Onko ihan tyhmää ostaa vauvalle etukäteen ensimmäisen vuoden vaatteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kun tekis niin mieli... Lipasto täynnä 50-56 senttidiä ja kaappi täynnä 62-68 senttisiä. Jos ostan 74 senttisiä? Vauva syntyy lähipäivinä ja sukupuoli ei ole vielä ihan varma.

Mulla kävi niin et kun ostin vauvalle vaatteita ennen syntymää niin osa jäi käyttämättä sen vuoksi etten sitten käytännössä tykännytkään niistä vaatteista.

Kyllä niitä ehtii ostamaan ja sitten on kiva ostella vaatteita kun sen aika on lähempänä et lapsikin on vaatteen kokoinen.

On se vähän tyhmää kun ennen syntymää ei tiedä minkäkokonen vauva on tulossa ja millä vauhdilla kasvaa. Meillä edelleiset ollu 47cm syntyessä ja kuopus on nyt 1,5v:nä 78cm ja alle 10kg. Just ostin kirppikseltä HM:n 74 koon paitoja joissa lukee 6-9kk, meillä ne vaan käy vuotta vanhemmalle.
Sit on mahdoton tietää sitäkään et kuinka pitkään joku tietty koko menee. Meillä molemmilla esim. 62 koko meni pitkään. Yhtäkkiä käy niin että sulla on kesävaatteet aivan väärää kokoa ja ne jää kokonaan käyttämättä.

Jos kivoja löytyy, niin tottakai voi ostaa. 74 senttisiä käytetään hyvin pian.

Toki sitä maku muuttuu, tulee uusia innostuksen kohteita, joten kannattaa jättää hieman varaa tehdä joku inspiraatio-ostos ilman että liikaa vaatteita on.

Mun näkökulmasta tuolla ei ole juurikaan vaatteita, koska eihän 50-56 mene kuin pari viikkoa päälle. 62 ja 68cm on hetkessä käytössä ja sitten pitääkin olla jo 74cm varastot käytössä. Itse olen ostanut aina vaatteita paljon etukäteen, ekan vuoden kohdalla oli useampaa kokoa varastossa, nyt lähinnä seuraavaa. Tosin en koskaan mene kauppaan tyylillä "kaikki kerralla", joten mulla menee siihen hamstraamiseen vähän kauemman aikaa.

Mun vaatemaku on ainakin muuttunut sen verran monta kertaa tässä vauvan elämän aikana, että suurin osa ennakkoon ostetuista on jäänyt käyttämättä kun en enää tykännytkään niistä ja osa oli todella epäkäytännöllisiä. Etten ainakaan itse suosittele.

On se vähän tyhmää kun ennen syntymää ei tiedä minkäkokonen vauva on tulossa ja millä vauhdilla kasvaa. Meillä edelleiset ollu 47cm syntyessä ja kuopus on nyt 1,5v:nä 78cm ja alle 10kg. Just ostin kirppikseltä HM:n 74 koon paitoja joissa lukee 6-9kk, meillä ne vaan käy vuotta vanhemmalle.
Sit on mahdoton tietää sitäkään et kuinka pitkään joku tietty koko menee. Meillä molemmilla esim. 62 koko meni pitkään. Yhtäkkiä käy niin että sulla on kesävaatteet aivan väärää kokoa ja ne jää kokonaan käyttämättä.

Meillä oli esikoisen kohdalla vähän sama juttu. 74 koon vaatteet meni helposti vielä yli yksivuotiaana, joten mun olisi ollut tosi turhaa ostaa sitä etukäteen, kun se sattui sitten talveen. Kesällä kun oli sen 6-9kk, käytti lähinnä 62 koon vaatteita, loppukesästä jonkin verran myös 68 kokoisia. meillä siis koko 62 oli käytössä tosi pitkän aikaa ja niitä pitikin ostaa jonkin verran lisää, kun en mä sen kokoisia kesävaatteita ollut hamstrannut.

Mäkin ostan tosi paljon vaatteita etukäteen, nytkin on seuraavaa kokoa iso laatikollinen odottamassa. Lähinnä siis ale-löytöjä ja kirppislöytöjä. Kuitenkin jätän sinne varaa ostaa sitten niitä uusia lemppareita jne. Ja ne omat mieltymykset löytyy vasta käytössä ja vauvan "mallikin" vaikuttaa paljon asiaan.

Käytössä huomaa sitten senkin mitkä on kaikkein kätevimpia. Voi olla että sulla on nyt iso kasa bodyja, mutta tykkäätkin pitää paitoja tai päinvastoin. Muutenkin sopivan vaatteiden mallin huomaa vasta myöhemmin. Meillä ei esimerkiksi voi olla L&B:n vaatteita vaikka ne kivoja onkin, koska ovat niin leveitä malliltaan. Housut tippuu päältä ja potkareissa on kuin mikäkin liito-orava, paitoihin mahtuisi leveyden puolesta kahteen kertaan mutta napa näkyy helman alta.

Noissa isommissa vaatteissa alkaa olla jo selviä tyttö ja poikavaatteitakin, eli siinäkin mielessä on hölmöä ostaa paljon varastoon.

Eihän se tyhmää ole :)
50 cm on ainakin meidän muksuille olleet liian pieniä ja 56 cm:kin mennyt vain parin viikon ajan joten niitä en hirveästi hamstraisi.
62-74 senttiset menneet pisimpään ja siinä iässä niitä vaatteita todella menikin paljon, kun puklailivat ja harjoittelivat syömistä.

Mulla on muuten tapana, että jos löydän kuopukselle jonkun tosi kivan vaatteen, niin ostan siitä useampaa kokoa. Ja jos löydän tarjousrekistä jotain, niin ei haittaa vaikka on isompaa kokoa, kyllä sillä käyttöä tulee :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24483309:
50 cm on ainakin meidän muksuille olleet liian pieniä ja 56 cm:kin mennyt vain parin viikon ajan joten niitä en hirveästi hamstraisi.
62-74 senttiset menneet pisimpään ja siinä iässä niitä vaatteita todella menikin paljon, kun puklailivat ja harjoittelivat syömistä.

Tätä(kään) ei voi tietää ennen kuin vauva syntyy. Meillä molemmille mennyt 50-56 pari kuukautta, vuoden iässsä on suunnilleen vaihdettu 74 kokoon. Kaverilla taas oli iso vauva ja jo puolivuotiaana käytti kokoa 80.

Ei kannata enempää ostella ennen kuin tiedät sukupuolen. Sen jälkeen voit ainakin sellaisia perusvaatteita ostaa jo varastoon isompiakin kokoja. Siis sellaisia jotka menee ympäri vuoden kun tosiaan sitä kasvua ei voi ennustaa etukäteen. Itse ostin huutiksesta sellaisen jättipaketin ja kaikki neuleet ja sammarit jäi siitä sitten käyttämättä kun ne olisi juuri sopineet kesällä päällä.

Olen ostanut jo vaatteita vauvalle koossa 56-90cm. :) Toinen tyttö tulossa ja esikoisen vaatteet ehdin jo hävittämään. Poika välissä ja lapsiluku piti olla täynnä..
Mutta nyt on ollut niin hyviä tarjouksia, bodyjä 1,20€ - 1,80€, potkareita ja oloasuja alle 5€ että pakkohan niitä on ostaa kun saa edullisesti, edullisemmin kuin kirpparilta.
Nyt alkaa vielä koon 50-56cm saalistaminen, menee pari kolme ekaa kuukautta meillä ne koot.

Noniin, 2 asiaa mitä en osannut ottaa huomioon:
1. Ei tosiaan tiedä vauvan ruumiinrakennetta ja vaatteita on eri mallisia.
2. Ei tiedä mihin vuodenaikaan minkäkin kokoiset vaatteet on sopivia.
Eli en osta enää enempää vauvanvaatteita. :D
Kiitos vastauksista, niiden avulla tajusin noi 2 seikkaa. :)

Heh. Meille taas syntyi rakennusprojektin keskelle koliikkivauva, jolla oli vaikka mitä allergioita. En ehtinyt tai jaksanut vaatekaupoille ensimmäisen vuoden aikana ollenkaan. Onneksi ihana ystävä kiikutti pelastuspussillisen eri kokoisia vaatteita, joilla selvittiin. Kuopusta odotellessa ostin ihan surutta vaatteita :D

En ostaisi minäkään etukäteen jollen tietäisi sukupuolta ja osaisi edellisten perusteella suuri piirtein arvioida mikä koko menee missäkin iässä.
Ja itse muutin esikoisen kohdalla mieleni, alunperin en halunnut vaaleanpunaista mutta pian kaikki vaatteet alkoi olla vaaleanpunaista ja neutraalit unisex vaatteet ovat jääneet aika vähälle käytölle. :D

Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaus, kyllä jollei tiedä sukupuolta eikä osaa arvioida iänmukaista kokoa :)
Jos taas tietää, ei, on erittäin järkevää ostaa kun saa halvalla. :D

Minä olen ostanut lähes kaikki vaatteet ( joka kelille ) vauvalle 80cm asti. Meillä poika on 3kk ja nyt menossa 62 cm vaatteet, jotka isoja :) tykkään ostella ja kirppareita kun kiertelen niin tulee kaikki haalarit ym. tarpeelliset ostettua. Kenkiä en tietenkään ole ostanut. Näin olen tehnyt jokaisen 3 lapsen kohdalla :)

Mä ostin ja iso osa jäi käyttämättä/olivat epäsopivia. Esim. puseroita en käyttänyt juuri lainkaan enkä sellaisia bodeja missä ei ollut neppareilla se etuosa. Lisäksi jalat olivat lyhyet muuhun kroppaan nähden eli yhtäkään potkupukuakaan ei voinut käyttää (ja mulla oli niitä YLI 10!!!).

Kietaisubodeja neppareilla ja puolipotkareilla ostaisin paljon jos nyt tietäisin mitä tarvitaan...

no mistä tiedät minkä kokoinen vauva on ensi kesänä? ainakaan tänä kesänä ei villapaitoja tarvittu vaan lähes pelkästään lyhyt hihaisia ja punttisia vaatteita, joita ei taas talvella voi pitää.