Onko ihan surkeat lahjat teinille, ei ole varaa mihinkään kalliiseen... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttumamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Ei varmaan paljon lohduta et poika voi saada VUODEN päästä sen puhelimen. En ite olis kyllä ton ikäsenä ollu tollasesta ilonen. Vuosi on ton ikäselle piiitkä aika.

Mä ehdottaisin että panostatte ihan täysillä siihen tunnelmaan. Syötte rauhassa,katsotte illalla yhdessä vaikka jonkun pojan valitseman leffan ja ihan vaan vietätte aikaa. Mä uskon että poika vaalii mielessään muistoa hyvästä ja lämminhenkisestä joulusta jossa lahjat on ihan vaan sivuseikka.

Tunnelmaa on kyllä meillä aina ollut. Hautuumaalla käydään, katsotaan ohjelmia telkkarista, kuunnellaan joulumusiikkia, saunotaan, syödään hyvin sen verran mitä on ollut varaa ostaa, ja jos suklaata on niin sitäkin sitten. Ehkä se sitten hieman korvaa sitä, että puhelin nyt jäi puuttumaan.

Terveisin, Ap

Miksi ihmeessä niiden lasten tarvitsee oppia "elämän realiteeteista" juuri jouluna? Jos perhe on muutenkin vähävarainen niin eiköhän se lapsi joudu koko sen muun vuodenkin hyväksymään sen tosiasian ettei ole moneenkaan asiaan varaan. Tuskin silloinkaan on mitään ekstraa saanut, tyytyväinen ollut kun on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä. Niin tuskin lasta/teiniä voi ahneeksi väittää yhden lahjatoiveen perusteella?
Varmasti ne lapset ovat ympäri vuoden hyväksyneet ja ymmärtäneet ettei kaikkea voi saada ja olleet tyytyväisiä ihan pienistäkin asioista niin eikö voisi koettaa järjestää yhden päivän vuodesta niin ettei lapsen tarvitse joutua taas sen tosiasian eteen ettei johonkin ole taas varaa? Kyse ei ole kuitenkaan mistään superkalliista lahjasta eikä mistään turhakkeesta.
Kukin tyylillään mutta tässä tapauksessa ei mielestäni voi materian perässä juoksemisesta puhua.

no hitsi. eikö voi saada rahaa jostain teinin lahjaan.
srk?
eikö isovanhemmilla ole rahaa?
joku patakeräys?

eikö joku jolla on varaa laittaa vaikka oman alle 3veen lahjohin yli 20 euora voisi lahjoittaa teille. alle 3vee ei tarvitse yli 20 euron lahjoja, alle, 7v ei tarvitse yli 100 euron, eikä alle 10v tarvitse yli 200 ja siitä eteenpäin noin 200- 1000 tarpeet kasvavat iän mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan....;27715050:
Ei varmaan paljon lohduta et poika voi saada VUODEN päästä sen puhelimen. En ite olis kyllä ton ikäsenä ollu tollasesta ilonen. Vuosi on ton ikäselle piiitkä aika.

Niinpä. Jos sanoisi, että katsotaan joulun jälkeen alennusmyynnistä, niin ehkä kuulostaisi paremmalta pojan korvaan. Tiedä vaikka se puhelimen hinta on nyt jo alentunut ennen jouluakin. Mutta mitäpä tätä enää jauhaa, kun ei Ap. muuta päätöstään.

Mä olisin ostanut lapsen lapsilisällä sen kännyn, laittanu muutaman kympin päälle niin olis saanu ihan hyvän puhelimen.

Samaa meinasin itsekin, nyt on kaikkeen roskaan haaskattu vähät rahat :-( tulipa surullinen mieli pojan vuoksi! Lapsilisätkin tulevat niin sopivasti jo 21.12 eli olisi ollut vielä hyvä aika ostaa se pojan toivoma puhelin.

Tiedän että saan paskat niskaani tästä viestistä, mutta olisiko pikavippi jonkinlainen ratkaisu?

Esim. satasen vipillä ostaisi jo vaikka minkälaisia herkkuja ja sen halutun puhelimen (ehkä jopa paremman) kytkykaupalla.

Joulun jälkeen tuon vipin (+20 euron koron) maksaisi pois, vaikkapa juuri siirtämällä laskuja, tinkimällä muista menoista ym.

Tuntuu vaan jotenkin pahalta lukea, kun AP kirjoittaa että syödään mitä on ollut varaa ostaa ja jos suklaata niin sitä sitten.

Kutsukaa minua materialistiksi tai vaikka miksi pilalle hemmotelluksi, mutta kyllä jouluna pitäisi pöydät notkua perinteisiä jouluruokia ja kaapit olla täynnä suklaata ja muita herkkuja. Se nyt vaan kuuluu jouluun, vaikka olisi kuinka rahasta tiukkaa, varsinkin lapsiperheessä.

Kuinka paljon kunnon jouluherkut oikeasti maksaa? Ei välttämättä niin paljon, muutamalla kympillä saa jo vaikka mitä.

Ja vaikka täällä kirjoitellaan, että kyllä se teini ymmärtää, niin ottakaa huomioon, että kyseessä on vielä 13-14 vuotias, kuitenkin ihan lapsi vielä, joka varmasti haluaa nauttia joulusta ja ehkä jopa saada yhden oikeasti haluamansa lahjan (joka ei ole kohtuuton nykypäivänä).

Kyllä minäkin vähän vanhempana teininä tyydyin sukkiin, ja jonain jouluna oltiin jopa ihan ilman lahjoja, kun yksissä tuumin tajusimme, että emme oikeasti tarvitse mitään, kunhan on herkkuja ja hyvä tunnelma, mutta 13-vuotiaalla vähän eri juttu.

Kyllä minä tuossa tilanteessa raapisin kasaan ne tarvittavat rahat jotta tuon halutun puhelimen saisi kytkykaupalla ja kaikki jouluherkut, vaikka sitten lainalla jos ei muuten.

En kyllä muutenkaan ymmärrä, miten voi oikeasti noin tiukkaa olla, vaikka vanhemmat olisivat työttömiä (en tiedä ovatko) niin kyllähän lapsiperhe saa sossusta kuukausittain vaikka millä mitalla rahaa, ei toki mitään hirveitä summia, mutta nyt edes sen verran, että joulua on varaa viettää.

Vaikka itsellänikin on tiukkaa, niin pistäisin mielelläni AP:n tilille muutaman euron, jotta poika saisi haluamansa lahjan ja jouluherkut.

Noi lahjat on suorastaan loukkaus. Älkää viittikö paketoida niitä, koska paketti antaa odottaa jotain kivaa ja sisällä on käytännössä tyhjää. Viekää ne tahnat ja sukat suoraan sinne kaappiin ja sanokaa ettei lahjoja ole koska vanhemmat tupakoi.

Yksi mieluinen lahja teinille on foliolla päällystetty tulitikkurasia jonka sisällä pörisee ampiainen. Voi leikkiä sillä parranajoa. Kylkeen vielä kun kirjoittaa tussikynällä "Braun" niin kyllä kelpaa.

ihan oikeesti nyt. mene nyt jonnekki helvettiin siitä viisastelemasta. Kerää pulloja pitkin vuotta joululahjaan??? vittu mikä paska ihminen olet.

On tässä huonoina aikoina tullut pullojakin kerättyä. Oikeesti, esim silloin kun alaikäisenä asuin omillani eikä opintotuesta jäänyt vuokran maksun jälkeen muuta kuin 150 markkaa (huom, ei euroa) kuussa ruokaan ja muuhun tarpeelliseen.

Nykyään kyllä ihan oikeessa työpaikassa. Eräs tuntemani eläkeläismummo keräsi pulloja pitkin vuotta ja vuoden lopuksi osti lapsenlapselleen kauan toivomansa pianon. Onko se niin helvetin noloa pysähtyä poimimaan sen pullon/tölkin, jos sattuu kävelemään sellaisen ohi, niinkin noloa, että mieluummin kärvistelee nälissään, mutta ylpeänä kävelee sen pullon ohi? Et ole ilmeisesti ikinä nähnyt nälkää. Minä olen. :headwall:

Paska ihminen olen. Sähän sen näät.

Viimeksi muokattu:
Voin ymmärtää näitä monenlaisia näkökulmia asiaan liittyen. Toisaalta jos ei ole rahaa ja sitä ei ole, on pakko elää sen realiteetin mukaan. Toisaalta, kuten joku totesikin, onko juuri sen joulun pakko olla se, jolloin niitä realiteetteja puidaan, kyllä se nuori tajuaa sen pitkin vuotta, että on tiukkaa.

Meillä oli tiukkaa lapsuudessa. Ja oli niukat joululahjat. Ei ollut aina edes lapasia talvella tai kunnollisia sukkia. Minusta tuli aikamoinen materialisti ja aika itsekäskin sen suhteen, olen hyväpalkkaisessa työssä ja tahdo omille lapsilleni antaa paljon materiaalista hyvää. Osaan kyllä arvostaa työni hedelmää, mutta silti tuntuu, että tavaroita ostamalla täytän jotain lapsuuden aukkoa. No, toisaalta lapsuus oli materiaalisen köyhyyden lisäksi kyllä henkisellä puolellakin aika köyhää. Ehkäpä paikkaankin sitä aukkoa.

Kylläpä täällä on kummallisia mielipiteitä joillain... siis noihin ap:n lahjoihin sanoisin, että olisi ehkä kannattanut ostaa yksi vähän isompi lahja tolla rahalla, mutta mistäpä sitäkään tietää toisten lasten ajatuksista. Sitäpaitsi, oletettavasti teini saa lahjoja muiltain kuin vaan äidiltä. Itselläni on kolme teini-ikäistä lasta, joiden yh olen ollut jo kymmenen vuotta. Olen pieni palkkaisessa työssä, joten ihan älyttömiin lahjoihin ei ole varaa, eivätkä lapset odota minulta kuin yhtä tai max. kahta lahjaa per lapsi, tällä samalla kaavalla on menty viimeiset 10v. Lapseni saavat lahjoja myös isovanhemmilta, kummeilta ja isältään. Nyt parina viime vuotena ovat toivoneet lähinnä "kirjekuoria", joilla itse sitten ostavat joulun jälkeen mitä haluavat. Tänä jouluna kuopus saa isovanhemmilta kännykän, keskimmäinen mp-soitimen, vanhin samoin. Ja minulta "säälittävän" (palstan mielestä, uskoisin) 50e per lapsi, lisäksi tytöt semmoiset olo-haalarit ja poika hupparin. Ovatko lapseni nyt siis ihan säälittävässä kurimuksessa? teinien joulu pilalla? ja noi vaatteetki on vielä tarjouksesta ostettuja.

vaikka me ollan vähävarisa, jouluuun o panostettu! kaiki saa kunon lahjat =) ja ruokaakin meillä on niin että riitää joten tervetuloa vaan mele syömään.

Ja kunnon joululahjuksiin teillä lasketaan lapsi sai syksyllä kalliit koulukirjat kouluaan varten joten se riittänee ym.
Olikohan näin viimejouluna vai edellisenä ;)

Ja monesta muustakin nuukailusta olet jäänyt mieleeni.
Ja ei,en ole pastaillut vasta kuin 4vuotta ja hyvin epä aktiivisesti silloinkin ;)
Ja aina olet valittanut kuinka ei varaa.

Tosin eikös teillä nyt joku saavuttanut 18v rajapyykin ja näin olleen laitettu pesästä ulos

Tämä ketju ihmetyttää, koska mun mielestä täällä on vaikka kuinka monta oikeasti järkevää ehdotusta sen puhelimen hankkimiseksi, eikä mikään niistä kelpaa. Miksi et ap tartu hyviin neuvoihin että saisit sen puhelimen lapselle. Ihan oikeasti hankkimasi tavarat eivät ole kunnon lahjoja.

On ehdotettu että puhelin ostetaan lapsilisistä, miksi ei?
Ehdottaa, että puhelin hankitaan alennusmyynnistä jollon jää hieman aikaa rahan keräämiseen?

Miksi et tartu järkeviin neuvoihin vaan jankkaat että ei ole rahaa ja nyt ei voi mitään.

Mä sain juuri tuolaisia lahjoja lapsena ja teininä. Ja voin sanoa, että olin tosi pettynyt. Lapsena kun toivoin vauvanukkea, sain sen halvimman mahdollisen version, joka hajosi ennen kuin joulupyhät olivat ohi. Barbieta toivoessani sain myös sen halppisversion, siis vielä halvemman kuin Cindyt ym. kilpailevat nuket olivat. Mankkaa en saanut ikinä kun olin teini. Kyllä vitutti avata paketit kun niistä paljastui deodoranttipullo, pörrösukat ( :x ) tai muuta yhtä tylsää. Ai niin, ja se konvehtirasiakin oli jotain karsean makuista saksalaista halppissuklaata.

Alkuperäinen kirjoittaja pikavippikö;27715289:
Tiedän että saan paskat niskaani tästä viestistä, mutta olisiko pikavippi jonkinlainen ratkaisu?

Esim. satasen vipillä ostaisi jo vaikka minkälaisia herkkuja ja sen halutun puhelimen (ehkä jopa paremman) kytkykaupalla.

Joulun jälkeen tuon vipin (+20 euron koron) maksaisi pois, vaikkapa juuri siirtämällä laskuja, tinkimällä muista menoista ym.

Jos AP:n perhe on niin köyhä, ettei heillä ole varaa maksaa nyt 100 euroa jouluruoasta ja lahjoista, kuinka he yhtäkkiä joulun jälkeen olisivat niin varakkaita, että heillä on varaa maksaa 120 euroa pikavippifirmalle?

Pikavipit on vihoviimeinen keino hommata itsensä velkakierteeseen. Varsinkin jos aikoo maksaa pikavipit "siirtämällä laskuja."

Yksi mieluinen lahja teinille on foliolla päällystetty tulitikkurasia jonka sisällä pörisee ampiainen. Voi leikkiä sillä parranajoa. Kylkeen vielä kun kirjoittaa tussikynällä "Braun" niin kyllä kelpaa.

Näin. Teinit on pohjasakkaa. Eivät tarvitse mitään, heidän ppitää ymmärtää rahattomuus, missään ei saa olla.

Mutta pikkukersat saavat mitä vain, missä vain, milloin vain ja leluja pitää olla. mutta kun teini-ikä kolkuttaa alkaa elämä.

Kyllä mun mielestä tuntuu aika karulta. Tai kun jos rahaa on vähän, niin silloin pitkin vuotta yleensä sanotaan ettei ole rahaa, katsotaan sitten jouluna. Ap.n lapsi ei siis edes silloin jouluna saa "mitään". Kyllä mäkin nyt vaan hommaisin sen puhelimen kytkyllä, ja ostaisin sitten vaikka leipäpaketin ja makkarapaketin vähemmän per tulevat kuukaudet.

[QUOTE="Hanna";27715735]Tämä ketju ihmetyttää, koska mun mielestä täällä on vaikka kuinka monta oikeasti järkevää ehdotusta sen puhelimen hankkimiseksi, eikä mikään niistä kelpaa. Miksi et ap tartu hyviin neuvoihin että saisit sen puhelimen lapselle. Ihan oikeasti hankkimasi tavarat eivät ole kunnon lahjoja.

On ehdotettu että puhelin ostetaan lapsilisistä, miksi ei?
Ehdottaa, että puhelin hankitaan alennusmyynnistä jollon jää hieman aikaa rahan keräämiseen?

Miksi et tartu järkeviin neuvoihin vaan jankkaat että ei ole rahaa ja nyt ei voi mitään.[/QUOTE]

Järkeviä ehdotuksia, missä? Täällä on ehdotettu lainaa, pikavippiä, pullojen kerätystä. Ihanko oikeasti jonkun mielestä pikavipin ottaminen tuossa taloudentilanteessa olisi järkevää? Pikavippi, jotta saataisiin puhelin lapselle, jolla käsittääkseni on ihan toimiva puhelin kuitenkin?

Jos olisit lukenut keskustelun, ymmärtäisit, että lapsilisille oli jo muuta käyttöä. Sukulaisia ei ole, isovanhemmat vielä köyhempiä. Tyhjästä on paha nyhjästä.

Mutta hei, sinä ja kaikki muut täydelliset vanhemmat! Osoittakaapa nyt sitä kuulua joulumieltä, ja lähtekää tuonne tuiskuun vaikka pulloja keräämään. Voitte sitten ansaitsemanne rahat lähettää ap:lle, että poika saa sen kännykkänsä. Koska eihän vanhalla kännykällä voi elää, kaverit kiusaa ja vinkuvinku. Noh, hopi hopi.

• Tykkää
Reactions: Reesu<3
Mä sain juuri tuolaisia lahjoja lapsena ja teininä. Ja voin sanoa, että olin tosi pettynyt. Lapsena kun toivoin vauvanukkea, sain sen halvimman mahdollisen version, joka hajosi ennen kuin joulupyhät olivat ohi. Barbieta toivoessani sain myös sen halppisversion, siis vielä halvemman kuin Cindyt ym. kilpailevat nuket olivat. Mankkaa en saanut ikinä kun olin teini. Kyllä vitutti avata paketit kun niistä paljastui deodoranttipullo, pörrösukat ( :x ) tai muuta yhtä tylsää. Ai niin, ja se konvehtirasiakin oli jotain karsean makuista saksalaista halppissuklaata.

nuuka on eriasia kuin köyhä. ap:han tässä on ostanut sitä parempaa dödöä ym kuin normaalisti, ja sukat&suklaat eivät ole halvimmasta päästä.

Meillä on myös tiukkaa rahasta joka joulu, mutta siksi ostelenkin lahjoja pitkin vuotta niin ei tarvi sitten kerralla kaikkia ostaa. Ja lapset saavat aina kunnon lahjat. Mun kosketusnäyttö maksoi 48€! Eli halvallakin olisit puhelimen saanut. Voi lapsi parkaa kun avaa pakkettinsa joista tulee sukkia ja hammastahnaa. :(

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä