onko 19-vuotias liian nuori menemään kihloihin?

• Viestiketjun aloittaja -.-
  • Ensimmäinen viesti
"jonna"
Itse menin juurikin 19-vuotiaana kihloihin vuoden seurustelun jälkeen. Nyt ollaan naimisissa ja kaksi lasta, yhdessäoloa takana jo 9 vuotta. Mielestäni menimme aivan oikeaan aikaan siis kihloihin.

"Vieras"
Varmaan aika monen mielestä ja monessa tilanteessa...mutta riippuu minusta kuinka kauan pari seurustellut, mihin kihlaus johtaa eli onko lupaus avioliitosta vai vaan vähän hömpötystä,ja parin persoonista...itse menin kihloihin 20 v, seurusteltu oli 4 v, naimisiin 22 v ja nyt oltu naimisissa 10 v. 2 lasta 29 v ja 31 v saatu ja hyvä olla...edelleen...

mih
No mä olin juuri 20 vuotta täyttänyt kihloihin mennessämme, tänä syksynä täytän 36 vuotta. Edelleen saman miehen kanssa, aviossa olemme tähän mennessä ehtineet olla reilut 13 vuotta. Yhdessäolovuosia reilut 16.

Omalla kohdallani ei ollut vikatikki, muista en osaa sanoa.

"vieras"
19-v on ok ikä, mutta menisin kihloihin siinä iässä vain jos muuttaisin yhteen miehen kanssa. Itse kihlauduin 24-vuotiaana, mutta mieheni oli silloin vasta 20-vuotias.

On se
Itse menin kihloihin 18-vuotiaana ja ihan hölmö nuori tyttö olin. Onneksi sattui ihan hyvä mies, joka piti kuin kukkaa kämmenellä vaikka myöhemmin ero tulikin.

En ollut 18-vuotiaana aikuinen, enkä tuntenut itseäni kunnolla. En siis missään nimessä ollut valmis valitsemaan loppuelämän kumppania ja isää lapsilleni.

"vieras"
[QUOTE="koi";28830872]Mä olin silloin jo naimisissa ;)[/QUOTE]

luuletko että joku arvostaa sitä :D Nykyään arvostetaan korkeaa koulutusta, matkustelua ja hyvän kumppanin valitsemista.

Kihlaus ei ole mikään virallinen sitoumus, joten ei kai sille ikärajaa ole. Jokainen antaa itse sisällön kihlaukselleen, joten periaatteessa vaikka 13-vuotias voi mennä kihloihin pääsiäismunasormuksilla bestiksensä kanssa.

Itse en ole mennyt koskaan enkä menekään.

Viimeksi muokattu:
"..."
Riippuu juurikin kihlauksen tarkoituksesta. Ns. "teinikihlat", jossa hankitaan sormus vaan statusarvon tms. vuoksi ja sitten vuoden päästä jo erotaankin, ei oo kypsän aikuisen käytöstä. Mutta jos tarkoitus on mennä naimisiin ja sitoutua ja kokee olevansa siihen valmis, niin mikä ettei. :)

Itse aloin seurustella mieheni kanssa jo 16-vuotiaana (ihan vakavin aikein), kihloihin menin 18-viotiaana ja naimisiin 19-vuotiaana. Esikoisen sain 20-vuotiaana ja nyt oon 23 v. ja toinen tulossa.

"koi"
[QUOTE="vieras";28830898]luuletko että joku arvostaa sitä :D Nykyään arvostetaan korkeaa koulutusta, matkustelua ja hyvän kumppanin valitsemista.[/QUOTE]

Vastasinkin vain ap:n kysymykseen. En koe tarvitsevani arvostusta tältä palstalta ;)

Olin just 17v täyttäny. :rolleyes:

Toinen kihlautuminen 18-vuotiaana, eri miehen kans. Naimisiin 19-vuotiaana. Ihan liian kiire...ja joku tiedostamaton uskomus että kihlat ja avioliitto (ja ok-talo, ja lapsi..) nostais mua jollai arvoasteikolla ylemmäs ja sit ois kaikki onnellista ja ihanaa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="...";28830915]Riippuu juurikin kihlauksen tarkoituksesta. Ns. "teinikihlat", jossa hankitaan sormus vaan statusarvon tms. vuoksi ja sitten vuoden päästä jo erotaankin, ei oo kypsän aikuisen käytöstä. Mutta jos tarkoitus on mennä naimisiin ja sitoutua ja kokee olevansa siihen valmis, niin mikä ettei. :)
[/QUOTE]

Niin mutta eihän teinin tarvitsekaan olla kuin kypsä aikuinen. Minusta muuten tuollaiset teinikihlat ovat ihan yhtä ok kuin avioitumistarkoituksessa kihlautuminen.

-.-
[QUOTE="...";28830915]Riippuu juurikin kihlauksen tarkoituksesta. Ns. "teinikihlat", jossa hankitaan sormus vaan statusarvon tms. vuoksi ja sitten vuoden päästä jo erotaankin, ei oo kypsän aikuisen käytöstä. Mutta jos tarkoitus on mennä naimisiin ja sitoutua ja kokee olevansa siihen valmis, niin mikä ettei. :)

Itse aloin seurustella mieheni kanssa jo 16-vuotiaana (ihan vakavin aikein), kihloihin menin 18-viotiaana ja naimisiin 19-vuotiaana. Esikoisen sain 20-vuotiaana ja nyt oon 23 v. ja toinen tulossa.[/QUOTE]

omg. kadutko lasten saantia noin nuorena? onnea kuitenkin :)

No ite oli 15. Rippileirillä. Kyllä siinä sukulaiset onnitteli ja samaan lauseeseen totesivat että ettehän työ koskaan naimisiin tuu menemään. Noh nyt ikää 21 sama mies ja ihana tyttökin. Viimekuussa oli yksvuotis hääpäivä. Jo ei olta menty kihloihi nii enää ei yhessä oltas. Meille se sopi noin outoa onkin. Kukaan muu ei oi päätöstä tehä vaan pitää vaan ite tietää tekevänsä oikein. :)

[QUOTE="vieras";28830898]luuletko että joku arvostaa sitä :D Nykyään arvostetaan korkeaa koulutusta, matkustelua ja hyvän kumppanin valitsemista.[/QUOTE]

Ja sitä hyvää kumppania ei voi missään nimessä löytää nuorena, vai...? (Enkä minä ainakaan halua rakentaa elämääni sen perusteella mitä joku muu sattuu arvostamaan..)

Itse olin 18v kun menimme kihloihin ja 19v kun menimme naimisiin, mutta ap:n kysymykseen vastaan että riippuu kovasti ihmisestä onko liian nuori vai ei. Ikä ei itsessään kerro vielä juuri mitään. Kyllä vasta teini-iän ohittaneissa on varmasti enemmän niitä, jotka eivät ole vielä valmiita sitoutumaan juuri mihinkään (varsinkaan iäksi), mutta jokaisen tulee se pohtia itse onko valmis vai ei. Kukaan muu ei voi sitä sinun puolestasi tietää.

Mentiin kihloihin, kun olin 19, vuoden seurustelun jälkeen. Edelleen olen saman miehen kanssa, pian ollaan oltu naimisissa 14 vuotta ja yhdessä 19 vuotta.

Vastaus kysymykseen on siis, että ei ole. =)

Viimeksi muokattu:
Hupeni
Ei, jos se tuntuu oikealta!
Miksi kukaan ajattelee edes tuollaista, itsehäni sitä päättää asioista ja elää sitä elämää!
Mitä väliä muitten ajatuksilla on, eläkää niin kuin haluatte :)

Yhteistyössä