Ongelmatilanne töissä

Me ollaan miehen kanssa samassa firmassa töissä (eri osastoilla vain). Olen ollut nyt äitiyslomalla/kotihoidontuella 1,5v ja pari viikkoa sitten alkoi uusi äitiysloma. Noh, mies olisi saamassa ylennyksen, mutta mä olen esteenä, koska hän olisi minun pomoni ja eikä perheenjäseniä saa olla niin läheisissä merkeissä töissä (jotain lakeja ym). Mä en pysty vaihtamaan osastoa koska en tavallaan ole töissä tällä hetkellä joten ei voida pitää mulle "paikkaa varattuna", eikä tuota voi mitenkään kiertää, joten mies menettää hyvän ylennyksen kun minä istun täällä kotona..

Mies ei saa mitään ylennyksiä niin kauan kuin mä olen tuolla osastolla mutta en voi vaihtaa osastoa kun olen kotona! ! :D Tää on ihan naurettava tilanne, ja me tarvitaan niitä rahoja mitä ylennyksestä tulisi...

Joten, mietin eroamista. Menetänkö jotain rahaa jos nyt äitiyslomalla eroan? Lomarahat? Huoh. Muutenkin mä olen opiskelemassa nyt joten ei ole niin tarvetta edes palata töihin pitkään aikaan.
 
pej
Meidän osaston pomon vaimo oli aikoinaan miehensä osastolla töissä. Hän oli nimellisesti toisen esimiehen alainen, jottei olisi miehensä alainen, mutta oli silti töissä meidän osastolla. Onko tällainen nimellinen esimiehen vaihto mahdollinen töissäsi sitten, kun palaat äitiyslomaltasi tms.? Mulla esimies ehti vaihtua kahdesti ennen kuin palasin vapailta...
 
Meidän osaston pomon vaimo oli aikoinaan miehensä osastolla töissä. Hän oli nimellisesti toisen esimiehen alainen, jottei olisi miehensä alainen, mutta oli silti töissä meidän osastolla. Onko tällainen nimellinen esimiehen vaihto mahdollinen töissäsi sitten, kun palaat äitiyslomaltasi tms.? Mulla esimies ehti vaihtua kahdesti ennen kuin palasin vapailta...
Ei mikään ole mahdollista :( Ne on yrittänyt kaiket keinot kiertää tuota mutta ei onnistu. Tänään mies sai kuulla sen. Sen takia tässä olisi ainut vaihtoehto että eroan tai kun palaan äitiyslomalta, haen toiselle osastolle ja silloin miehellä on mahdollisuus yletä. Argh. Yritettiin jos sopimus voisi laittaa aina määräaikaisena niin kauan kun palaan, mutta ei.
 
Ingennööri
Soita liittoon ja varmista sitä kautta mitä laissa kirjoitetaan. Mielestäni ei pitäisi olla ongelmaa olla puoliso johtajana samalla osastolla. Onhan niitä perheyrityksiä, joissa koko perhe on alaisena. Tiedän osakeyhtiöitä joissa puoliso johtaa toista puolisoa.

Tarkista asia, ettei sinua huijata. Monesti äidit halutaan pois juuri tämän takia pois yrityksen palveluksista kun ovat äitiyslomalla. Osaston vaihtaminen onnistuu kun soitat yrityksen päällikölle, ei ole esteenä, että olet äitiyslomalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ingennööri;28772025:
Soita liittoon ja varmista sitä kautta mitä laissa kirjoitetaan. Mielestäni ei pitäisi olla ongelmaa olla puoliso johtajana samalla osastolla. Onhan niitä perheyrityksiä, joissa koko perhe on alaisena. Tiedän osakeyhtiöitä joissa puoliso johtaa toista puolisoa.

Tarkista asia, ettei sinua huijata. Monesti äidit halutaan pois juuri tämän takia pois yrityksen palveluksista kun ovat äitiyslomalla. Osaston vaihtaminen onnistuu kun soitat yrityksen päällikölle, ei ole esteenä, että olet äitiyslomalla.
Tässä on kyse siitä osastosta mihin mies menisi, se on hallinnon puolella ja on suuret valtuudet ja sillä pyritään ettei tule mitään huijauksia ym. Toisissa osastoissa ollaan lepsumpia, mutta tässä on yrityksen johtajakin selvittää miten saisi pidettyä meidät. Mun pitäisi hakea sitä paikkaa toiselle osastolle, toisten hakijoiden kanssa ja ne eivät voi laittaa hakuun ennen kuin on oikea tarve eikä säästää mulle sitä paikkaa. Kaikki keinot ollaan yritetty. Tässä ei ole kyse että yritettäisiin savustaa ulos tai huijata ym.
 
Mutta pointti tässä on että menetänkö jotain rahoja jos eroan nyt kesken äitiysloman? Tätä selvitellään koko ajan, mutta ainut vaihtoehto on että mä lähden. Tuo on kansainvälinen yritys joten tässä ei vain "johtajan" sana riitä.
 
Oikopolut
Miks ei voida pitää työpaikkaa, koska sinulla on vakituinen työsuhde? Yrityksen tulee pitää sinulle työpailla auki. Ottavat vaikka siihen määräaikaisen työntekijän, sillä sulle pitää olla työpaikka kun äitiysloma loppuu. En tiedä miksi eivät voi siirtää eri osastolle, jos pelkäävät, että huijaatte. Ihmetyttää vaan, et miksi sä olet esteenä miehen ylentymiselle. Miksi tarjoavat paikkaa, jos se ei ole mahdollista. Ketään ei saa irtisanoa tuon takia.
 
työhönottaja
Alkuperäinen kirjoittaja Ingennööri;28772025:
Soita liittoon ja varmista sitä kautta mitä laissa kirjoitetaan. Mielestäni ei pitäisi olla ongelmaa olla puoliso johtajana samalla osastolla. Onhan niitä perheyrityksiä, joissa koko perhe on alaisena. Tiedän osakeyhtiöitä joissa puoliso johtaa toista puolisoa.

Tarkista asia, ettei sinua huijata. Monesti äidit halutaan pois juuri tämän takia pois yrityksen palveluksista kun ovat äitiyslomalla. Osaston vaihtaminen onnistuu kun soitat yrityksen päällikölle, ei ole esteenä, että olet äitiyslomalla.
Ei mikään liitto ei edes Neuvostoliitto voi tässä asiassa auttaa tai tehdä päätöksiä. Useassa yrityksessä on tällainen sisäinen sääntö, joka ei ole mikään laki.

Käytännössä tällainen tilanne, on mahdollisimman hankala, koska muut työntekijät hyvin helposti vetävät esiin erilaisia väitteitä, jotka johtuvat parin työskentelystä samassa työpaikassa tai esimies/alainen suhteessa. Hyvin herkästi siinä tulee esiin suosinta- ja syrjintäväitteitä. Siksi yritykset pyrkivät välttämään tällaisia tilanteita, joista joutuu usein vain jälkiselvittelyyn. Lisäksi työnantajalla on päätösoikeus ja -valta tällaisissa tilanteissa.

Yrityksen omistajaperheet ovat aivan eri asemassa, eikä sitä voi verrata ap:n tilanteeseen.
 
"Näinpä"
Alkuperäinen kirjoittaja työhönottaja;28773035:
Lisäksi työnantajalla on päätösoikeus ja -valta tällaisissa tilanteissa.
Näinhän se on. Heillä on myös velvollisuus järjestää työntekijä toiselle osastolle, mikäli molemmat halutaan pitää yrityksessä. Mikäli yritys haluaa ylentää toisen puolisoista luulisi sen tekevän, ilman toisen potkimistakin. Ei ainut ratkaisu voi olla irtisanoutuminen.
 

Yhteistyössä