Itse luulen että ennen aikaan säästettiin enemmän. Meillä välillä säästöjä, välillä ne sitten käytetään johonkin isompaan hankintaan. Jos tiedossa että tulossa elämäntilanteenmuutos tai kallis hankinta, niin aletaan säästämään etukäteen. Muuten säästetään tilanteen mukaan. Meillä molemmilla luottokortit, joita kyllä käytetään, mutta lähinnä remonttiin. Eli välillä elellään velaksi, välillä rahaa on säästössäkin. Mitään jokapäiväisiä ostoksia ei velaksi tehdä, esim. ruoka, vaatteet ym. Kalliita huonekaluja ja muuta suurta saatetaan rahoittaa osa luottokortilla. Molemmilla luottotiedot vielä kunnossa, eli talous kutakuinkin reilassa. Elellään aika pitkälti kädestä suuhun, vähän vaihtelevasti. Meillä siis omakotitalo josta asuntolainaa 20v maksuajalla, Auto (arvo n. 15000), joidenkin mielestä kallista kodinelektroniikkaa ja hieno sisustus. Nämä kuitenkin kaikki hankittu niin että pystytään kaikki maksamaan, eli jos velkaa otetaan, sitä ei oteta enempää kun pystytyään maksamaan. Jos johonkin ei ole varaa, sitä ei osteta. Meillä ei ole kahta autoa, itse ostan paljon kirppikseltä, ruoassa ei osteta aina sitä kalleinta, remontit tehdään itse ja vertaillaan hintoja. Eli me on panostettu niihin asioihin mitkä meille tärkeitä, muissa asioissa tingitään. Ikää molemmilla 23 ja esikoinen tulossa vuoden alusta (jokakesäiset ulkomaan reissut saa pariksi vuodeksi jäädä). Tuntuu oudolta että kahdella työssäkäyvällä ei olisi tähän varaa, jos vaan vähän laskee ja tekee harkittuja hankintoja, ja meillä siis molemmilla pienehkö palkka.