Onko epäkohteliasta viedä omia eväitä mukana, jos emäntä kieltää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokkimakkara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:
Jos vielä soittaisit sille emännälle ja kysyt voitko tuoda sittenkin, kun kerran olet jo tehnyt ja vatsasi ei noita emännän tarjottavia kestä? Jospa se kielto oli vaan ihan sillä mielellä, että sinulle ei tulisi vaivaa ja saisit rentoutua rauhassa?

Niin hän on ajatellutkin. Sanoi ettei hänkään ota ressiä tarjottavista vaan ostaa kaiken valmiina kaupasta. Kun ehdotin josko tekisin sitä ja sitä, niin sanoi että eiei, mitään ei tarvi tuoda. Mie en ainakaan loukkaantuis jos joku tois jotakin, kun kerran on tiedossa mitä tarjottavat nyt on. Mikä siinä on niin helkkarin paha jos sen pizzan tms sinne tekasee?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jospa tämä ap on ennenkin tuonut tuomisia ja nyt niitä yritetään kohteliaasti vaikkapa välttää? =)

Niin, onhan hyvin mahdollista ett äap on mun anoppini jonka kokkaukset on järjestään erittäin ällöjä ja valmistettu epähygieenisesti

Alkuperäinen kirjoittaja eivieläkäänjaksa...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jospa tämä ap on ennenkin tuonut tuomisia ja nyt niitä yritetään kohteliaasti vaikkapa välttää? =)

Niin, onhan hyvin mahdollista ett äap on mun anoppini jonka kokkaukset on järjestään erittäin ällöjä ja valmistettu epähygieenisesti

Joo kuten nikkinikin kertoo ruukaan aina kokatessani kaivella analöppninkiäni :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
No herrajestas mikset sano ettei sun maha kestä ja tuot siksi jotain omaa?
Ei kai nyt siitä voi loukkantua.

No niin, sitä ihmettelenkin miksi niin moni vetäsis herneet nenäänsä jos jotain omaa vien. Mulla ei kaikista eineksistä tuu mitään vaivoja, joistakin kovatkin vatsakivut, en vain ole kartoittanut mitkä sopii mitkä ei, eikä tee mieli järjestää mitään peräpommishowta omasta takaa.

Mie luulen, että vaikka emäntä onkin sanonut, että ei tarvitse mitään tuoda, ei hän loukkaannu viemisistä. Naisilla kun on aika usein tapana sanoa, ettei tarvitse tuoda mitään mukanaan, kuuluu kai ns. hyvän emännän rooliin... aika todennäköistä on jopa, että emäntä ilahtuu, kun joku vieraista tuo jotakin. Näin ainakin tapahtuisi minun lähipiirissäni :)

Alkuperäinen kirjoittaja AnalÖppning:
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
No selvästi olet päättänyt viis veisata emännän mielipiteestä ja viedä omat leipomukset joka tapauksessa, mitä sitten täällä enää kyselemään.
Muista olla sitten loukkaantumatta joskus vastaavassa tilanteessa, jos järjestät ruokakutsut, kiellät vieraita tuomasta mitään ja ne kuitenkin tuovat...

Kyllä mie tottapuhuen aion viisveisata ja viedä ne leipomukseni. Sanon etten kehdannut tulla ilman mitään. Ja ei ne mitkään ruokakutsut ole jos nakit keitää ja lämmittää valmiit lihapullat ja lyö valmiin perunasalaatin pöytään. Mie en loukkaantuis jos joku tois omille juhlilleni, mutta ilmeisesti täällä on monia jotka loukkaantuisivat.

Meidän jouluruuat valmisti Saarioinan ja Atria, valmiiksi suolatun kinkun vaan paistoin, laatikoihin laitoin kermaa ja lämmitin ja rosollin sekoitin koska kaupan astiassa se ei ole sekoitettu valmiiksi. Sienisalaattikin oli Forssan salaattia ja hyvin upposi. Ja kyllä olisin loukkaantunut ihan kauheasti jos vaikka äitini olisi tuonut jotain itsetehtyä lanttulaatikkoa pöytään kielloista huolimatta. Hattua nostan niille emännille ja isännille jotka kehtaavat tunnustaa käyttävänsä eineksiä - niillä säästää paljon aikaa ja vaivaa ja jopa rahaakin.

Joten alkuperäiselle. yritä yökkiä se yksi ilta niitä kaupan valmiita. Minä en voi sietää keitettyjä nakkeja enkä kaupan etikkaista pottusalaattia, mutta pari vuotta sitten uudenvuoden juhlissa söin niitä ja ihan hyvin meni. Ei olisi tullut mieleenkään että anopin olisi pitänyt alkaa itse ruuat teemään juhlapäivänään (juhlittiin hänen synttäreitään samalla) isolle vierasjoukolle tai että olisin vienyt omat pottusalaattini mennessäni.

Jos sinä viet jotain edes puolihuolimattomasti tarjottavaksi kielloista huolimatta, asetat emännän hankalaan asemaan. Vaikka ajatus olisi hyvä, voi kuitenkin syntyä ns. kilpailutianne "tässä on tätä emännän tarjoamaa pottusalaattia ja tässä vieressä hyvää, oikeaa ruokaa".

Joten noudata pyyntöä tai soita ja kysy että saatko viedä "yli jäänyttä pizzaa jota riittää kyllä kaikille" tai älä syö ollenkaan siellä tai jätä menemättä.

Ainahan kylään tuliaisia viedään, ja voihan ne tuliaset olla syötäviäkin. Eväät on eri juttu, mutta kun annat tuliaisia, niin eihän siitä voi loukkaantua. Minä vien ainakin aina kun jonkun luokse menen, jotain viemisiä.

Inkivääri: Soitan huomenna vasta ja sanon viemisistä tai sitten vasta paikan päällä. Mulle tuli sellainen olo, että jos olisin sanonut ettei mun vatsa niitä eineksiä kestä, niin tää emäntä ois sitten joutunut alkaan jotakin extraa tekemään ja sitä en halua kun kerran stressittömästi aikoi tarjoilusta päästä.

Ei kun teet niin, että otat sellaisen aivan järjettömän retkirepun täyteen kaikkea evästä, ja jätät sen ulos oven viereen. Sitten vaan "kaipaat raitista ilmaa" kesken juhlien ja 10 minuutin välein :D Menee varmasti läpi jos muistat ottaa tarpeeksi viinaa pohjille. Voit sitten lopuksi mennä nukkumaan siihen tyhjään retkireppuun, ja seuralaisesi sitten tietää sen ottaa siitä selkäänsä kotiin lähtiessään.

Alkuperäinen kirjoittaja Stina:
Lidlissä on ruotsalaisia lihapullia, jotka ovat aika hyviä.

Mut onko niissä glutamaatteja?
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/patologi.html

Jos sulla on niitä pakkauskia kotona, voisitko katsoa tuoteselostetta ja kopsata tänne, mitä sisältää?

kunhan viet sellaista että siinä on kaikille syötävää etkä vain yksin omia eväitäsi mussuta. Ja sellaista että sopii siihen muuhun tarjoiluun ettei anna kuvaa ettei sinulle emännän tarjoukset kelpaa vaan haluat jotakin vallan muuta.

Jos kylään kutsutulla on ruoka-aineallergia tai useampia rajoituksia ruokavaliossaan, on mielestäni emännän itsetunnon köyhyyttä, ellei kestä vieraansa omia eväitä. Emäntänä olisin sitä mieltä, että omat ruuat saa tuoda mutta omat juomat on suotavaa jättää kotiin, ellei toisin ole sovittu.

Alkuperäinen kirjoittaja Sikke1:
En mä ainakaan loukkaannu jos meille tuodaan tuliaisia. Mulla on tapana laittaa myös vieraan tuomat syötävät pöytään.

Noin minäkin teen. En ikinä kiellä tuomasta, halvemmallahan siinä pääsee jos joku tuo jotai;) Tosin valitettavasti vieraat tuo useammin kukkia kuin syötävää. Mutta siis, jos on kielletty, en kyllä veis mitään. Pystyn tarvittaessa paastoamaan yhden illan, ellei mikään tarjottavista maistu

Yhteistyössä