Onko äitiyspäivärahaa pakko hakea??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön

Vieras
Kun siis minulla on myös alle 3v kotona sitten syntyvän vauvan lisäksi, niin voisinko olla hänestä kotihoidontuella sen äippäloman ajankohdan? Saisi enemmän rahaa, kun saisi sekä kh tukea että kuntalisää. Muuten äp raha on minimi.
 
En ole tästä ollenkaan varma (joten korjatkaa toki jos joku tietää varmasti),mutta mulla on sellanen käsitys että vanhempainpvärahaa ja kotihoidontukea voi saada vaan äippärahan "jatkoksi". Eli jos ei hae äippärahaa ei voi hakea noita seuraaviakaan..
 
[QUOTE="vieras";25075766]En ole tästä ollenkaan varma (joten korjatkaa toki jos joku tietää varmasti),mutta mulla on sellanen käsitys että vanhempainpvärahaa ja kotihoidontukea voi saada vaan äippärahan "jatkoksi". Eli jos ei hae äippärahaa ei voi hakea noita seuraaviakaan..[/QUOTE]

Mä olen käsittänyt myös näin...
 
Mites tuon alle 3v lapsen äitiyspäivärahasi oli aikoinaan?
Sinulla on oikeus saada toisesta lapsesta sama kuin edellisestä jos äitiyspäivärahakausi alkaa ennenkuin edellinen lapsi täyttää 3.

Kaiken järjen mukaan luulisi että äitiyspäiväraha olisi se ensisijainen maksettava, koska äitiysloma on kuitenkin lain mukaan pakollinen.

Lisään vielä, että isä menettäisi tuossa omat etuutensa, sillä isälle myönnettävät perhevapaat ovat kiinni äidille myönnetystä vanhempainpäivärahasta.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;25075793:
Mites tuon alle 3v lapsen äitiyspäivärahasi oli aikoinaan?
Sinulla on oikeus saada toisesta lapsesta sama kuin edellisestä jos äitiyspäivärahakausi alkaa ennenkuin edellinen lapsi täyttää 3.

Kaiken järjen mukaan luulisi että äitiyspäiväraha olisi se ensisijainen maksettava, koska äitiysloma on kuitenkin lain mukaan pakollinen.

Jos se on pakollinen, niin miksi se sitten on haettava 2kk ennen äippälomaa, miksei vasta viikkoa enemmin? Mä oon luullu, et jos sitä ei hae 2kk ennemmin, niin sitä ei enää edes saa.

Ja siis edellisestäki minimi, koska olin opiskelija.
 
Alkuperäinen kirjoittaja työtön;25075810:
Jos se on pakollinen, niin miksi se sitten on haettava 2kk ennen äippälomaa, miksei vasta viikkoa enemmin? Mä oon luullu, et jos sitä ei hae 2kk ennemmin, niin sitä ei enää edes saa.

Ja siis edellisestäki minimi, koska olin opiskelija.

Tuo 2kk aika voi olla ihan jo sen takia että käsittelyajat voivat olla aika pitkät.
Ja Kelalta kyllä on mahdollista saada myönteinen päätös jos hakemus on hyvästä syystä viivästynyt, meillä kävi näin mutta hakemus kyllä hyväksyttiin.
 
Ok, no ei se auta. Otetaan minimiäippäraha sitten, vaikka kuntalisä+kh tuki olis nettona 230 euroa enemmän. Juu tiedän, olis voinu olla töissä, mutta ku olinpahan opiskelemassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja työtön;25075810:
Jos se on pakollinen, niin miksi se sitten on haettava 2kk ennen äippälomaa, miksei vasta viikkoa enemmin? Mä oon luullu, et jos sitä ei hae 2kk ennemmin, niin sitä ei enää edes saa.

Ja siis edellisestäki minimi, koska olin opiskelija.

Vie aikaa käsitellä se hakemus ja toiset lapset syntyvät aikaisemmin. Itse en montaa päivää ehtinyt olla äitiyslomalla ennen esikoisen syntymää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja työtön;25075864:
Ok, no ei se auta. Otetaan minimiäippäraha sitten, vaikka kuntalisä+kh tuki olis nettona 230 euroa enemmän. Juu tiedän, olis voinu olla töissä, mutta ku olinpahan opiskelemassa.

Harmillinen tilanne.
Saatko kh-tukeen myös sen harkinnanvaraisen lisäosan? Sitä voidaan myöntää myös äitiyspäivärahan lisäksi.
 
Äitiysloma on pakollinen ja sen ajalta sinulla on ainakin oltava se äitiyspäiväraha. Sen jälkeisestä ajasta en ole ihan varma, että voisiko sen vanhempainrahakauden jättää käyttämättä. Se saattaisi olla mahdollista. Kysy Kelalta!

Tai voisiko miehesi käyttää sen vanhempainrahakauden ajan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;25075896:
Harmillinen tilanne.
Saatko kh-tukeen myös sen harkinnanvaraisen lisäosan? Sitä voidaan myöntää myös äitiyspäivärahan lisäksi.

Viimeksi sain sitä nettona n. 20 euroa :D äitiyspäivärahan lisäksi.

Jos mies pitää vanhempainrahakauden, eikös hänen pidä sillon olla kotona hoitamassa lasta? Ei voi jäädä töistä pois niin pitkäksi aikaa, muuten loppuu leipä!
 

Yhteistyössä