Onko jonkun muun mielestä toi holding/kiinnipitäminen alistamiseen verrattavissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiskirätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
No kyllä mäkin ajattelisin näin, etten mä todellakaan ainakaan edes osaisi tai pystyisi tekemään tuollaista.

Onko sun lapses koskaan laittanu kämppää matalaksi/vahingoittanut itseään, ollut niin raivona, että ei kuule tai näe mitään? Sellaiseeen lapseen ei puhe tehoa, tai ei ainakaan minu lapseeni tehonnut.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Riippuu siitä miten se tehdään. Jos se tehdään raivossa ja väkivaltaisesti, se ei ole hyvä, mutta jos se tehdään rauhallisen varmasti, se on hyvä.
Toisaalta se riippuu myös tilanteesta ja ennenkaikkea lapsesta.
"Suuressa maailmassa" tätä käytretään ongelmanuorten kanssa kouluissa paljon; tulee "virkavalta" ja halaa lasta (tarvittaessa useampi aikuinen) kunnes lapsi/nuori rauhoittuu, yleensä lyyhistyy itkemään sen aikuisen olkaa vasten.
Itse olen vielä aikuisena hakenut nimenomaan sellaista rauhoittamista riehumalla. Olen toivonut kumppanin halaavan ja ottavan syliin ja osoittavan hyväksyntää, kun paiskon serviisiä seinään.

Tämä on nimenomaan se pointti...mutta on toki tarpeellista kysyä kuinka usein aikuinen todella on täysin rauhallinen kun hänen oma lapsensa saa megaraivarit..?

Nimenomaan, koska nämä ongelmanuoret/lapset on usein tunne-elämältään sairaista ongelma perheistä ja riehuu juuri siksi :/
Ehkäpä keino siis kuitenkin on tarkoitettu enemmän ammattilaisille.

No kyllä mäkin ajattelisin näin, etten mä todellakaan ainakaan edes osaisi tai pystyisi tekemään tuollaista.

hmm, no muhun ja mun veljeen on käytetty tuota, ihahn vanhempien toimesta jo 20v sitten.. kun joskus meillä vaan riita ja raivo sai sellaiset mittasuhteet että ei siinä muu auttanut... eikä me kumpikaan olla mitään ongelma tapauksia, minkään laisia syndroomia ei ole, minkäänlaisia käytöshäiriöitä ei ole ollut eikä ole vieläkään.. eli ei siihen ammattilasita tarvitse kun rauhottaa oman lapsensa.. kun on se pahin raivo laskenut niin sitten voi rauhassa keskustella mutta ennen sitä on ihan turhaa..

Niinpä, kun sitä pitäs pystyä itse vanhempana nousemaan sen tilanteen yli, eikä kiehua sille pienelle, koska hän raivoaa... Meillä on molemmat pojat luotu todella temperamenttisiksi, ja varsinkin vanhemman kanssa olen joutunut holdingia aikoinaan käyttämään useastikin. Myös työni puolesta olen ollut asian kanssa tekemisissä, joten hatun nostot kaikille, jotka läpikäyvät tuon rauhoitussession. Hikistä hommaa on!

Alkuperäinen kirjoittaja yippie:
Alkuperäinen kirjoittaja lenttis:
Alkuperäinen kirjoittaja lenttis:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Tiskirätti, onko sinulla minkäänlaista kokemusta esim käytöshäiriöisistä lapsista? =)

Oma poikani ei oo mikään helppo (epäillään adhd:ta). Mutta ei mulla muuten oo kokemuksia.

Lapsi voi ihan oikeasti satuttaa itseään.. esim. raivoissaan hakkaa päätän lattiaan, seinään tai hakkaa itseään lelulla ym. Säkö ihan tosissaan sanot ettet puuttuis asiaan? :o

NO TOTTAKAI MÄ PUUTTUISIN, en oo missään sanonut etten puuttuisi, mutta en todellakaan käyttäisi holdingia!

onko sulla valmiina seinät ja lattia topattu huone sille vai?

No tietenkin on :p
Miten muuten puuttuisisit kyseiseen tilanteeseen?

Kyllä meillä on aina tehonnut tuon esikoisen kanssa (joka joo, kyllä lyö itseään joskus, heittelee tavaroita tms) ihan tiukka komennus mennä pihalle riehumaan. Yleensä mene sitten perässä halailemaan, kun kuulen, että toinen on rauhaantunut.

no on muhunkin tuata käytetty ko pienenä tuli heiteltyä tavaroita jnejne riehuttua.. mut se kiinnipitäminen oli kyl tosi ahdistavaa.. joo kyl lopetin siihen, sen takia ko ahdisti se et ei pysty liikkumaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Onko sun lapses koskaan laittanu kämppää matalaksi/vahingoittanut itseään, ollut niin raivona, että ei kuule tai näe mitään? Sellaiseeen lapseen ei puhe tehoa, tai ei ainakaan minu lapseeni tehonnut.

No ei ole tuossa mittakaavassa. En mä sanonutkaan missään vaiheessa ettei holdingia saisi kukaan käyttää, vaikka mä en sitä henkilökohtaisesti ymmärräkään.

Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Siis oikeestikko sä ajattelet kiinnipitämisestä jossa koitetaan lapselle rauhallisesti puhua, noin mutta ajattelet että selkäsauna auttaisi tottelemattomalle lapselle??!!

Jaa jostain toisesta ketjusta napattua, Jos mä ajattelen nii, niin se ei tarkoita että mä tekisin sen. |O Jos mä toteuttaisin kaikki mun ajatukset, niin mä istuisin jo linnassa tai olisin kuollut.

Musta toi vaan on vähän jännästi ajateltu et sä teet avauksen kiinnipitämisestä kauhistellen sitä mut sitten kuitenkin avaudut miten susta selkäsauna ois jees.
En väittänytkään et niin tekisit, kirjoitin et oikeesti ajatteletko sä noin.

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:

Näinpä. Ois varmaan tosi rauhoittavaa kersalle, kun äiti pitäis itkien väkisin kiinni. Koska mä vähintäänkin itkisin vuolaasti moisessa tilanteessa.

Joo, mä kyllä kans.

Ei tuota holdingia pidäkään käyttää jos ei itse pysty olemaan täysin tyynenä ja rauhallisena. Se on äärikeino ja silloin kun sitä käytetään on oikeesti tosi kyseessä? Joku tuolla aiemmin kysyi että kuinka moni äiti oikeesti pystyy olemaan rauhallinen siinä vaiheessa kun lapsi sen raivarin saa. Mä itte näen tuon holdingin niin äärikeinona että siinä vaiheessa on oikeesti tosi kyseessä. Ei siinä vaiheessa enää todellakaan itselle tule mieleenkään hermostua tai huutaa toiselle että "Lopeta!" vaan siinä vaiheessa ollaan niin pitkällä että toiminta on vaan kertakaikkiaan saatava loppumaan. Siinä vaiheessa kun se lapsi hakkaa päätään kaikella voimalla lattiaan, on jo aikamoinen hätä ja silloin täytyy aikuisen pystyä pysymään rauhallisena jotta pystyy lapselle avun antamaan.

Sehän on ns. viimeinen keino asettaa lapselle rajat. Aivan konkreettisesti aikuinen asettaa ne omalla kehollaan. Jos lapsi yrittää vahingoittaa itseään tai toisia eikä muista keinoista ole apua, niin näin todella tehdään erityislasten kanssa.

:D sori.
Taidat ymmärtää holdingin siten, että vanhempi raivon vallassa raakalaisen tapaan raastaa lapsen syliin ja pitää huudon ja ärinän kera kiinni? :whistle:
EI! Vaan TARKOITUS on pitää kiinni lujaa ja turvallisesti jotta lapsi kokee olonsa turvatuksi oman raivarinsa aikana ja siten ei myöskään voi satuttaa itseään tai muita. Koko homman jälkeen kun lapsi on väsy ja hiljaa, halataan ja kerrotaan miksi pidettiin kiinni ja sanotaan että ymmärretään miksi häntä harmitti jne...
Kaikki eivät sitä tarvitse, toiset kyllä. Lapsikohtaisesti.
On myös lapsia jotka tahallaan satuttavat toisia, esim lyövät vanhempiaan jne ja kun ei puhe auta, on otettava syliin ja pidettävä kiinni sillä JOLLAIN se lyöminenkin pitää lopettaa.
Uskon kyllä että tutkijat ja ammattikasvattajat tietävät mistä puhuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja melinda:
no on muhunkin tuata käytetty ko pienenä tuli heiteltyä tavaroita jnejne riehuttua.. mut se kiinnipitäminen oli kyl tosi ahdistavaa.. joo kyl lopetin siihen, sen takia ko ahdisti se et ei pysty liikkumaan..

niin no eihän se varmasti kivalta tunnu juuri silloin pahimmassa raivossa, mutt kun siinä vähän pakonedessäs rauhottuu lopulta niin asiat voidaan sitten puhua halki.. ei mulle ole ainakaan jäänyt mitään kammoa kiinnipitämiseen tai traumoja muutenkaan siitä..
toimii aikuisiinkin vielä tuo, monasti olen kavereitani joutunut väkisin paikoillaan pitämään kun on lähtenyt raivo lapasista... ei se kivalta niistäkään tunnu mutta kun on rauhoittuneet niin järki pelaa taas ja osataan taas käyttäytyä...

Siis oikeestikko sä ajattelet kiinnipitämisestä jossa koitetaan lapselle rauhallisesti puhua, noin mutta ajattelet että selkäsauna auttaisi tottelemattomalle lapselle??!!

Jaa jostain toisesta ketjusta napattua, Jos mä ajattelen nii, niin se ei tarkoita että mä tekisin sen. |O Jos mä toteuttaisin kaikki mun ajatukset, niin mä istuisin jo linnassa tai olisin kuollut.

Musta toi vaan on vähän jännästi ajateltu et sä teet avauksen kiinnipitämisestä kauhistellen sitä mut sitten kuitenkin avaudut miten susta selkäsauna ois jees.

Mä kirjoitin silloin, että musta tuntuu, että JOSKUS selkäsauna auttaisi. Ja tarkoitin varmasti jotain ihan muita asioita kuin suuttumista ja raivoamista. Vai pitääkö mun se nyt sulle erikseen analysoida?

[

Kyllä meillä on aina tehonnut tuon esikoisen kanssa (joka joo, kyllä lyö itseään joskus, heittelee tavaroita tms) ihan tiukka komennus mennä pihalle riehumaan. Yleensä mene sitten perässä halailemaan, kun kuulen, että toinen on rauhaantunut.

Mutta siis jos on tilanne sellainen että lapsi vaan hakkaa ja hakkaa sitä päätään siihen seinään? Miten sen saat lopetettua? Sitä lähinnä ajoin takaa :)

[

Mutta siis jos on tilanne sellainen että lapsi vaan hakkaa ja hakkaa sitä päätään siihen seinään? Miten sen saat lopetettua? Sitä lähinnä ajoin takaa :)

Jaa-a, en tiedä, ja toivon ettei sellaista tilannetta edes tuu koskaan vastaan. :/

Mä kirjoitin silloin, että musta tuntuu, että JOSKUS selkäsauna auttaisi. Ja tarkoitin varmasti jotain ihan muita asioita kuin suuttumista ja raivoamista. Vai pitääkö mun se nyt sulle erikseen analysoida?

Ei sun mulle tarvii analysoida mitään :D
Tuskin olet joo antanut selkäsaunaa tai tuskin joo olet pitänyt lapsesta kiinni kun se raivostuu, must on vaan aika hassua et noista teet vartavasten avauksen kiinni pitämisestä, koska mun ajatusmaailmalla edes se kurittomin lapsi ei ansaitse selkäsaunaa :)
Muutes, minkä ikäisiä lapsia sulla on? :)

No voi haloo! Ei kai sitä kiinnipitämistä tarvitsekaan jos lapsi käppäilee kiltisti ulos potkimaan kiviä! Kyllä näissä tilanteissa on jostain ihan muusta kysymys. Eihä silloin olekaan mitään ongelmaa, jos lapsi edes kuulee, mitä sanot. Kerro, miten toimisit tilanteessa, jossa riehuva, itseään ja ympäristöään vahingoittava lapsi ei kuule eikä näe mitään?

Varsinkin erityislasten/nuorten kanssa joutuu tilanteisiin joissa on vain saatava lapsi rauhoitettua oman turvallisuutensa ja ympäristön turvallisuuden vuoksi myös. Itse en ole joutunut näitä menetelmiä käyttämään.

Ja tosiaan, ei pelkkä tiukka komennus auta enää siinä vaiheessa kun lapsi "ei näe, eikä kuule" mitään.

Ei sun mulle tarvii analysoida mitään :D
Tuskin olet joo antanut selkäsaunaa tai tuskin joo olet pitänyt lapsesta kiinni kun se raivostuu, must on vaan aika hassua et noista teet vartavasten avauksen kiinni pitämisestä, koska mun ajatusmaailmalla edes se kurittomin lapsi ei ansaitse selkäsaunaa :)
Muutes, minkä ikäisiä lapsia sulla on? :)

8vee poika ja 4kk tyttö :)

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

No voi haloo! Ei kai sitä kiinnipitämistä tarvitsekaan jos lapsi käppäilee kiltisti ulos potkimaan kiviä! Kyllä näissä tilanteissa on jostain ihan muusta kysymys. Eihä silloin olekaan mitään ongelmaa, jos lapsi edes kuulee, mitä sanot. Kerro, miten toimisit tilanteessa, jossa riehuva, itseään ja ympäristöään vahingoittava lapsi ei kuule eikä näe mitään?

Mä kyllä sanoin jo, etten edes tiedä, mitä siinä tilanteessa tekisin, ja toivon, ettei mun edes tarvitsekaan tietää.

Niin, tavallisesti kotioloissa, terveitten "normaalien" lasten kanssa pärjää mainiosti ilman holdingeja ja muita... Kuitenkin on paljon sellaisia lapsia, jotka eivät pysty hallitsemaan tunteitaan/käytöstään ja tarvitsevat joskus tätä väkivaltaista keinoa. Tänään viimeksi jouduin töissä turvautumaan kiinnipitämiseen,muuten olisi kaverit saaneet turpiinsa, irtaimisto olis ollu säpäleinä, puhumattakaan lapsen omasta turvallisuudesta... Tappelun rytäkässä ehdin kuitenkin saamaan sääreen ison pahkuran ja mustelman... Joskus on pakko käyttää turvallisia keinoja raivoavan lapsen rauhoittamiseksi...

että on oikeasti tuollaisia lapsia. :ashamed: Mutta en mä kuitenkaan ole vakuuttunut tuon holdingin turvaa antavasta vaikutuksesta.

No meilläkin on ehkä sekin et lapset on kohta 8v, 6v ja 1v3kk
Ja isommat on olleet kohtuu ihania tapauksia.
Ja meillä toi syliin ottaminen on ollut lähinnä sitä et tilanteen vaatiessa olen sanonut et tuuppa tänne, sitten ollaan puhuttu ja lapsi on ollut sylissä.
Ja ne on mennyt tosi hyvin.
Mut olen tavannut sellaisia lapsia joihin toi holding ote on ihan erinomainen vaihtoehto, ja melkeinpä ainut.

että on oikeasti tuollaisia lapsia. :ashamed: Mutta en mä kuitenkaan ole vakuuttunut tuon holdingin turvaa antavasta vaikutuksesta.

No ainakin miun kokemuksen mukaan sylissä ja lähellä pitäminen antaa paljon turvallisemman olon räyhäävälle lapselle, kuin "huomiotta" jättäminen... Lapsi tarvii edelleen rajoja, joskus jopa näinkin rajussa muodossa.

Niitä hetkiä on vaikea kuvailla, että sinä sen ymmärtäisit, kun lapsi käy täydellä raivolla päälle. Sitä ei voi tajuta, ennen kuin itse näkee. Mua on heitelty pulpetilla, tuolilla, kirjoilla, hyllyllä,, mua on purtu niin, että jouduin hakemaan Tetanus-rokotuksen. Usein mun käsivarret oli aivan naarmuilla kynsistä ja jalat mustelmilla. Ja aina vaan sitä meni uudestaan samaan paikkaa aamulla iloisena. :xmas:

Yhteistyössä