Onko äpärä mielestäsi haukkumasana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avoliitossa lapset saanut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avoliitossa lapset saanut

Vieras
Mun mielestä on ja todella törkeää kun ihmiset käyttävät tuota nimitystä lapsista jotka eivät ole syntyneet avioliitossa. Kuinka nykyaikana voi joku käyttää tuollaista sanaa kun paljon lapsia syntyy avoliitossa. Miksi pitää haukkua lapsia?

Kyllä mä pidän typeränä ja nolona ihmistä joka käyttää tuota sanaa ja viha nousee jos joku mun lapsia noin haukkuu.

No olkoonkin vaan sanakirjasta löytyvä sana, mutta koska se sisältää voimakkaan arvolatauksen, se ei sovi kohteliaaseen puhetapaan. Väittäähän moni että neekerikin on "vain sana", mutta on tekopyhää väittää niin.

Tuo sana on keksitty silloin kun avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia halveksittiin tai säälittiin eli sen sävy oli aina negatiivinen. Voi olla että jonkun nuoren ihmisen korvissa tuo sana on neutraali tai jopa vitsikäs, mutta fiksu ihminen ei heittelisi sitä ihan tuosta vaan.

Kyllä todellaki on haukkumasana. Joku sairas tyyppi on kuitenki kattonu oikeudekseen haukkua tuolla nimellä mun lasta täällä palstalla. Kuvottavaa, että jonku mielestä on oikeen haukkua mun lasta noin jos ei siedä mua.

No eihän moinen iva edes osu, mikäli liitto on ollut säädyllinen ja jotakuinkin kondiksessa. Herja toimii paremmin, kun kohteena on humalainen vahinkolaukaus tai vaikkapa sotatilanteessa miehittäjän alulle panema touhuaja.

Sukututkimusta tehneenä huomioin, että jos jonkun loisen tytär sai aviottoman lapsen, kirkonkirjaan tuli merkintä " äpärä". Jos vauraan talon tytär sai aviottoman lapsen, kirjoitettiin vain kaksi pientä kirjainta, jotka merkitsivät lapsen syntyneen avioliiton ulkopuolella. Minustä pappi on näissä tapauksissa aivan selvästi halveerannut äitiä ja viatonta lasta.

No avioliiton ulkopuolella syntyneethän on äpäriä.

Mut ei mulla ole tarvetta mennä kutsumaan kenenkään lasta sillä nimityksellä. En mä homojakaan kutsu homoksi.

Tasavertaisia lapsia ne silti mun silmissäni on.

Ei vammainenkaan ole haukkumasana mutta sitä voidaan käyttää sellaisena jolloin se on julmaa.