Onko jonkun vauva alkanut vieroksuun rintaa kun on välillä saanut pullosta esim. lisämaitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh:(

Vieras
Meidän vauva sai alussa lisämaitoa pullosta. Kun oma maito nousi, sitä ei olis enää tarvittu, mutta vauvapa alkoin hylkiin rintaa silloin tällöin ja niinä kertoina annoin pullosta. Nyt 1kk ja päivällä ei meinaa imetys onnistua enää kertaakaan kun kieltäytyy imemästä. :/ Yöt sentää vielä menee imetyksellä. Joskus unisena saattaa päivälläkin imeä, mutta kun eihän tuo enää nukukkaan päivällä paljoakaan niin en saa unisena huijattua tissille. Ja mitä enemmän annan pullosta sitä enemmän hylkii rintaa. Ainakin oon näin kuvitellu. Onko muilla kokemuksia tällaisesta?
Pelkään, että oma maito loppuu kun pumppaamalla en saa hirveesti irti.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
pullosta saa maidon helpommalla kuin rinnasta imemällä. kokeile antaa aina ensin rintaa ja vasta sitten pullosta

No niinhän teenkin.. saattaa imee hetkisen, mutta sitte alkaa huuto. Varmaa ku suihkuaminen lakkaa.. Aina siis kuitenkin koetan ensin rinnalle!

Joo, meidän kuopus teki noin ja 6viikon iässä jäi imetys sitten kun osittaisimetyksellä oli valmiiksi, asiaa ei auttanut se että imi kerran päivässä. Joko huusi aivan hulluna jo kun tarjosi rintaa, tai imi hetken ja alkoi huutaa tai otti rinnan suuhun, muttei imenyt vaan naureskeli.

Anna hetki pulloa ja sitten tyrkkäät tissin suuhun. Huijaa. Ja taas pulloa jos sylkee ulos pari sekkaa ja sitten tissi.

Näin sain houkuteltua vauvan tissille kun oli tottunut synnärillä pulloon (oli vaikea sektio ja olin heräämössä vuorokauden).

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Joo, meidän kuopus teki noin ja 6viikon iässä jäi imetys sitten kun osittaisimetyksellä oli valmiiksi, asiaa ei auttanut se että imi kerran päivässä. Joko huusi aivan hulluna jo kun tarjosi rintaa, tai imi hetken ja alkoi huutaa tai otti rinnan suuhun, muttei imenyt vaan naureskeli.

Meilläkin välillä virnistelee vaan rinta suussa. Sillo kyllä unohtuu harmi hetkeks. :D
Mutta varmaan sitte meilläkin edessä pulloihin siirtyminen jossain vaiheessa. :/ Ei siinä muuten mitää, mutta imetys olis niin paljon helpompaa. |O

Mulla kävi juuri niin. Olin ihan tietämätön kaikesta ja laitoksella annettiin hyvin hanakasti lisämaitoa joten en arvannut olevan pahasta.. toisaalta en kyllä olisi halunnutkaan pitää nälässä. Jatkoin sitten samalla linjalla, eli ensin tissiä ja sitten pulloa jatkeeksi. Kun nännit olivat tosi kipeätkin se oli tavallaan helpotuskin. Sitten tuli flunssa ja sen perään oksennustauti ja sehän vei mehut kehosta ja maitoa ei tullut sitä vertaa. Yritin pumppaamallakin saada sitä lisimään mutta ei mitään vaikutusta. Ja sittenpä ei lapsi enää tissille ruvennutkaan, pullosta sai ruokaa paljon helpommalla.
Minusta tuo kuuluisi kertoa ensisynnyttäjille, ei noita itsestään.
Toinen oli se että joka paikassa kehotettiin antamaan kiinteiden kanssa vauvalle ruokajuomaksi vettä! Helvetti että meni pitkään ennenkuin sitten sai opetettua ruokajuomaksi maidon!!

Vaihda pumppua. :) Pumppaus on oikeasti tekniikkalaji, joten jos käy niin kuin meille, et rinta ei käyny enää laisinkaan, maidon voi myös pumpata pulloon. Mutta se oikeesti vaatii harjotusta eikä kaikki pumput ole keskenään saman"arvoisia".

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Anna hetki pulloa ja sitten tyrkkäät tissin suuhun. Huijaa. Ja taas pulloa jos sylkee ulos pari sekkaa ja sitten tissi.

Näin sain houkuteltua vauvan tissille kun oli tottunut synnärillä pulloon (oli vaikea sektio ja olin heräämössä vuorokauden).

Lieköhän myöhäistä meidän kohdalla kun vauva jo kuukauden. Mut voishan tuota tietysti kokeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

Meilläkin välillä virnistelee vaan rinta suussa. Sillo kyllä unohtuu harmi hetkeks. :D
Mutta varmaan sitte meilläkin edessä pulloihin siirtyminen jossain vaiheessa. :/ Ei siinä muuten mitää, mutta imetys olis niin paljon helpompaa. |O

Unohtuu toki joo mutta on äärimmäisen rasittavaa lyödä tämän jälkeen tissi pumppuun ettei saa tulehdusta. Se imetys kun olis tosiaan paaaaljon helpompaa. Ja mulla tulee vieläkin suihkasemalla maitoa vaikka tyttö ei ole pariin viikkoon rintaa huolinut joten harmittaa kun se vähäinenkin maito menee hukkaan. Lypsämällä en saanut irti silti kuin 5-15ml.

Alkuperäinen kirjoittaja l:
Mulla kävi juuri niin. Olin ihan tietämätön kaikesta ja laitoksella annettiin hyvin hanakasti lisämaitoa joten en arvannut olevan pahasta.. toisaalta en kyllä olisi halunnutkaan pitää nälässä. Jatkoin sitten samalla linjalla, eli ensin tissiä ja sitten pulloa jatkeeksi. Kun nännit olivat tosi kipeätkin se oli tavallaan helpotuskin. Sitten tuli flunssa ja sen perään oksennustauti ja sehän vei mehut kehosta ja maitoa ei tullut sitä vertaa. Yritin pumppaamallakin saada sitä lisimään mutta ei mitään vaikutusta. Ja sittenpä ei lapsi enää tissille ruvennutkaan, pullosta sai ruokaa paljon helpommalla.
Toinen oli se että joka paikassa kehotettiin antamaan kiinteiden kanssa vauvalle ruokajuomaksi vettä! Helvetti että meni pitkään ennenkuin sitten sai opetettua ruokajuomaksi maidon!!

Vettä annetaan hörppy kiinteiden päälle, ei varsinaisesti juomaksi, juoma sitten erikseen maitona (kiinteä + tissi/pullo ja sitten vesihörppy tai sit noi kaks toisinpäin). Siksi vettä, että suu huuhtoutuu ja jos tulee herkästi sammasta, se ehkäisee sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Vaihda pumppua. :) Pumppaus on oikeasti tekniikkalaji, joten jos käy niin kuin meille, et rinta ei käyny enää laisinkaan, maidon voi myös pumpata pulloon. Mutta se oikeesti vaatii harjotusta eikä kaikki pumput ole keskenään saman"arvoisia".

Tää on totta, myös käsin voi joku saada paremmin herumaan. Minä sain parhaiten maitoa herumaan kun join ennen lypsyä ja otin vauvan äärelle ääntelemään. Jos vauva oli hiljaa, maitoa tuli tipoittain, mutta jos vauva äänteli, maitoa lensi.

Pumput on hirmusen kalliita.. Mulla on sellanen super halpa. :D Tosin maksaahan me korvikkeetkin maltaita. Mutta ei noita pumppuja oo varaa alkaa kasaa osteleen jollei heti sopivaa löydy.

Vettä annetaan hörppy kiinteiden päälle, ei varsinaisesti juomaksi, juoma sitten erikseen maitona (kiinteä + tissi/pullo ja sitten vesihörppy tai sit noi kaks toisinpäin). Siksi vettä, että suu huuhtoutuu ja jos tulee herkästi sammasta, se ehkäisee sitä.

Niinpä, kun se olisikin kerrottu noin.

Pumput on hirmusen kalliita.. Mulla on sellanen super halpa. :D Tosin maksaahan me korvikkeetkin maltaita. Mutta ei noita pumppuja oo varaa alkaa kasaa osteleen jollei heti sopivaa löydy.

Eikö teillä oo neuvolas pumppua et saisit lainalle? Meillä oli oikein sähköpumppu mikä oli mulla 4viikkoa. Normaalisti käytäntö kuulemma oli et viikko per lypsäjä mutta sain sovittua terkan kans et soittaa jos joku sitä kaipaa niin palautan sen sitten, mitäs sitä periaatteen takia turhana seisottaa jos käyttäjä olisi.

Esikoinen oli down-lapsi joka ei alkuun osannut eikä jaksanutkaan imeä. Ekat vuorokaudet sai lisämaitoa ja kun oma maito nousi niin sitten sitä pumpattuna ja pullon kautta. Alusta asti pidin paljon rinnalla ja pikkuhiljaa alkoi oppia imemäänkin. Kun oli 5vkoa ikää pystyin vihdoin jättämään pullon pois ja siirtymään täysimetykselle. =)

Oma työnsä tuossa kyllä oli ja mulla pelastuksena se että maitoa kuitenkin tuli hyvin ja saatiin sairaalasta sähköpumppu lainaan. Meillä oli kotona valmiina ihan hyvä käsipumppu (avent isis vai mikä lie), mutta sillä en olisi kuitenkaan tuota urakkaa jaksanut läpi vetää. kuopuksen kohdalla se oli ihan hyvä apu satunnaisiin pumppaamisiin.

Minä ostin ja kokeilin kolme, ne kalleimmat koska arvelin paremmiksi. Eikä onnistunut.

Mä totesin, että halvemmaksi tuli ostaa pumppu kuin korviketta. Siis ei se korvikekaan tosiaankaan ole ilmasta... Ja kun mulla tuli ylituotantona maitoa, niin.

Mutta voin suositella Aventin Isis -käsipumppua ja nimenomaan tota käsikäyttöstä, itse en ainakaan sen sähköisellä versiolla saanu mitään irti. Se toimi mulla ihan ehdottomasti parhaiten ja samoin monella muulla. Mulla oli testissä myös muita, mutta ne on ihan pilipaleja. Vaikka pumppasin paljon ja "osasin" sen homman, niillä oli tosi hankala saada mitään irti.

Yks vaihtoehto on ostaa huutiksesta eri pumppuja tosi halvalla ja kokeilla mikä on paras. Niitä on ollu siellä ihan muutamalla eurolla. Ne halvat on yleensä ihan loppuunkäytettyjä eikä niitä kantsi silleen alkaa käyttää (naarmut esim. on pumpussa haitallisia, jos matsku on Bpa:ta sisältävää), mutta jos vaan kokeilee ja sit ostaa uutena/parempikuntoisena sen, mikä toimii sulla.

Niinpä, kun se olisikin kerrottu noin.

Sun pitää palstalta kysyä. :D

Ei vaine, kyllä meille tuo ihan neuvolastakin kerrottiin. Terkasta kiinni näemmä.

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Lieköhän myöhäistä meidän kohdalla kun vauva jo kuukauden. Mut voishan tuota tietysti kokeilla.

Sitten kannattaa kokeilla sitä, että keität vähän sokerivettä (tai ostat apteekista) ja pienellä ruiskulla tms laitat sitä rinnan päähän aina imetyksen aluksi. Meillä esikoinen kans karsasti rintaa kun pullosta tuli maito helpommalla, mutta alkukankeuden jälkeen sain kuin sainkin osittaisimetettyä poikaa lähemmäs puolen vuoden ikään ja imetyksestä jäi kivat muistot. Kokeile tihentää imetysten välejä, että saat maidontuloa kiihtymään.

Yhteistyössä