Ongelmia naapurin/vuokranantajan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmuliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jos sä aioit leikata nurmikon ja kitkeä rikkaruohon ja ostat trampoliinin. Niin sittenhän piha on jo varmaan ihan siedettävä. Vielä muutamia kesäkukkia koristamaan ja tuomaan väriä :)

Jos oikein vittumainen haluat olla niin istuta sinne pihalle joku oikein vittumainen ja leviävä perennapensas joka leviää kuin rutto. Siinäpähän sitten on naapurilla tekemistä kun muutatte pois, tai sitten se koituu vain seuraavien asukkaiden harmiksi, joten ei ehkä sittenkään hyvä idea :D

[QUOTE="mimmuliini";28516647] voimme itse kyllä ostaa pihalle mitä halutaan.[/QUOTE]

Näin juuri. Miksi vuokranantajan kuuluisi hoitaa teidän pihaa?
Oletteko ennen asuneet kerrostalossa? Onko se joku uusi asia että pihaa pitäisi myös hoitaa?

Hankkikaa joku "talonmies" hoitamaan pihaa jos ei itteänne kiinnosta.

Onpas erikoiset perustelut. Vuokranantajan pitäisi ostaa teille kaikkia kivoja tavaroita piholla, kun niillä on rahaa?! Haloo, vaikka ne ois miljönäärejä niillä ei oo pitää velvollisuutta, edes moraalista, ostaa teille mitään. Teidänhän kuuluu maksaa vuokraa vuokranantajalle ja vuokranantaja taas vuokraa teille asuntoa. That's it.

Ymmärrän kyllä hyvin, ettei vuokranantaja halua pyytää teidän lapsia omalle pihalleen. Ei hän ole sitoutunut vahtimaan ja huvittamaan ja sietämään vieraita lapsia omalla pihallaan. Muut ovat jo hyvin perustelleet, mitä ongelmia tuttavuudesta vuokralaisen kanssa voi seurata. Sun kanssa niitä taitaisi tulla paljon, kun jo nyt ajattelet, että vuokranantaja on teille "velkaa".

Sen ymmärrän, että naapureihin on mukava tutustua. Kuitenkin aivan luonnollista, että kaikkien naapureiden välille ei synny muuta kuin moikkausvälejä. Sitä en ymmärrä, että odotat jotain paapomista vuokranantajalta.

[QUOTE="mimmuliini";28516896]On meillä kyllä leluja ja lapset niillä leikkivät, mutta on varmasti ihan luonnollista, että niitä kiinnostaa enemmän, kun naapurin lapset onnessaan kiljuvat keinuissa ja liukumäessä ja trampoliinissa. Meillä ei oo luonnollisestikaan ole varaa alkaa kerralla tätä pihaa samanlaisilla laitteilla kalustamaan, kun muussakin kämpässä on vielä paljon hommaa.[/QUOTE]
Tottakai lapsia kiinnostaa, mitä naapurin pihassa on. Niin kiinnostaa omistusasunnoissa asuvienkin lapsia. Sitä vaan joutuu opettamaan lapsensa - ihan asuinmuodosta riippumatta - siihen, että naapurin tavarat eivät ole meidän tavaroitamme. Ja että naapurin piha on naapurin piha ja meidän piha on meidän piha.

Paritalossa ja yleensäkin asumismuodoissa, joissa asukkailla on omaa pihaa, kannattaa muistaa, että varsinkin kesäaikaan naapureilla voi olla ja he voivat tehdä monenlaista kivaa, mitä itsellä ei ehkä ole ja mihin ei kenties ole edes varaa. Eli kun naapurissa grillataan, kannattaa varautua hankkimaan edes halpa hiiligrilli omaan pihaansa sekä jotain grillattavaa, koska tuoksu on yleensä huumaava.

• Tykkää
Reactions: Zarppa
[QUOTE="mimmuliini";28516844]Mutta oli miten oli. Mun mielestä naapureiden kanssa tutustuminen on ihan ok. Varsinkin kun asutaan paritalossa ja nähdään päivittäin. Ja kun asutaan vielä vähän syrjemmällä alueella ja täällä ei ole mitään leikkipuistoja lähimaillakaan, niin mun mielestä olisi ihan kohteliasta pyytää meidän lapsia leikkimään heidän lasten kanssa heidän pihalla, kun ovat kyllä nähneet, että meidän lapsilla on selvästi tylsää ja tuijottavat aidan yli toiselle puolelle. Oon varmaan jossain pumpulissa kasvanut, kun näin älyttömiä kuvittelen![/QUOTE]

Yritä itse olla mukava naapuri ja lopeta erinäiset tyhmät vaatimukset. Ehkä lapset saavat kesemmällä leikkiä naapurin lapsien kanssa, kunhan et itse saa aikaiseksi jotain turhaa naapurisotaa?

Onkos sinussa mitään vikaa kun vaan vieressä katselet kun lapsesi nyhjää pihalla ja katselee haikeasti mitä naapurin lapset tekevät?
Entäs jos ottaisitte ja lähtisitte puistoon? Jos ei ole puistoa lähellä niin vaikka metsään retkelle? Otatte eväät mukaan ja teette oman seikkailuradan metsään tai vaikkapas majan?
Tai otat lapsesi ja alatte mylläämään pihanne uuteen uskoon, lapset kitkemään ja ajelemaan nurmikkoa, voisitte istuttaa jotain halpoja kukkia?
Laita luovuutesi peliin ja jätä naapurisi rauhaan.

AP on kyllä jännä tyyppi. :D Ihmettelee, että miksi naapurit ovat edes vuokranneet talonpuolikkaan, kun eivät ole sosiaalisia.

Tässä muutama fakta:
- naapurit tarvitsevat teiltä tulevat vuokrarahat
- vuokratessa asuntoa (oli asumismuoto mikä tahansa) ei sitouduta seurustelemaan vuokralaisen kanssa
- vuokratulle pihalle saatte laittaa mitä lystäätte, mutta naapureiden ei todellakaan ole pakko teidän lapsia päästä omalle pihallensa leikkimään
- mulla menisi vuokranantajana käpy nenään, jos olisi noin "sosiaalinen" naapuri ja tuijottavat lapset - eläkää omaa elämäänne tai muuttakaa pois

Tämä on yksi niistä syistä, miksi en ikinä muuttaisi paritaloon...

Mutta miksi jonku toisen tarvis alkaa sisustamaan teidän pihaa? En mäkään naapurin lapsille ostais liukumäkeä, eikä se kuulu vuokranantajankaan velvotteisiin.

En minä tietenkään liukumäkeä ole pyytänytkään. Lähinnä mietin pienempiä juttuja, kuten hiekkalaatikkoa tai mattotelinettä. Onhan tässä asunnossa tiskikonekin. Varmasti seuraavat asukkaatkin arvostaisivat vaikka mattotelinettä!

Tuosta liukumäestä ajattelin lähinnä sitä, että meidän lapset varmasti olisivat ilahtuneet suuresti, jos olisivat saaneet käydä muutaman kerran laskemassa tuossa naapurin liukumäessä. Tietenkään se ei ole naapurin tai vuokranantajan velvollisuus antaa sellaiseen lupaa, mutta kohteliasta ja ystävällistä se mielestäni olisi.

Minä olen asunut kerrostalossa, rivitalossa, omakotitalossa (joka oli kuin rivitalo asumista kun talot vierivierekkäin), viimeisen kolmen vuoden aikana olen asunut kahdessa eri rivitalossa ja en ole tutustunut yhteenkään naapuriin. Tervehdin kyllä kun vastaan kävelevät, mutta en juttele yhtään enempää. Ja mikä ärsyttää eniten, kun pihalla grillataan niin naapurin penskat kuikkii aidan raosta vesikielellä. Joskus olen tehnyt sen virheen että naapurin lapset ovat saaneet tulla pihallemme leikkimään ja näin he ovatkin sitten asuneet meidän pihalla koko kesän ja ronkuneet syömisiä. Vanhemmille kun mainitsi asiasta niin ei saanut kuin riidan aikaiseksi. Nyt meidän pihalle ei ole mitään asiaa muuta kuin omille vieraillemme ja heidän lapsilleen. Naapurin kakarat leikkiköön yhteisellä pihalla tai omilla pihoillaan. Meidän lapset jo isoja ja eivät enää viihdy omalla pihalla (paitsi nuorimmainen tulee joskus omien kavereiden kanssa pelaamaan), mutta jos omat lapsemme nyt olisi naapurin lasten kanssa, niin saavat olla muualla kuin meidän pihalla. Mä en vaan kestä naapureita, niistä ei oo kuin riesaa pidemmän päälle. Ensin tulee lapset sitten naapurin äijä kaljalaatikkonsa kera ja perässä nalkuttava akka ja kohta meidän pihalla on naapurien välinen perhekriisi, ei kiitos!
Toivottavasti ei ikinä satuta naapureiksi :D

Tiedatkos ap, kaikki ihmiset EIVAT halua naapureista uusia tuttavuuksia. Jotkut haluavat myos olla omalla pihallaan rauhassa, eika sinne haluta KETAAN ulkopuolisia. Miksi pitaisi yrittaa ystavystya, jos heita ei selvastikaan kiinnosta? Kohteliaasti voi sanoa "paivaa", mutta silla ei ole kohteliaisuuden kanssa mitaan tekemista pyytaako naapureita omalle pihalleen vai ei.

Minkä ikäinen ap olet ja millä tavoin asuitte ennen tähän paritaloon muuttoa?

Olen päälle parikymppinen, mies vanhempi. Aikaisemmin ollaan asuttu kerrostalossa, ja siellä oon ollut paljon tekemisissä naapureiden kanssa. Pihalla oli yhteinen leikkipaikka lapsille, joten luonnollisesti tuli tutustuttua naapureihin. Ymmärrän toki, ettei naapurin OMA piha ole sama asia kuin yleinen leikkipaikka, mutta olen varmaan liian hyväuskoinen, kun ajattelin, että naapurit olisivat halunneet meihin tutustua. Ollaan kuitenkin melkein samanikäisiä ja saman ikäisiä lapsia kummallakin. Mutta ilmeisesti kuulun vähemmistöön tämän ajattelutavan kanssa. Ja en minä mitään sotaa naapurin kanssa halua, ehkä vain oletin liikoja. Itseasiassa olin kuvitellut, että oltas voitu tulla hyviksikin kavereiksi heidän kanssaan, mutta eipä sitten näköjään.

[QUOTE="mimmuliini";28516999]En minä tietenkään liukumäkeä ole pyytänytkään. Lähinnä mietin pienempiä juttuja, kuten hiekkalaatikkoa tai mattotelinettä. Onhan tässä asunnossa tiskikonekin. Varmasti seuraavat asukkaatkin arvostaisivat vaikka mattotelinettä!

Tuosta liukumäestä ajattelin lähinnä sitä, että meidän lapset varmasti olisivat ilahtuneet suuresti, jos olisivat saaneet käydä muutaman kerran laskemassa tuossa naapurin liukumäessä. Tietenkään se ei ole naapurin tai vuokranantajan velvollisuus antaa sellaiseen lupaa, mutta kohteliasta ja ystävällistä se mielestäni olisi.[/QUOTE]

Kyllähän se hiekkalaatikko ja mattotelinekki maksaa, eikä kohota asunnon arvoa :). Jos te käytte kerran laskemassa mäkeä, niin vuokranantaja saattaa pelätä, että alatte käyttämään pihaa muulloinki, myös omin luvin. Ehkä kannattais odottaa jos vaikka lapset tutustuis keskenään. Ei kaikkien kanssa tarvi olla kaveria, kunhan pysyy vaan kohteliaana välit.

Korkeintaan vuokranantajan vois lainata ruohonleikkuria tai puutarhatyökaluja, niistä on kuitenkin hyötyä asunnolle.

[QUOTE="mimmuliini";28517026]Olen päälle parikymppinen, mies vanhempi. Aikaisemmin ollaan asuttu kerrostalossa, ja siellä oon ollut paljon tekemisissä naapureiden kanssa. Pihalla oli yhteinen leikkipaikka lapsille, joten luonnollisesti tuli tutustuttua naapureihin. Ymmärrän toki, ettei naapurin OMA piha ole sama asia kuin yleinen leikkipaikka, mutta olen varmaan liian hyväuskoinen, kun ajattelin, että naapurit olisivat halunneet meihin tutustua. Ollaan kuitenkin melkein samanikäisiä ja saman ikäisiä lapsia kummallakin. Mutta ilmeisesti kuulun vähemmistöön tämän ajattelutavan kanssa. Ja en minä mitään sotaa naapurin kanssa halua, ehkä vain oletin liikoja. Itseasiassa olin kuvitellut, että oltas voitu tulla hyviksikin kavereiksi heidän kanssaan, mutta eipä sitten näköjään.[/QUOTE]
Älä edes toivo tuollaista. Mikään ei voi pilata hyvää kaveri- tai ystävyyssuhdetta kuin riita rahasta. Ja vuokranantajan ja vuokralaisen välillä se riski on vielä tavallistakin suurempi, kun on tuollainen rahaan sidottu suhde jo valmiiksi olemassa. Yleensä ihmisiä varoitellaankin, että älä vuokraa kaverillesi/sukulaisellesi äläkä kaveriltasi/sukulaiseltasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28516821:
Enpä voisi olla enempää samaa mieltä! Tiedän sattumalta, että naapurillani on todella laadukkaat high-end -laitteet omassa kuunteluhuoneessaan (Krelliä ja Mark Levinsonia yms.). Mutta itsekseenpä vaan kuuntelee siellä! Ei todellakaan olisi häneltä mitään pois, että minäkin saisin käyttää niitä laitteita edes silloin, kun hän ei itse niitä kuuntele. Vihaksi pistää! :mad: :xmas:

Olen aivan samaa mieltä kanssasi !

Ja mitä tulee vuokralaisen oikeuksiin niin: onneksi meidän vuokralaisemme ei tiedä että meillä on pihassa uima-allas, tulisi varmasti kaupungista siitä omistamastamme kerrostalokämpästä tänne uiskentelemaan jos tietäisi altaasta. Siis tottamooses meidän vuokranantajina tulisi jopa tarjota hänelle mahdollisuutta käyttää meidän omaisuuttamme viihdykkeekseen !

Entäs jos pyydät naapuria lapsineen teidän pihalle? Tai ihan sisälle vaikka kahville? Jos naapuri haluaa olla tekemisissä enemmänkin hän joko ottaa kutsun vastaan tai sitten pyytää teitä omalle pihalleen. Tai sitten kieltäytyy kohteliaasti.....niin kuin minä tekisin :)

[QUOTE="mimmuliini";28516999]En minä tietenkään liukumäkeä ole pyytänytkään. Lähinnä mietin pienempiä juttuja, kuten hiekkalaatikkoa tai mattotelinettä. Onhan tässä asunnossa tiskikonekin. Varmasti seuraavat asukkaatkin arvostaisivat vaikka mattotelinettä!

Tuosta liukumäestä ajattelin lähinnä sitä, että meidän lapset varmasti olisivat ilahtuneet suuresti, jos olisivat saaneet käydä muutaman kerran laskemassa tuossa naapurin liukumäessä. Tietenkään se ei ole naapurin tai vuokranantajan velvollisuus antaa sellaiseen lupaa, mutta kohteliasta ja ystävällistä se mielestäni olisi.[/QUOTE]
Miksi? Mä asun isossa rivitaloyhtiössä ja täällä ehkä kerran kahdessa kuukaudessa joku tamppaa mattojaan. Nykyisin taitaa pölynimurit olla jo niin tehokkaita, että mattojen tamppausta ei tarvita.

Kyllähän se hiekkalaatikko ja mattotelinekki maksaa, eikä kohota asunnon arvoa :). Jos te käytte kerran laskemassa mäkeä, niin vuokranantaja saattaa pelätä, että alatte käyttämään pihaa muulloinki, myös omin luvin. Ehkä kannattais odottaa jos vaikka lapset tutustuis keskenään. Ei kaikkien kanssa tarvi olla kaveria, kunhan pysyy vaan kohteliaana välit.

Korkeintaan vuokranantajan vois lainata ruohonleikkuria tai puutarhatyökaluja, niistä on kuitenkin hyötyä asunnolle.

Niin. Ehkä mulle on vaan aikaisemmin sattunut niin mahtavia vuokranantajia kohdalle, että kuvittelin, että tämä olisi yhtä reilu. Edellinen vuokranantaja teki meidän pyynnöstä asuntoon vaikka minkälaista remonttia ja oli muutenkin tosi ystävällinen ja avulias. Kävipä pari kertaa ihan kahvillakin, vaikka asui eri kaupungissa. Mutta tämä naapuri joka asuu seinän toisella puolella ei edes tervehdi pihalla... Eipä tule häneltä sitten mitään apua pyydettyä, kun kanta tuli selväksi. Ruohonleikkurin ostoon lähetään tänään!

[QUOTE="mimmuliini";28517094]Niin. Ehkä mulle on vaan aikaisemmin sattunut niin mahtavia vuokranantajia kohdalle, että kuvittelin, että tämä olisi yhtä reilu. Edellinen vuokranantaja teki meidän pyynnöstä asuntoon vaikka minkälaista remonttia ja oli muutenkin tosi ystävällinen ja avulias. Kävipä pari kertaa ihan kahvillakin, vaikka asui eri kaupungissa. Mutta tämä naapuri joka asuu seinän toisella puolella ei edes tervehdi pihalla... Eipä tule häneltä sitten mitään apua pyydettyä, kun kanta tuli selväksi. Ruohonleikkurin ostoon lähetään tänään![/QUOTE]

Nykypäivänä tuntuu olevan lähes jokaisen elinpiirissä niin monia jotka olettavat saavansa pientä apua, ystävällisiä myönnytyksiä ja kohteliasta suopeutta osakseen kanssaeläjiltä. Siinä voi iskeä monelle jo väsymys siihen, että joka suuntaan pitäisi olla tarjoamassa sosiaalista ystävyyttään ja aika ja voimavarat sen suhteen kyllä jossain vaiheessa loppuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28517088:
Miksi? Mä asun isossa rivitaloyhtiössä ja täällä ehkä kerran kahdessa kuukaudessa joku tamppaa mattojaan. Nykyisin taitaa pölynimurit olla jo niin tehokkaita, että mattojen tamppausta ei tarvita.

Oho! Minä ainakin haluan puhdistaa matot kunnolla. Lapset kantaa ulkoa hiekkaa ja soraa ja muuta paskaa. Mattoteline on ihan välttämätön asia mun mielestä.

[QUOTE="mimmuliini";28517094]Niin. Ehkä mulle on vaan aikaisemmin sattunut niin mahtavia vuokranantajia kohdalle, että kuvittelin, että tämä olisi yhtä reilu. Edellinen vuokranantaja teki meidän pyynnöstä asuntoon vaikka minkälaista remonttia ja oli muutenkin tosi ystävällinen ja avulias. Kävipä pari kertaa ihan kahvillakin, vaikka asui eri kaupungissa. Mutta tämä naapuri joka asuu seinän toisella puolella ei edes tervehdi pihalla... Eipä tule häneltä sitten mitään apua pyydettyä, kun kanta tuli selväksi. Ruohonleikkurin ostoon lähetään tänään![/QUOTE]
Järkevä päätös :) Yleensä ihmiset, jotka haluavat viettää paljon aikaansa naapureiden kanssa, asuvat paikoissa, joissa on paljon naapureita. Toisenlaisen ihmisen unelma on omakotitalo jossain kaukana lähimmistä naapureista, mutta kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta. Paritaloissa asuvat ihmiset ovat luonteeltaan enemmän omakotitaloasujia kuin kerrostaloasujia. Tässä on voinut olla takana se, että talo on alunperin rakennettu yhdessä jonkun ystävän, sisaruksen tms läheisen kanssa, jonka kanssa on jaksettu seurustellakin. Mutta sitten toinen osapuoli on syystä tai toisesta myynyt oman puolikkaansa talosta ja muuttanut pois eikä taloon jäänyt ole muuttunut yhtään sen naapurirakkaammaksi kuin oli aiemminkaan.

Ihan vinkkinä sanon, kun kesän korvilla ollaan ja sulla on pieniä lapsia, niin hanki ainakin sellainen parinkympin pallogrilli sekä puhallettava lasten kahluuallas. Nimittäin kun naapurisi perheineen alkaa nauttia kesäauringosta pihallaan, sun ja lastesi ei tarvitse katsella sivusta vaan voitte laittaa itse grillin lämpenemään ja muksuille vettä altaaseen :)

[QUOTE="mimmuliini";28517116]Oho! Minä ainakin haluan puhdistaa matot kunnolla. Lapset kantaa ulkoa hiekkaa ja soraa ja muuta paskaa. Mattoteline on ihan välttämätön asia mun mielestä.[/QUOTE]
Taidat kyllä kuulua jo vähemmistöön :) Mutta siis ei siinä mitään vikaa ole, jos haluaa tampata mattonsa. Mutta mattoteline ei ole enää sellainen välttämättömyys kuin mitä se oli vielä 40 vuotta sitten. Nykyisin on supertehokkaita imureita, joilla lähtee hiekat, sorat ja mut paskat ilman, että mattoa tarvitsee siirtää paikoiltaan ollenkaan.

Yhteistyössä