ongelma koskien ulkoilua ja kotitöitä

siis
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Ei mitään hajua. Jo kahden lapsen kanssa en ehtinyt tehdä molempia, ulkoilla ja tehdä kunnolla kotitöitä ja ruokapuolta.siksi meille ei enempää tulekaan. suolmessa vaaditaan mahdottomia äideiltä. muualla tuon ikäiset lapset kiikutetaan muutamaksi tunniksi ilmaiseen leikkikouluun.
Koneella kyllä keretään istuskella ihmettelemässä, miten ei kerkeä tehdä kotitöitä ;) nimim. viikkasin äsken pyykkejä, viikkaan lisää tässä motivaatiota odotellessa B)
täh. Sanoin, että en ehtinyt kun mulla oli kaksi pientä lasta. Nyt olen työtön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Ei mitään hajua. Jo kahden lapsen kanssa en ehtinyt tehdä molempia, ulkoilla ja tehdä kunnolla kotitöitä ja ruokapuolta.siksi meille ei enempää tulekaan. suolmessa vaaditaan mahdottomia äideiltä. muualla tuon ikäiset lapset kiikutetaan muutamaksi tunniksi ilmaiseen leikkikouluun.
Koneella kyllä keretään istuskella ihmettelemässä, miten ei kerkeä tehdä kotitöitä ;) nimim. viikkasin äsken pyykkejä, viikkaan lisää tässä motivaatiota odotellessa B)
en istu tässä koko aikaa B) juurikin juoksin yläkerrassa tekemässä hommia. kone on alakerrassa ja tänne jouduin tulemaan taas kun 4-v tarvitsi apua ulos lähtemisessä.
 
TuhmaHauva harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja enkäsitä:
Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva harmaana:
No meillä vähän sama ongelma. Pojat 2v 6kk ja 1v 4kk eli pakko vahtia pihalla. Meillä sit koneet saa huutaa itekseen sisällä kilpaa :) Välillä äkkiä käyn huitasemassa pyykit kuivuriin tai laittamassa tiskikoneen pois päältä... Mutu hommat sit tehäänkin aamulla ennne töihin menoa (eli herään noin klo 5 viikkaamaan pyykit tai imuroimaan) yleensä kyl menee sit ilta imuroidessa ja siivotessa kun muksut jo nukkuu...
siis eihä sulla ole tuota ongelmaa jos lapset ulkoilevat hoidossa ja saavat siellä ruoan?
Joo, siis viikonloppuisin sit on TÄYSIN sama ongelma. VIikolla pojat haluaa jäädä illalla ulos varsinkin kun on nätti keli. Ja kyllä ne sitä ruokaakin iltaisin haluaa :)

Luuletkos että sitä aikaa jää sit enemmän töitten ohella niihin kotitöihin? Enemmään tota pyykkiä ainkain tuppaa tulemaan hoitopaikasta kun mitä kotona ollessa...
 
neljänäippä
Juu, meillä kans kauniilla säällä kyllä ulkoillaan liki "koko päivä", aamulla ennen uloslähtöä siistin keittiön, lounaalle tullaan pääsääntöisesti sisälle (ellei grillata!)ja syödään eilistä ruokaa. Sit kaks nuorinta nukkumaan ja päiväunien aikana aamulla koneeseen laitetut pyykit kuivumaan, tiaskikone päälle, imurointia tms. tarvittaesa, päivällisruoka ainakin puolivalmiiksi. Isommat kattoo tv:tä tai leikkii "rauhallisia" leikkejä.
Päikkyjen jälkeen ulos, päivälliselle sisälle (ellei grillata ;)) ja illaks taas ulos! Puol kasilta mukulat suihkun kautta sisälle. iltapalalle ja sänkyyn!
Illalla kun kaikki nukkuu yleinen paikkojen järjestely.

Ja joskus sit vaan hommat jää tekemättä :) ei täällä suomen suvessa niin paljo oo noita huippuhyviä säitä, että kannattais kotihommista stressata silloin! Viikataan sit talvipimeällä niitä pyykkejä urakalla ja kesällä nautitaan lämmöstä ja valosta!
 
Kippuravarvas
Meillä pyörii kans melkein joka päivä pyykkikone, nopeesti aamulla pyykit koneeseen ja sit levitän ulos kun ollaan siellä. Tiskaan 1-2kertaa päivässä joko aamulla aikaisin, päikkyaikaan tai sitten kun mies on kotona..tai sitten kun lapset nukkuu. Ulkona oltiin tänäänkin aamusta 2,5 tuntia. Kerran viikossa siivotaan, yleensä viikonloppuisin yhdessä miehen kanssa.
 
kyllä mä ainakin ehdin.. olen viimesilläni raskaana ja kipuja on, mutta silti ulkoilen tyttöni 2v 10kk kanssa 2-3 tuntia pihalla. lisäksi käydään kerhoissa 3h päivässä, lisäksi pyykit.. kotiruuat.. imuroinnit ym.. netissä surffailut ja viellä ehtii telkkariakin töllöttään..
 
Mutta totta puhuen, joku sanoikin siitä organisoinnista. Eräs kaveri, jolla myös pari pientä lasta, heräilee aamuisin lasten kanssa vasta 8-9 aikaan ylös. Minusta tuntuisi sillon siltä että aamulla ei kerkeä tehdä mitään ja kaveri ei kerkeäkään, sen näkee asunnosta :whistle: Jos nukun joskus pitempään, se on sitten sellanen päivä että edellisiltana on jo siivottu. Minä en myöskään kestäisi sitä, että keittiö on sotkuinen, kun siellä päivittäin paljon aikaa vietetään. Enkä kyllä sotkuista olohuonettakaan.. toki tavarat välillä on levällään kun lapset levittää, mutta jos muuta siivottavaa ei varsinaisesti ole niin ne tavarat saa kerättyä nopeasti takaisin paikoilleen (lähinnä lelut) Mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä tavaraa käden ulottuvilla eli omissa säilytystiloissaan kaikki.

Minusta on ihanaa siivota tarpeen tullen rauhassa vaikka kukonlaulun aikaan, kun sitten saa koko päivän vaan lötkötellä lasten kanssa miten haluaa :)
 
enkäsitä
Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja enkäsitä:
Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva harmaana:
No meillä vähän sama ongelma. Pojat 2v 6kk ja 1v 4kk eli pakko vahtia pihalla. Meillä sit koneet saa huutaa itekseen sisällä kilpaa :) Välillä äkkiä käyn huitasemassa pyykit kuivuriin tai laittamassa tiskikoneen pois päältä... Mutu hommat sit tehäänkin aamulla ennne töihin menoa (eli herään noin klo 5 viikkaamaan pyykit tai imuroimaan) yleensä kyl menee sit ilta imuroidessa ja siivotessa kun muksut jo nukkuu...
siis eihä sulla ole tuota ongelmaa jos lapset ulkoilevat hoidossa ja saavat siellä ruoan?
Joo, siis viikonloppuisin sit on TÄYSIN sama ongelma. VIikolla pojat haluaa jäädä illalla ulos varsinkin kun on nätti keli. Ja kyllä ne sitä ruokaakin iltaisin haluaa :)

Luuletkos että sitä aikaa jää sit enemmän töitten ohella niihin kotitöihin? Enemmään tota pyykkiä ainkain tuppaa tulemaan hoitopaikasta kun mitä kotona ollessa...
no mutta sun lapset ulkoilee ja saavat sapuskan ja virikkeet ja sotkevat muiden paikkoja hoidossa, eivät omaa kotia.kyllä olen itsekin töissäkäyvänä äitinä ollut. lapset haluavat illalla levätä hoidon jälkeen ja tuolloin jää mainiosti aikaa pyykeille.
 
siis
Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
kyllä mä ainakin ehdin.. olen viimesilläni raskaana ja kipuja on, mutta silti ulkoilen tyttöni 2v 10kk kanssa 2-3 tuntia pihalla. lisäksi käydään kerhoissa 3h päivässä, lisäksi pyykit.. kotiruuat.. imuroinnit ym.. netissä surffailut ja viellä ehtii telkkariakin töllöttään..
tottakai ehtii mutta ap:lla kai oli 4 lasta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja kannattaa tehdä vaan lisää lapsia niin työmäärä helpottaa...
ah! Tulihan täältä tälläinen kommentti :xmas:

juu-u, mutta eikös se ole myös totta?
ei. kuten ensimmäisessä tekstissä mainitsin niin tätä ongelmaa ei ole ollutkaan :whistle: tuli nyt kun muutimme kerrostalosta rivitaloon. Lasten kulkeminen ulos ja sisään helpottui, plus että ulkona on ollut superhienot ilmat nyt tosi pitkän aikaa.
 
nii
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
kyllä mä ainakin ehdin.. olen viimesilläni raskaana ja kipuja on, mutta silti ulkoilen tyttöni 2v 10kk kanssa 2-3 tuntia pihalla. lisäksi käydään kerhoissa 3h päivässä, lisäksi pyykit.. kotiruuat.. imuroinnit ym.. netissä surffailut ja viellä ehtii telkkariakin töllöttään..
tottakai ehtii mutta ap:lla kai oli 4 lasta?
Mullaki on neljä lasta ja silti ehdin loistavasti tehdä kaikki minkä tarvii tehdä. Juu ja nyt on tenavat kipeenä niin ei olla ulkona :)
Ei niitä paikkoja tarvi joka päviä niin kympillä nuohota, jos ette vallan lattialta syö. Minkä kokoinen lukaali teillä sitte on jos sen puhtaanapitoon kuluu ihan älytön aika päivästä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
kyllä mä ainakin ehdin.. olen viimesilläni raskaana ja kipuja on, mutta silti ulkoilen tyttöni 2v 10kk kanssa 2-3 tuntia pihalla. lisäksi käydään kerhoissa 3h päivässä, lisäksi pyykit.. kotiruuat.. imuroinnit ym.. netissä surffailut ja viellä ehtii telkkariakin töllöttään..
tottakai ehtii mutta ap:lla kai oli 4 lasta?
juu. 4 on ja viides syntyy kesäkuun alussa.

Paljon on tullut hyviäkin ideoita,kiitos niistä.
tiedän et kaikki heittää häränpyllyä seuraavaks vuodeks taas kun vauva syntyy. ainakin aiemmin on ottanut tuon vuoden verran et kaikelle löytyy paikkansa ja aikansa.
Ehkä tunnen sit liikaa syyllisyyttä siitä, että tuo pienin joutuu olemaan takapihalla yksin silloin tällöin ja välillä usemmin tai sisällä minun kanssa.

Jotenkin alkoi stressaamaan kun en ehdi edes vauva tavaroita laittaa valmiiksi kun muutkin hommat kasaantuu :ashamed: Ja iltaisin on vaan niin rikki ja väsynyt ettei jaksa.
aamuisin en ala kukonlaulun aikaan nousemaan kotitöiden takia, riittää että herätään 8.
Tarvii vaan alkaa pätkimään sitä aikaa minkä minä vietän ulkona.

Ja koska nämä nätit ilmat on harvassa, siksi yritämme olla ulkona silloin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
kyllä mä ainakin ehdin.. olen viimesilläni raskaana ja kipuja on, mutta silti ulkoilen tyttöni 2v 10kk kanssa 2-3 tuntia pihalla. lisäksi käydään kerhoissa 3h päivässä, lisäksi pyykit.. kotiruuat.. imuroinnit ym.. netissä surffailut ja viellä ehtii telkkariakin töllöttään..
tottakai ehtii mutta ap:lla kai oli 4 lasta?
Mullaki on neljä lasta ja silti ehdin loistavasti tehdä kaikki minkä tarvii tehdä. Juu ja nyt on tenavat kipeenä niin ei olla ulkona :)
Ei niitä paikkoja tarvi joka päviä niin kympillä nuohota, jos ette vallan lattialta syö. Minkä kokoinen lukaali teillä sitte on jos sen puhtaanapitoon kuluu ihan älytön aika päivästä?
ei ole lukaali. rivitaloasunto kahdessa tasossa. päälle 100 neliötä.
mut neljä poikaa kantaa sisälle melko paljon hiekkaa jne vaikka kuinka muistuttais kenkien tyhjentämisestä yms.
eikä nyt ole kyse siitä et paikkojen pitäisi kiiltää, pölyjä pyyhkin joskus. hyvin harvoin. perussiistiä on pakko olla jotta mahdumme elämään ja olemaan ja jotta kaikilla löytyisi kaapista puhtaitakin vaatteita.
 
gg
meillä minulla soi kello jo kuudelta , melkein kaksi tuntia aikaisemmin kun lapset herää. olen saanut siihen mennessä tehtyä jo päiväruuan, täyttänyt astianpesukoneen ja pyykinpesukoneen, siivonnut ja vaikka mitä ennen kun lapset herää. sitten on koko päivä aikaa olla vaikka siellä pihalla ja koti on silti siisti. meillä tämä toimii hyvin illalla en sais aikaiseksi tehtyä, aamulla on enempi virtaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Mutta totta puhuen, joku sanoikin siitä organisoinnista. Eräs kaveri, jolla myös pari pientä lasta, heräilee aamuisin lasten kanssa vasta 8-9 aikaan ylös. Minusta tuntuisi sillon siltä että aamulla ei kerkeä tehdä mitään ja kaveri ei kerkeäkään, sen näkee asunnosta :whistle:
Meillä herätään 8-9 aikaan aamulla, joskus vasta klo 9 jälkeen. :D

Ja ihan hyvin ehdin pitää huushollin kunnossa. Tai meillä on aina niin perussiistiä, että "kaaosta" ei ehdi tullakaan..
 
vieras
Oikeesti laittaako äidit kellon soimaan, että kerkee tekee kotihommia hoh hoh onneksi meillä ei tarvi kun normi herätys on 6.00-7.00 aikaa. Vai pitäsköhän se kello laittaa soimaa 4.00 ja ruveta kotihommii... ja sit hommii väännetää päikkäreitten aikaa?miten teidän lapset saa nukuttuu jos imuroitte? tai joo kyl meilki nukutaa eikä niitä tunnu häiritsevän tai ei herää siihen mutta itse kuitenkin olen ihminen niinkuin lapset eikai sitä kenenkää tarvi karmeessa melussa nukkuu et pölynimuri hurraa vieres?no joo mut ei kannata ottaa turhaa stressiä ulkoilusta kotihommista jne.. kyllähän se kahvikupillinen pitää saada juoda;) Aijoo muuten tosta tylsyydestä leikkaril ite otan useesti kahvimukin ja lehden mukaa sinne leikkarille;)Tarviihan ne äiditkin hengähdystaukoja..TAI SIIS MÄ AINAKIN!!:)Mitä sitte vaik ap:lla olis 10 lasta kyllä sitä työtä riittä yhes, kahes, kolmeski. Ei tarvi olla mikää supermama, kai?vai onko tääl pelkästää sellaisia?Itse en kuulu joukkoon. toisena päivänä toista toisena toista tai vähän kumpaaki. Ei kai sitä ittesä tarvi piippuu vetää turhan takia jos lapset on tyytyväisiä eikä äiti ihan raato!:=)
 
Meillä herätään 7-9 aikaan. Syödään aamupala, astiat koneeseen ja ulos. Usein laitan pyykit koneeseen ennen kuin mennään ulos. Sisään tultuamme imuroin heti hiekat ja laitan pyykit kuivuriin sekä osan narulle. Sit syömään edellisen päivän sapuskaa ja päikyille, usein menen myös itse tunniksi nukkumaan. Sit välipala, ruoanlaitto ja siivoukset. Syönnin jälkeen ulos, jos ulkoillaan kaksi kertaa päivässä tai sitten laiskotellaan sisällä. Ruuan jälkeen lakaisen aina lattian. Illalla ennen nukkumaan menoa tiskikone päälle. Kerran tai kaksi viikossa imuroin koko huushollin, pyyhin pölyt, luutuan ja siivoan vessat. Lisäksi hampaiden pesun yhteydessä puhdistan altaan, jos likainen.
 
Vaikka kukaan muu ei ehkä tajua millainen fiilis ap: lla on, mä todellakin tiedän. Siitä lähtien kun me muutettiin tänne, mä en kertakaikkiaan ole kyennyt organisoimaan asioita niinkuin ennen, ja sitt kun olin raskaanakin... Täällä oli yksinkertaisesti yhdellä sanalla sanottuna jatkuva kaaos. Ei välttämättä varsinaisesti kaaoksessa tämä asunto, vaan kaaos mun pään sisällä (useimmiten toki asunnossakin ). Jos vein lapset ulos, jäi koti hoitamatta, jos hoidin kodin, ei ulkoiltu koko päivänä. Ja ne hormonit: luoja että rassas. Oikein urakalla. Nyt kun vauva on synty, helpotti vähän: tosin yhä edelleenkään en tiedä, mikä järjestys ois paras... Vauva viihtyy vaunuissa vain unessa, ja silloin taas olisi niin kätevää siivotakin. Mutta juuri nyt osaan suhtautua asiaan kärsivällisesti. Ainakin ajoittain. :ashamed:
 
Meillä ihan hyvin organisoitu hommat, mutta pakko mainita ettei meidän lasten päikkäreillä kyllä parane imuroimaan alkaa tai lapset on hereillä samantien? Onkohan meidän imuri kenties liian äänekäs vai teillä vain hyvin nukkuvat lapset? :D
 
******
Kyllä se niin on, että välillä on vaikeaa tehdä kaikkea "täydellisesti". Eli siis tehdä kotona kunnon kotiruokaa, ulkoilla paljon, pitää koti siistinä ja olla lasten kanssa läsnä. Etenkin kun lapsia on useampi kuin yksi ja iät sellaiset, että toinen esim viihtyy paljon ulkona ja toinen taas on vaikka vauvaikäinen omine uni- ym. -rytmineen. Sitten kun toisaalta pitäisi välttää jatkuvaa suorittamistakin ja osata olla rento ja hymyilevä eikä tiukkapipoinen organisaattori :)
 

Yhteistyössä