Onko äitienpäivän idea se, että äidit pääsee viettämään laatuaikaa ilman lapsia?

• Viestiketjun aloittaja äetee myös
  • Ensimmäinen viesti
äetee myös
Tämä on nyt selkeä trendi ystäväpiirissäni. Äidit olettavat isien järjestävän jotain ohjelmaa niin, että äiti pääsee relaa esim kampaajalle/hierojalle. Sitä perustellaan siten, että jos edes _joskus_ pääsisi viettämään omaa aikaa. Samat äidit harrastaa ja käyvät ulkona ystävien kanssa (syömässä, leffassa jne) vähintään kerran kuussa. On tosi hienoa, että viettävät omaa aikaa ja puoliso sen mahdollistaa, mutta miksi äitienpäivä pitäisi viettää jossain muualla??

Hgcf
Mulle äitienpäivänä on tärkeintä se lapsen into askarteluaan esitellessään sängyn laidalla aamulla. Mutta toisaalta toivoisin myös, ettei mun just sinä päivänä tarttis mihinkään suursiivoon alkaa ja plussaa on myös se, jos mies teks ruuan sille päivälle. Mut yksin en haluu just silloin olla, vaan perheen kanssa.

merr
Meilla aitienpaiva ja samoin isanpaiva on perheen yhteisia paivia. Kukaan ei sillon tee suursiivouta ja usein syodaankin ulkona tai sitten jotain erityista yhteista ruuanlaittoa, jolloin se ei tunnu vaivalta vaan yhteiselta puuhalta. Kivahan se on saada hemmotteluhoitoja, mutta en ma odota niita toteutettavan sina paivana, vaan saa esim. lahjakortin, jonka kayttaa myohemmin.

ymmärrän
Jos omaa aikaa on harvoin, minusta on ihan ymmärrettävää, että suurin nautinto on saada aikaa itselleen. Äiditkin sitä tarvitsevat, eikä siinä ole minusta mitään pahaa, vaikka suurimman toiveensa saisi toteutettua juuri äitienpäivänä.

Jos on kotiäiti ja pääsee ruhtinaalliset kerran kuussa kavereiden kanssa syömään tms, ei minusta ole mitenkään kohtuutonta, jos toukokuussa pääsee peräti kahdesti.

ammattivalittaja
Meillä äiteinpäivisin vietetään ihan kotona koko perhe ja sitten iltapäivällä mennää anopille äiteinpäiväkahville,omalle äidilleni lähteän kortin.

[QUOTE="Jenis";29869465]Mitäs se kenenkään muun päätä nyppii, miten itse kukin perhe/äiti päivänsä järjestää?[/QUOTE]

Tulihan se sieltä. Sanoja KESKUSTELU ja MIELIPITEIDEN VAIHTO ymmärtämättömän pölvästin lohkaisu.

no ei noi hierojat, kampaajat yms. oo edes töissä äitienpäivänä. kyllä siellä käydään ihan arkena. ja me mennään kyllä lasten, miniöiden, lastenlasten kanssa syömään ravintolaan kaikki yhdessä. joskus on ukon kanssa oltu kaksin jossain hotellissa vaikka perjantaista lauantaihin ja sitten tultu äitienpäiväksi kotiin

"Jenis"
Tulihan se sieltä. Sanoja KESKUSTELU ja MIELIPITEIDEN VAIHTO ymmärtämättömän pölvästin lohkaisu.
Sinähän oot rennolla tuulella. Mun MIELIPIDE ei siis kelvannut tähän keskusteluun? Mun MIELIPIDE on nimittäin se, että jos mammat paheksuisi vähemmän muita ja keskittyisi enemmän omiin asioihinsa, maailmasta tulisi parempi paikka ihan kaikille ;)

• Tykkää
Reactions: Alli Huuppa
Mep
Tuskin pääsee su minnekään muualle kun syömään hienosti...
Itse tykkään mennä porukalla; oma äiti mukaan myös. Äidin oman päivänhän voi järkätä arkena tai joku muu viikonloppu.

"Sadie"
Minustakin tunttu, että nykytrendi on sellainen, että äitien on omasta mielestään päästävä vapaalle. Kun taas isien on Isänpäivänä telmittävä jälkikasvunsa kanssa tuplainnolla.
Tää on niin totta.

Viime vuonna äitienpäivän lähestyessä palstalta sao huomata, että tosi moni toivoi nimenomaan sitä että saisi "vapaapäivän". Joo kukin viettäköön äitienpäivänsä niinkuin parhaaksi katsoo, mutta en mä silti tajua. Miten niille lapsille, jotka innoissaan tuota päivää odottaa, selitetään että "hei, äiti haluaa nyt olla yksin, iiiihan rauhassa, ilman melskettä ja meteliä" ?
Kyllä mun mielestä niin äitienpäivä on sellainen päivä, mikä vietetään yhdessä perheen kanssa. Huom! siis mun mielestä ;).

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
ap..
No ihan työssäkäyviä ollaan. Mä muuten tapaan ystäviä yms yhdessä lapsen kanssa. Hän on mukana, kuin peräpukama. ;) Lapsuus on lyhyt, luoja antanut vain yhden lapsen näköjään, niin kyllä otan riemusta kaiken irti. :D

"kieppi"
No ihan työssäkäyviä ollaan. Mä muuten tapaan ystäviä yms yhdessä lapsen kanssa. Hän on mukana, kuin peräpukama. ;) Lapsuus on lyhyt, luoja antanut vain yhden lapsen näköjään, niin kyllä otan riemusta kaiken irti. :D
Lapsen ei kyllä tarvitse kuulla kaikkia aikuisten juttuja.

Minä jätän mielellään lapset kyllä välillä isänsä kanssa, niin ei tarvitse miettiä, sopivatko puheenaiheet heille.

Varsinkin niinä vuosina joina olin kotona useamman pienen lapsen kanssa mulle oli ihana lepohetki kun mies lähti heti aamusta lasten kanssa ulkoilemaan (olivat oikeasti monta tuntia pois) ja illalla oltiin koko perhe yhdessä kotona. Sain levätä ja lukea kirjoja tai tehdöä mitä halusin...
Nykyisin, kun molemmat sekä minä että mies ollaan töissä ja lapset ovat vanhempiakin... niin äitienpäivä kuten myös isänpäivä on enemmänkin yksi päivä muiden joukossa.
EN tiedä mikä trendi on nykyisin, mutta silloin 15 vuotta sitten kun juhlistin ensimmäistä omaa vapaapäivääni, trendi oli enemmänkin se, että äitienpäivänä äidit viettivät aikaa lasten kanssa tai lähtivät omalle tai miehen äidille syömään... Olin aika yksinäni tapani kanssa. :)

Jos se on se miten äitienpäivää haluaa viettää niin by all means. Mä haluan viettää sen erityisesti lasteni kanssa, kuten joka vuosi tähän saakka. Sitten kun ovat tarpeeksi isoja kapinoimaan voivat keksiä muuta tekemistä kuin mun viihdyttämiseni :D

"näin meillä"
Onko aloittajan mielestä kerran kuukaudessa äidin oma aika jotenkin paljon? Kun itsestäni se kuulostaa tosi vähäiseltä. Äitienpäivä vietetään perheen kesken, mutta esim. tänä äitienpäivänä mies antoi lahjaksi 5 kerran kortin ratsastukseen, jossa saan sitä ihanaa omaa aikaa kerran viikossa seuraavat 5 viikkoa (sitten ostetaan lisää...), tuo oli siis oma toiveeni ja sen hän toteutti. Käyn tuon ratsastusharrastuksen lisäksi myös ystävieni kanssa syömässä/leffassa/salilla tms, eli ei mun oma aika tuohon rajoitu.

Kun äiti voi hyvin, niin lapsetkin voi hyvin ja tosi tärkeää on myös se, että lapset saa viettää aikaa isänsä kanssa. Saa mieskin sitten vastavuoroisesti omaa aikaa aina kun haluaa. :)

vieras*
Mä tykkään äitien- ja isänpäivässä siitä että lapset saa innolla askarrella kortteja, paketoida lahjan tai hankkia kukkia ym. ja aamulla laitetaan vähän parempi aamupala kakkuineen ym. ja vietetään rentoa aikaa yhdessä. Koko päivää ei kuitenkaan mielestäni ole pakko viettää porukalla, vaan juhlallisuuksien jälkeen äiti voi lähteä vaikka hierontaan jos sellaista kaipaa :) Koko päivän viettäminen perheen kesken on kuitenkin ihan yhtä hyvä vaihtoehto.

"Hilma"
Meillä ei ole vietetty vielä kertaakaan äitienpäivää, vaikka esikoinen on jo 6v. Tai ollaan me anopilla käyty syömässä ja sitten mummoilla kahvilla, mutta mulle ei ole järjestetty mitään.

Nyt esikoinen on vihjaillut siihen malliin, että mulle olisi sunnuntaina tulossa aamupala sänkyyn, ja mä odotan sitä ihan innolla :) Varmasti itkeä tirautan onnesta siinä vaiheessa.
Että ei, en halua äitienpäivänä omaa aikaa. Haluaisin vain ne kahvit sänkyyn ja ison halauksen ja pusun lapsilta :)

hilllla
Iät ja ajat äideille on annettu "omaa aikaa" lahjaksi äitienpäivänä. Kampaamo-, manikyyri-, hieronta jne lahjakortteja, joihin pääsee YKSIN rentoutumaan. Toteutuuko se sitten juuri äitienpäivänä tai vasta 2 viikon päästä, onko sillä niin väliä.

Yhteistyössä