esimies
Ei se lapsen äkillisen sairauden hoitovapaa ole lakisääteinen. KvTES mukaan saa olla palkalla sen 3 päivää ÄKILLISEN sairauden takia, sairauden alusta. Kaikissa TESseissä sitä ei ole.
Eikö ihmiset yleisesti ottaen perehdy oman alansa työehtosopimukseen tai muutenkaan ota selvää miihn oikeuksiin ja velvollisuuksiin sitoutuu kun työsopimuksen allekirjoittaa?!Ei se lapsen äkillisen sairauden hoitovapaa ole lakisääteinen. KvTES mukaan saa olla palkalla sen 3 päivää ÄKILLISEN sairauden takia, sairauden alusta. Kaikissa TESseissä sitä ei ole.
Kyllä minä ainakin löysin tämän laista.Ei se lapsen äkillisen sairauden hoitovapaa ole lakisääteinen. KvTES mukaan saa olla palkalla sen 3 päivää ÄKILLISEN sairauden takia, sairauden alusta. Kaikissa TESseissä sitä ei ole.
siellä nimenomaan sanotaan et työnantajan pyytäessä on näytettävä luotettava selitys (eli lääkärintodistus ) poissaololle, joten pelkkä ilmoitus ei riitä.Alkuperäinen kirjoittaja påpå;22608078:Kyllä minä ainakin löysin tämän laista.
Työsopimuslaki, 4. luku, 6. §
Ööö, missä kohtaan olen sanonut, että lain mukaan saa olla poissa töistä ilman todistusta? Viittasin siihen, kun joku väitti, ettei löydy laista. Lukihäiriökö?Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;22608144:siellä nimenomaan sanotaan et työnantajan pyytäessä on näytettävä luotettava selitys (eli lääkärintodistus ) poissaololle, joten pelkkä ilmoitus ei riitä.
Jos työnantaja vaatii niin pitää olla lääkärintodistus, nykyään suositellaan että riittää sairaanhoitajan todistus. Pitää itse ottaa selvää, mikä kussakin työpaikassa on hankittava.Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;22608144:siellä nimenomaan sanotaan et työnantajan pyytäessä on näytettävä luotettava selitys (eli lääkärintodistus ) poissaololle, joten pelkkä ilmoitus ei riitä.
ymmärsin kyllä, mut ap kirjoitti tuossa ekassa viestissään et sais olla lain mukaan pois pelkällä ilmoituksella..en viitsinyt erikseen vastata, vaan otin ton sun viestin siihen mukaan, eli en siis vastannu periaatteessa sulle..=)Alkuperäinen kirjoittaja påpå;22608165:Ööö, missä kohtaan olen sanonut, että lain mukaan saa olla poissa töistä ilman todistusta? Viittasin siihen, kun joku väitti, ettei löydy laista. Lukihäiriökö?
Oikeus on olla tilapäisellä hoitovapaalla, mutta onko se palkaton vai palkallinen sen määrittelee TESEi se lapsen äkillisen sairauden hoitovapaa ole lakisääteinen. KvTES mukaan saa olla palkalla sen 3 päivää ÄKILLISEN sairauden takia, sairauden alusta. Kaikissa TESseissä sitä ei ole.
Aivan, mutta palkkaa ei ole pakko maksaa ellei halua.Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22608200:eli jos se todistus on niin yksityinen työnantajakaan ei voi evätä äidiltä oikeutta jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta.
ja jotkut työnantajat vaatii esim puolison työvuoroista tms laput, ettei vaan turhaan olis toinenkin vanhemmista kotona...(onkohan sekin ihan lainmukaista? sitä en tiiä )Niin, ja lääkärintodistus ei ole tietenkään ainoa "luotettava selvitys", voihan työnantaja hyväksyä myös muun dokumentin
täällä maaseudulla se ei ole niin yksinkertaista. täältä on matkaa viikonloppuna ja iltaisin sata kilsaa lähminpään päivystävään lääkäriin. ja siellä sitten saadat istua kahdeksan tuntia ja enemmänkin ennenkuin pääset sen lääkärin vastaanotolleNo mutta lapsenhan voi viedä lääkäriin ja silloin saa lääkärintodistuksen työnantajalle, silloin ei pomolla ole nokan koputtamista.
Ok. Koska olit kopioinut viestini, niin luulin vastauksesi olleen tarkoitetun minulle. Anteeksi väärinymmärrys.Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;22608190:ymmärsin kyllä, mut ap kirjoitti tuossa ekassa viestissään et sais olla lain mukaan pois pelkällä ilmoituksella..en viitsinyt erikseen vastata, vaan otin ton sun viestin siihen mukaan, eli en siis vastannu periaatteessa sulle..=)
se on ikävää, mutta valitettavasti työnantajalla on oikeus vaatia lääkärintodistus ja se on silloin hankittava vaikka se olisi miten hankalaa tai järjestettävä lapsen hoito jollakin muulla tavallaAlkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22608233:täällä maaseudulla se ei ole niin yksinkertaista. täältä on matkaa viikonloppuna ja iltaisin sata kilsaa lähminpään päivystävään lääkäriin. ja siellä sitten saadat istua kahdeksan tuntia ja enemmänkin ennenkuin pääset sen lääkärin vastaanotolle
Tilapäisen hoitovapaan palkanmaksuvelvollisuuden määrittää työehtosopimus, lain mukaan siihen ei ole velvollisuutta.Alkuperäinen kirjoittaja työnantaja itse;22608340:selvitettelin lakipykälät ja näin se menee että vapaata pitää antaa mutta palkkaa ei ole pakko maksaa senttiäkään.