Onko hullua synnyttää esikoinen kotona?

  • Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti
siitä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja odottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja:
Minä vain toivon ettei yksikään kätilö suostu hullutuksiisi ja tule kotiin hoitamaan synnytystäsi! työskentelen vastasyntyneiden teholla,jonne on synnytyssaleista ja leikkurista muutaman sekunnin matka ja joskus sekin on kuulkaa PITKÄ! Vaikka kuinka oltaisiin hoitamassa ihan normaalisynnytystä niin ovi saattaa ykskaks aueta ja sieltä huudetaan että täältä tulee yllätyshuono! Ja siinä sitten elvytetään - pari lääkäriä ja avustajina pari kolme sairaanhoitajaa eikä siinä ole aikaa hukattavana yhtään kun on vauvan hengestä kyse! En halua pelotella mutta en myöskäänymmärrä,että maassa jossa voidaan synnyttää mahdollisimman pienillä riskeillä niin joku ehdoin tahdoin etsii jännitystä elämäänsä tällä tavoin!! Kirjoitan pitkällä työkokemuksella enkä valehtele yhtään! Sairaalassakin voi käydä huonosti,en sitä kiellä,mutta kyllä se riski kotona on monisatakertainen! Elvytyksessä lapsi voi tarvita hengitysavustuksen,sydänhieronnan,paljon lääkkeitä suoraan suoneen,jota ennen lääkärin on saatava tippa suoneen tai todella hätätapauksessa suoraan napasuoneen,monitoriseurannat,verinäytteet,hengityskoneen jne.Ja kyse on minuuteista ja siitä että jokainen henkilö tietää mitä tekee ja osaa tehtävänsä! Tässä vaiheessa se kätilösi olisi vasta soittamassa ambulanssia paikalle.Joten harkitse nyt vielä hyvä ihminen! Ja kyllä,synnytettiin ennenkin saunassa kun pakko oli ja nämä lapset kuolivat ja sekin oli silloin hyväksyttävää kun hoitoja ei ollut. Mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt!
Just tämmöisiä suurin osa sairaalahenkilökunnasta on, olisikohan nuokin asiat voinu vähän toisella tavalla ilmaista. Siitähän nimenomaan on kysymys, että jännitystä tässä ollaan hakemassa. Mitä, jos sinäkin hankkisit jännitystä elämääsi seuraavassa työehtosopimuskierroksessa jotenkin muuten kuin lakolla uhkaamalla. On siinä jotain pielessä, jos jokin tietty ammattikunta nostaa itsensä muiden yläpuolelle todella kyseenalaisin keinoin. Ja teidän käsiin pitäisi vielä muka luottaa oma ja lapsensa terveys, pah!
Ennen ei muuten ollut näitäkään tietokoneita eikä nettiä jonka välityksellä on helppo urputtaa tyhjää nimettömänä -elävälle ihmiselle et sinäkään avuton provoilija saa suutasi avattua. Painu helvettiin naukumasta ja ota vaan ohjat käsiisi. Kieltäydy neuvolaseurannasta, synnytä yksin kotona ja lahjoita lapsilisät kodittomille kissoille. Tervemenoa vanhaan hyvään aikaan..
 
en synnyttäisi
Mulla on kaksi lasta ja ihan normaalit raskaudet, mutta jos kotona olisin synnyttänyt ei kumpikaan ehkä olisi hengissä- Tai ainakin olisivat vakavasti vammautuneita.
 
On. Minusta esikoisen synnyttäminen kotona ON nimenomaan hullua. Jatkossa, jos ensimmäinen synnytys menee hyvin ilman kivunlievitystä sairaalaolosuhteissa ja jos seuraava raskaus/raskaudet menee hyvin ja normaalisti, on asia jo ihan eri.
 
JONSERED Karhunkantaja
Ystävättäreni synnytti kaikki kolme lastaan kotona, kätilön kanssa.Ja kaikki synnytykset sujuivat hienosti ja rennosti tutussa ympäristössä.

Minäkin olisin mielelläni synnyttänyt kotona, mutta täältä on sairaalaan sen verran matkaa, että hätätapauksessa ei olisi hyvin mennyt. Ja neljästä synnytyksestäni kahdessa olisin joko minä ja/tai lapsi kuollut ja neljännessäkin menetin verta 1,5 litraa, mutta pääsin kotiin n. 12 tuntia synnytyksestä. Ja ensimmäinen synnytys oli se, jossa ei komplikaatioita tullut.

Eli mieti huolella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
On. Minusta esikoisen synnyttäminen kotona ON nimenomaan hullua. Jatkossa, jos ensimmäinen synnytys menee hyvin ilman kivunlievitystä sairaalaolosuhteissa ja jos seuraava raskaus/raskaudet menee hyvin ja normaalisti, on asia jo ihan eri.
Synnytykset voivat olla erilaisia... Vaikka ensimmäinen menisi hyvin, ei ole mitään takeita siitä, että kaikki muutkin menevät. Myös oma kipukokemus voi olla hyvinkin erilainen eri synnytyksissä. Ja vaikka raskausaika sujuisi hyvin, voi synnytyksessä silti tulla ongelmia. Jos ongelmia tulee, menee 400 metrin välilläkin jo liikaa aikaa. :|
 
vieras
Täällä oli joskus linkki jonkun kotisynnyttäjän blogiin, mutta en löydä sitä mistään.
Ohessa kuitenkin keskustelua asiasta...
Siinä vauva kuoli kätilön odottelun aikana, tai oli jo valmiiksi kuollut?
http://www.perhe.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_pos=2&p_p_col_count=3&_forum_WAR_perhe_action=viewThread&_forum_WAR_perhe_treeView=1&_forum_WAR_perhe_msgId=1172212
 
kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja:
Minä vain toivon ettei yksikään kätilö suostu hullutuksiisi ja tule kotiin hoitamaan synnytystäsi! työskentelen vastasyntyneiden teholla,jonne on synnytyssaleista ja leikkurista muutaman sekunnin matka ja joskus sekin on kuulkaa PITKÄ! Vaikka kuinka oltaisiin hoitamassa ihan normaalisynnytystä niin ovi saattaa ykskaks aueta ja sieltä huudetaan että täältä tulee yllätyshuono! Ja siinä sitten elvytetään - pari lääkäriä ja avustajina pari kolme sairaanhoitajaa eikä siinä ole aikaa hukattavana yhtään kun on vauvan hengestä kyse! En halua pelotella mutta en myöskäänymmärrä,että maassa jossa voidaan synnyttää mahdollisimman pienillä riskeillä niin joku ehdoin tahdoin etsii jännitystä elämäänsä tällä tavoin!! Kirjoitan pitkällä työkokemuksella enkä valehtele yhtään! Sairaalassakin voi käydä huonosti,en sitä kiellä,mutta kyllä se riski kotona on monisatakertainen! Elvytyksessä lapsi voi tarvita hengitysavustuksen,sydänhieronnan,paljon lääkkeitä suoraan suoneen,jota ennen lääkärin on saatava tippa suoneen tai todella hätätapauksessa suoraan napasuoneen,monitoriseurannat,verinäytteet,hengityskoneen jne.Ja kyse on minuuteista ja siitä että jokainen henkilö tietää mitä tekee ja osaa tehtävänsä! Tässä vaiheessa se kätilösi olisi vasta soittamassa ambulanssia paikalle.Joten harkitse nyt vielä hyvä ihminen! Ja kyllä,synnytettiin ennenkin saunassa kun pakko oli ja nämä lapset kuolivat ja sekin oli silloin hyväksyttävää kun hoitoja ei ollut. Mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt!
Täysin samaa mieltä kanssasi!! Monta kertaa hoidetaan hyvävointisen, terveen, nuoren äidin synnytystä ja kaikki pitäisi olla hyvin, mut yhtäkkiä sydänäänet laskee tai häviää kokonaan ja silloin on kolmekin minuuttua tosi pitkä aika! Tai syntyvä vauva voi tosiaan olla yllätyshuono, jolloin se puolen minuutin matyka teholla on PITKÄ! Salityötä vuosia tehneenä en ikinä, missään tapauksessa suostuisi suunniteltua kotisynnytystä hoitamaan tai kenellekään sitä suosittelemaan! Nuo vahingossa (nopeat synnytykset, ettei sairaalaan ehditä!)kotiin syntyneet vauvat on jostain syystä yleensä "hyviä" ja synnytys etenee komplikaatioitta
 
Vaikka
kuinka inhoaisin sairaaloita niin kyllä sinne sen oman lapseni turvallisuuden takia menisin.. Kuitenkin kaikki tietää, että kotona synnyttämisessä paljon riskejä niin onko sitten kiva itkeä jälkeenpäin jos kaikki ei menekään putkeen ja jos sattuisi johtumaan juuri siitä,että päätit itsekkyytesi takia synnyttää kotona. Mieti lapsesi parasta äläkä itseäsi.
 
sairaanhoitajan kanssa ehdottomasti samaa mieltä!!!

vaikka sanotaan et "kyl kroppa kertoo" mutta mistä ensisynnyttäjä osaa "lukea" nämä merkit kun ei aikaisempaa kokemusta ole.

ja Aabanin kanssa samaa mieltä et kotisynnytyksen on muutenkin ihan täysin hullua puuhaa. Kun on kyseessä oma laps niin en halua riskeerata millään tavalla että ei tarvittavia välineitä olisi saatavilla nopeasti.

Vaikka raskaus olisi oppikirjatapaus niin synnytys voi olla taas kaikkea muuta. ja vaikka kaikki muut synnytykset ja raskaudet ovat menneet mallikkaasti niin tämä voi olla suoraan helvetistä.
 
Lissu
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
ei ole tietenkään hullua. ihanan luonnonmukaista ja äidin ja lapsen oikeuksia kunnioittavaa. eikä siin välttis tarvi edes kätilöä, kyl se äidin vaisto sanoo sen mitä seuraavaksi pitää tehdä. joku aiemmin synyttänyt voi tietty olla kaverina mut eihän se mkään välttis ole. ihanaa kotisynnytystä sulle!
Huono provo :D
 
Mä mietin juuri noin kuin alkuperäinen kirjoittaja. Pelkäsin AIVAN sairaasti synnytyssairaalaa, sitä että minä "hukun" jollain tavalla sinne potilasmassaan. Harkitsin kovasti kotisynnytystä, jota ei onneksi tullut. Synnytys päättyi kiireelliseen sektioon, kun vauvan sydänäänet laskivat. Vaikka olin kaikenmaailman piuhoissa kiinni, ne vehkeet eivät näyttäneet supistuksia oikein..kätilö luotti minun sanaan ja totesi, että pitää leikata, kun jokainen supistus laskee sydänääniä. Ja nopeasti vauva sitten olikin pihalla ja teholla.

Olo lapsivuodeosastolla oli surkea. En osannut itse olla rentona siellä. Odotin vain kotiinpääsyä. Ruoka ei maistunut ja en "uskaltanut" edes viedä vauvaa vauvalaan yöksi.

Kuopuksen kanssa lähdin mielelläni synnytyssairaalaan, vaikka kiireellisen sektion mahdollisuus pelottikin. Sairaala oli sama kuin esikoisellakin, mutta minä olin muuttunut. Synnytys päättyi toisellakin kerralla ponnistusvaiheesta sektioon ja vauva joutui 4vrk teholle.

Nautin olostani lapsiosastolla, oli mukava vaihtaa vinkkejä toisten äitien kanssa, syödä rauhassa, lukea lehdet rauhassa..Jouduin olemaan yhtä kauan kuin esikoisen kanssa, mutta aika kului nopeammin, kun en kokoajan miettinyt kotiinlähtöä.
 
Tunnen itse useammankin esikoisen kotona synnyttäneen.. Mutta jos kirjoitat "luennon" esitietolomakkeeseen ja vaikka käyt pelkopolilla tai muuten juttelemassa synnytyksestäsi etukäteen sairaalan kansa niin melko varmasti saat omanlaisesi synnytyksen myös sairaalassa, jos et jaksa alkaa kotisynnytystä järjestämään. Suomessa on myös pari tavallista kivempaa sairaalaa, esim. Vammalan sairaala, jossa varmasti saa tehdä "ihan mitä tahtoo", ja synnyttämään saa tietysti mennä sinne paikkakunnalle jossa synnytys "sattuu alkamaan", että jos oma sairaala tuntuu huonolta niin vaihtoehtojakin on. Tavalliseen sairaalaankin voit ottaa mukaan omat vaatteet (esim. voit etukäteen kysellä takaa avonaisen "synnytysmekon" mallia) jos se tuo kotoisuutta, samaten musiikkia jne. Onkohan sairaalassasi käytäntönä tai saisitko sitten erityisluvalla avautumisvaiheeseen oman huoneen jossa olla miehesi kanssa kaksin, ja tarvittaessa sitten soittokellolla hälyyttää kätilön tulemaan. Synnytysjakkaroita, jumppapalloja jne ja suihkua taitaa löytyä joka sairaalasta, mutta sun etuna on että jos asut noin lähellä sairaalaa niin voisit olla tavallista pitempään kotona ennen sairaalaan lähtemistä ja mennä sairaalaan vain ponnistamaan. Ponnistaessakin saat halutessasi itse ottaa vauvan vastaan ja kätilö puuttuu vain tarvittaessa.
 
Vieras
Mun mielestä kotona synnyttäminen on todella itsekästä. Huonot on lähtökohdat lapsella elämään jos äiti laittaa oman mukavuutensa lapsen edelle jo ennen kuin tämä on edes syntynyt.
Ei kai kukaan siellä sairaalassa niin kauhean hyvin viihdy mutta elämässä on joskus pakko tehdä asioita jotka ei välttämättä ole niin mukavia ja varsinkin lasten vuoksi niitä joutuu tekemään monet kerrat vielä synnytyksen jälkeenkin. Mun ei oikeasti tulis mieleenikään mitenkään riskeerata mun lapseni terveyttä oman mukavuudenhaluni vuoksi. Jos halutaan oikeasti palata ajassa taaksepäin ja synnyttää saunassa niin siitä vaan, saadaanpa väestönkasvua hillittyä "luonnollisin" keinoin.

Ja toisekseen miks niiden hoitajien neuvoja ei kuuntelis, se on niiden työtä joka päivä ja varmasti tietää paremmin mitä tapahtuu kuin ensisynnyttäjä.
 

Yhteistyössä