Onko autismin kirjolla ja sateenkaarisysteemeillä yhteys?

Mä meinasin piristää palstan kiukkuista ilmapiiriä jollain leppoisalla aiheella, mutta sitten pohdinki tällaisia karumpia. ;)

Modella ei ole helppo ilta - poistaako tää vai ei.

Meillä suvussa lievää autismin kirjoa (adhd, add, asperger, ehkä lievää autismia) ja olen joskus itse ihastunut pariinki otteeseen naiseen, joten en ihan peruspirkko ole itsekään.
Tosin tiedätte että päiviräsäsläisyyteni saa mut sanomaan tiukan ei:n sateenkaarihommeleille.

Mutta yritin etsiä tietoa. Näiden 2 asian yhteyttä puoltavat tekstit on lähinnä keskustelupalstojen heittoja, ilman kaipaamiani tieteellisiä linkkejä. Eräs ketju linkittyi Autismisäätiön sivuille otsikolla tyyliin "homoilla enemmän autismia", mutta se Autismisäätiön teksti oli poistettu. Hmm, painostuksestako?
Löytyisikö vaikka 90-luvun tutkimuksista rehellisempää otetta?
 
Viimeksi muokattu:
Ja toivon asiallista keskustelua.
Itse ajattelen että sateenkaarius on geneettistä/neurologista poikkeavuutta tai yksinkertaisesti väärää himoa, mutta samalla: en inhoa heitä.
Ajattelen vaan että vaikkei itse ongelmaa normalisoitaisi eli demedikalisoitaisi, niin heitä pitäisi auttaa, kuten autamme ja kuntoutamme vaikka alkoholisteja, kirjolla olevia tms. Ei ahtaita eheytyskursseja, mutta sellaista "okei, mulla adhd-aamu, sulla omat biseksuaaliongelmat - samassa veneessä ollaan."
 
Itse tunnen LGTB-tyyppejä, ja otanta:

-interseksuaalinen/transseksuaali nainen: diagnosoituja psykiatrisia ongelmia, impulssikontrollin ongelmia (ei todettu adhd vielä, koska ei ole ollut niissä tutkimuksissakaan)
-toinen interseksuaali/trans: todettu adhd
-lesbo: todettu adhd
-eräs homoksi huhuttu papparainen: eli naisen kanssa aviossa, aika normaalin oloinen
-eräs biseksuaali nainen: bipo - bipolaarius ei tosin liity autismiin, mutta hänellä isoja vaikeuksia lapsesta asti löytää kavereita ja hänellä ei yhtään ystävää ennen biseksuaalisuuden puhkeamistakaan
-biseksuaali: todettu epävakaa persoonallisuushäiriö ja impulssikontrollin häiriö

Lisäksi 2 tahoillaan heteronaimisissa olevaa homo/biseksuaalimiestä, joista toisella adhd ja toinen muuten vaan....laiska töissään, ei diagnoosia.
 
Viimeksi muokattu:
No sitten mietin tietämiäni julkkiksia:

-sympaattinen Marco Bjurström: todettu adhd
- Jari Sillanpää...nooohh, ei diagnoosia, mutta vauhdikasta ja ehkä holtitonta äärikäyttäytymistä
-Tuure Boelius: vaikuttaisi "nentiltä: eli neurologisesti normaalilta, samoin Marco Björs
-Laulaja Sanni ja sen muija Shirly Karvinen: ilmeisesti nenttejä
-Laulaja Eveliina: biseksuaali, mutta joku asperger/autismi sillä on
-Jorma Uotinen: nentti
-Sebu Tynkkynen?


....toki voidaan ajatella, että julkkikseksi valikoituu ahkeria ja kunnianhimoisia ihmisiä, joten ne sateenkaarityypit jotka on julkisuudessa, on sateenkaariporukasta sitä pätevämpää jaostoa.
 
Toki erilainen seksuaalisuus ja erilaisuuden kokeminen aiheuttaa ahdistusta ja masennusta, vaikka ne eivät ole neurologisia piirteitä.

Mutta joitakin LBTQ-tyyppejä nuoresta tunteneena: monilla koulukiusaamista - ei sateenkaariuden tähden, vaan syystä x. Kömpelyyttä ihmissuhteissa?

Ja 2-3 tuntemallani naispuolisella henkilöllä tämä kuvio:
-koittaa yläasteella tutustua luokkalaisiin, ollen silloin vielä heterolta vaikuttava ja haaveilee pojista
-> joutuu kiusatuksi muiden tyttöjen taholta, koska käyttäytyy joko tönkösti tai liian räväkästi. Luokan pojat alkavat kiusata myös.
-> kehittää itselleen "kunniakkaan" sateenkaari-identiteetin jonka avulla kokee olevansa _jotain_. Löytää seurustelukumppanin jostain LBTQ-porukan hyväksyvistä piireistä, mutta sosiaalisen pelisilmän puute ja kenties autismin kirjo jää hänelle.
"Siksi mua kiusataan koska olen queer tms."
 
Se ei tarkoita, etteikö joku voisi jutuistasi itsensä, läheisensä tai ystävänsä, tunnistaa.
Ai lesbo jolla on adhd?

Mä kuule väittäisin että jos: me vaikka mentäis Seta ry:hyn tekemään haastattelututkimusta, ei kerrottais haastattelun syytä vaan iloisesti kysyttäisiin että kuinka monella on adhd, niin ehkä 1/3 tai jopa puolet iloisesti heläyttäisi Concerta-lääkityksistään.
 
vierailija
Ai lesbo jolla on adhd?

Mä kuule väittäisin että jos: me vaikka mentäis Seta ry:hyn tekemään haastattelututkimusta, ei kerrottais haastattelun syytä vaan iloisesti kysyttäisiin että kuinka monella on adhd, niin ehkä 1/3 tai jopa puolet iloisesti heläyttäisi Concerta-lääkityksistään.
Lopeta nyt jo, hyvä ihminen. Vaikuttaa siltä, että epäilet näitä piirteitä itsessäsi.
 
Autismi on mielenkiintoinen asia, koska jopa joku lukenut lääkäri voi olla autistinen. Sillä siis ei ole älykkyyden kanssa tekemistä.

Verneri.netissä tosin käsitellään syvemmin autistisia eli jotka saattavat olla laitoshoidossa, mutta mielenkiintoinen lause:


3. Epätavallinen suuntautuminen ja taipumus
Autismin kirjon ihmisillä saattaa olla jonkin verran yleisempiä harvinaisemmat seksuaalisuuden ilmaisumuodot kuin väestössä keskimäärin. Näitä ilmenemismuotoja ovat muun muassa homo- ja biseksuaalisuus, transseksuaalisuus ja seksuaalisuuden yhdistäminen esineisiin ja ilmiöihin.

Tämä saattaa liittyä biologisiin tekijöihin, kuten esimerkiksi hormonien toimintaan. Toisaalta yleisyyttä voi myös selittää niin sanotut sosiaaliset tekijät, kuten tavallisten ihmisten tapa kieltää ja kätkeä hankalaksi kokemansa asiat. Autismin kirjon ihmiset puolestaan saattavat välittää vähemmän yleisestä mielipiteestä epätavalliseen suuntautumiseensa.
 
vierailija
Siis mähän sanoin aloitusviestissäni etten ole ihan normipirkko.

Mutta sellainen tutkimus olisi hyvä tehdä, tosin siten ettei tutkittava (joka on yleensä viimeiseen asti sateenkaariutta normina pitävä) tiedä, että syy-yhteyttä etsitään.
Tunnen ja minulla on ystävinä sateenkaari-ihmisiä. Ovat varsin rauhallisia ihmisiä, siis ei mitään esim. autismin kirjoon viittaavaa.

Jos sinusta tässä on syy-yhteys, niin mikset ihmeessä kysele niiltä ihmisiltä, jotka näitä asioita tutkivat? Käsittääkseni autismin kirjon syyt voivat olla moninaisia ja sitten varmaan on myös niin, että nykyään näitä tutkitaan ja todetaan herkemmin. Ajatellaan nyt vaikka Matti Nykästä. Hän sai diagnoosinsa vasta aikuisiällä ja oli helpottunut, koska ymmärsi, miksi oli niin levoton. No diagnoosi ei riittänyt, jotta hän olisi saanut apua siihen ja sitä kautta ehkä olisi myös kyennyt raitistumaan. Vastikään myös Pilvi Hämäläinen sai ADHD-diagnoosin.
 
Ja tuossa Verneri.netin tekstissä viitataan viehtymykseen esineisiin.

Olen aina ollut sitä mieltä, että fetissit ei ole normaalia. Siis ymmärrän jos jollain on joku nahka-asu että se on sexy, mutta joidenki vaippojen pitäminen...yääkk...
 
vierailija
Olen joskus lukenut, että seksuaaliset vähemmistösuuntautumiset on asperger-henkilöillä 7% yleisempiä kuin muilla.

Lisäksi olen lukenut, että asperger-henkilöissä on keskimäärin enemmän jonkinlaisia vastakkaisen sukupuolen piirteitä, mutta en muista oliko ne ulkoisia vai sisäisiä piirteitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Pläräsin tunnettuja sateenkaari-ihmisiä ja että onko heillä jotain muuta spessua.
Homoista ehkä Pekka Haavisto on vähiten adhd, on rauhallinen ja aikaansaava, vaikka vasuriudestaan en välitä. Antonio...kuumakalle? Ja Christoffer Strandberg on nentti.

Laulaja Almalla ADHD ja OCD-häiriö.
Saara Aalto koulukiusattu, Merillä paniikkihäiriö. No, paniikkihäiriö on psyykkistä.
 

Yhteistyössä