelta, sekä se että sinua häiritsee että ette keskustele mistään. Mikäli molemmat haluavat tehdä paljon töitä kommunikoinnin ja seksielämän parantamisen eteen, niin sitten kannattaa vielä yrittää. Kuulostaa kuitenkin siltä, että suhteellanne ei ole enää mitään tulevaisuutta ja sinun olisi paras vain hyväksyä se tosiasia, että hän ei ole elämäsi mies.

Kiitos taas ajatuksistanne.

En usko että miehessäni on narsistin vikaa, hän ei vain osaa käsitellä tätä tilannetta kuten en minäkään.

Minun pelkoni tähän eroon liittyen voi tosin johtaa siitä että olen kasvanut narsistin varjossa. Näin olemme ainakin siskoni kanssa diagnosoineet... Äitini puhkesi eron jälkeen täydelliseksi pedoksi ja ruokki alkoholilla kaikkia vihan ja pettymyksen tunteitaan. Muuttui kuin eri ihmiseksi. Tulin 8-vuotiaana juosten koulusta kotiin koska pelkäsin että äiti on tappanut itsensä ja niin edelleen.. Eikä hän pystynyt edes suuren raivokohtaukseni ja katkeruuspurkaukseni jälkeen aikuisiällänikään pyytää anteeksi tekemäänsä, ei nähnyt että on tehnyt mitään väärää ja yritti vyöryttää vielä silloinkin syytä minun niskoilleni. Ja vaikka kuinka huusin ja huusin hän ei ymmärtänyt miksi. Parina viime vuonna olen viimein alkanut ymmärtää ettei hänen elämänsä ole enää minun käsissäni, enkä olisi koskaan saanut siitä huolta kantaakaan.

Ehkä sen takia pelkään erota miehestäni. Pelkään että särjen hänen sydämensä. Ehkä en halua tehdä kenellekään sellaista mitä äidilleni tapahtui.

Hmmm... Syvällistä pohdintaani vain. Toivottavasti tämä myös joskus johtaa johonkin.

Minun pelkoni tähän eroon liittyen voi tosin johtaa siitä että olen kasvanut narsistin varjossa.
Kylläpä hyvinkin. On tavallista että narsistin lapsesta tulee läheisriippuvainen (kanssariipuvuus), koska sopeutuu kasvuympäristöönsä muuttamalla (itseään) käyttäytymistään ja oppii perheessä tarvittavat selviytymiskeinot.

Katso myös:
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ihmissuhteet/ihmissuhteet/1869550/miten-tunnistaa-narsistinen-aiti/
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ih...t/1668605/narsisti-hidas-hylkaamaan-uhrejaan/
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ih...t/1779207/narsistin-lapsi-ja-ero-vanhemmasta/

Läheisriippuva alkaa ylihuolehtia läheistensä hyvinvoinnista:
"Tulin 8-vuotiaana juosten koulusta kotiin koska pelkäsin että äiti on tappanut itsensä ja niin edelleen.."

Yhtälailla tavallista on että läheisriippuva valitsee myöhemmin kumppanikseen klassisen narsistin, jonka emotionaalisista tarpeista hän huolehtii (unohtaen itsensä). On syytä muistaa ettei näille ilmiöille ole mitään tarkkoja rajoja, eikä esim. narsismia voida tieteen keinoin todistaa. Lukijat eivät nyt ilmeisesti tunnista kirjoittamastasi sellaisia piirteitä mitä narsistilla ei ole - ne siis näyttävät puuttuvan - mikä on juuri oleellisinta.

Ehkä sen takia pelkään erota miehestäni. Pelkään että särjen hänen sydämensä. Ehkä en halua tehdä kenellekään sellaista mitä äidilleni tapahtui.
Pelko siis pitää suhteessa. Muuttuisitko eri ihmiseksi ja tulisiko Sinusta täydellinen peto jos miehesi ottaisi eron ja lähtisi? Särkisikö se sydämesi vai onko se särkynyt jo aiemmin? Yleensä ihmiset voivat kyllä aluksi suuttuakin, mutta enemmänkin masentuvat ja tekevät surutyötään aika rauhallisesti.

Tunne-elämältään häiriintyneille narsiteille on kyllä hyvin tyypillistä raivostua erosta hillittömästi.
Arveletko että juuri niin miehesi reagoisi?

Viimeksi muokattu:
Taisin saada sen viimeisen niitin nyt siihen arkkuun... :(

Luin paljon viestejä täällä ja kaikki puhuivat siitä että jos alitajuisesti epäilyttää, niin jokin on todennäköisesti vialla, usko itseesi. Noh, mieheni on nyt viikonlopun ulkomailla keikoilla ja päätin ottaa hänen läppärinsä työn alle. Täältähän löytyi, shemale pornoa vaikka millä mitalla, aivan järkyttävää anaalipornoa (oikeasti, minä en edes monenlaista säikähdä!), milffejä ja loppuhuipennoksena vierailu sihteeriopiston sivuille. Kun itse lähdin ulkomaille kesän alussa, oli hän parin päivän päästä käynyt katsomassa paikallisen tarjonnan. Kuulemma ei voisi ikinä pettää "en varmaan saisi edes pystyyn siinä tilanteessa", eipä niin... Että kun tilanne meillä on mikä on niin hän kävi vain katsomassa että mikä on käytäntö tmv. Mistä ikinä muka saisin tietää onko hän tehnyt jotain?

Hän oli tietysti aivan solmussa ja yritin pihistää hänestä ulos tunnustusta. Tunnustusta JOSTAIN. Jotain on varmasti kuitenkin tapahtunut! Hän sanoi että ei ole mitään tunnon päällä, kutsui kullaksi ja sanoi että rakastaa jne jne jne. Kunnes viimein hän sanoi että no kyllä, olen keikoilla pussannut joitain poskelle, jos joku on näyttänyt tissit olen niitä katsonut, olen kirjoittanut nimmarin tisseihin. Kyllähän hän tietää ettei minua tuollainen kiinnosta, arvasin että on hän jotain muutakin tehnyt koska sanoi että on pussannut poskelle?! Kenellä se muka siihen jäisi kun kiimaiset pissikset kirkuu lahkeessa kiinni ja miksi moista kiertelisi sitten?

Sitten aikani tivattuani kyynelten keskeltä hän sanoi että olen suudellut keikkareissulla mutta siihen ei kuulunut mitään muuta ja ihan musiikkihommien kannalta tai jotain muuta vastaavaa ja myöhemmin vielä yritti kieltää sanoneensa mitään tuollaista. Tässä vaiheessa olin jo niin sekaisin että en pystynyt kuuntelemaan selkeästi. Sitten kysyin että kuka se oli, montako niitä on jne. ihan asiallisesti ja hän väitti vastaan jotain epämääräistä ja sitten sulki puhelimen. Nyt en saa enää yhteyttä...

Että näin tyylikäs lopetus sitten tälle tarinalle.

Hän tulee tiistai aamuna takaisin kotiin. Pelottaa. Vaikka halusin loppua tälle suhteelle, en halunnut että se olisi tällainen. Varsinkin kun itse olen tuntenut suunnatonta häpeää pelkästä halauksesta. Näin sen kai sitten kuului mennä.

Isäni petti äitiäni ja he erosivat. Veljeni meinasi lähteä toisen naisen mukaan perheensä luota. Siskoni mies petti kunnes sisko viimein tajusi lähteä. Ja nyt olen itse samassa tilanteessa. Mihin voi enää uskoa? :'(

Minun olisi pitänyt ymmärtää että on tehtävä haluttomuudelleni jotain ajoissa. Nyt olen asuntolainavelkainen, yksin ja loppuelämäni lapseton tämän päättyvän suhteen takia. Ei kai sen paremmin voisi parikymppisellä mennäkään.

Tuntuu niin tyhjältä. Ihan kuin sisältä olisi kadonnut kaikki.

No just. Ritsat päivystää lavan reunalla ja ovat valmiina matkaan. Jos miehellä on vähänkin taipumusta pettää, niin 100% varmuudella se tapahtuu joskus.
Et kyllä laita itseäsi tuollaiseen jamaan.

"Nyt olen asuntolainavelkainen, yksin ja loppuelämäni lapseton tämän päättyvän suhteen takia."

Asunnon saa myytyä jos et halua/pysty maksamaan sitä yksin. Voihan olla että mies haluaa lunastaa sen itselleen. Sen jälkeen joko ostat pienemmän ja halvemman tai muutat vuokralle. Aloita uuden asunnon etsiminen jo nyt, niin saat aikaa tutustua tarjontaan ja tiedät esim. järkevän hintatason sitten kun asunnon hommaaminen konkretisoituu. Samalla annat itsellesi muuta ajateltavaa, kun mietit käytännön asioita. Suremisen voi siirtää myöhemmäksi, kun ensin saat peruselämisen asiat kuntoon.

Yksin oleminen on aina parempaa, kuin huonossa suhteessa. Olet seurustellut koko aikuisikäsi, joten et sitä vielä tiedä, mutta USKO vanhemman sanaa :). Puolen vuoden päästä olet NIIN onnellinen yksin olosta, että voit vain ihmetellä miksi olit suhteessa noinkin pitkään.

Sinun ei tarvitse olla loppuikääsi lapseton. Ok, sait petturimieheltä taudin ja EHKÄ sen takia saatat tarvita avustusta raskauden alkamiseen. Mutta nykyään hoidot ovat erittäin hyviä, ja mahdolliset taudin aiheuttamat vaikeudet ovat vain hidaste, eivät este. Tämä on sinun taakkasi, maailmassa on paljon kauheampiakin sairauksia ja taakkoja.

Mitä teet nyt:

* Kerrot tilanteesta jollekin läheiselle ja luotetulle, jotta saat pahimmat möröt pois mielestäsi. Puhuminen auttaa aina. Jos sinulla ei ole tarpeeksi läheistä ystävää, puhu vaikka täällä. Minä ainakin kuuntelen ja yritän auttaa :).

* Listaa käytännön asiat jotka pitää hoitaa. Ota niistä selvää ja hoida ne. Jätä siksi aikaa tietoisesti sureminen, sovi vaikka itseksesi "hoidan ensin tämän sähkösopimuksen, sen jälkeen saan mennä suihkuun itkemään". Ja kas, voi olla ettei niin paljoa enää itketäkään.

* Hyväksy kaikki tunteesi. Nyt vituttaa, ahdistaa ja pelottaa. Se on ok, ja ne kaikki menevät ohi. Hyväksy myös se, että todennäköisesti alamäki jatkuu vielä hetken, mutta sen jälkeen se on pelkkää ylämäkeä. Tämä on eka erosi, sen kuuluukin sattua. Siitä opit ettei siihen kuole.

Olen 100% varma että selviät, ja jonkin ajan päästä ihmettelet miten kestitkään niin pitkään. Tulet olemaan paljon onnellisempi ilman huonoa suhdetta, usko pois.

Taisin saada sen viimeisen niitin nyt siihen arkkuun... :(

Luin paljon viestejä täällä ja kaikki puhuivat siitä että jos alitajuisesti epäilyttää, niin jokin on todennäköisesti vialla, usko itseesi. Noh, mieheni on nyt viikonlopun ulkomailla keikoilla ja päätin ottaa hänen läppärinsä työn alle. Täältähän löytyi, shemale pornoa vaikka millä mitalla, aivan järkyttävää anaalipornoa (oikeasti, minä en edes monenlaista säikähdä!), milffejä ja loppuhuipennoksena vierailu sihteeriopiston sivuille. Kun itse lähdin ulkomaille kesän alussa, oli hän parin päivän päästä käynyt katsomassa paikallisen tarjonnan. Kuulemma ei voisi ikinä pettää "en varmaan saisi edes pystyyn siinä tilanteessa", eipä niin... Että kun tilanne meillä on mikä on niin hän kävi vain katsomassa että mikä on käytäntö tmv. Mistä ikinä muka saisin tietää onko hän tehnyt jotain?

Hän oli tietysti aivan solmussa ja yritin pihistää hänestä ulos tunnustusta. Tunnustusta JOSTAIN. Jotain on varmasti kuitenkin tapahtunut! Hän sanoi että ei ole mitään tunnon päällä, kutsui kullaksi ja sanoi että rakastaa jne jne jne. Kunnes viimein hän sanoi että no kyllä, olen keikoilla pussannut joitain poskelle, jos joku on näyttänyt tissit olen niitä katsonut, olen kirjoittanut nimmarin tisseihin. Kyllähän hän tietää ettei minua tuollainen kiinnosta, arvasin että on hän jotain muutakin tehnyt koska sanoi että on pussannut poskelle?! Kenellä se muka siihen jäisi kun kiimaiset pissikset kirkuu lahkeessa kiinni ja miksi moista kiertelisi sitten?

Sitten aikani tivattuani kyynelten keskeltä hän sanoi että olen suudellut keikkareissulla mutta siihen ei kuulunut mitään muuta ja ihan musiikkihommien kannalta tai jotain muuta vastaavaa ja myöhemmin vielä yritti kieltää sanoneensa mitään tuollaista. Tässä vaiheessa olin jo niin sekaisin että en pystynyt kuuntelemaan selkeästi. Sitten kysyin että kuka se oli, montako niitä on jne. ihan asiallisesti ja hän väitti vastaan jotain epämääräistä ja sitten sulki puhelimen. Nyt en saa enää yhteyttä...

Että näin tyylikäs lopetus sitten tälle tarinalle.

Hän tulee tiistai aamuna takaisin kotiin. Pelottaa. Vaikka halusin loppua tälle suhteelle, en halunnut että se olisi tällainen. Varsinkin kun itse olen tuntenut suunnatonta häpeää pelkästä halauksesta. Näin sen kai sitten kuului mennä.

Isäni petti äitiäni ja he erosivat. Veljeni meinasi lähteä toisen naisen mukaan perheensä luota. Siskoni mies petti kunnes sisko viimein tajusi lähteä. Ja nyt olen itse samassa tilanteessa. Mihin voi enää uskoa? :'(

Minun olisi pitänyt ymmärtää että on tehtävä haluttomuudelleni jotain ajoissa. Nyt olen asuntolainavelkainen, yksin ja loppuelämäni lapseton tämän päättyvän suhteen takia. Ei kai sen paremmin voisi parikymppisellä mennäkään.

Tuntuu niin tyhjältä. Ihan kuin sisältä olisi kadonnut kaikki.

Meinasin ensin kirjoittaa, että tarvitset ainakin ystävän, jonka kanssa keskustella tosielämässä suhteestasi. Jos olet aivan yksin, voi olla vaikea nähdä selkeästi koko kuvio saati irrottautua siitä. Mutta tuon viimeisen viestin jälkeen ajatustesi ei ehkä enää tarvitsekaan kypsyä. Taisi olla tarpeeksi selventävä kokonaisuuteen nähden. Sinulla on vain voitettavaa jos eroat ja olet vasta noin nuori.

Viimeksi muokattu:
Siskoni on ainoa jolle pystyn puhua. Tai haluan edes. En puhu omista asioista yleensäkään muille vaan vatvon niitä pääni sisällä kunnes ei enää vatvottavaa ole.

Huvittavaa että juuri eilen ensimmäistä kertaa siskolleni chatissa mainitsin että kaikki ei ole ihan hyvin ja hän sanoi aavistaneensa niin. Sitten sainkin vähän vahvistusta epäilyilleni ja yhtäkkiä edessä on tämä.

Tuntuu että olen nähnt unta. Samaan aikaan kun minä olen odottanut häntä kotiin ja hän soittelee kuinka on ikävä, on hän vehdannut jotain jonkun toisen kanssa. Pystyykö tämän jälkeen enää mitään rakentamaan uudelleen? Jos hän on siihen kerran pystynyt, niin todennäköisesti se ei vaadi paljon että lankeaa toisenkin kerran.

Tuntuu että olen nähnt unta.
One often fails to see how bad the state of the relationship really is, until the damages are already extensive. This happens because in the beginning the relationship with a narcissist is like living a dream. During this dream-like period, the emotional "hooks" are buried deep into your brain.
How to Leave a Narcissist - Advice and Support
See article Cheating and the Brain for more details about this process of becoming addicted to a narcissist in the beginning of the relationship.
How Cheating Affects the Brain

Samaan aikaan kun minä olen odottanut häntä kotiin ja hän soittelee kuinka on ikävä, on hän vehdannut jotain jonkun toisen kanssa.
Emotions and the Brain

Pystyykö tämän jälkeen enää mitään rakentamaan uudelleen?
Emotions Related to Cheating and Betrayal
Get Rid of the Depression Caused by Cheating

Jos hän on siihen kerran pystynyt, niin todennäköisesti se ei vaadi paljon että lankeaa toisenkin kerran.
Why Men and Women Cheat?
Signs of a Cheating Husband

Viimeksi muokattu:
Siskoni on ainoa jolle pystyn puhua. Tai haluan edes. En puhu omista asioista yleensäkään muille vaan vatvon niitä pääni sisällä kunnes ei enää vatvottavaa ole.

Huvittavaa että juuri eilen ensimmäistä kertaa siskolleni chatissa mainitsin että kaikki ei ole ihan hyvin ja hän sanoi aavistaneensa niin. Sitten sainkin vähän vahvistusta epäilyilleni ja yhtäkkiä edessä on tämä.

Tuntuu että olen nähnt unta. Samaan aikaan kun minä olen odottanut häntä kotiin ja hän soittelee kuinka on ikävä, on hän vehdannut jotain jonkun toisen kanssa. Pystyykö tämän jälkeen enää mitään rakentamaan uudelleen? Jos hän on siihen kerran pystynyt, niin todennäköisesti se ei vaadi paljon että lankeaa toisenkin kerran.

Kukapa tietää miehestäsi totuutta. Ajattelin kuitenkin enemmän tuota teidän yhteensopivuutta. Se ei välttämättä kuulosta parhaalta mahdolliselta. Ette naura, tai edes juuri keskustele? jne jne. Mutta tuo on tietysti piste iin päälle jos hän olisi tosiaan sinua oikeasti pettänyt.

Viimeksi muokattu: