Onko Helsingissä, tai edes koko Suomessa yksityistä synnytyssairaalaa?

  • Viestiketjun aloittaja "kysyn"
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
[QUOTE="yrittäjä";25768683]Ei ole. Edes Mehiläisessä ei voi synnyttää. Miksi on pakko olla yksityinen?[/QUOTE]

a)kohtelu, maksan mielelläni siitä että saan ammattitaitoisen ja hyvän kätilön.

b) varmuus omasta huoneesta, minusta on järkyttävää, että niin herkkänä ja ainutlaatuisena hetkenä laitetaan johonkin tuntemattoman(tai useampien) synnyttäneiden kanssa samaan kanalaan jossa vauvat karjuvat kilpaa ja äidit stressaavat. Mun mielestä julkisella pitäisi olla oikeus omaan huoneeseen.

Sain esikoiseni sektiolla ja jouduin VIIKON itkemään väsymystä, kun en saanut omaa huonetta ja vierustovereiden vauvat karjuivat minkä kerkesivät, omani huutoa stressasin kauheasti myös, ettei muut vauvat heräisi. Sitä ennen olin ollut raskausmyrkytyksen vuoksi sairaalassa ja minut laitettiin KOLMEKSI VIIKOKSI synnyttäneiden kanssa samaan koppiin. Itkin koko sen ajan uupumusta. Kauhean hyvä alku perhe-elämälle? Tuon pitäisi olla niitä kaikista tärkeimpiä ja herkimpiä aikoja, kaikkea muuta.

Siksi haluan maksaa yksityisestä, jotta saisimme paremman alun uudelle elämälle.
 
  • Tykkää
Reactions: hippiäitee
"a.p"
[QUOTE="vieras";25768757]Mitä vittua? Miks pitäs olla? Kermaperseet hoitaa ittensä ihan suoraan vaan johkin Monacoon synnytteleen.[/QUOTE]

Vain palstalla on kermaperseitä ne, joilla on varaa mihin tahansa yksityiseen palveluun. :D Käy vissiin kateeksi kun noin kolahti? ;)
 
[QUOTE="Yrittäjä";25768728]Ei voi. Otin selvää tuossa 1v sitten. Suomessa on voi synnyttää yksityispotilaana.teki tiukkaa, kun mun vanhemmat patisti ulkomaille sit synnyttämään.[/QUOTE]ok. Tietoni on vanhentunutta sitten.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";25768753]Saako kysellä syytä, miksi pitäisi päästä nimenomaan yksityissairaalaan? Ja vielä ulkomaille?[/QUOTE]

Se ulkomaajuttu oli vitsi. Kirjoitin tuohon syyn miski haluaisin Suomessa yksityiseen.
 
"Vieras"
Yksityissektorilka ei voida järjestää riittävää hätäsektiovalmiutta (ei oli sairaalalle taloudellisesti kannattavaa), siispä synnytyksiä ei voida hoitaa yksityissektorilla.
 
"vieras"
[QUOTE="a.p";25768769]Vain palstalla on kermaperseitä ne, joilla on varaa mihin tahansa yksityiseen palveluun. :D Käy vissiin kateeksi kun noin kolahti? ;)[/QUOTE]

Ei käy. Mun synnytyskokemukset on oikein hyvät kunnallisessa sairaalassa. Hyviä ja ammattitaitoisia kätilöitä kyllä löytyy sieltä. Ja eiköhän toi oo aika paljon myös asenteesta kiinni. En mä nimittäin ainakaan ressannut vauvojen huudosta. Mitä helvetin vyötyä siitä siinä muka on?
 
"vieras"
Ap:n kokemuksilla ymmärrän kyllä halun yksityiselle. Tuossa tilanteessa mikä ap:lla oli, olisi varmasti ollut inhimillisempää saada edes levätä. Kaveri oli vastaavassa tilanteessa ja yhdenkin yön kunnon levolla esim. imetys olisi todennäköisesti lähtenyt kunnolla käyntiin. Itselläni taas ei ollut mitään suurempaa ongelmaa, vaikka ei siellä sairaalassa kovin hyvin saanutkaan nukkua. Tampereella taas on niin ahdasta, että vastasynnyttänyt voi joutua lapsen kanssa käytävälle, eikä sekään mielestäni ole enää ihan kohtuullista siinä tilassa.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";25768795]Ei käy. Mun synnytyskokemukset on oikein hyvät kunnallisessa sairaalassa. Hyviä ja ammattitaitoisia kätilöitä kyllä löytyy sieltä. Ja eiköhän toi oo aika paljon myös asenteesta kiinni. En mä nimittäin ainakaan ressannut vauvojen huudosta. Mitä helvetin vyötyä siitä siinä muka on?[/QUOTE]

Niin sä tuskin olit siellä neljää viikkoa putkeen kuuntelemassa sitä huutoa ja saamassa huonoa kohtelua. Oli ihaniakin kätilöitä, mutta ne tympeät muisuvat enemmän mieleen. Asenteessani ei ole mitään vikaa, silloinhan nuo ihanatkin kätilöt olisivat mielestäni kauheita. Hyvä tuuri sinulla, ole iloinen. Mulla ei ollut yhtä hyvä. En halua ottaa seuraavalla kerralla riskiä samanlaisesta kokemuksesta.
 
Mitenköhän onnistuisi
sairaalan välittömässä läheisyydessä? Täytyyhän niillä kotisynnyttäjilläkin olla mahdollisuus päästä sairaalaan tarvittaessa. Itse en ikimaailmassa haluaisi kotisynnytystä, mutta sinun tilanteessasi se voisi olla vaihtoehto? Suomessahan on noita kotisynnytyksiä yksityisesti hoitavia kätilöitä muutamia, ns. kotiloita. Missäpäin sSuomea asut, ap?
 
eikä mene perille
[QUOTE="vieras";25768795]Ei käy. Mun synnytyskokemukset on oikein hyvät kunnallisessa sairaalassa. Hyviä ja ammattitaitoisia kätilöitä kyllä löytyy sieltä. Ja eiköhän toi oo aika paljon myös asenteesta kiinni. En mä nimittäin ainakaan ressannut vauvojen huudosta. Mitä helvetin vyötyä siitä siinä muka on?[/QUOTE]

Sinä et stressannut, mutta joku muu voi stressata. Sinulla on ollut hyvät kokemukset, jollain muulla ei. Kyllä minuakin vitutti ja ärsytti se vieraiden lasten jatkuva huuto aika paljon. En minäkään haluaisi viettää synnytyksen jälkeistä aikaa muiden äitien ja vauvojen kanssa, jos saisin valita.
 
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Mitenköhän onnistuisi;25768838:
sairaalan välittömässä läheisyydessä? Täytyyhän niillä kotisynnyttäjilläkin olla mahdollisuus päästä sairaalaan tarvittaessa. Itse en ikimaailmassa haluaisi kotisynnytystä, mutta sinun tilanteessasi se voisi olla vaihtoehto? Suomessahan on noita kotisynnytyksiä yksityisesti hoitavia kätilöitä muutamia, ns. kotiloita. Missäpäin sSuomea asut, ap?
Asun Helsingissä, kotisynnytys tuntuu vähän liian hurjalta, mutta kai sitäkin on mietittävä. Jos joudun taas ennen synnytystä sairaalaan, en tiedä mitä teen. Todennäköisesti kieltäydyn jyrkästi ja sanon selkeästi syyn MIKSI EN MISSÄÄN NIMESSÄ jää sinne toista kertaa ellen saa oma huonetta ja inhimillistä kohtelua.
 
Ennenhän oli se erikoismaksuluokka mutta poistettiin jokunen vuosi sitten. Tmmärrän sua kyllä. Mun mielestä on muutenkin inhottava olla samassa huoneessa ventovieraiden kanssa, saati sit juuri synnyttäneenä ja mahdollisesti kovinkin kipeänä.
Mä sain neljännen ei-ihan-niinkuin-elokuvissa menneen synnytyksen jälkeen oman huoneen ja oli kyllä ihana juttu :)
Ihan kaameilta huonekavereilta olen muillakin kerroilla säästynyt mutta kyllä mua huonounisena ottaa päähän kuunnella kun joku kuorsaa ihan vieressä tai vieraat vauvat huutaa.
 
18 jatkaa
Jouduin jakamaan huonenen ekan yön synnytyksen jälkeen haikaranpesässä, ei se mikään yllätys ollut, että niin voi käydä. Toisella paikalla oli pariviikkoinen kellastunut vauva ja äitinsä. Lapsi itki paljon tuona ekana yönä ja en saanut itse nukuttua, vaikka juuri silloin se olisi ollut itselleni muuten mahdollista, kun oma vastasyntyneeni vielä vain nukkui. Eipä siinä mitään, ihan ok kokemus oli synnytys noin kokonaisuutena.
 
mmmmm
Aikaisemmin sekä Mehiläisessä että Eirassa sai synnyttää yksityisesti.
Mutta hätätapauksessa valmius oli huonompi kuin kunnallisissa synnytyssairaaloissa joten se lopetettiin.
Yksi tuttavaperhe menetti kaksosensa, kun sairaalalla ei ollut riittävä valmius...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja eikä mene perille;25768842:
Sinä et stressannut, mutta joku muu voi stressata. Sinulla on ollut hyvät kokemukset, jollain muulla ei. Kyllä minuakin vitutti ja ärsytti se vieraiden lasten jatkuva huuto aika paljon. En minäkään haluaisi viettää synnytyksen jälkeistä aikaa muiden äitien ja vauvojen kanssa, jos saisin valita.
No sitten ei varmaan voi synnyttää ollenkaan. Systeemi nyt on mikä on. Korvatulppia kannattaa myös käyttää. Ja juu, joku ressaa, mutta en vaan ymmärrä miksi, kun en vaan usko, että siitä mitään apua on.
 

Yhteistyössä