Onko epäkohteliasta kävellä toisten kotona paljain jaloin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierqq
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta se on ja sanon pari ärräpäätä mielessäni, jos joku siten tekee, mutta en ääneen.

Kesäisin pidän ohuita sukkia mukanani, jotka saa laitettua kylään mennessä jalkaan

No riippuu vähän tilanteesta, mutta noin yleisesti ottaen ei, jos jalat on puhtaat, eikä niissä muutenkaan ole mitään tarttuvaa tautia... Jos mä itsekin kuljen esim. kesähelteellä kotonani ilman sukkia, niin en oleta, että vieraatkaan niitä pitäs. Jos sen sijaan joku oikasee kaatosateessa perunapellon läpi ja lampsii suoraan olkkariin vaalealle matolle, niin voisin "pikkuisen riemastua"... :D Juhlat tms. on toki asia erikseen, jolloin laitan itsekin vähintään ne ohuet sukat jalkaan.

Riippuu varmaan myös "talonväen" ja "vieraan" suhteesta. Eli kavereiden,oman äitini jne luona voin huoletta kävellä paljain jaloin (siis kesällä,en mä talvella koe mitään erityistä tarvetta riisua sukkia..) Mutta jos olen menossa johonkin vieraampaan kyläpaikkaan (esim kaukaisempi sukulainen) laitan joko "stepsit" jalkaan tai otan ohuet sukat mukaan ja laitan samalla kun riisun kengät.

En oo koskaan tullut ees ajatelleeksi, että jotakin vois se ärsyttää. Tosin puoli vuosikymmentä Espanjassa asuneena tein välillä sen virheen, että en muistanut ottaa sisällä kenkiä pois jalasta :D (kesälomalla Suomessa ja muutekaan sitten muilla suomalaisilla espanjassa). Heh varmasti peruskaksplussalaisen pää räjähtäis siinä vaiheessa.

Siis Espanjassahan ei oteta kenkiä pois, kun mennään kylään muille ja kotonakin pidetään tossuja. Espanjalainen käskee laittamaan kengät jalkaan, jos niillä yrittää ne potkasta pois tai vaihtoehtoisesti hihittelee sun oudoille tavoille selän takana.

Mä en oikein tajua tuota. Siis hygienian kannaltako? Niihin sukkien huokosiinhan sitä vasta moskaa kertyy, ja jalkahiki muodostaa sen kanssa oikein kunnon tahnan ja kasvualustan basilleille.
Ja että perunapellon kautta vielä... Kyllä sieltä perunapellostakin komeammat jäljet saa lattiaan jos sukat jalassa siellä kävelee.
Hyh, että jotkut pölyiset tahmasukat on paremmat kuin paljaat jalat?

Niinnojoo, kyllä se ehkä vähän on. Itse lähisukulaisten luona voin huoletta kulkea ilman sukkia, kun he itsekin niin tekevät. Mutta sitten on näitä sukkafanaatikkoja joiden on vain pakko kesähelteilläkin käyttää sukkia, ku paljaat jalat on niiiiin ällöt! En viitsi tällaisten ihmisten mieltä pahoittaa.

Se on hassua miten tuo vaihtelee eri puolilla maailmaa. Espanjassa ei saa kulkea sisällä ilman kenkiä, ja taas Thaimaassa on tosi suuri synti kulkea sisällä kengät jalassa :D

Minä en tykkää siitä että joku muu kuin perheenjäsen kipittää kodissani paljain jaloin. Enkä itse taatusti olisi toisen kodissa paljasvarpaisena.

Meillä ei ole kotiväkikään paljasvarpaisina jos meille tulee joku käymään, lapset voivat joskus olla (4 ja 2 vuotiaat) mutta hekin vain jos käymässä on kunnolla tuttu ystävä eikä joku naapurin täti.

Ei ole. Meille saa tulla ilman sukkia kesät talvet. Itse olen lähes aina ilman sukkia. Kotona ja myös kylässä. Sekä kesällä että talvella :) Jos olen epävarma, toki kysyn lupaa, mutta kertaakaan sitä ei ole kielletty. Ja ne jotka mut tuntee, niin sanoo jo eteisessä, että täällä saa olla paljain jaloin...

Jos on kesä ja sandaalit jalassa en oleta että pitäisi olla sukat mukana. Toki toivon että jos vieras tietää että on esim jalkasieni niin ei tepastele paljain jaloin ettei tartu. Muuten saa ihan vapaasti olla paljain jaloin. Ehkä hiukan katsoisin jos näin talvisaikaan alkaa riisua sukkia, etenkin kun laattalattia on melko kylmä, mutta en kieltäisi.

En juurikaan käytä sukkia, joten aika usein kävelen paljain jaloin myös kylässä. Talvella sitä joskus on joku kummastellut, mutta kaikille se on ollut ok. Välillä on kiva palella varpaista - tollainen laattalattia on vain haaste :)

Entäs kesällä, jos on balleriinat eikä ole odottanut menevänsä kenenkään kotiin? Ei mulla aina ole mitäään sukkia siltä varalta. Jos on jotain jalkasientä tai muuta tautia, niin tottakai sillon ei voi mennä, mutta muuten ei ainakaan itseäni haittaa. Tunnen tosin ainakin yhden, joka lapsenakin ollessani antoi kaverini sukat, kun ei ollut omia mukana (en ollut kesällä olettanut meneväni kenenkään sisälle).

Sanosin että riippuu paikasta ja tilanteesta. Anoppilassa kaik kulkee sukitta kesät ja niin kauan kun tarkenee, jossain vähemmän tutussa taas en kehtais. Eli sanon että se ei ole aina epäkohteliasta.