Onko ihmiset nykyään rikkaampia, vai onko tavat muuttuneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tuulia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Tuulia";27170147]Ennen neljättä luokkaa ei kukaan edes tiennyt mistään merkkivaatteista paljoakaan. Levikset saattoi joku tunnistaa.[/QUOTE]
Minä luulin muksuna että Levikset oli lestadiolaisten valmistamia, kun niitä Leviksen vaatteita ole ainoastaan lestadiolaisten lapsilla. :laugh:

[QUOTE="Elisa";27170718] Reilu tonni jää kuukaudessa muihin kuluihin ja se on riittänyt meille mainiosti. [/QUOTE]

Sitten olette todellisia raha-ihmeitä. Tuo "reilu tonni" kun on saman verran mitä toimeentulotukinormin mukaan pitää jäädä 4 hengen perheelle asumiskulujen jälkeen. Eli elätte samalla summalla mikä on määritelty minimitoimeentuloksi! Ja kun siitä vielä jää tuhlattavaksi kalliiseen harrastukseen ja kahteen autoon, ei muihin kuluihin jää sitäkään vähää. Ihan hieno suoritus.

Kyllä minä olen huomannut, että se on velaksieläminen.

Iso osa tuttavapiiristä vetää elämisen niin tiukalle, että jos palkkapäivä siirtyy (kuten nyt yt-aikoina on usein ollut) on ihan hirveä ongelma mistä saada rahaa laskuihin. Samat perheet ovat niitä, jotka reissaavat vähintään kahdesti vuodessa ulkomaille.

Kyllä ainakin minun tuttavapiirissä moni perhe tuntuu elävän "kädestä suuhun" periaatteella. Mutta onneksi heillä on sentään hieno sisustus, uusi omakotitalo, pari autoa jne.... Sitten välillä lainailevat meiltäkin rahaa... Ihme touhua sanon minä!
Mä mielummin asun vähän vaatimattomammin ja kuljen kävellen tai julkisilla, enkä pukeudu viimeisimmän muodin mukaisesti, jolloin rahaa oikeasti jää käteen ja vähän säästöönkin.

En tiedä toisten raha-asioista, eikä hirveästi kiinnostakaan.
Tai siis kyllähän 2 keskituloista pystyy matkustella ja ostaa lähes mitä haluaa. Jos on 2 ihmisen tulot. Miksi ei pystyisi? Lentokonematkustaminenhan on lähes ilmaista, halvimmat kilometrit tulevat lentokoneella. Pyöräilykin on paljon kalliimpaa, ja bussikyyti. sehän tapahtuu vain ilmaston ja meidän lastemme selkänahasta.

Lentoliikenteen saamat tuet verorahoistahan ovat valtaisat.

Joten sosiaalitukien varassahan lentokoneella paljon matkustavat siis ovat. saavat käytännössä enemmän sosiaalitukia kuin sossusta rahaa hakevat.

Ahkeraan matkustelevia ei ehkä oikeasti ole niin paljoa, mutta ne, jotka matkustelevat tulevat hyvin esille, koska matkoista puhutaan paljon ja pitkään ja usein. Meidän tuttavapiirissä on oikeastaan vain yksi perhe, joka matkustaa paljon. Matkustusrahat ovat muusta pois: pyritään syömään halvalla, ei osteta huonekaluja eikä kodintarvikkeita eikä tehdä muitakaan koti-investointeja, asunto- ja autolainaa lyhennetään vain minimimäärä. Siten saadaan rahaa riittämään matkusteluun.

Jos meillä harrastettaisiin vain halvasti ja syötäisiin halvinta, eikä luomua, niin kyllähän siihen matkusteluun jäisi ehkä 12 000 euroa vuosi. En tiedä, ei ehkä kummoisia matkoja tehdä, mutta lentokonematkustelu jos on tavoitteena, niin sitähän voi tehdä tosi halvalla. Halutessaan.

Vähän tätä samaa olen ihmetellyt minäkin, mutta hyviä pointteja tässä on kyllä tullut! Tosiaan matkat, sisustusjutut ja vaatteet on halventuneet paljon! Osa elää säästämällä ja osa ottaa lainaa, jotta saa kaiken heti.

Meillä on omistusasunto ja on varaa matkustella kerran vuodessa. Sisustus ei ole vimpan päälle, vaatteet halvimmasta päästä, mutta tarvittaessa voin ostaa koska tahansa kalliit kengät jne. jos haluan (mutta en pystyisi tekemään sitä vaikka viikottain).

Työkavereillani suurimmalla osalla on uudet omakotitalot (ja siten tietysti sisustuskin ihan uusinta uutta), taloudessa kaksi autoa, matkustellaan kaksi kertaa vuodessa ulkomaille, syödään usein ulkona, käydään kampaamossa kerran kuussa, laitattamassa kynnet ja ripset säännöllisesti jne. Ei se siis pelkkää median luomaa mielikuvaa ole että "kaikilla muilla on varaa kaikkeen" kun lähiympäristö jo näyttää siltä että todellakin mihin vaan on varaa. En oikeasti tiedä miten se on mahdollista, meillä ainakaan ei ole.

Olen valmistunut ylioppilaaksi 2001 ja kyllä minä olin esim. ollut lentokoneessa ja "kanarialla" sekä muuallakin ulkomailla jo ennen kouluikää. Kesälomalla kätiin joka vuosi jossain, vähintäänkin jossain kotimaan isoimmista kaupungeista. Kävimme muutaman kerran vuodessa ulkona syömässä, ainakin äitien- ja isänpäivinä. Ihan kuten suurin osa koulukavereistanikin. Levikset tiesi jokainen viimeistään neljännellä luokalla, monilla oli jo monta vuotta aiemmin, samoin monia muita merkkituotteita tunnistettiin ja omistettiin, ne eivät vain ole samoja kuin tänä päivänä. Myöskin alle kouluikäisillä niitä oli, mutta eipä niitä alle kouluikäiset tunnistaneet kuten eivät tämänkään päivän päiväkoti-ikäiset. Minunkin lapsuudessani synttärit saatettiin viettää kodin sijasta mäkkärillä, uimahallissa tai jossain muualla. Ihan yleisiä juttuja nuo olivat 80- ja 90- luvulla, ihan samalla tavalla kuin nytkin. Asuin Pohjois-Suomen pikkukaupungissa, ihan tavallisessa lähiössä. Ehkä se olet vain sinä ap josta tuolta tuntuu.

Meillä ei ole asuntolainaa, joten en ymmärrä siitä kovin paljon, mutta eikös sitä saa vähän itsekin päättää tietyissä rajoissa, paljonko lainaa lyhentää kuussa? Eli jos toinen perhe lyhentää 4200e tuloista asuntolainaa 88e kuussa ja toinen 1500e kuussa, niin siinä on jo iso ero.
Toisaalta tottumukset ja rahan käyttäminen ovat ihan erilaisia eri ihmisillä. Mun appivanhemmillani olisi varaa ostaa vaikka kolme omakotitaloa ilman lainoja. He voisivat teetättää vaatteensa tai lentää vaikka joka kausi hakemaan Lontoosta uudet muotivermeet. Silti anopin mielestä 50e on ihan järjetön hinta farkuista ja heillä paikataan SUKKIA. Sisustus on ihan tismalleen sama, mitä se on ollut vuonna 1986 heidän muuttaessaan nykyiseen taloonsa. Auton he voisivat uusia vaikka puolen vuoden välein, mutta edelleen ajetaan samalla audi 80:lla, joka on ostettu joskus 90-luvun alussa.
Appiukon mielestä heillä ei ole varaa käydä ulkomailla. Minusta tuo on lähinnä sairasta ajattelutapaa, sillä heillä olisi varmaa lentää yksityiskoneella ulkomaille.

Yksi mikä ruokkii myös ajattelutapaa "kaikilla on kaikkea" on blogit. Tuntuu, että nykyään joka toinen pitää blogia. Siellä esitellään Micon ja Nicon uusia moloja ja tickettejä harva se päivä ja jokaikinen sisustushankinta on esitelty edestä ja takaa.

Meidän koulussa kyllä muutkin matkusteli, kuin me. Meitä oli muutama perhe ja mentiin aina yhdessä, joko Lappiin tai/ulkomaille kerran pari vuodessa. Kesällä kierreltiin Suomea, Ruotsia ym. Mutta matkustaminen on mielestäni paljon halvempaa tänä päivänä. 10 vuotta sitten maksoin itse melkein saman lentoihin,mihin meidän 5 henkinen perhe nyt.

Meillä ei oteta lainaa mihinkään muuhun kuin taloon. Pitää pärjätä ilman, jos ei ole rahaa tilillä. Ja tuon vuoksi perheeni on aika varakasta. Rahat on sijoitettu. On tuhlattu matkusteluun ym, mutta ei taas kaikkeen turhaan. Esim. marjat kerätään metsästä ym.

Mä olen kolmekymppinen ja kyllä mun lapsuudessa ihmiset matkusteli yms. Me oltiin hyvin tavallinen duunariperhe ja käytiin kyllä useampaankin otteeseen etelässä, vaikka lapsiakin oli viisi. Naapurimaissa matkailtiin vuosittain. Ravintolassa syötiin monesti ihan tavallisenakin päivänä ja ruoassa oli paljon kasviksia yms.

Tuo vaate- ja sisustusasia on kuitenkin ehkä totta. Ennenvanhaan ei juurikaan ollut erikoisia lastenvaateliikkeitä ja nettkaupoista ei oltu kuultukaan. Kaikki talsivat suurinpiirtein samanlaisissa haalareissa.

Nykyään ihmiset elävät velaksi ja ostelevat merkkihaalareita viimisillä lapsilisäroposillaan. Pitää vaan yrittää näyttää, että meillä menee hyvin.

Samaa mieltä vaatteista. Ei niillä esitetty mitään. Ehkä nuoret käyttivät vaatteita sillä tavalla että halusivat jotenkin erottua. Oli levikset, joillain oli punk-tyyli,,, mutta eivät aikuiset ostelleet lapsille mitään tamineita jotta erottuisi oma lapsi joukosta tai kuuluisi johonkin tiettyyn ryhmään, me and i... tai vastaavaa.

Tuntuu, että olis kyllä pidetty lapsellisena, jos aikuinen ihminen olisi alkanut jotain merkkejä kysellä tai leveillä jollain tikketillä.
tai sitten minulla on naiivi kuva lapsuuteni aikuisista, he tuntuivat olevan enemmn aikuisia kuin ne aikuiset, joita nyt tunnen.

Meillä ei ole asuntolainaa, joten en ymmärrä siitä kovin paljon, mutta eikös sitä saa vähän itsekin päättää tietyissä rajoissa, paljonko lainaa lyhentää kuussa? Eli jos toinen perhe lyhentää 4200e tuloista asuntolainaa 88e kuussa ja toinen 1500e kuussa, niin siinä on jo iso ero.
Toisaalta tottumukset ja rahan käyttäminen ovat ihan erilaisia eri ihmisillä. Mun appivanhemmillani olisi varaa ostaa vaikka kolme omakotitaloa ilman lainoja. He voisivat teetättää vaatteensa tai lentää vaikka joka kausi hakemaan Lontoosta uudet muotivermeet. Silti anopin mielestä 50e on ihan järjetön hinta farkuista ja heillä paikataan SUKKIA. Sisustus on ihan tismalleen sama, mitä se on ollut vuonna 1986 heidän muuttaessaan nykyiseen taloonsa. Auton he voisivat uusia vaikka puolen vuoden välein, mutta edelleen ajetaan samalla audi 80:lla, joka on ostettu joskus 90-luvun alussa.
Appiukon mielestä heillä ei ole varaa käydä ulkomailla. Minusta tuo on lähinnä sairasta ajattelutapaa, sillä heillä olisi varmaa lentää yksityiskoneella ulkomaille.

88 euroa kuukaudessa ei kyllä pysty lyhentämään yhtään mitään asuntolainaa. Mutta totta on että jotkut maksavat lainasta välillä vain korkoja. Vaikuttaa siltä että sulla ei kuitenkaan ole kovin realistista käsitystä siitä mitä asiat maksaa.

Se on jonkun verran kyse ihmisestä mihin kenenkin mielestä on varaa. Me ollaan ihan tavallinen perhe ja mulla jos on käyttötilillä alle 3000 euroa niin mielestäni on rahat loppu eikä enää mitään voi ostaa.

Eroa on siinäkin että matkustamme melko pienellä budjetilla mutta useamman reissun vuodessa. Moni on kommentoinut ettei lomalle voi lähteä säästämään mutta toisaalta jos vähän katsoo mitä ostaa niin käyttörahabudjetin pystyy puolittamaan - me tehdään samalla rahalla kaksi reissua.

80-luvulla matka Floridaan olisi maksanut sairaanhoitajan useamman kuukauden palkan, mutta eipä maksa enää. Matkat varattiin matkatoimistoilta, jotka tarjosivat muutamaa hotellivaihtoehtoa per kohde. Matkatoimistot käyttivät lentoyhtiönä pääasiassa Finnairia. Nykyisin voi varata netin kautta sekä lentonsa että hotellinsa ihan mistä haluaa. Voi lentää jollain halpalentoyhtiöllä ensin Suomesta pois ja vaihtaa johonkin toiseen halpalentoyhtiöön, jolla jatkaa matkaa. Hotelliksi monet - varsinkin nuoret - kelpuuttavat paljon edullisemmankin hotellin kuin mitä matkatoimistot aiemmin tarjosivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Tonnilla elätte?;27170808:
Sitten olette todellisia raha-ihmeitä. Tuo "reilu tonni" kun on saman verran mitä toimeentulotukinormin mukaan pitää jäädä 4 hengen perheelle asumiskulujen jälkeen. Eli elätte samalla summalla mikä on määritelty minimitoimeentuloksi! Ja kun siitä vielä jää tuhlattavaksi kalliiseen harrastukseen ja kahteen autoon, ei muihin kuluihin jää sitäkään vähää. Ihan hieno suoritus.

Olenkin aina ihmetellyt, miksi loisijoille maksetaan niin paljon tukia. Samoin olen ihmetellyt, mihin kaivoon ihmiset rahansa heittävät. Kyllä tosiaankin kahden keskituloisen tuloilla pystyy elämään ihan mukavaa elämää ilman mitään kitkutteluja.

Kun olin hoitovapaalla, niin tulomme olivat paljon pienemmät, eikä silloikaan kärsitty puutetta, tosin ei säästöjäkään kertynyt eli silloin ei remontoitu, eikä osteltu uusia autoja.

Varmaan nuo kaksi jo useampaan kertaan mainittua syytä.

Säästäminen - nykyään laina-ajat ovat pitkiä, voi neuvotella lyhennysvapaita yms. Lapsuudessani 80-luvulla laina-ajat olivat lyhyitä ja kun yleinenkin taloudellinen tilanne oli epävakaa ja pelko persuksissa oman työpaikan takia vähän jokaisella, ei ihme että lainanlyhennyksiin pistettiin jokainen liikenevä lantti.

Tarjonnan lisääntyminen ja sen tuoma hintatason lasku - esimerkiksi ulkomaanmatkoja on tarjolla ihan eri tavalla ja internet on tuonut mahdolliseksi äkkilähtöjen bongailun. Ennen se matka buukattiin parista vaihtoehdosta vuotta etukäteen ja hinta oli sitten sen mitä oli. Samoin vaatteissa kansainvälisten massavaateketjujen vyöry on tuonut tullessaan ihan erilaisen valikoiman kuin mitä ennen ja toisaalta nettihuutokaupat yms. mahdollistavat käytettyjen merkkituotteiden ja jämäerien bongailun kenelle vaan. Aiemmin ostettiin joko sitä samaa kun kaikilla muillakin tai yksilöllisesti ommeltiin itse eikä painetta kalliisiin merkkituotteihin voinut juuri syntyä kun ei niitä ollut tarjollakaan jollei sitten ulkomaanmatkatuliaisina saatu.

Kyllä ihmiset on matkustaneet paljon ja pitkään ja varsinkin pienissä kaupungeissa, maalla, jossa asuminen on halpaa.
tosin kaikki lapsiperheet eivät, mutta osa.

[QUOTE="Kifa";27173604]Varmaan nuo kaksi jo useampaan kertaan mainittua syytä.

Säästäminen - nykyään laina-ajat ovat pitkiä, voi neuvotella lyhennysvapaita yms. Lapsuudessani 80-luvulla laina-ajat olivat lyhyitä ja kun yleinenkin taloudellinen tilanne oli epävakaa ja pelko persuksissa oman työpaikan takia vähän jokaisella, ei ihme että lainanlyhennyksiin pistettiin jokainen liikenevä lantti. [/QUOTE]
Tätä laina-aikojen venyttämistä ja maksuerien määrittämistä mahdollisimman pieneksi en alkuunkaan ymmärrä - eikö se muka ole niin, että mitä kauemmin ja pienemmin erin lainansa kanssa vetkuttaa, sitä kalliimmaksi se tulee? Eli miten hemmetissä tuo nyt auttaa ketään säästämään? Toinen mun mielestä käsittämätön juttu ovat nämä ns. maksuvapaat kuukaudet: Mitä iloa niistä muka on, jos seuraavassa kuussa on sitten revittävä lyhennyksiin tuplasumma. Vai olenko mä nyt tässä ymmärtänyt tämän asian aivan väärin?

[QUOTE="vieras";27173046]88 euroa kuukaudessa ei kyllä pysty lyhentämään yhtään mitään asuntolainaa. Mutta totta on että jotkut maksavat lainasta välillä vain korkoja. Vaikuttaa siltä että sulla ei kuitenkaan ole kovin realistista käsitystä siitä mitä asiat maksaa.

Se on jonkun verran kyse ihmisestä mihin kenenkin mielestä on varaa. Me ollaan ihan tavallinen perhe ja mulla jos on käyttötilillä alle 3000 euroa niin mielestäni on rahat loppu eikä enää mitään voi ostaa.

Eroa on siinäkin että matkustamme melko pienellä budjetilla mutta useamman reissun vuodessa. Moni on kommentoinut ettei lomalle voi lähteä säästämään mutta toisaalta jos vähän katsoo mitä ostaa niin käyttörahabudjetin pystyy puolittamaan - me tehdään samalla rahalla kaksi reissua.[/QUOTE]

Hups.. tarkoitin siis 880e :)

Itse luulen että ennen aikaan säästettiin enemmän. Meillä välillä säästöjä, välillä ne sitten käytetään johonkin isompaan hankintaan. Jos tiedossa että tulossa elämäntilanteenmuutos tai kallis hankinta, niin aletaan säästämään etukäteen. Muuten säästetään tilanteen mukaan. Meillä molemmilla luottokortit, joita kyllä käytetään, mutta lähinnä remonttiin. Eli välillä elellään velaksi, välillä rahaa on säästössäkin. Mitään jokapäiväisiä ostoksia ei velaksi tehdä, esim. ruoka, vaatteet ym. Kalliita huonekaluja ja muuta suurta saatetaan rahoittaa osa luottokortilla. Molemmilla luottotiedot vielä kunnossa, eli talous kutakuinkin reilassa. Elellään aika pitkälti kädestä suuhun, vähän vaihtelevasti. Meillä siis omakotitalo josta asuntolainaa 20v maksuajalla, Auto (arvo n. 15000), joidenkin mielestä kallista kodinelektroniikkaa ja hieno sisustus. Nämä kuitenkin kaikki hankittu niin että pystytään kaikki maksamaan, eli jos velkaa otetaan, sitä ei oteta enempää kun pystytyään maksamaan. Jos johonkin ei ole varaa, sitä ei osteta. Meillä ei ole kahta autoa, itse ostan paljon kirppikseltä, ruoassa ei osteta aina sitä kalleinta, remontit tehdään itse ja vertaillaan hintoja. Eli me on panostettu niihin asioihin mitkä meille tärkeitä, muissa asioissa tingitään. Ikää molemmilla 23 ja esikoinen tulossa vuoden alusta (jokakesäiset ulkomaan reissut saa pariksi vuodeksi jäädä). Tuntuu oudolta että kahdella työssäkäyvällä ei olisi tähän varaa, jos vaan vähän laskee ja tekee harkittuja hankintoja, ja meillä siis molemmilla pienehkö palkka.

Uusimmat

Yhteistyössä