Onko joku onnistunut pitämään raskausaikana painon lähtöpainon tietämillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mammamia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mammamia"

Vieras
Päätin jättää kaikki roskaruoat herkut pois ja keskittyä syömään terveelliseti. Diabetesvaara on. Voiko liikunnan aloittaa yhtäkkii raskauden aikana vaikkei oo liikkunut juurikaan?

Onks jotain raskausblogeja tai aktiivisia keskustelupalstoja missä näistä asioista puhutaan?

Voi vi**u näitä iiik, olen raskaana ja lihon muodottomaksi palloksi. "onnistunut pitämään" jep, neuvolastahan saa sellaisen seuranta kaavakkeen jota täytetään viikoittain ja lopputarkastuksen yhteydessä terkkari tarkastaa sen ja jos olet onnistunut pysymään lähtöpainon tietämissä saat terkkarin todistuksen jolla olet oikeutettu hakemaan rahallista korvausta KELAsta.

Riippuu paljon lähtöpainosta paljonko painoa saisi tulla raskauden aikana. Normaalipainoiselle saa tulla 10-15kg mutta ylipainoiselle ei juuri vauvan painoa enempää.

Liikunnan voi aloittaa, mutta jotakin rauhallista kuten kävelyä, uintia, sisäpyöräilyä tms. Jos et ole aikaisemmin juuri liikkunut nämäkin nostavat kuntoasi ja auttavat painonhallinnassa. Neuvolan terkkari mielellään varmasti neuvoo ravintoasioissa ja liikunnassa joka sopii odottajalle.

No minä. Laihduin alussa n. 4kiloa kun jäi kaikki herkut pois ja elin tosi terveellisesti ja säännöllisesti. Siihen tuli sitten yhteensä hmm.. 5kiloa eli en tavallaan "lihonut" ollenkaan. Ei ollut mitenkään tarkoitus, mutta söin tosi terveellisesti ja liikuin. Oli muutenkin niin iso vatsa että olisi ollut todella tukalaa jos olisi tullut se 10-20 kiloa extraa :S

Mulla on nyt tullut (rv 26+) se neljä kiloa lisää. Vaikka syön kuten ennenkin, en herkuttele sen enempää ja olen kyllä pitänyt tarkoituksella herkut minimissä. Mutta liikunta on kipujen takia jäänyt minimiin. Jotain hyötyliikuntaa ja lähinnä ulkoilua tässä tulee harrastettua.

Mulla oli alkupaino niin korkea, että oli selviö, ettei kiloja saa tulla paljoa lisää. Toistaiseksi neuvolassa terkkari sekä lääkäri ovat olleet tyytyväisiä painooni. Ja minä.

Mikä sulla on lähtöpaino?

Minä, paino nousi vain puoli kiloa. Tosin bmi raskauden alkaessa oli 40, joten ylipainoa reilusti. Terkka oli vain tosi tyytyväinen, sillä söin terveellisesti ja oikein.

Liikunnan aloittaminen on sitten vähän toinen juttu. MInusta se menee niin, että jos on ennen raskautta liikkunut, niin sitä voi jatkaa huoletta. Mutta jos aloittaa raskauden aikana jotain, niin sen kanssa täytyy olla varovaisempi. Mutta esim. kävelyistä tuskin on haittaa. Varmista nämä asiat neuvolassa :)

Multa on tähän mennessä lähtenyt 1kg ja olen raskausviikolla 34+0. Lähtömitat olivat 168 ja 65,5 eli normaali painoindeksi. En ole laihduttanut, mutta liikkumaan olen pystynyt alun pahoinvoinnin jälkeen normaalisti eli arkisin hyötyliikuntaa.

Minä onnistuin siinä tavalalan vahingossa, ei ollut mitenkään erityisesti tavoitteena. Raskauden alussa BMI 26. Koko raskauden aikana painoa tuli 4,5 kg. Söin normaalisti, kaksi lämmintä ateriaa päivässä, välipalat. Ja toisinaan myös herkuttelin, ehkä kerran pari viikossa. Annoskoot yritin pitää kohtuullisina, loppuajasta toki maha ei vetänytkään kovin suuria annoksia enää. En tiedä miten onnistuin, aikaisemmassa raskaudessa painoa tuli 10 kg. Näiden kahden raskauden loppupaino oli kyllä ihan sama synnärille lähtiessä. Kukaan ei moittinut eikä ihmeemmin kehunutkaan tästä, lääkäri vain kyseli olenhan syönyt, kun paino noussut erittäin malitllisesti.

Mulla nousi paino raskauden aikana vain n. 5 kg. Nämä kilot tulivat raskauden alussa, ja lopussa ei tullut juuri yhtään lisää. Vähäinen painnonnousu selittyy sillä, että sairastuin raskausdiabetekseen ja jouduin jättämään pois herkut, sokeripitoiset tuotteet (mm. sokeripitoiset jugurtit ja mehut) ja vaalean leivän. Pastaa, riisiä ja perunaa söin vain vähän kerrallaan, mutten jättänyt niitä kokonaan pois. Esimerkiksi kasviksia, ruisleipää, maustamatonta jugurttia ja lihaa/kalaa/kanaa söin puolestaan reilusti, ja nälkä ei koskaan kiusannut. Veren sokeriarvot pysyivät pelkällä ruokavaliolla (jota kylläkin noudatin tiukasti) tosi hyvinä, ja vauvalla ei ollut myöskään verensokeriongelmia syntymän jälkeen.

En kuulunut raskausdiabeteksen riskiryhmään. Kiloja ei radi-ruokavaliolla tullut, vaikka niitä olisi saanut tulla enkä missää nimessä yrittänyt "laihduttaa" (BMI 20). Liikuntaa en juuri harrastanut vaivojen takia. Tämä ei tietenkään ollut verensokerin kannalta hyvä asia.

Kyllä liikunnan voi aloittaa raskauden aikana, vaikkei olisi ennen liikkunut. Mutta aloita kevyesti (esim. kävely). Jos on verenvuotoja, supistuksia tm vaivoja, kannattaa ottaa rauhallisesti ja tiedustella asiaa neuvolasta tai lääkäriltä.

Onnea odotukseen! Ja kyllä se paino saa raskauden aikana nousta :)

Eka raskaus: lähtö paino 48kg/162cm kiloja tuli 25 kaikki lähti 2 viikossa, tokassa raskaudessa lähtöpaino 52kg kiloja tuli 27, kolmannessa lähtöpaino 62 ja nyt RV 18+2 ja kiloja tullut 500g

Mulla paljon ylipainoa ja alkuraskaudessa paino tippui muutaman kilon, vaikka normaalia enempää en liikkunut. Lähinnä nukuin vaan kun oli kamala väsymys. Pikkuhiljaa paino nousi takaisin lähtöpainoon ja n. raskauden puolivälistä alkoi kamala häpyliitoskipu, jonka takia päädyin kuukautta ennen äitiyslomaa sairaslomalle. Kävely oli aika suoritus loppumetreillä vaikka kunto muuten olis kestänyt ketterästi. Kahden viimeisen viikon aikana tuli 5kg lisää turvotuksen takia. Eli sen 5kg yhteensä yli lähtöpainon meni. Sairaalaan tosin jäi reilu 14kg. Eli lähtöpainosta tippunut melkein 10kg raskauden aikana.

Mulla oli radi ja siihen lääkityksenä metformiini. Sanoivatkin, että joillain se saattaa pudottaa painoa. Söin ihan normaalisti, en siis muuttanut syömistä juurikaan raskauden takia. Herkut oikeestaan jäi pois, ihan jo senkin takia ettei sitäkään vähää tehnyt mieli raskausaikana.:D

Mullakin oli paljon ylipainoa ennen raskautta ja onnistuin pitämään painon samassa. Mun raskausajan himot oli lähinnä kiinalainen ruoka ja mansikat, joten niitä onneksi sain vedellä hyvillä mielin. Mä en liikkunut ennen raskautta, enkä alkuraskauden aikana, mutta loppuvaiheessa liikuin pyörällä joka paikkaan, kävely teki sen verran kipeää. Kyllä mä jonkun verran söin herkkujakin, mutta pidin annoskoot pienenä. Viikko synnytyksestä mun paino oli pudonnut 14 kg, nyt vauva 7 kk ja kaikkiaan pudonnut yli 20 kg.

Minä laihduin kuopuksen raskausaikana kilon. Tosin olin ylipainoa oli. Eli lähtöpaino oli 90kg ja synnärille lähdettäessä vaaka näytti 89kg. Nyt tyttö on vuoden vanha ja painan 71kg. :)

Yhteistyössä