Onko jollain astma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jenni87

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
5 405
0
36
Miten on todettu?
Mulla on nykyään tosi usein flunssa ja se menee sellaseks, että henkeen ottaa, tai ei saa henkeä. :( Viimeksi se kesti pitkään ja kävin lääkärissäkin. Yhtäkkiä se lääkäri sai päähänsä epäillä astmaa. Käski puhaltaa sellaseen piippuun ja kuulemma mun pituisen täytyis puhaltaa sellaset 400 niin mä puhalsin kutakuinkin just 150. Lääkäri sanoi ettei se tarkota, että mulla olis astma, mutta taipumus voi olla. Tästä on aikaa kuukausi.
Mua ahdistaa tosi usein, siis ei henkisesti, vaan niin että tuntuu etten saa henkeä. Etenkin iltaisin kun makaan sängyllä, mutta joskus myös muuten. Mutta lähes aina vaan iltaisin. Miten astma yleensä todetaan? Rupesin taas asiaa miettimään, kun flunssan pukkas ja tosi pahan sellaisen... ahdistaa kovasti. :|

Vastaan näin, kun toi "lainaa" systeemi aina tilttaa koko koneen.

En saanut lääkitystä. :( Luulin, että astmakin täytyy jotenkin paremmin todeta jotta lääkityksen saa. Mulla on ollut tätä ahdistusta nuorimmaisen raskausajasta lähtien, oikeestaan jo esikoisen loppuraskaudesta...

Toi 150 on tosi vähän. :o

Mulla on astma ja 168cm pitkä ja puhallan "normaalisti" jotain 500-700 ja jos ahdistaa niin jotain 300-400... :o :wave:

Siis mitä muistan ja kyseessä on MUN kokemus/tauti. =) :wave:

No jopa on kumma että et saanu mitään lääkitystä. Kyllä ois pitäny saada. Mulla on käytössä Ventoline diskus, sellainen pyörylä josta vedetään keuhkoihin lääkeannos aina kun henkeä alkaa ahdistamaan. Kyllä tuohon jo pitäis saada sellainen, tai sitten pillereinä.

Täytyy varmaan käydä sitten yksityisellä kyselemässä. Ärsyttää vaan jos tk ei ikinä toimi ollenkaan ja sitten täytyy rahansa käyttää yksityiselle. Kun kyllä toi ahditus haittaa välillä elämääkin jo. Ja jos siihen jonkun lääkityksen sais... :ashamed: Niin helpottaishan se!

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Täytyy varmaan käydä sitten yksityisellä kyselemässä. Ärsyttää vaan jos tk ei ikinä toimi ollenkaan ja sitten täytyy rahansa käyttää yksityiselle. Kun kyllä toi ahditus haittaa välillä elämääkin jo. Ja jos siihen jonkun lääkityksen sais... :ashamed: Niin helpottaishan se!

Joo ehkä kannattaa.

Jos ne laittaa lähetteen astmapolille, niin sitte ei tuu niin kalliiks. :wave: =)

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:

Yksityiselle sitten vaan jos tk-lääkäri tosiaan on niin toope ettei määrää mitään lääkitystä. Kun kerran sellainen kuuluisi saada jos on astmaoireita.
Itsekin sain sen Ventolinen, vaikka mulla astma on jo aika paljon parantunut, ei tule oireita kuin tosi harvoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:

Mulla on astma ja 168cm pitkä ja puhallan "normaalisti" jotain 500-700 ja jos ahdistaa niin jotain 300-400... :o :wave:

Minä normaalisti ilman ahdistusta puhallan jotain 380, mutta pituutta vain 150!

Alkuperäinen kirjoittaja astmaatikko:

Mä oon isokeuhkoisten sukua...

Isä puhaltaa yli mittarin arvojen... :D :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja astmaatikko:

Ohkohan mulla muutakin vikaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
No sillä puhallustestillähän se todetaan. Saitko lääkityksen?

Puhallustestillä todetaan vaan keuhkojen kapasiteetti, ei suinkaan astmaa
:D

Jaa... No milläs se astma sit todetaan? Mä en oikeen kunnolla muista kun olin niin nuori ollessani lääkärillä silloin kun se todettiin.

Ensioireiden helpotukseen suosittelen kokeilemaan salmiakkikossua (jos et oo raskaana), se helppaa mua ainakin, ku siinä on sitä ammoniumkloridia. Tai minttuviina on toinen vaihtoehto (siis ei pullotolkulla, vaan vähän vaan). Anna vaikuttaa kurkunperällä hetki ennen nielemistä (vähän niinku yskänlääke).