Onko jonkun muun mielestä toi holding/kiinnipitäminen alistamiseen verrattavissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiskirätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
No joskus on vaan parempi pitää lasta aloillaan ettei satuta muita tai itseään raivonpuuskassaan :/

Äh, mä paiskaan sen ennemmin johki kaappiin rauhoittumaan :saint:

Tuoko on sitten yhtään lempeämpi tapa rauhoittaa?
Etkö ole lukenut esim. Koontzin kirjoja? Niissä ne pääpahikset on just niitä kaapissa kasvatettuja. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Entä jos se on kerta kaikkiaan ainut keino, jolla saadaan lapsi rauhoitettua. Ajattele, jos se vaikka heittelee tavaroita, tai on uhaksi ja vaaraksi sekä muille, että itselleen!

No joo, mutta ahdistavalta tuntuisi silti lietsoa oma lapsi paniikki-tilaan.

Itse asiassa on tutkittu, että se saa lapsen tuntemaan itsensä turvatuksi.

Ajatella, monet ongelmanuoret kääritään MATTOON ennen holdingin aloittamista. :o

Kuka on tutkinut, lapset vai aikuiset?

No lapset varmaankin....
:whistle:

Kyllähän aikuisetkin ihmiset taltutetaan jos ovat vaaraksi muille tai itselleen. Eikö sitäkään sitten kannattaisi tehdä?

No ei se varmaan aikuistenkaan mielestä ole turvallisen tuntuista?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eikö aika monet asiat kasvatuksessa ole verrattavissa alistamiseen? Jäähypenkit, kotiarestit, viikkorahojen tai karkkipäivien peruminen..

On täysin eri asia puuttua lapsen fyysiseen koskemattomuuteen.

Tuossa holdingissa on sama homma kuin esimerkiksi tv-kasvatusmuotivillityksessä, jossa lapsi laitetaan jäähylle tuoliin istumaan tietyksi ajaksi. On katsottu/luettu/kuultu jostain hyvästä keinosta, mikä tepsii vaikka kurittomiin lapsiin. Sitten täysin tuntematta asiaa laajemmalti tai sitä, miten kys. jutussa pitäisi toimia, otetaan tämä ihmetemppu käyttöön. Kurvataan mutkat suoriksi edes tietämättä, missä mennään metsään ja käytetään vain sitä temppuosaa koko jutusta, ja näin kuvitellaan että ratkaistaan ongelmia...

Ja mä olen aina selvinnyt huutamalla et "nyt loppui". :D

No, tunnustan toki ettei mun kersa oo vasta ku sen 2v.. riehua sekin osaa, mutta kyllä se siihen väsyykin :D Tämä "holding" ei oo ikänä käynyt mun mielessä, vaikka moon hoitanut mun pienemmät sisaruksetkin :/

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
No aina ei ole vaihtoehtoja.

Näin on. Jos lapsi on vaarassa satuttaa itseään tai muita niin onhan se rauhoitettava eikä siihen muuta keinoa ole.
Vai olisko parempi antaa lapsen raivopäissään hajottaa kämppä, itsensä ja muut kanssa eläjät?

Tuoko on sitten yhtään lempeämpi tapa rauhoittaa?
Etkö ole lukenut esim. Koontzin kirjoja? Niissä ne pääpahikset on just niitä kaapissa kasvatettuja. ;)

No mutta enhän mä kasvata sitä kaapissa.. rauhoitan vaan :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Tiskirätti, onko sinulla minkäänlaista kokemusta esim käytöshäiriöisistä lapsista? =)

Sinulla varmaankin valtavasti...? Ja siinä sivussa tietoa lastenneurologiasta, -psykiatriasta ym. asioista joita ei todellakaan opi 3 kk:n hara-työskentelyssä päiväkodissa tai eha- tms. koulssa?

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Entä jos se on kerta kaikkiaan ainut keino, jolla saadaan lapsi rauhoitettua. Ajattele, jos se vaikka heittelee tavaroita, tai on uhaksi ja vaaraksi sekä muille, että itselleen!

No joo, mutta ahdistavalta tuntuisi silti lietsoa oma lapsi paniikki-tilaan.

Itse asiassa on tutkittu, että se saa lapsen tuntemaan itsensä turvatuksi.

Ajatella, monet ongelmanuoret kääritään MATTOON ennen holdingin aloittamista. :o

Kuka on tutkinut, lapset vai aikuiset?

No lapset varmaankin....
:whistle:

Kyllähän aikuisetkin ihmiset taltutetaan jos ovat vaaraksi muille tai itselleen. Eikö sitäkään sitten kannattaisi tehdä?

No ei se varmaan aikuistenkaan mielestä ole turvallisen tuntuista?

Niin, noh, voihan tästä ruveta hiuksia halkomaan ja miettäimään miltä kenestäkin tuntuu...mutta jos joku riehuu ja räyhää ja samalla uhkaa toisten henkistä tai fyysistä terveyttä niin onko riehuja enää siinä asemassa, että hänen tunnetilastaan ollaan ensimmäisenä huolissaan...
Toki tää on vähän eri asia kuin holding lasten kasvatuksessa.

Tiskirätti, onko sinulla minkäänlaista kokemusta esim käytöshäiriöisistä lapsista? =)

Oma poikani ei oo mikään helppo (epäillään adhd:ta). Mutta ei mulla muuten oo kokemuksia.

Lapsi voi ihan oikeasti satuttaa itseään.. esim. raivoissaan hakkaa päätän lattiaan, seinään tai hakkaa itseään lelulla ym. Säkö ihan tosissaan sanot ettet puuttuis asiaan? :o

Oma poikani ei oo mikään helppo (epäillään adhd:ta). Mutta ei mulla muuten oo kokemuksia.

No on se aika helppo jos "nyt loppui!" riittää...

No eikö aika monet asiat kasvatuksessa ole verrattavissa alistamiseen? Jäähypenkit, kotiarestit, viikkorahojen tai karkkipäivien peruminen..

no parempi se on ottaa tiukkaan syleilyyn kun antaa satuttaa itseään tai muita.. kyllä lapsen raivo voi saada sellaiset mittasuhteet että pakko on jotaibn tehdä, esim lapsi hajottaa kämppää, satuttaa sisaruksiaan....

Mä en näkis sitä alistamisena, vaan pikemminkin turvan antamisena, suojelemisena ja hyväksymisenä. Holdingissahan - oikaiskaa ihmeessä jos metsään menee! - on kyse siitä, että raivoava lapsi saa aikuisen sylissä huutaa ja kiukuta turvallisesti. Samalla - aikansa raivottuaan - lapsi tuntee myös, että kiukustaan huolimatta hänestä välitetään. Holdingissa on ennen kaikkea tärkeintä se, että sitä osataan antaa oikein, oikeassa tilanteessa, riittävän pitkään (voi mennä jopa puolikin tuntia) ja että sitä antava aikuinen säilyy rauhallisena. Rankkahan se on mutta kaiken tunnemyrskyn jälkeen se myös on molemmille osapuolille palkitsevaa.

No puututaanhan fyysiseen koskemattomuuteen aika monella muullakin tavalla. Esim tuo jäähypenkki, sinne kannetaan se lapsi niin monta kertaa, että pysyy siellä. Kaupasta leluhyllyn luota raahataan tai kannetaan se huutava lapsi kainalossa tai vaikka olkapäällä. Taaperon hiukset pestään huudon kanssa (=meillä nykyään). Neuvolassa pistetään piikkejä. Vaatteet ja vaippa puetaan päälle rimpuilevalle lapselle jne.

Itse juuri tänään mietin tuota fyysistä koskemattomuutta, kun tuota puolitoistavuotiasta saa olla jatkuvasti nykyään kantamassa paikasta A paikkaan B, kun ei kertakaikkiaan hommat muuten suju.

Alkuperäinen kirjoittaja lenttis:

Lapsi voi ihan oikeasti satuttaa itseään.. esim. raivoissaan hakkaa päätän lattiaan, seinään tai hakkaa itseään lelulla ym. Säkö ihan tosissaan sanot ettet puuttuis asiaan? :o

NO TOTTAKAI MÄ PUUTTUISIN, en oo missään sanonut etten puuttuisi, mutta en todellakaan käyttäisi holdingia!

Joillakin lapsilla se toimii jotkut ahdistuvat. Esimerkiksi monet adhd lapset kääritään mattoon rauhoittumaan, samoin autistit. Jos lapsi ei itse pysty hallitsemaan itseään on aikuisen se tehtävä. Tuskin kukaan aikuinen kiinnipitämisestä nauttii, mutta joidenkin lasten raivonpuuskissa se on asia joka kuuluu vanhemmuuteen/kasvattamiseen.

Ja sen kyllä huomaa.

Mulla on kokemusta, ei kauheen monesta, mutta sen verran kyllä osaan sanoa että aina niitä vaihtoehtoja ei kuule ole muita kuin holding. Siinä vaiheessa kun se lapsi saa täysin hallitsemattoman raivokohtauksen ja on oikeasti vaarassa satuttaa joko itseään tai muita, se todellakin on tarpeen.

Eikä siinä ole missään nimessä kyse alistamisesta. Siihenkin sitä voi käyttää mutta silloin se tehdään väärin ja silloin ei myöskään ole enää kyse holdingista vaan jostain ihan muusta.

Ja ne kokemukset mitä mulla on holdingista, pääosin ne on päättynyt siihen että lapsi kun pääsee yli raivoamisestaan, ei heti edes halua pois sylistä. Kokee olonsa siinä turvalliseksi koska itse myös tietää jollain tasolla että siinä on turvassa. Monet kerrat olen siinä itkevää lasta lohduttanut.

Lapsella ei ole sellaista. Fyysistä koskemattomuutta siis.
Kun lapsi riehuu, hänet voidaan napata syliin, kainaloon, kantaa pois, laittaa rattaisiin....jne.
Lapsella on toki oikeus siihen, ettei häneen käytetä väkivaltaa (ts. pyritä satuttamaan tahallisesti) mutta mitään fyysistä koskemattomuutta ei lapsella mun mielestä ole.

Yhteistyössä