Nyt kaivattaisiin järjen ääntä (olen ihastunut 100-vuotta vanhaan taloon)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "unelmoija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"unelmoija"

Vieras
Olen aina haaveillut talosta, jossa olisi iso piha, maakellari ja joku vanha piharakennus aitta tai navetta. Talossa olisi kiva olla kunnon porstua ja ulkona omenapuita ja marjapensaita, tilaa kasvimaalle.

Nyt olis myynnissä hirsitalo, jossa olisi tilaa ja kaikki se mitä olen toivonut. Ikää on yli 100-vuotta ja kylppäri vaatisi huolellisen saneerauksen. Tehty 80-luvulla taloon sisälle. Samaten keittiö vaatisi täydellisen uusimisen. Talo vaikuttaa terveeltä ja on asumiskuntoinen. Pihalla olisi aitta ja maakellari, omenapuita ja tilaa! Puutarhurin unelma. Sijainti rauhallinen, kuitenkin palvelut lähellä (kauppa, päiväkoti, ala-aste 2km säteellä). Työmatka olisi 16km.
Mieskin tykkäsi talosta ja ympäristöstä.
Hinta olisi vain sellainen, että pitäisi ottaa yli 20-vuoden laina.

Nykyinen talomme on ihan hyvä. Ainoa ongelma on, että makuuhuoneita olisi hyvä olla yksi enemmän. Tosin eipä sekään ole ongelma, ennen lasten murrosikää. Piha on pieni, suojaisa ja turvallinen lapsille. Mutta sinne ei mahdu kuin yksi marjapensas. Sijainti hyvä ylä- ja ala-aste, 3 päiväkotia ja useampi ruokakauppa 3km säteellä. Työmatka 2km
Talolaina on maksettu 4-vuoden päästä kokonaan.

Eka talo on se unelma, se joka ostetaan tunteella ei järjellä. Ja tämä nykyinen ihan hyvä, menettelee, mutta tuntuu väliaikaiselta kodilta. Koko ajan tulee katseltua myynnissä olevia taloja, vaikka järki sanoo, että tässä pitäisi pysyä.

Äääh, selittäkää mulle nyt rautalangasta miten typerää on haaveillä 100-vuotta vanhasta talosta isolla pihalla (ja lainalla) :(

Jos ja kun ostan joskus asunnon se tulee olemaan juurikin mielellään 100 vuotta vanha hirsitalo, kannattaa ainakin tehdä perusteellinen kuntokartoiitus ennen muuttoa. hirsitaloa on aika helppo laajentaa tarvittaessa.

[QUOTE="vieras";26408974]80-luvulla remontoidusta ei ole kuin pelkkää riesaa, silloin pilattiin kaikki[/QUOTE]
Tämä on kyllä ikävän totta. 80-luvulla jälkikäteen rakennettu kylppäri kuulostaa pommilta.

Saisittehan te nykyien myynnistä rahaa?
Meillä on vanha hirsitalo. Tähän oli kans 80-luvulla tehty kylppäri sisälle, mutta purettiin se pois ja tehtiin hirsikehikon ulkopuolelle se kylppäri, eli laajennettiin verantaa sen verran et saatiin se mahtumaan.
Jos se talo on hyväkuntoinen niin ehdottomasti kehotan ostamaan, jos ette työtä pelkää. Kun hirsitaloa pitää huolella ja ei pilaa sitä remontoinnilla niin siinä on taloa huomattavasti pitemmäksi aikaa kuin mitä nää nykyiset kestää.
Kaikillehan vanhat talot ei sovi. Pitää kestää mahdollisesti vinoja nurkkia ja sitä, että aina on jotain remppaa. Mutta tämä tunnelma <3
Ja jos sulle on puutarha tärkeä niin harkitkaa vakavasti. Elämä on tehty unelmien toteuttamista varten!

[QUOTE="vieras";26408974]80-luvulla remontoidusta ei ole kuin pelkkää riesaa, silloin pilattiin kaikki[/QUOTE]

Tiedän. Tosin tuossa on sen verran 'fiksusti' tehty, että on käytetty muovimattoa ja seinät muovitettu. Eli sikäli on vedeneristys ollut hyvä. Ja siellä ei ole ollut suihkua vaan amme. Lisäksi saunatilan alla on avoin kellari, joten putkityöt on helppo tehdä.

Mutta nyt kaikki joukolla kertomaan miten noissa vetää talvella ja on kylmää jajajajaja...
Lämmitys on öljyllä, joten kustannuksiakin tulis.

Laskettiin, että vakuutusmaksut kaksinkertastuis ja lisäksi tulis tietysti ison tontin kiinteistövero ja nuo lämmityskulut isoon taloon.

Meinasin kans että jos ei ole remonteilla pilattu niin eikö se ole unelma?
Oliko 80-luvulla edes kunnon vesieristystä? Eli mitä siellä
Muovimaton alla on (muovimatostakin erittyy muuten terveydelle haitallisia kaasuja)

[QUOTE="a.p";26409025]Tiedän. Tosin tuossa on sen verran 'fiksusti' tehty, että on käytetty muovimattoa ja seinät muovitettu. Eli sikäli on vedeneristys ollut hyvä. Ja siellä ei ole ollut suihkua vaan amme. Lisäksi saunatilan alla on avoin kellari, joten putkityöt on helppo tehdä.

Mutta nyt kaikki joukolla kertomaan miten noissa vetää talvella ja on kylmää jajajajaja...
Lämmitys on öljyllä, joten kustannuksiakin tulis.

Laskettiin, että vakuutusmaksut kaksinkertastuis ja lisäksi tulis tietysti ison tontin kiinteistövero ja nuo lämmityskulut isoon taloon.[/QUOTE]

Meillä ei oo ollu kylmä talvella, jos nyt ei kauhean kuumakaan. Sellainen 20c ja se on ihan hyvä. Meillä on kamareissa takat ja pirtissä leivari ja puuhella ja niillä on lämmitetty. Kovilla pakkasilla on ollu patterit päällä. Toki villasukat on tarpeen, mutta ei haittaa :) Voisittehan te muuttaa se lämmitysmuodon jos öljy on liian tyyris!
Jos päätätte ostaa niin älkää sit missään nimessä laittako mitään muovia seiniin! Kaikki eristykset ja tapetit ehdottoman hengittäviksi!! Eikä mitään laminaatteja lattioihin. Kauhistuttaa katsoa kun ihmiset pilaa vanhat talot sillä muovilla.
Meillä on tontti n. 4ha ja kiinteistövero vuodessa alle 45€ :D

Hei, teidän piti selittää mulle että haaveilen pilvilinnoista!!

Ehkä se isoin MUTTA on tuo laina. 4 vuoden päästä tästä on laina maksettu eli elintasomme nousisi rahallisesti. Halutaanko vaihtaa se työtä vaativaan taloon ja pihaan sekä pitkään lainaan.
Pitäsköhän lotota...

[QUOTE="a.p";26409078]Hei, teidän piti selittää mulle että haaveilen pilvilinnoista!!

Ehkä se isoin MUTTA on tuo laina. 4 vuoden päästä tästä on laina maksettu eli elintasomme nousisi rahallisesti. Halutaanko vaihtaa se työtä vaativaan taloon ja pihaan sekä pitkään lainaan.
Pitäsköhän lotota...[/QUOTE]

Noita kannattaakin harkita tosissaan. Ei tässä pahemmin kerkee mitään ylimääräistä harrastaa kun on tätä remonttia ja pihahommia jne. Mutta silti tää on ihanaa.
Meille tulee vielä kanoja, possuja ja lampaitakin niin mun idylli on valmis :D

Se miltä kylppäri päälle näyttää ei kerro rakenteiden kuntoa, matossa ei tarvitse olla kuin pieni huomaamaton viilto josta on vuosia tai vuosikymmeniä lirittänyt vettä joka on muovinalla saanut rauhassa muhia mihinkään haihtumatta sen enempää. 80-luvulla vedeneristyksistä ei ollut tietoakaan. Vesihöyry myös on erittäin pahasta vanhan rakennuksen pilaaja. Ammattilaisen kanssa vain tutkimaan, niin säästyy ainakin niiltä pahimmilta usein kalliilta yllätyksiltä.Millaisista neliöistä kyse joita öljyllä lämmitetään, mitä vaihtoehtoja on järkevä ajatella lämmitysmuodoksi? Putkien kunto on myös hyvä tarkistaa varsinkin lämmitysputkien, on kallista alkaa remontoida. Vanhassa talossa se kartoitus kannattaa käydä kohtakohdalta ja miettiä, mihin ne omat varat ja jaksaminen riittää. Tässä ainakin ne mitä itse mietimme vanhaa ostaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26409003:
Tämä on kyllä ikävän totta. 80-luvulla jälkikäteen rakennettu kylppäri kuulostaa pommilta.

Ai? No, juu... appi rakenti itse 80-luvulla ja viime vuonna avasivat kylppärin remonttia varten ja tattadaa, seinät kattoa myöten 98% märät :D Karkas vähän remppa sitten käsistä....

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26409003:

Kuulostaa kyllä, siinä missä minun korviin nämä uudetkiin talot siltä kuulostavat.
Se, että kylppäri on tehty 80-luvulla, ei ole kuitenkaan aina kosteustuomio.
Meilläkään ei ollut kylppärissä minkäänlaisia kosteusvaurioita, mutta varmuuden vuoksi haluttiin uusi kylppäri ja vessa pois hirsikehikon sisältä JOS joskus vesivahinko sattuisi.
Ainut huono juttu oli makuuhuoneen ikkunan alaosan lahoaminen, mutta sekin oli pieni vahinko ja hirttähän on helppo korjata. Niin ja yksi alahirsi piti kengittää.

Vanhat hirsitalot on ihania!! Meille on kans tulossa yli satavuotias hirsitalo kodiksi. Älytön työ siinä on, mutta siitä tulee kyllä maailman ihanin kun valmistuu :)

Yhteistyössä