onko ihan oikeesti tällainen totta, ystäväni väite siitä jos on töissä yksityisellä työnantajalla

kun sehän on niin, että jos alle kymmenen vuotias lapsi sairastuu, niin toinen vanhemmista voi jäädä häntä hoitamaan kolmeksi päiväksi kotiin ilman sairaslomalappuakin.

mun ystävän työnantaja on yksityinen henkilö, ja hän oli evännyt ystävältäni tämän kolme päivää. ystäväni on yh ja lapsen isä asuu 15o kilometrin päässä. on maanviljeliä ja hoitaa yksin karjan pidon. tällä miehellä on uusio perhe ja 3 kuukauden ikäinen vauva. työnantaja oli sanonut ystävälleni, että isä on velvollinen hoitamaan lasta tai lapsen 18 vuotias veli on velvollinen hoitamaan lasta. vaikka tää velipoikakin on koulussa. isä on sitten taas mahdottomuus työnsä ja matkan takia lasta hoitamaan. ja kuka lähtee kiikuttamaan 40 asteen kuumeessa olevaan lasta noin pitkää matkaa ja vielä kun kyseessä on vesirokko, niin tartuttamaan isän uusioperheessä olevat lapset.

eli voiko tällainen olla mahdollista. jos on niin on kyllä väärin yksinhuoltajia kohtaan tuollaiset lait

v
Meillä ainakin pitää olla sairauslomalaput niin omista kuin lapsen sairauksista. Yhtään päivää ei saa olla pois ilman ja lappu pitää hankkia jo ensimmäisenä poissaolopäivänä. Siitä on tullut valitusta, jos lappua ei ole hankittu heti ensimmäisenä poissaolopäivänä.

se on perusoikeus
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22607763:
niin toki riippuu työnantajasta, mutta sitä ihmettelen että onko tää lain mukaan sallittua
Lain mukaan on sallittua jäädä hoitamaan lasta kotia jos ei muuten järjesty hoitoa.

ystäväni aikoi ottaa yhteyttä liittoon, on mielenkiintoista kuulla mitä siellä tähän asiaan sanotaan. minusta työnantaja ei voi ainakaan määrätä niin että lapsen velipojan, niin täysi-ikäinen kuin onkin täytyy jäädä koulusta ja hoitaa pikkusiskoaan

Riippuu työpaikasta voiko jäädä kotiin järkkäämään lapselle hoitajaa. Harva paikka on sellainen etteikö jotain todistusta tarvitsisi olla, itse olen hakenut neuvolasta saikkulapun, mutta lapsi piti viedä sinne että sain sen. Sinänsä jännä että yleensä eivät halua lapsia sinne sairaana.

"moi"
Kun hommaa sairaslomatodistuksen niin saa olla. Mun mies on pakottanu eräät työntekijät hakemaan saikkutodistuksen, kun on hyvin usein sairaslomia, ja usein viikonloppuisin...

Mä olen kunnalla töissä, ja en kyllä ennen työterveyshuollossa käyntiä saanut mitään sairaslomaa ilman lääkärin todistusta.

Eikös työnanataja voi itse päättää, että saako sen 3 päivää olla saikulla omalla ilmotuksella siis ilman sairauslomatodistusta vai vaaditaanko kaikista poissaoloista todistus.

Miehen työpaikalla sai olla ennen sen 3 päivää ilman todistusta, mutta kun sitä käytettiin väärin niin nyt pitää todistus toimittaa kaikista poissaolopäivistä. Oli sitten kyse omasta tai lapsen sairastumisesta.

Viimeksi muokattu:
"Sanna"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22607784:
ystäväni aikoi ottaa yhteyttä liittoon, on mielenkiintoista kuulla mitä siellä tähän asiaan sanotaan. minusta työnantaja ei voi ainakaan määrätä niin että lapsen velipojan, niin täysi-ikäinen kuin onkin täytyy jäädä koulusta ja hoitaa pikkusiskoaan
Miksi ystäväsi jäi kotiin ilman mitään saikkarilappua.
Ei ainakaan omalla työpaikallani tuo onnistuisi, eikä missään muussakaan tuntemassani paikassa.

Terveydenhoitaja voi kirjoittaa 3 päivää.
Eli ystäväsi olisi pitänyt ottaa neuvolaan yhteyttä ja pyytää saikkulappu työnantajalle ja homma olisi ollut sillä selvä.

Ihme säätämistä ja vetkuilua, ja sitten kun homma menee omaa syytään päin persusta niin vingutaan liittoa apuun.
No liitosta varmaankin kerrotaan tälle tädille miten lain mukaan hommat hoidetaan ja että työnantaja on tässä tapauksessa oikeassa

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22607928:
minun mielestä nyt velipoikaa ei ainakaan voi velvoittaa.
Juu, eipä tietenkään voi velvoittaa. Sehän voi se veli olla töissä omalla tahollaan, eikä taas hänen työnantajansa (tietenkään!) anna lupaa jäädä lasta hoitamaan, koska se oikeus on nimenomaan vain ja ainoastaan lapsen HUOLTAJILLA.

Kyllä on pässi tämä ap:n ystävän työnantaja. : / Liittoon vaan yhteys.

påpå
Eikös työnanataja voi itse päättää, että saako sen 3 päivää olla saikulla omalla ilmotuksella siis ilman sairauslomatodistusta vai vaaditaanko kaikista poissaoloista todistus.

Miehen työpaikalla sai olla ennen sen 3 päivää ilman todistusta, mutta kun sitä käytettiin väärin niin nyt pitää todistus toimittaa kaikista poissaolopäivistä. Oli sitten kyse omasta tai lapsen sairastumisesta.
Totta. Työnantajalla on oikeus vaatia joka sairauspäivästä todistus. Jotkut hyväksyvät esim. oman ilmoituksen 3 päivän ajalta. Täysin työnantajakohtaista.

[QUOTE="Sanna";22607935]Miksi ystäväsi jäi kotiin ilman mitään saikkarilappua.
Ei ainakaan omalla työpaikallani tuo onnistuisi, eikä missään muussakaan tuntemassani paikassa.

Terveydenhoitaja voi kirjoittaa 3 päivää.
Eli ystäväsi olisi pitänyt ottaa neuvolaan yhteyttä ja pyytää saikkulappu työnantajalle ja homma olisi ollut sillä selvä.

Ihme säätämistä ja vetkuilua, ja sitten kun homma menee omaa syytään päin persusta niin vingutaan liittoa apuun.
No liitosta varmaankin kerrotaan tälle tädille miten lain mukaan hommat hoidetaan ja että työnantaja on tässä tapauksessa oikeassa[/QUOTE]hän on tosi harvoin joutunut jäämään tällaisen tapauksen takia pois töistä. ja luuli että se että sen kolme päivää saa olla pois lapsen sairauden takia tänäpäivänäkin kuten silloin joskus yli viisi vuotta sitten. hän luuli että ilmoitus työnantajalle riittää.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22607982:
hän on tosi harvoin joutunut jäämään tällaisen tapauksen takia pois töistä. ja luuli että se että sen kolme päivää saa olla pois lapsen sairauden takia tänäpäivänäkin kuten silloin joskus yli viisi vuotta sitten. hän luuli että ilmoitus työnantajalle riittää.
Ei kannata vain luulla, vaan kannattaisi tietää ;)

Yhteistyössä