Onko huoli turhaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tanja82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tanja82

Uusi jäsen
31.08.2005
6
0
1
Heipsan!
Olen ajatellut jo monen vuoden ajan hakea yksinhuoltajuutta,mutta en ole uskaltanu ryhtyä ajamaan asiaa. Suurin pelkoni on että ex-mieheni haluaa tapaamiset poikaani ja saa ne. Olen ehdottanut valvottuja tapaamisia mutta ne eivät hänelle käy. Hän ei ole neljän vuoden aikana nähnyt lastamme kuin muutaman kerran, mutta silti pelkään että oikeudessa hänet katsotaan päteväksi henkilöksi hoitamaan lastamme ja tapaamiset myönnettäisiin hänelle jos hän niitä vaatisi. Erotessamme sovimme että hän saa tulla katsomaan poikaa luokseni niin usein kun haluaa, mutta on itse nyt sitten valinnut ettei käy. Suosiolla hän ei yh-papereita minulle anna, koska kysyin asiasta. Onko kenelläkään kokemusta siitä miten helposti isälle myönnetään tapaamiset, vaikka äiti vastustaisi asiaa? Valvotut tapaamiset hyväksyisin, mutta en uskalla antaa lasta hänen mukaansa.

minäkään en luota lapsen isään. sovimme suullisesti että isä käy lastaan meillä tapaamassa niin paljon kuin haluaa. kyllä hän on n.kerran viikossa käynytkin. olen yrittänyt myös yksinhuoltajuutta häneltä pyytää mutta sitä hän ei halua antaa. olisi jotenkin turvallisempi olo jos saisin yksinhuoltajuuden vaikka en tiedä vaikuttaako se loppukädessä mitään. viime aikoina on kovasti lapselle ruvennut puhumaan että milloin laps tulee isälle kylään. en mistään hinnasta halua lasta hänelle jättää. en pelkää että lasta satuttaisi mutta minulla on omat syyni miksi häneen en luota. pelottaa että kuin kauan hän jaksaa täällä käydä ja milloin tilanne muuttuu että hän haluaakin väkisin lapsen luokseen. mietin myös että tapaamiset valvotusti, miten niihin pääsee. pitääkö isän olla väkivaltainen tai muuta vai riittääkö syyksi että äiti ei halua lasta isälle yksin. tuskin riittää. en tiedä. tulevaisuus huolestuttaa.

Käsittääkseni jo spystyt todistamaan että isä ei tapaa lastaan usein eikä osallistu tämän elämään. Aika hankalaa siis..

Silloin voit oikeudenpäätöksellä saada yksinhuoltajuuden, ilman isän suostumusta.

Valvotuista tapaamisista kannattaa todennäiköisesti kysyä kunnan lastensuojeluviranomaisilta, niiden luulisi tietävän asiasta enemmän. Helsingissä valvotut tapaamiset hoitaa hulivili niminen järjestö ja niillä on myös nettisivut joista voi lukea enemmän asiasta.

meillä isä tapaa lapsiaan valvotusti ensi ja turvakodin tapaamispaikassa. isällä on päihdeongelma ja hän kyllä ottaisi lapset luokseen vaikka kuinka usein mutta en siihen suostunut ja vaadin tapaamiset valvotuiksi. hän antaa aina ennen tapaamisista testit josta selviää mikä hänen kunto on ja toteutuuko tapaaminen. yksinhuoltajuuden hän suostui minulle antamaan, onneksi. ensi ja turvakodista saa lisätietoa valvotuista tapaamisista tai kunnan sosiaaliviranomaisilta.

miksi haluat valvotut tapaamiset? sinun tulee ne perustella, että on lapsen kehitykselle yms. vaarallista, että lapsi tapaa isäänsä ei valvotusti.

ja kyllä sinä vahvoilla olet oikeudessa, jos isä ei ole pitänyt yhteyttä lapseen usein yms. sun kannattaa laittaa esim. ajankohdat ylös milloin isä on lasta tavannut jne että sulla olisi argumenttiä näyttää toteen tapaamisten vähyys..

voimia sulle ja ota tosiaan yhteys paikkakuntasi lastenvalvojaan ja keskustele huolistasi hänen kanssaan!

Yhteistyössä