onko 300e kuussa elatusmaksua

Amatöörilakimies
Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
Jos vaimon kortit ovat sinun rinnakkaiskortteja, niin eikun soitto luottokorttifirmoihin ja rinnakkaskortit pois! Lapsilisiä tuskin saat siirrettyä itsellesi, mutta jos on tarpeeksi vanhat lapset niin heidän omille tileilleen mahdollisesti.

Sotatila siitä teillä varmasti nousee. Mutta mitä sitten?
Eivät ole. Ovat ihan omia, Visa + MasterCard ainakin. Olin hankkimista vastaan mutta kun "minä käyn töissä ja minulla on oikeus tehdä niinkuin haluan". No, kohta alkaa varmaan olla limiitit täynnä että tässä odotellaan pikku hiljaa että mitä tapahtuu...
Joo, anna hänen kantaa ihan itse vastuu omista luottokorttiveloistaan. Käyhänhän hän töissäkin.

Avioerossahan nuo henkkoht luottokorttivelat pienentävät nettovarallisuutta, mikä helposti johtaa siihen, että joutuu maksamaan enempi tasinkoa.

hohhoijaatätä
Tämä menee nyt kyllä jo asian vierestä, mutta täytyy vain ihmetellä, miksi herra100 valitat vaimosi käytöksestä, ja silti jatkat hänen hyysäämistään. Pistä aikuinen ihminen kantamaan itse vastuunsa, ei se niin vaikeaa ole?! Tietenkään siitä ei mitään hyötyä ole, jos joka kerran taivut hänen riitelynsä, mökötyksensä tai muun takia, mutta kyllähän tuo on koko perhettä koskettava vakava ongelma tuollainen rahankäyttö. Jos ja kun noin holtittomasti ruokarahatkin tuhlataan, niin itse kylmästi ostaisin matkani ajaksi joko ruuat valmiiksi, tai avaisin ostostilin kauppaan. Kyllähän noita keinoja löytyy, jos tilanteelle haluaa jotain tehdä oikeasti, eikä vain voivotella mahdollisen eron myötä tulevia mahdollisia elatusmaksuja. Vaikka puhutkin asiasta vain oman näkökulmasi kautta, en minä ainakaan ikävä kyllä löydä sieltä kovinkaan kummoisia tasa-arvopyrkimyksiä, vaan lähinnä marttyyriutta.

Tässä ketjussa tuntuu monellekin olevan vaikea hyväksyä sitä, että joltain etältä voitaisiin vaatia enemmän kuin tuo 129?/kk lapsensa elatukseen, vaikka esim monikaan asiaa kommentoiva ei ole ollut yh:na sellaisessa tilanteessa, ettei etä pidä KOSKAAN lasta luonaan, tai hanki tälle itse MITÄÄN. Moni tuo vastavetona huolen etän pärjäämisestä, ettei hänen elintasonsa vain romahda, vaikka kyseessä olisikin tapaus, jossa elatuskykyä on katsottu olevan runsaanlaisesti, eikä etän ole tarvinnut elatusmaksujen takia tinkiä mistään huvituksistaan.

Vaikka oma exäni toimii lapsen suhteen mielestäni melko kyseenalaisesti, en ole, kuten jo aiemmin totesin, häntä riistämässä. Lähinnähän ajoin takaa sitä, onko oikein, että toisella vanhemmalla elämäntyyli ei muutu lainkaan, voi hankkia mitä huvittaa, kun taas toinen joutuu kitkuttelemaan jatkuvasti.

Ja mikäs esimerkki tuolla olikaan automaksuista? Kai se lähivanhemman (vai oliko nyt kyseessä ylipäätään naisen, en muista) autokin vaatii yhtälailla verot, vakuutukset, bensat ja huollot. Vai olikos se niin, ettei lähillä sitä oikeutta ja tarvetta autolle ollutkaan.. No, ihme yleistyksiä silti, älä muita syytä herraseni, jos olet vaimollesi hankkinut liian kalliin auton, ja maksat vielä hänen kulunsakin sen osalta, vaikka hän tienaa itsekin. Ikinä ei ole kenenkään tarvinnut minun ajelujani kustantaa, kyllä ne on omasta palkkapussista hoidettu.

Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaatätä:
Pistä aikuinen ihminen kantamaan itse vastuunsa, ei se niin vaikeaa ole?!

kovinkaan kummoisia tasa-arvopyrkimyksiä, vaan lähinnä marttyyriutta.

herraseni, jos olet vaimollesi hankkinut liian kalliin auton, ja maksat vielä hänen kulunsakin sen osalta, vaikka hän tienaa itsekin. Ikinä ei ole kenenkään tarvinnut minun ajelujani kustantaa, kyllä ne on omasta palkkapussista hoidettu.
Niin sitä luulisi... Sanon että postimyynnistä ei saa mitään ostaa? Ja ostaa parin kuukauden päästä kuitenkin. Mitäpä sitten teen?

Tuo marttyyrius taisi osua ja upota... Kun tarkemmin ajattelee...

Siis minä ostanut? Vaimo osti. Ja siinä on sen verran edistytty että vaimo maksaa auton kaikki kulut ja omat muut työkulunsa. Ongelmanahan on vain se että suurin osa palkasta menee siihen... Ja jos rahat on käytetty muualle niin minullehan ne sitten ne huolto yms laskut valitettavasti sitten tulee tietty...

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaatätä:
Pistä aikuinen ihminen kantamaan itse vastuunsa, ei se niin vaikeaa ole?!

kovinkaan kummoisia tasa-arvopyrkimyksiä, vaan lähinnä marttyyriutta.

herraseni, jos olet vaimollesi hankkinut liian kalliin auton, ja maksat vielä hänen kulunsakin sen osalta, vaikka hän tienaa itsekin. Ikinä ei ole kenenkään tarvinnut minun ajelujani kustantaa, kyllä ne on omasta palkkapussista hoidettu.
Niin sitä luulisi... Sanon että postimyynnistä ei saa mitään ostaa? Ja ostaa parin kuukauden päästä kuitenkin. Mitäpä sitten teen?

Tuo marttyyrius taisi osua ja upota... Kun tarkemmin ajattelee...

Siis minä ostanut? Vaimo osti. Ja siinä on sen verran edistytty että vaimo maksaa auton kaikki kulut ja omat muut työkulunsa. Ongelmanahan on vain se että suurin osa palkasta menee siihen... Ja jos rahat on käytetty muualle niin minullehan ne sitten ne huolto yms laskut valitettavasti sitten tulee tietty...
Oletko herra100 sama heppu joka kirjoitit kerran AiheVapaalle kulujen jakamisketjuun? Kuulostaa vaan niin tutulta.. Jos oot se sama niin otan osaa, helpolla et pääse sinäkään...

hohhoijaatätä..
anna tilata ja ole maksamatta, omiin nimiinsähän tilaa.

No sitähän juuri ajoin takaa, että jos rahat on menneet muualle, olkoot huoltamatta autoaan, tai vaikka syömättä pari päivää :D
Niin kauan kuin olet valmis jälkiä korjaamaan, niin kauan korjattavaa riittää.

En ihan oikeasti ymmärrä, kuinka aikuiselta ihmiseltä sallitaan tuollainen lapsellinen vastuuttomuus, taidat haluta olla iskänä myös hänelle.?

Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaatätä..:
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Musta 300 per lapsi on tosi paljon. Itsellä ei olisi laittaa lapsiin niin paljon.Lasketaanpa 2x300? Plus mun osuus elaruksesta ois minimi 130?x2 Ja sit lapsilisät 146.60+156.60 tekis 1163,20? PELKÄSTÄÄN LAPSIIN , pitäis vielä itsensäkin elättää!! Ei meidän lapset kuluttaisi niin paljon vaikka yrittäisi ihan törsätäkin.Lapsiinhan saa kyllä kulumaan vaikka kuinkapaljon rahaa jos oikein haluaa vääntää mut kohtuu pitää olla kaikessa. Kai niiden ydinperheellistenkin pitää harrastaa tulojen mukaan. Lääkärit ym. on kuitenkin perusterveelle lapselle kunnallisesti ilmaisia.Asumiskuluista kuuluu laittaa vain pieni osa lapselle koska vanhemman on asuttava kuitenkin joka tapauksessa eikä lapsen kuulu maksaa vanhemman asumis kustannuksia. Meillä kymmene prosenttia kuussa vuokrasta tee juuri mitään kun vähennetään vuokrasta asumistuki ja vesimaksu !0? per henki.
Ihan mielenkiintoinen laskukaava..

Kannattaa hieman tutustua siihen elatusmaksun laskentaan, ettei tarvitse alkaa vetelemään hatusta mitään lukuja. Sun lapsella ei välttämättä ole samat menot, kuin ap:n lapsella, kaksi lasta ei tuplaa summaa automaattisesti, mitään minimiosuutta ei sulla ole, eikä yh-lisä kuulu tohon. Muutenhan toi menikin aika oikein :D :D

Ja asumiskulut siis sulla ei oo kahden (?) lapsen myötä muuttunut ollenkaan, koska ne kaikki on vanhemman asumiskustannuksia?? just
Niinkuin sanoin ,lapsiin saa menemään niin paljon kuin haluaa laittaa ja tottakai äidilläkin on elatusvelvollisuus ja lapsilisiin kuuluu yhlisä joka on tarkoitettu lapsienkuluihin. Asumiskustannuksiin on tullut yhden huoneen verran lisä kustannuksia eli rahalisesti noin50? eli 25? per lapsi, asumistukea saisin paljon vähemmän jos lapsia ei olisi lainkaan. Lapsilisät riittää kevyesti vaatteisiin ja harrastuksiin ym. Ei exän tehtävä mun mielestä ole pitää elintasoa yllä itsellä ja vielä mun luona , mun elintaso on on mun oman työn tulos ja exällä omat tulot jotka ei mulle kuulu. Lapset kyllä pärjää hyvin vaikka ei kaikkia uusimpia juttuja olekaan vara ostaa tai harrastaa ratsastusta.Me eletään sen mukaan mitä varallisuus antaa myöden.

Hohhoijaatätä..
Niinkuin sanoin ,lapsiin saa menemään niin paljon kuin haluaa laittaa ja tottakai äidilläkin on elatusvelvollisuus ja lapsilisiin kuuluu yhlisä joka on tarkoitettu lapsienkuluihin. Asumiskustannuksiin on tullut yhden huoneen verran lisä kustannuksia eli rahalisesti noin50? eli 25? per lapsi, asumistukea saisin paljon vähemmän jos lapsia ei olisi lainkaan. Lapsilisät riittää kevyesti vaatteisiin ja harrastuksiin ym. Ei exän tehtävä mun mielestä ole pitää elintasoa yllä itsellä ja vielä mun luona , mun elintaso on on mun oman työn tulos ja exällä omat tulot jotka ei mulle kuulu. Lapset kyllä pärjää hyvin vaikka ei kaikkia uusimpia juttuja olekaan vara ostaa tai harrastaa ratsastusta.Me eletään sen mukaan mitä varallisuus antaa myöden.
Joo, eläkää vaan, ei mekään yli varojemme lipsuta, mutta se ei ollutkaan pointti, vaan nuo täysin virheelliset luvut. Myöskään et voi tietää, minkä takia ap:n tilanteessa on tällaiseen summaan päädytty, joten turha verrata itseesi.

Äidin elatusvelvollisuutta en kommentoinut millään tavoin, vaan tuota hatusta vetämääsi summaa.

Asumiskustannuksiin kuuluu mielestäni muutakin kuin vuokra.

Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaatätä..:
Joo, eläkää vaan, ei mekään yli varojemme lipsuta, mutta se ei ollutkaan pointti, vaan nuo täysin virheelliset luvut. Myöskään et voi tietää, minkä takia ap:n tilanteessa on tällaiseen summaan päädytty, joten turha verrata itseesi.

Äidin elatusvelvollisuutta en kommentoinut millään tavoin, vaan tuota hatusta vetämääsi summaa.

Asumiskustannuksiin kuuluu mielestäni muutakin kuin vuokra.
Mä otin luvun 300 ?ap:ltä. Kuka täällä tietää mihin laskelmat perustuu paitsi ap?Jos mun mies maksaisi 300? per lapsi eikö olisi kohtuullista jos mä maksaisin alle puolet siitä pienenmpi tuloisena? Siitähän tässä just li kyse onko 300? mielestämme liikaa pyydetty ja musta se on.

Asumis kuluihin kuuluu mm. vesi joka on meillä 10? per henkilö kuten aiemmin mainitsin, mitä muuta kuluisi kerrostalossa, no jos haluaisi niin sauna vuoro mut me käydään yleisellä saunavuorolla.

Keittiönoita
.Asumiskuluista kuuluu laittaa vain pieni osa lapselle koska vanhemman on asuttava kuitenkin joka tapauksessa
Olen osittain samaa ja osittain eri mieltä. Jos mulla ei olisi lapsia, asuisin kaksiossa. Jos mulla olisi yksi lapsi, asuisin kolmiossa. Mutta kun mulla on 2 lasta, meillä on 4h+k. Ja tämä 4 h + k on kyllä pirun paljon kalliimpi kuin kaksio. Asumistukia tai muitakaan tukia lapsilisää lukuunottamatta en saa. Ja se lapsilisäkin loppuu ihan kohta.

Herra100
Lasten suusta?

Fiksu tyttäreni tuossa totesi jotain. Ensin sanoi yhdestä jutusta että "Isi, sun tarttis ehdottomasti hankkia tuo, sää tarvitset sitä". Johon minä sanoin että "Olet oikeassa mutta valitettavasti minulla ei ole nyt rahaa hankkia sitä". Niin eikös tuo tokaissut että "Ei se niin oo vaan äiti ottaa aina kaikki sun rahat ja ostaa niillä itselleen kaikkea".

Niin mitä lasten suusta kuuleekaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
.Asumiskuluista kuuluu laittaa vain pieni osa lapselle koska vanhemman on asuttava kuitenkin joka tapauksessa
Olen osittain samaa ja osittain eri mieltä. Jos mulla ei olisi lapsia, asuisin kaksiossa. Jos mulla olisi yksi lapsi, asuisin kolmiossa. Mutta kun mulla on 2 lasta, meillä on 4h+k. Ja tämä 4 h + k on kyllä pirun paljon kalliimpi kuin kaksio. Asumistukia tai muitakaan tukia lapsilisää lukuunottamatta en saa. Ja se lapsilisäkin loppuu ihan kohta.
Exällä ei mitään tiloja lapsille, no, tosin, eihän hän lapsia sinne halua kuin pari kertaa vuodessa.
Miten muuten, oletteko tietoisia siitä, kun on tehty tapaamissopimus siten, että kaksi kertaa kuussa, kahden päivän ajan eikä tuota sopimusta ole noudatettu koko aikana YHTÄÄN KERTAA, niin johan senkin osalta äidin kustannukset nousee koska hän elättää lapset myös isän "vuorolla", vuosien kuluessa tuostakin kertyy sievoinen summa...
Onko taas reilua vai ei ?

Tulipahan mieleen taas tuollainenkin juttu.

Muilla samanlaisia kokemuksia ?

Lasten suusta?

Fiksu tyttäreni tuossa totesi jotain. Ensin sanoi yhdestä jutusta että "Isi, sun tarttis ehdottomasti hankkia tuo, sää tarvitset sitä". Johon minä sanoin että "Olet oikeassa mutta valitettavasti minulla ei ole nyt rahaa hankkia sitä". Niin eikös tuo tokaissut että "Ei se niin oo vaan äiti ottaa aina kaikki sun rahat ja ostaa niillä itselleen kaikkea".

Tässä sä huomaat itsekin, että SULLA se vastuu on mitä sun lapset oppii ! Kuten huomaat, ovat he jo tajunneet, mikä teillä on pelin henki.
Ethän tahdo, että heistä kasvaa äitinsä kaltaisia taloustyranneja ?
Jo senkin vuoksi, sun tarttis ihan oikeesti tehdä jotain tuon asian oikaisemiseksi, kuin vaan kertoa kaikille, ettet ole tyytyväinen tilanteeseenne.

Mä ihan oikeasti tunnen sympatiaa sua kohtaan näiden kirjoitustesi perusteella, mutten millään jaksa ymmärtää miksi alistut tuohon kaikkeen.

Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja :
Jo senkin vuoksi, sun tarttis ihan oikeesti tehdä jotain tuon asian oikaisemiseksi, kuin vaan kertoa kaikille, ettet ole tyytyväinen tilanteeseenne.

Mä ihan oikeasti tunnen sympatiaa sua kohtaan näiden kirjoitustesi perusteella, mutten millään jaksa ymmärtää miksi alistut tuohon kaikkeen.
Kaikille? Nimettömänä netissä kyllä mutta eihän tätä tilannetta tiedä edes lähipiiri. Tai ainakaan minä en ole kertonut.

Lasten suusta?

Herra SATA!

Sä olet tässä asiassa nyt nyhverö. Älä anna naisen tehdä mielensä mukaan. Käy itse kaupassa, äläkä anna naiselle ruokarahoja. Tehkää fiksujen penskojen kanssa itse vaateostokset heille ja sulle.

Toisen morkaaminen lapsille on väärin, lapset rakastaa omaa epätäydellistä äitiään ja epätäydellistä isää yhtälailla.

Turhaa sinä täällä tilität tätä asiaa. Tilitä siitä kotona, puhu ystäville, vaimolle, ongelma on yleisempi kuin luulet. Älä alistu äläkä anna periksi, naisen on myös opittava rahankäyttö. Hän itse katuu ja häpeää asiaa ihan varmasti, enemmän kuin sinä.

Ja naisellehan ostaminen voi olla lohtu. Miksi hän lohduttaa itseään?

Herra100
Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Toisen morkaaminen lapsille on väärin, lapset rakastaa omaa epätäydellistä äitiään ja epätäydellistä isää yhtälailla.
En omasta mielestäni lapsille ole "morkannut" vaimoani. Riitojahan rahasta on ollut sitä en voi kieltää ja valitettavasti osa lasten kuullen. Mutta huomaavathan nuo varmaan sen että minä joudun monesta tinkimään?

Turhaa sinä täällä tilität tätä asiaa. Tilitä siitä kotona, puhu ystäville, vaimolle, ongelma on yleisempi kuin luulet. Älä alistu äläkä anna periksi, naisen on myös opittava rahankäyttö. Hän itse katuu ja häpeää asiaa ihan varmasti, enemmän kuin sinä.
Rahankäyttö voi tosiaan nykyisin olla yleisempikin ongelma. Johtuneeko siitä että mielestäni sellainen "kaikki tänne mulle nyt heti" -ajattelu on yleistynyt? Tuosta katumisesta ja häpeästä en menisi niin takuuseen kylläkään...

Ja naisellehan ostaminen voi olla lohtu. Miksi hän lohduttaa itseään?
Tätä olen kuule pohtinut... Ja monesti... Hellyyttä yritän antaa ja vähän muutakin, yritän huomioida. Mutta varmaan hän sitten ei ole onnellinen. Nykytyyliin puuttuu jotakin tuosta naistenlehtien unelmaperheestä? Tai sitten minä en ole se sielunkumppani? Niinkuin en varmaan kyllä olekaan.

Herra100
että ton herra100:n vaimo on ihan sekopää
Eipä tuomita, kun ei tunneta, toisen puoli asiasta vaan.
Olen tässä samaa mieltä. Sekopääksi en häntä luonnehtisi. Hän vain haluaa kaiken eikä tajua että se maksaa. Eikä osaa ajatella sellaista että jos minä nyt tänään ostan 300 eurolla vaatteita niin minulla ei loppukuusta ole rahaa ruokaan. Kerta kaikkiaan vain ei tajua. Mitä minä taas en tajua...

Vieras
että ton herra100:n vaimo on ihan sekopää
Eipä tuomita, kun ei tunneta, toisen puoli asiasta vaan.
Olen tässä samaa mieltä. Sekopääksi en häntä luonnehtisi. Hän vain haluaa kaiken eikä tajua että se maksaa. Eikä osaa ajatella sellaista että jos minä nyt tänään ostan 300 eurolla vaatteita niin minulla ei loppukuusta ole rahaa ruokaan. Kerta kaikkiaan vain ei tajua. Mitä minä taas en tajua...
Sekopää on varmaan juu väärä sana, mutta väkisinkin mulle tulee mieleen että onko rouvallasi joku mielenterveysongelma? Siis joku piilevä masennus tai shoppausaddiktio? En nyt jaksa kahlata koko ketjua läpi, että ootko yrittänyt saada vaimoasi jonnekin mt-hoidon piiriin...

hohhoijaatätä..
Exällä ei mitään tiloja lapsille, no, tosin, eihän hän lapsia sinne halua kuin pari kertaa vuodessa.
Miten muuten, oletteko tietoisia siitä, kun on tehty tapaamissopimus siten, että kaksi kertaa kuussa, kahden päivän ajan eikä tuota sopimusta ole noudatettu koko aikana YHTÄÄN KERTAA, niin johan senkin osalta äidin kustannukset nousee koska hän elättää lapset myös isän "vuorolla", vuosien kuluessa tuostakin kertyy sievoinen summa...
Onko taas reilua vai ei ?

Tulipahan mieleen taas tuollainenkin juttu.

Muilla samanlaisia kokemuksia ?
No, tuolla tapaamissopimuksellahan ei ole juurikaan mitään virkaa näissä tapauksissa. Lähin täytyy kyllä huolehtia, että lapsi pääsee tapaamisiin, mutta jos etää ei huvita tulla tapaamiseen, voi hän jättää tulematta, ja se siitä sitten. Jotenkin huvittavaa, kun sopimuksessa puhutaan kuitenkin lapsen oikeudesta tavata etävanhempaansa, eikä siitä vanhemman oikeudesta.

Voithan sä hakea tohon elatukseen korjausta, jos summa on aikoinaan sovittu sen mukaan, että lapsi on myös isällään. Mitenkään suoranaisesti toi ei kuitenkaan varmaan vaikuta.

Äiti
Pienituloisena saan asumistukea, nekin lasketaan tiettyjen neliömäärien mukaan eli me asutaan kolmiossa. Asumistuki ei kattaisi neliötä joten siihen ei ole varaa mut hyvin ollaan mahduttu. Kahdesta lapsesta laskettiin muistaaksen 15% asumis kuluista lapsille ja siinä oli se neliöraja jonka yli meneviä neliöitä ei oteta huomioon. Toivottavasti eduskunta hyväksyy sen esityksen että lapsilisää maksetaan 18 ikävuoteen saakka.

Tämä pitää paikkaansa, mutta entä se etävanhempi. Voiko hän asua yksiössä/kaksiossa, eikö etävanhemman luona käyvät lapset tarvitse tilaa siellä? Eli mielestäni molemmat vanhemmat tarvitsevat niiden samojen lapsien takia isomman asunnon, mutta joutuuko toinen maksamaan siitä toiselle ja toinen ei?

Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Tämä pitää paikkaansa, mutta entä se etävanhempi. Voiko hän asua yksiössä/kaksiossa, eikö etävanhemman luona käyvät lapset tarvitse tilaa siellä? Eli mielestäni molemmat vanhemmat tarvitsevat niiden samojen lapsien takia isomman asunnon, mutta joutuuko toinen maksamaan siitä toiselle ja toinen ei?
Just tota mäkin olen ajatellut.Pitäähän tapaavalla vanhemmallakin olla paikka lapselle eikä hän saa siihen mitään tukia vaikka olisi pienituloinen.

Nää isät on sit asia erikseen jotka ei lapsiaan tapaa mut ne jotka tapaa , heillä ei kuitenkaan mitenkään huomioida sitä että heillä täytyy olla paikka lapselle ja muitakin tarve välineitä.

Kaikille? Nimettömänä netissä kyllä mutta eihän tätä tilannetta tiedä edes lähipiiri. Tai ainakaan minä en ole kertonut.
:)

Yhteistyössä