Onko esim. äitini mahdollista vuokrata asunto minulle ja lapselle???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärripurriprkl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärripurriprkl

Vieras
Ero edessä ja minulla luottotiedot menneet ja on maksamattomia vuokriakin.En siis saa asuntoa mistään. Miettisinkin pystyykö joku toinen hakemaan (vuokraamaan) asunnon, jossa sitten asuisin kuitenkin vain minä ja lapset?? Vähän niinkuin takaajana olisi??

[QUOTE="mä";22554145]Pystyy kai, mutta miten ajattelit vuokran maksaa? Asumistukeahan et saa, koska et ole vuokralainen.[/QUOTE]

Mä voin olla äitini alivuokralainen

Voit toki äitisikin kautta hakeutua vuokralle. Mutta koska tulosi per kk on noin pienet (eikä nuo ylimääräiset tuet mitä kelasta saa sitä juuri kovin korkealle nosta), olet todennäköisesti toimeentulotukiasiakas, joten sossusta voi kysyä pystyvätkö he auttamaan asunnon saamisessa. Ja miten sossussa reagoidaan tuollaiseen alivuokralaisasemaan.

On ihmisiä joilla ei ole luottotietoja, mutta saavat asunnon. Tällöin yleensä tulojen pienuudesta johtuen jo asumistuki menee suoraan vuokranantajalle ja löytyy tapauksia joissa sossu maksaa sen lopun suoraan. Tällöin saatte tilillesi vain kk käyttörahat (sinun + lapsesi perusosat) millä sitten maksetaan ruuat, vaatteet ja huvit. Sossusta sitten lisäksi saa ne lääkkeet, kotivakuutuksen, sähkölaskut ja terveydenhoitokulut.

Voit, mutta huoneenvuokralain mukaan äitisi täytyy ilmoittaa siitä vuokranantajalle. Toimeentulotukea voi olla hankala hakea, varmaan pitää liittää hakemukseen äitisi ja vuokranantajan välinen vuokrasopimus myös.

Ensisijaisesti kannattaa yrittää itse hankkia se asunto. Soita vaikka sinne kunnalle ja koita tehdä maksusopimusta siitä velasta, vaikka jollain pienellä lyhennyksellä, ja huom, pysy siinä sopimuksessa pilkulleen tai on turha odottaa kämppää.

'No nuo maksamattomat vuokrat ovat kaupungin asunnosta... Kuukausitulot minulla 400€:n luokkaa...

Ei sillä ole mitään väliä. Kunnan on aina pakko järjestää asunto lapsiperheelle. Piste. Jotkut kunnat ovat yrittäneet keplotella ja väittää, että asuntoja ei ole. Tuollaisessa tapauksessa mm. apulaisoikeuskansleri on antanut päätöksen, että kunnan on sitten ostettava asunto. Eräs kunta uhkaili huostaanotolla, eikä halunnut järjestää asuntoa. Apulaisoikeuskansleri jyrähti ja sanoi, että asunnottomuus ei ole huostaanoton peruste, vaan kunnan on järjestettävä asunto:

APULAISOIKEUSKANSLERIN PÄÄTÖS:

http://www.okv.fi/43/143_1.07.pdf

Ei sillä ole mitään väliä. Kunnan on aina pakko järjestää asunto lapsiperheelle. Piste.

Jep, tämän tiedostaen sun on nyt helpompi lähteä sinne kaupungin viskaaliin asioimaan. Ja jos kuulet poikkipuolisen sanan niin sanot vain että sun on se asunto saatava PIAN. Suosittelen kuitenkin nöyrää asennetta mitä tulee niihin maksamattomiin vuokriin. Lupaa hoitaa ne mahdollisimman nopeasti. Ole silti peräänantamaton äläkä suostu mihinkään vitkutteluun, se asunto on sun oikeutesi.

Tarkennusta. Velvollisuus järjestää lapsiperheelle asunto, on siis kaupungin sosiaalitoimella. Asuntoa pitää siis vaatia sieltä, koska esim. kaupungin hallinnoimalla vuokrataloyhtiöllä ei ole velvollisuutta asunnon järjestämiseen. Joissakin kunnissa sosiaalitoimella on hallinnassaan tietty osuus kaupungin omistamasta asuntokannasta. On tietysti melko sama mistä kaupunki asunnon hommaa. Joka tapauksessa sosiaalitoimen on järjestettävä aivan tavallinen asunto. Mikään tilapäismajoitus ei käy.

Mä voin olla äitini alivuokralainen

Oletko siis katsonut asunnon valmiiksi ja varma, että siihen saa ottaa alivuokralaisen? Olen kyllä epäileväinen, että vuokranantaja suostuisi antamaan tuohon lupaa (eikä vähiten sen vuoksi, että olet luottotiedoton etkä ole ennenkään vuokriasi hoitanut). Ja tuskinpa asumistukeakaan saisit, sillä jo vanhemmilta vuokrattu asunto vaikuttaa asumistuen saantiin.

Tarkennusta. Velvollisuus järjestää lapsiperheelle asunto, on siis kaupungin sosiaalitoimella. Asuntoa pitää siis vaatia sieltä, koska esim. kaupungin hallinnoimalla vuokrataloyhtiöllä ei ole velvollisuutta asunnon järjestämiseen. Joissakin kunnissa sosiaalitoimella on hallinnassaan tietty osuus kaupungin omistamasta asuntokannasta. On tietysti melko sama mistä kaupunki asunnon hommaa. Joka tapauksessa sosiaalitoimen on järjestettävä aivan tavallinen asunto. Mikään tilapäismajoitus ei käy.

Mikä pakko on järjestää se asunto ihmiselle, joka ei vuokriaan maksa eikä pidä huolta, että lapsellaan olisi koti missä asua?

Yhteistyössä