Onko ihmiset nykyään erittäin rikkaita, vai onko rahan arvo sumentunut? Rakentamisesta..

• Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti
Tottako?
Isämies, mä kyllä toisaalta tiedän ihmisiä joilla on ihan järkyttävät lainat vaikkei tule ole kovin isoja (tekevät samaa työtä kuin minä ja mieheni).

En tiedä miksi annan raha-asioiden ahdistaa, vaikka järjellä tiedän ettei siihen ole mitään syytä...

Isämies, mä kyllä toisaalta tiedän ihmisiä joilla on ihan järkyttävät lainat vaikkei tule ole kovin isoja (tekevät samaa työtä kuin minä ja mieheni).
Kyse on riskistä ja sen hallinnasta. Riskin luonteeseen kuuluu, että se voi toteutua ja silloin ei kyllä naurata ketään. Mutta toisaalta on sitten myös niin, että kokonaan ilman riskinottoa ei tässä maailmassa kyllä ole käytännössä minkäänlaisia vaurastumisen mahdollisuuksia...

Jokainen asettakoon oman henkilökohtaisen riskitasonsa sellaiseksi, että ei ahdista eikä menetä yöuniaan.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
pipinä
En yleensä käytä särkylääkkeitä kuin aivan pakosta. Joskus muinoin jouduin syömään parasetamolia sellaisia määriä, että olin ihan pillerihumalassa. En halua kovin herkästi itseäni lääkitä, ja onneksi ei kovin usein tarvitsekaan. Nytkyään ei tarvitse ottaa edes joka vuosi pilleriä.

Selasi nettiä ja kovin ristiriitaisia viestejä luin siitä, että sopiiko se parasetamoli vai ei. Joku tanskalaistutkimus kuulemma on todennut, että sikiön epämuodostumariski kasvaa 30%. Mutta yleinen ohjeistus ilmeisesti sanoo kuitenkin, että parasetamoli on turvallista.

Siitäkin on ristiriitaisia viestejä, onko kuume sikiölle vaarallista vai ei. Ei mulla kuume mitenkään älyttömän korkea ole, ehkä vähän yli asteen verran normaalista.

Ei mulla ole kun flunssa. Päänsärky on vaan tyhmä, päässä jyskii kamalasti aina kun yskii. Kyllä mä tässä nyt kestän, kun saan ainakin tämän viikonlopun levätä. Mutta jos tää ei pikku hiljaa ala paranemaan tämä olo, niin kai se on jotain nappia naamaan otettava.

Minkälaisia ohjeita te olette saanut neuvolasta? Kumpi on pahempi sikiön kannalta, tämä tauti vai se särkylääke?

Ai niin, ja rv 21 menossa.

pipinä
Alkuperäinen kirjoittaja pipinä;28808760:
En yleensä käytä särkylääkkeitä kuin aivan pakosta. Joskus muinoin jouduin syömään parasetamolia sellaisia määriä, että olin ihan pillerihumalassa. En halua kovin herkästi itseäni lääkitä, ja onneksi ei kovin usein tarvitsekaan. Nytkyään ei tarvitse ottaa edes joka vuosi pilleriä.

Selasi nettiä ja kovin ristiriitaisia viestejä luin siitä, että sopiiko se parasetamoli vai ei. Joku tanskalaistutkimus kuulemma on todennut, että sikiön epämuodostumariski kasvaa 30%. Mutta yleinen ohjeistus ilmeisesti sanoo kuitenkin, että parasetamoli on turvallista.

Siitäkin on ristiriitaisia viestejä, onko kuume sikiölle vaarallista vai ei. Ei mulla kuume mitenkään älyttömän korkea ole, ehkä vähän yli asteen verran normaalista.

Ei mulla ole kun flunssa. Päänsärky on vaan tyhmä, päässä jyskii kamalasti aina kun yskii. Kyllä mä tässä nyt kestän, kun saan ainakin tämän viikonlopun levätä. Mutta jos tää ei pikku hiljaa ala paranemaan tämä olo, niin kai se on jotain nappia naamaan otettava.

Minkälaisia ohjeita te olette saanut neuvolasta? Kumpi on pahempi sikiön kannalta, tämä tauti vai se särkylääke?

Ai niin, ja rv 21 menossa.
No voi bershe, ei tän tähän pitäny tulla. No nyt ei ole aivot kyllä ihan käytössä satasella...

"Tiina"
[QUOTE="vieras";28808209]:eek: Sun mielestä kai meidän 115 neliöinen talo 4 hengelle on surullista, vaikka ihan itse haluttiin juuri tällainen.[/QUOTE]

Ei toki! Vaan se, että asutaan 90m2 asunnossa iso perhe ja vakuutetaan, että on tilavaa ja hyvin mahtuu! 115 m2 on suorastaan järkevää, tosin itse halutaan isompaa ja rakennetaan 170 m2 taloa nyt. Vaihdetaan tämä 110 maksettu paritalo tuohon. Lainaa tulee olemaan 120-140ke. Ja 140 ke on ehdoton maksimi meille. Ei siksi, ettei selvittäs 5000 netolla isommasta, vaan siksi, että ei ole mitään järkeä isompaan lainaan meidän mielestämme. Tuokun hieman ahdistaa ku tämä paritalo oli maksettu.

"Emmi"
Mulla särähti nyt pahasti joka paikkaan tuo "tuolla hintaa olisi saanut jo hienon talon". Siis jos ei 300.000 eurolla saa pk-seudun ulkopuolelle hienoa taloa, niin jo on kumma. Talon koko ja hienoushan eivät kulje millään tavalla käsikädessä.
Esim. 100m2 omakotitalokin voi olla arkkitehtuurisesti hieno ja siellä voi olla laadukkaat materiaalit ja upea sisustus. Sen sijaan 200 neliön talo voi olla "rum" ja materiaalit vanhanaikaisia ja huonolaatuisia, sisustus ruma jne..

"Petra"
En ole aiemmin tätä ketjua kommentoinut ja kysymyksistä ei yksikään ollut minulle, mutta vastaan silti.
Me asutaan Helsingistä kaukana. Tontti ostettiin pilkkahinnalla miehen isovanhemmilta. 2500m2 ja hinta oli 15.000. Tontistamme olisi helposti 40.000 saanut, jos olisi laittanut yleiseen myyntiin.
Meillä on rakennusbudjetti noin 300t ja lähes koko raha menee. Meille tulee avaimet käteen talo ja alunperinkin lähdettiin siitä, että muuttovalmis talo halutaan.

Mulle itselle merkkasi talossa eniten ulkonäkö. Halusin ehdottomasti ajattoman perinnetalon, johon saa suuret "ristikkoikkunat". Talon pitää olla myös korkea, huonekorkeus korkea, ikkunoissa pitää olla koristelaudat.

Mies taas laittoi kriteereiksi sen, että talon pitää olla A-luokan matalaenergiatalo, jossa on mahdollisimman pieni energialuku. Mies oli heti alunperin myös sitä mieltä, että talo pitää rakentaa pitkästä paikan päällä, eikä saa tulla elementteinä.
Rakennusteknisiin seikkoihin mies syventyi aika tarkkaan ja talon tekniikan halusi olevan ehttomasti nykyaikaista.

Eipä meillä jäänyt sitten kovin paljon vaihtoehtoja ja me valitsimme sievitalon.

Ns. "listahinta" talollemme oli muistaakseni jotakin noin 180.000, mutta me ollaan tehty jonkun verran muutoksia: Suurennettu jokaista ikkunaa, otettu käyttöullakko, kalliimpi takka, kalliimmat kodinkoneet, ulko-ovi on vakiomalliston ulkopuolelta, pohjapiirustus tehtiin meitä varten uudestaan, sillä me siirreltiin huoneiden paikkoja, korotettiin seiniä, poistettin seiniä, tulee lasipariovia, kalliimpi lattia, tapeteista ei mikään ole ns. vakiokirjasta, keittiössä meillä on "viimeisen päälle" kaikki, eteisalua laatoitettiin, kun vakiohinnassa siinä olisi ollut laminaatti... jne jne

Itse talolle siis tuli lopulta hintaa joku noin 210.000.. sitten päälle maatyöt 40.000, pihan laitto 10.000, viranomaiskulut, rakennusvalvojan palkka yms yms 12.000 ja kaikkea pientä päälle tuohon vielä... Sitten pisteenä i:n päälle autotalli, niin kummasti on 300.000 täynnä.

Jos asuisimme kaupungissa, koko projekti voisi olla jopa 400.000, sillä esim. tuttu osti Vaasasta 1000m2 tontin sadalla tonnia. Jos meidän tontti olisi ollut satasen, niin budjetti olisi ollut 400t.

Huutelen puskista
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28808462:
Onko myös vanhassa talossa asuminen epäekologista? Reilu sataneliöinen rintsikka kun haukkaa lämmitysenergiaa enemmän kuin parisataaneliöinen uusi talo.
En puhunut mitään vanhassa talossa asumisesta, sen keksit ihan itse! Ei tulisi mieleenkään ostaa vanhaa rintamamiestaloa, huh. Aiheeseen palatakseni ihmetyttää kyllä trendi rakentaa turhan isoja pytinkejä. Mitä siellä kotona pitäisi mahtua tekemään? Juoksemaan aamulenkki pitkin käytäviä? Vaan kukin tyylillään ja rahoillaan!

Meillä on mielestäni liian iso talo. Jokaisella lapsella on 11m2 huone ja koko on täydellisen sopiva. Huoneisiin jää riittävästi tilaa leikkiä, mahtuu vetämään barbitalot keskelle huoneen lattiaa ja ympärille vielä kaverit leikkimään.
Meidän makkari on 15m2 ja siellä on paljon tyhjää tilaa. Mun mielestä liian iso makkari.
Olohuone on 35m2 ja liian iso. Se on ensinäkin ruma,koska on niin "autio" jotenkin. Liikaa tyhjää tilaa ja meillä ei koskaan edes oleskella olkkarissa.
Keittiössä on pajon hukkaneliöitä myös.
Telkkarihuone on 14m2 ja se on aika passeli, samoin työhuone 8m2 on ihan ok työhuoneeksi.

Perheitä ja tarpeita on erilaisia. Näin meillä.

Roope-Rotta
300.000 ei todellakaan ole paljon taloprojektille edes täällä landella. Tontit ovat isoja ja tilaa rakentaa on. Tontin hinta on sijainnista riippuen noin 20.000 egee ja sillä saa sellasen reilun 2000 neliön pläntin.
Jos taluaan haluaa nykyaikaista tekniikkaa ja laadukkaita materiaaleja, niin hyvinkin yksinkertainen 120-140 neliöinen talo tulee muine kuluineen päivineen likelle 300 tonttua.

Taloedustaja
Tottakai talon koossa pitää ottaa huomioon monia eri seikkoja. On ihan eri asia, jos kyseessä on viisilapsinen perhe, jossa jokainen harrastaa lumilautailua, jääkiekkoa, rumpujen soittoa ja motorcrossia, kuin että kyseessä olisi yksilapsinen perhe, jossa harrastetaan uintia ja huilun soittoa.

Nykyään mon perhe haluaa ehdottomasti ison talon ja hinnalla millä hyvänsä. Pienet muutokset eivät niin hirveitä maksa, mutta kun niitä 100-4000e muutoksia tehdään useita, niin äkkiä on palanut kolmekymppiä pikkuhifistelyyn. Osalla toki on tarvetta ja rahaakin, mutta osa sitten lopulta yrittää perua näitä muutoksia, haluaakin jättää yläkerran rakentamatta yms, koska rahat eivät enää riitä ja lainahanat ovat tapissa ja kiinni teipatut.

Toisaalta on paljon perheitä, jotka rakentava nykymittakaavassa pienen (oikeasti keskikokoisen) talon 115m2-140m2 ja hintaa tulee lopulta paljon enemmän, kuin sillä 200 neliöisellä olisi ollut. Yllättävän usein pienempien talojen rakennuttajat haluavat satsata laatuun paljon enemmän. Pienempiin taloihin tehdään paljon hifistelymuutoksia, materiaalit ovat parasta laatua, eikä missään ole tingitty.

Poikkeukset aina vahvistavat säännön, mutta näin yhden tunnetun ja suositun brändin taloedustajana uskallan väittää: Moni piemmän talon rakennuttaja/rakentaja maksaa talostaan lopulta saman hinnan, mitä isomman rakentaja. Pienemmän talon rakentajat/rakennuttajat satsaavat materiaaleihin, muutoksiin ja laatuun huomattavasti enemmän.

Suurten talojen rakennuttajat/rakentajat tinkivät materiaalien laaduissa paljon ja näissä on niitä, jotka usein loputa joutuvat muuttovaiheessa muuttaa puolivalmiiseen (mikäli ovat itse rakentaneet) koska raha ei ole riittänyt ja siksi esim. sovittu taloesittely perutaan. Että talossa pidetään esittely, saa noin 2000 arvoisen hyvityksen ja joskus on niin, että asiakkaalla ei meinaa olla varaa maksaa tuota hyvitystä takaisin, kun näyttöä ei tulekaan.

pöhhöh
Monet haluavat, että talo on ulospäin suuri ja näyttävä ja tekee naapurit kateellisiksi. Asia ei toki niin mustavalkoinen ole.
Mun vanhempien 120m2 talo oli muuten paljon kalliimpi, kuin meidän 155m2. Pienet asiat tekevät hintaan paljon. Vanhemmillani on täyspuiset ovet, puukatto, parkettilattiat, viimeisintä talotekniikkaa, laadukas keittiö, paljon spottivaloja, laatat eteisaulassa, isompi terassi yms.. Kaikkea pientä ja kallista paljon.

[QUOTE="Petra";28814043]En ole aiemmin tätä ketjua kommentoinut ja kysymyksistä ei yksikään ollut minulle, mutta vastaan silti.
Me asutaan Helsingistä kaukana. Tontti ostettiin pilkkahinnalla miehen isovanhemmilta. 2500m2 ja hinta oli 15.000. Tontistamme olisi helposti 40.000 saanut, jos olisi laittanut yleiseen myyntiin.
Meillä on rakennusbudjetti noin 300t ja lähes koko raha menee. Meille tulee avaimet käteen talo ja alunperinkin lähdettiin siitä, että muuttovalmis talo halutaan.

Mulle itselle merkkasi talossa eniten ulkonäkö. Halusin ehdottomasti ajattoman perinnetalon, johon saa suuret "ristikkoikkunat". Talon pitää olla myös korkea, huonekorkeus korkea, ikkunoissa pitää olla koristelaudat.

Mies taas laittoi kriteereiksi sen, että talon pitää olla A-luokan matalaenergiatalo, jossa on mahdollisimman pieni energialuku. Mies oli heti alunperin myös sitä mieltä, että talo pitää rakentaa pitkästä paikan päällä, eikä saa tulla elementteinä.
Rakennusteknisiin seikkoihin mies syventyi aika tarkkaan ja talon tekniikan halusi olevan ehttomasti nykyaikaista.

Eipä meillä jäänyt sitten kovin paljon vaihtoehtoja ja me valitsimme sievitalon.

Ns. "listahinta" talollemme oli muistaakseni jotakin noin 180.000, mutta me ollaan tehty jonkun verran muutoksia: Suurennettu jokaista ikkunaa, otettu käyttöullakko, kalliimpi takka, kalliimmat kodinkoneet, ulko-ovi on vakiomalliston ulkopuolelta, pohjapiirustus tehtiin meitä varten uudestaan, sillä me siirreltiin huoneiden paikkoja, korotettiin seiniä, poistettin seiniä, tulee lasipariovia, kalliimpi lattia, tapeteista ei mikään ole ns. vakiokirjasta, keittiössä meillä on "viimeisen päälle" kaikki, eteisalua laatoitettiin, kun vakiohinnassa siinä olisi ollut laminaatti... jne jne

Itse talolle siis tuli lopulta hintaa joku noin 210.000.. sitten päälle maatyöt 40.000, pihan laitto 10.000, viranomaiskulut, rakennusvalvojan palkka yms yms 12.000 ja kaikkea pientä päälle tuohon vielä... Sitten pisteenä i:n päälle autotalli, niin kummasti on 300.000 täynnä.

Jos asuisimme kaupungissa, koko projekti voisi olla jopa 400.000, sillä esim. tuttu osti Vaasasta 1000m2 tontin sadalla tonnia. Jos meidän tontti olisi ollut satasen, niin budjetti olisi ollut 400t.[/QUOTE]

Tällaisten kohdalla tulee aina miettineeksi, että mihin tässäkin on sitä talotehdasta tarvittu? Talo tehdään pitkästä, huonejakoa muutetaan ja kaikki pinnat muuta kuin talotehtaan vakiokamaa. Mitä ihmettä? Mikä oli talotehtaan osuus? Toimitti paikalle samaa tavaraa, jota olisi voinut tilata suoraankin, ilman talotehtaan välistävetoa? Onko tämä jotain uusavuttomuutta vai onko nykyään vain niin totuttu siihen, että kaikki tulee tehtaasta, talotkin?

hänjokajääköönnimeämättäharm.
Perskuta, unohdin salasanani tänne, mutta harmaillaan nyt.

Olen alalla töissä. Taannoihan pankit myönsivät jopa 60v laina-aikoja ja näitä 60v laina-aikoja otettiin itseasiassa paljon.
Alkuvuodesta lainan saaminen tiukentui ja hyvä niin. Vielä vuosi sitten tuntui, että lainaa sai kuka vaan niin paljon, kuin vaan halusi pyytää.
Monella nuorella perheellä lainaa on takaamassa molempin tai toisen vanhemmat. Edelleen lainaa ja paljon pienilläkin tuloilla, jos saa takaajat ja takaajilla on talous ok.
Eli näitä 4000 bruttotuloilla saatu 300t laina perheitä oikeasti on olemassa.

Nykyään on hirveä näyttämisen halu. Osalla on varmasti oikeasti varaakin, mutta vielä suuremmalla osalla tuskin on. Kaikilla vaan pitää olla se uusi auto, hieno talo, gantin vaatteet ja ulkomailla pitää rampata tämän tästä.

"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28814925:
Tällaisten kohdalla tulee aina miettineeksi, että mihin tässäkin on sitä talotehdasta tarvittu? Talo tehdään pitkästä, huonejakoa muutetaan ja kaikki pinnat muuta kuin talotehtaan vakiokamaa. Mitä ihmettä? Mikä oli talotehtaan osuus? Toimitti paikalle samaa tavaraa, jota olisi voinut tilata suoraankin, ilman talotehtaan välistävetoa? Onko tämä jotain uusavuttomuutta vai onko nykyään vain niin totuttu siihen, että kaikki tulee tehtaasta, talotkin?
Se on juurikin sitä. Ja talotehdas vetää vielä paremmat katteet, koska on "juuri teille tehty"...

Kunpa ihmiset ymmärtäisivät, että suoraan ostamalla säästäisivät ihan huikeita summia. Keittiötkin ostetaan prameimmasta keittiöfirmasta, miettimättä hetkeäkään kuka maksaa ne kiiltävät toimitilat. Samat kamat saa tilattua suoraan muualta jos haluaa. Kuvitellaan, että marmoritiskit heijastavat toimitettavaa laatua, tosiasiassa ne heijastavat korkeaa välistävetoprosenttia.

Samalla vaivalla ja rahalla teettäisi arkkitehdillä ja konnarilla kuvat jotka sitten pari timpuria toteuttaisi. Kamat kannattaa ostaa mahdollisimman pienellä välikäsien määrällä.

Alkuperäinen kirjoittaja hänjokajääköönnimeämättäharm.;28814941:
P
Olen alalla töissä. Taannoihan pankit myönsivät jopa 60v laina-aikoja ja näitä 60v laina-aikoja otettiin itseasiassa paljon.
Äläpäs nyt höpise omiasi. Tuo 60 vuoden laina-aikahan tuotiin Suomeen pelkästään Handelsbankenin toimesta (ööh, olisiko ollut v. 2008 tai 2009?), eikä se oikein ottanut meillä tulta. Toisin sanoen niitä 60 vuoden lainoja otettiin äärimmäisen vähän ja nyt Handelikin lienee jo kuopannut koko tuotteen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28814925:
Kaikilla ei ole mahdollisuus tehdä itse. Meillä esim. mies on liikuntavammainen ja minä en yksin taloa rakenna, kun lapsiakin on kaksi.
Kaikilla ei ole aikaa rakentaa taloa, jos työ on sellainen, mikä vaatii paljon aikaa. Voi myös olla esim. ammattiurheilijoita, ammattimuusikoita tms, joilla ei vain olisi aikaa olla paikalla.

Talotehdas on myös vastuussa kaikes muuttopäivään saakka ja vakuuttavat talon siihen asti. Raksavalvoja huolehtii, että kaikki toimii.
Meillä on yksi talo rakennettu niin, että on itse suunniteltu ja palkattu "seudun parhaat timpurit" tekemään. Voi vitt* sanon minä.
Ihan hirveä stressi soitella koko ajan miljoonaan eri paikkaan ja saada ihmisiä oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Aina joku oli sairauslomalla, yksi timpuri ei tehnyt töitä ja liksa juoksi. Lopulta kaksi timpuria lähti vaihtoon. Rakanneustapa oli joillakin ihan perseestä ja raksavalvoja joutui jatkuvasti puuttumaan. Yhtäkkiä yksi timpuri otti hatkat ja hänestä ei kuulunut kuukauteen mitään.
Kaikki kamat piti hakea eri paikoista ja se oli stressaavaa. Yleistä härdelliä koko ajan ja mikään ei toiminut. En halua edes muistella.

Jos on olemassa laadukkaita talovalmistajia, jotka tekee sellaisen avaimet käteen talon, kuin sinä haluat, se on fiksu ratkaisu. Firma on vastuussa kaikesta ja jos työmies ottaa hatkat, niin se ei ole sun ongelma.

hmmmhp
Meillekin tulee avaimet käteen talo, joka tehdään pitkästä paikan päällä, jonka pohjan olemme suunnitelleet itse ja tehty paljon muutoksia.
Me halusimme päästä helpolla. Aluksi meinasin ottaa sähkövastaavan yms muualta, mutta kyllästyin siihen loputtomaan soittorinkiin "ai et pääse silloin?" "entäs tolloin?" "ei et vai?" "No ette te sitten pääse koskaan samaan aikaan".

Maksaahan tämä enemmän, mutta mulla säilyy mielenterveys ja hyvä niin.

[QUOTE="vieras";28814962]Kaikilla ei ole mahdollisuus tehdä itse. Meillä esim. mies on liikuntavammainen ja minä en yksin taloa rakenna, kun lapsiakin on kaksi.
Kaikilla ei ole aikaa rakentaa taloa, jos työ on sellainen, mikä vaatii paljon aikaa. Voi myös olla esim. ammattiurheilijoita, ammattimuusikoita tms, joilla ei vain olisi aikaa olla paikalla. [/QUOTE]

En tarkoittanut niinkään itse tekemistä, vaan pikemminkin sitä, että jättämällä sen talotehtaan välistä saa ihan saman talon halvemmalla.

[QUOTE="vieras";28814962]Jos on olemassa laadukkaita talovalmistajia, jotka tekee sellaisen avaimet käteen talon, kuin sinä haluat, se on fiksu ratkaisu. Firma on vastuussa kaikesta ja jos työmies ottaa hatkat, niin se ei ole sun ongelma.[/QUOTE]

Omilla (arkkitehdillä piirrätetyillä) kuvilla voi kilpailuttaa rakennusliikkeiden ohella vaikka niitä tehtaitakin ja "avaimet käteen" -toimitushan on pelkkä sopimustekninen seikka. Valvonnasta ja työnjohdosta sen verran, että eikai kukaan sentään mestaria ota sen talotehtaan kautta? :O Pukki kaalimaan vartijana...

"sasa"
Jonkun keskituloisen, joka tienaa runsaat pari tonnia kuukaudessa nettona, kannattaa mieluummin ottaa vaikka vuosi rokulia ja hoitaa hankintoja ja organisointia täyspäiväisesti työnään. Silti saa talon halvemmalla kuin talotehtaiden välistävetämänä.

asddas
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28814995:
En tarkoittanut niinkään itse tekemistä, vaan pikemminkin sitä, että jättämällä sen talotehtaan välistä saa ihan saman talon halvemmalla.

Omilla (arkkitehdillä piirrätetyillä) kuvilla voi kilpailuttaa rakennusliikkeiden ohella vaikka niitä tehtaitakin ja "avaimet käteen" -toimitushan on pelkkä sopimustekninen seikka. Valvonnasta ja työnjohdosta sen verran, että eikai kukaan sentään mestaria ota sen talotehtaan kautta? :O Pukki kaalimaan vartijana...
Mestari EI saa olla talotehtaan oma. Se on pakko olla ulkopuolinen.

Yhteistyössä