Onko auto turha?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Kun jotkut ovat sitä mieltä, että auto on ihan turha eikä sillä mitään tee. No täällä maalla ei moni pääsisi töihin jos heillä ei olisi autoa eli ei se silloin ole turha.

On sitten asia erikseen ne klopit ja pimut jotka vetää kylällä "pillurallia" :whistle: :whistle: Mahtuupa sinne sekaan muutama traktori ja mopo :D :xmas:

Meillä täällä tuo paikallisliikenne kulkee kahdesti päivässä paitsi ma,ke jape kulkee kolmasti linkki ohi, tosin pysäkille on kilsan verran matkaa. Lähikauppaan on jotai 13-15km matkaa, joten mitäpäs sillä autolla, kesällä äkkiä suhasee soratietä pitkin kakarat kyydissä fillarilla, toinen istuu tarakalla ja toinen ohjaustangolla, talavella voip sitten vaikka potkurilla suihkia menemään huopikkaat vilahdellen..

Joten kyllä, autoa tarvitsen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Riippuu asuinpaikasta ja ihmisestä.

Noinhan se menee. Itse omasta puolestani autottomana en sanoisi että auto meille ihan turha olisi, varmasti siitä joissain tilanteissa olisi paljonkin iloa ja hyötyä. Mutta kuitenkin asuinpaikka on sellainen että julkisilla pääsee hyvin ja edullisesti liikkumaan, autossa on aina omat kulunsa ja nyt vielä tietullit tekevät sen että liikkuminen autolla kaupungille on todella hintavaa. Eli pidemmänpäälle meidän ei tällä hetkellä kannata maksaa autosta koska siitä ei oolisi meille iloa niin paljoa että kannattaisi. Mutta tiedä häntä, joku päivä tilanne voi olla eri.

mä haluisin auton, mut periaatteessa se meille olisi turha. kouluun on pyöräreittejä 4 km kauppaan noin 1km ja keskustaan noin 7km ja duuniin sellaiset 4km myös.. mut olisi se kiva ettei aina tarvis säällä ku säällä polkea pyörällä ja sit ku tulee kovat pakkaset ni ei tarvis pysäkillä värjötellä. nii eikä koulumatkaan menis 45min jos olis auto. menisi vaan 5min... Mut ei nii ei...

Riippuu paikasta tarvitseeko. Tosin mielestäni ihmisillä pitäisi ottaa itsekin vähän siitä vastuuta, mihin menevät asumaan. Joissakin tilanteissa se huonojen kulkuyhteyksien päässä oleva asunto on tietty järkevä töiden yms puolesta. Mutta jotkut muuttavat asumaan "korpeen" vaikka työt ovat jossain taajamassa monen kymmenen kilometrin päässä. Ja sitten valittavat kun on pakko olla kaksi autoa ja on surkeaa kun ei ole rahaa mihinkään.

Taajamassa tietty asunnotkin ovat kalliimpia, mutta laskupäätä saisi käyttää siinäkin, kumpi oikeasti tulee kalliimmaksi.

Saahan sitä asua vaikka saarella, jos tykkää, mutta jos se on oma vapaaehtoinen valinta, niin ei mielestäni kannata valittaa, että kulkeminen tulee kalliiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu paikasta tarvitseeko. Tosin mielestäni ihmisillä pitäisi ottaa itsekin vähän siitä vastuuta, mihin menevät asumaan. Joissakin tilanteissa se huonojen kulkuyhteyksien päässä oleva asunto on tietty järkevä töiden yms puolesta. Mutta jotkut muuttavat asumaan "korpeen" vaikka työt ovat jossain taajamassa monen kymmenen kilometrin päässä. Ja sitten valittavat kun on pakko olla kaksi autoa ja on surkeaa kun ei ole rahaa mihinkään.

Kerroppas että miten meidän olisi pitänyt toimia? Oli pakko olla 2 autoa, koska miehen työ kaupungin laidalla, minun opiskelut keskustassa ja minun työ toisella puolella kaupunkia. Hankkia 2 tai 3 asuntoa?

Mun mielestä ei!Kun pitäis käydä kaupassa tai ihan mihin vaan tai jos pitäis päästä mahd.nopeasti esim.päivystykseen :/ =) olisi vielä kiva omista helikopteria :D

mies tekee 2 vuorotyötä,työmatkaa edes takaisin 130km.Joten 2 autoa perheessä tarvitaan.Kyllä minun päästävä töihin,kauppaa,kylään ym autolla eikä kulkuneuvoilla.Ei se oli mitään elämää ja on vain aikataulujen vahtimista.Joten näin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joissakin tilanteissa se huonojen kulkuyhteyksien päässä oleva asunto on tietty järkevä töiden yms puolesta.

Kerroppas että miten meidän olisi pitänyt toimia? Oli pakko olla 2 autoa, koska miehen työ kaupungin laidalla, minun opiskelut keskustassa ja minun työ toisella puolella kaupunkia. Hankkia 2 tai 3 asuntoa?

Eikös yllä oleva lauseeni tuohon jos vastaa? On tilanteita, joissa oikeasti on järkevintä olla auto tai kaksikin. Jos ette pysty asumaan lähellä miehen työtä tai hyvän bussiyhteyden päässä siitä, teidän tilanteenne on selkeästi yksi yllä mainituista, sillä helposti ette voi siihen vaikuttaa. (Ja opiskelu on todennäköisesti sen verran lyhytaikaista, ettei asuntoa kannata sen vuoksi vaihtaakaan.)

Toinen tilanne, jonka voisin kuvitella on, kun työpaikka muuttaa kauas, mutta on esim. suunnitelmia vaihtaa jossain vaiheessa työpaikkaa. Silloin tuskin on järkevää alkaa muuttamaan muutaman vuoden vuoksi.

Viittasin alkuiperäisellä viestilläni lähinnä tilanteisiin, joissa molemmat ovat töissä Helsingissä ja muuttavat 40 km päähän ja sielläkin jonkun syrjäisen pikkutien päähän. Näitä olen nimittäin nähnyt montakin. Ja sama on usein tullut vastaan, vaikka toinen olisi kotonakin: Kun mitään ei ole lähellä, alkaa kotiäidilläkin olemaan jokseenkin pakko päästä jonnekin ja se ei onnistu kuin omalla autolla, jos kaikki on kaukana.

Ei oo. Joka paikassa ei bussit kulje, eikä kaikkien lasten kanssa voi pakkasilla olla ulkona. Me käytetään autoa tosi vähän, mutta ilman ois aika haastavaa olla. Ehkä jopa mahdotonta.

Yhteistyössä