Onko joku muuttanut 100 km päähän lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Niin että lapsilla vaihtuisi koulu ja harrastukset... Lapset on jo kouluikäisiä ja yksi päiväkoti-ikäinen. Etätyö onnistuisi kauempaakin. Mutta entä nuo lapset?
Nyt asutaan kuudestaan tosi ahtaasti omistuskerrostaloasunnossa (kolmio) ja lasten pitää jakaa huoneet ja vanhemmat nukkuu olkkarissa... Vain yksi vessa.

Tuolla 100 km päässä olisi sitten myynnissä iso omakotitalo, iso piha, jokaiselle oma huone ja pari huonetta liikaakin. Se olisi maaseudulla mistä minä ja mies tykätään tosi paljon. Siellä on paljon tuollaisia taloja myynnissä ja ne maksaa jopa vähemmän kuin meidän asunto...

Onko joku tehnyt noin isoa ratkaisua ja muuttanut kauas pois niin että koulut ja harrastukset ja ruokakaupat ja ihan kaikki vaihtuu? Tuntuu niin isolta asialta! Olisi kiva "jutella" jonkun kanssa kun pohdin täällä vain.

Niin että lapsilla vaihtuisi koulu ja harrastukset... Lapset on jo kouluikäisiä ja yksi päiväkoti-ikäinen. Etätyö onnistuisi kauempaakin. Mutta entä nuo lapset?
Nyt asutaan kuudestaan tosi ahtaasti omistuskerrostaloasunnossa (kolmio) ja lasten pitää jakaa huoneet ja vanhemmat nukkuu olkkarissa... Vain yksi vessa.

Tuolla 100 km päässä olisi sitten myynnissä iso omakotitalo, iso piha, jokaiselle oma huone ja pari huonetta liikaakin. Se olisi maaseudulla mistä minä ja mies tykätään tosi paljon. Siellä on paljon tuollaisia taloja myynnissä ja ne maksaa jopa vähemmän kuin meidän asunto...

Onko joku tehnyt noin isoa ratkaisua ja muuttanut kauas pois niin että koulut ja harrastukset ja ruokakaupat ja ihan kaikki vaihtuu? Tuntuu niin isolta asialta! Olisi kiva "jutella" jonkun kanssa kun pohdin täällä vain.
Itse menin eskariin, kun vaihdettiin paikkakuntaa yli 150km päähän ja toisen kerran vaihdettiin yli 150km päähän, kun olin 11-vuotias. Kaikki meni kohtuu hyvin mun mielestä, ainoa vaan, että uudessa koulussa kiusaaminen oli ongelma. Sekin ajanmyötä helpotti.

Jäikö sulle traumoja, oliko lapsena hirveää vaihtaa kotia?
Meillä isoimmat lapset kyllä valittaa kun on pienet huoneet eikä omaa huonetta jne. Ja valittaa kun ei ole koiraa. En kyllä tiedä tulisiko sitä koiraa omakotitalossakaan mutta siellä luultavimmin kuin täällä pienessä asunnossa. Isoin lapsi on sanonut usein että muutetaan niin saa ison oman huoneen. Pelottaa vain että miten ne koulut jne. Lapsilla on kavereita koulussa kaikilla mutta ei ne niitä usein koulun jälkeen näe. Ei edes joka kuukausi. Se huojentaa minua hieman kun ei ole kellään sellaista paita-peppu-kaveria kenen kanssa on koko ajan. Mulla kun oli sellainen lapsena.
Ap

Jäikö sulle traumoja, oliko lapsena hirveää vaihtaa kotia?
Meillä isoimmat lapset kyllä valittaa kun on pienet huoneet eikä omaa huonetta jne. Ja valittaa kun ei ole koiraa. En kyllä tiedä tulisiko sitä koiraa omakotitalossakaan mutta siellä luultavimmin kuin täällä pienessä asunnossa. Isoin lapsi on sanonut usein että muutetaan niin saa ison oman huoneen. Pelottaa vain että miten ne koulut jne. Lapsilla on kavereita koulussa kaikilla mutta ei ne niitä usein koulun jälkeen näe. Ei edes joka kuukausi. Se huojentaa minua hieman kun ei ole kellään sellaista paita-peppu-kaveria kenen kanssa on koko ajan. Mulla kun oli sellainen lapsena.
Ap
No joskus oon miettinyt, että miten erilaista elämä olisi ollut, jos 2. isoa muuttoa ei olisi tullut. Ainakaan en olisi niin pitkään joutunut kokemaan koulukiusaamista, toisaalta sain muuton jälkeen myös hyvän ystävän, ehkä jopa parempi vaihtoehto kuin jääminen.

Toisaalta ehkä muutoista on ollut myös hyötyä aikuisena, tykkään tutustua uusiin ihmisiin.

Mä jouduin ala-asteen aikana vaihtamaan kolme kertaa koulua, eli neljässä yhteensä, ja koska olin ujo niin kiusatuksihan sitä joutui. Vasta kun yläasteen lopussa muutettiin maalle, vahvistuin niin, että löysin kavereita eikä kiusaajat viiti kiusata sellasta jolla on kaverit tukena. Tosin äidilläni tuli sitten 60km työmatka ja se oli aika surullista, vähensi perheen yhteistä aikaa.

Mutta jos vaan saatte työasianne kohtuullisesti järjestymään, niin muuttakaa, jos kerta kaikki on siitä innoissaan!

:laugh: Ei, kukaan ei ole koskaan muuttanut lasten kanssa noin kauas. Ajatella, kokonaista SATA kilometriä! Ja ruokakauppakin vaihtuisi! Eihän se voi olla onnistua! :laugh:

Oikeasti, miten nämä aloittajan kaltaiset ihmiset pärjäävät yhteiskunnassa?

Yhteistyössä