Useimmissa asioissa vielä lapsi, mutta joissain asioissa voi jo edellyttää "aikuisempaa" käytöstä.
Ja perusteluja: 15-vuotias on yleensä ensinnäkin peruskoululainen, ja peruskoululaiset ovat mielestäni lapsia. Toiseksi, hänestä saa lapsilisää vielä kaksi vuotta. Samoin 15-vuotias on alaikäinen, koska on alle 18-vuotias.
15-vuotias ei pysty tekemään niin paljon töitä, että elättäisi sillä itsensä. Saati asumaan itsensäisesti muutenkaan. Olen nähnyt muutamia peruskoulusta opiskelemaan menneiden opiskelijakämppiä niin huh-huh. Ei voi sanoa että olisi edes perussiisteydestä huolehdittu, kaapeissa on ruokaa vain kun äiti on käynyt kylässä jne.
15-vuotias voi kantaa vastuuta mm. huolehtimalla itse koulunkäynnistään. Hän voi hoitaa pari tuntia nuorempia sisaruksiaan (yli 3-vuotiaita). Jos hänellä on kesätöitä/muita pikkuhommia, voi edellyttää että osaa huolehtia rahoistaan. Katsoo, mitä pukee päälleen ja huolehtii hygieniastaan. Osallistuu kotitöihin, esim. siivoaa ja laittaa joskus ruuan. Noudattaa kotiintuloaikoja. Voi saada vapauksia (esim. pääsy festareille, riippuu nuoresta). Saa seurustella ja valita itse kaverinsa. Saa ostaa/valita itse vaatteensa.