on täälläkin aiheet!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hohhoijakkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hohhoijakkaa

Vieras
En oikein tajua mikä on tämän palstan tarkoitus. En ole liikkunut muilla ikä-palstoilla. Keskustellaanko sielläkin, onko oikeus tehdä lapsia koska ollaan sen ja sen ikäisiä?
Keskustelun aiheena ja oikein kuumana ja punaisena käydään yhä vain, kuukausi toisensa jälkeen : miksi 40 + tekee lapsia, onko oikeutta tehdä lapsia enää, ´minkä ikäisenä esikoinen kuuluu tehdä ja missä iässä kuopus ja milloin on aika luovuttaa lapsen teko aikeet.

Ja tästä intetään.
Hohhoijaa!!
Eikö mitään muuta?
Päivän kuulumiset, millaista työssä, mitä lapsi osaa, miten teinien kanssa menee, mitä tahansa - ilman että siinä korostetaan, että olen tämän ikäinen ja "siitä huolimatta jaksan " tai "olen taatusti paremmassa kunnossa kuin moni 20 v" tai "olen näin vanha enkä enää jaksa kuten nuorempana"... ja plaaplaa. Jotain, missä ei korosteta nimenomaan ikäkysymystä.

Vaikka tärkeä asia se kyllä on.
Mammapiireissä ei 4-kymppinen kavereita enää saa, kaikilla tämän ikäisillä on jo niin tiivis kaveripiiri ettei siihen uudet naamat sekaan sovi ja tutustuminenkin jää suunnitelma-tasolle (kts. ystävät palstaa), neuvolan piirit ja ryhmät tukevat nuoria vanhempia että siinä mielessä tässä 4-kympin hujakoilla on vähän eriarvoisessa asemassa.. :heart: :flower:

Kovasti kritisoit että tällä palstalla aiheet on suppeita; ikäasioita pohditaan. Kuitenkin itse tekstisi lopuksi sanot että tärkeä asia se ikä on ja sitten teilaat kaikki 40 v äidit että kavereita ei tule saamaan mammapiireissä ja että neuvola tukee nuoria perheitä. Voi pyhä yksinkertaisuus, sinä se vasta rajoittunut olet ! Itse olen äiti 43 v ja olen saanut monia sekä nuoria että ikäisiäni uusia kavereita, en tosin mistään rajoittuneesta mammapiiristä vaan ihan tavallisen arkielämän keskellä. Ja kavereita on jo ennestään, tosin nuorempia kuin itse, mutta he ovat sekä ennen että jälkeen iltatähden syntymän olleet kavereitani. Onneksi nelikymppisen äidin sosiaalinen elämä ei rajoitu mammapiireihin ! On oma perhe, jo isoja lapsia, on kavereita ja työkavereita, sekä vielä suku !

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 10:09 Mami kirjoitti:
Kovasti kritisoit että tällä palstalla aiheet on suppeita; ikäasioita pohditaan. Kuitenkin itse tekstisi lopuksi sanot että tärkeä asia se ikä on ja sitten teilaat kaikki 40 v äidit että kavereita ei tule saamaan mammapiireissä ja että neuvola tukee nuoria perheitä. Voi pyhä yksinkertaisuus, sinä se vasta rajoittunut olet ! Itse olen äiti 43 v ja olen saanut monia sekä nuoria että ikäisiäni uusia kavereita, en tosin mistään rajoittuneesta mammapiiristä vaan ihan tavallisen arkielämän keskellä. Ja kavereita on jo ennestään, tosin nuorempia kuin itse, mutta he ovat sekä ennen että jälkeen iltatähden syntymän olleet kavereitani. Onneksi nelikymppisen äidin sosiaalinen elämä ei rajoitu mammapiireihin ! On oma perhe, jo isoja lapsia, on kavereita ja työkavereita, sekä vielä suku !

ehkä sitä tässä iässä muutenkin se oma ystäväpiiri muotoutuu ihan muiden asioiden perusteella kuin sen, että joka asia elämässä pitäisi olla samalla tapaa kuin toisilla.
Minä ainakin olen huomannut että sekä lukiolaisen että kahden alle 10 vuotiaan kohta viisikymppisenä työelämässä mukana olevana äitinä koen kuuluvani moneen erilaiseen viiteryhmään. Sen koen rikkautena! Kun vielä lapset harrastaa niin sekin tuo uusia ihmisiä elämään.
Mutta kaikki tuo yhdessä ja sopivasti limittäin eikä mitään tiettyä leimaa otsassakantaen vaan eläen elämää sellaisena kuin se on

Olen itsekin ihmetellyt tämän palstan suppeita keskusteluaiheita ja samoin hämmästellyt myös sitä, että onko muilla palstoilla aiheet ja keskusteluilmapiiri samanlaista :/ . Mielelläni osallistuisin asiallisiin keskusteluihin, itse en kuitenkaan uusia aiheita ole niin hyvä aloittamaan, mutta mukaan pohdintoihin -muihin kuin niihin "mitä tietyssä iässä on sopiva tehdä" tulisin kyllä mielelläni :p .

Tietyn ikäisenä kuuluu olla tietynlainen.
40 + täytyy olla avarakatseinen, suvaitsevainen ja ymmärtäväinen ja elämänkokemustaan on osattava jo tässä vaiheessa hyödyntää, muuten on suppea.
Liian tosikko ei saa olla, liian nuorekas ei myöskään, vaan oman ikäinen ja ikäisensä oloinen.
Mitä nämä sitten tarkoittavatkaan. Niin.

:laugh: :laugh:

Mun mielestä tämä palsta on kaikista tylsin! Muilla palstoilla jutellaan aiheesta kuin aiheesta.Täällä 40 plus-äidit hehkuttavat omaa paremmuuttaan,järkevää keskustelua täällä ei saa aikaiseksi.Aiheet kiertävät samaa rataa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 16:39 vieras kirjoitti:
Mun mielestä tämä palsta on kaikista tylsin! Muilla palstoilla jutellaan aiheesta kuin aiheesta.Täällä 40 plus-äidit hehkuttavat omaa paremmuuttaan,järkevää keskustelua täällä ei saa aikaiseksi.Aiheet kiertävät samaa rataa.
No, nyt olisi elämäsi tilaisuus panna alulle uusia uria aukova järkevä keskustelu. Please, tee se!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 16:39 vieras kirjoitti:

Samaa mieltä. Täällä saa vipinää aikaiseksi vain aggressiivisilla avauksilla. Muuten ei nää yli nelikymppiset jaksa kommentoida mitään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 08:20 hohhoijakkaa kirjoitti:
En oikein tajua mikä on tämän palstan tarkoitus. En ole liikkunut muilla ikä-palstoilla. Keskustellaanko sielläkin, onko oikeus tehdä lapsia koska ollaan sen ja sen ikäisiä?
Keskustelun aiheena ja oikein kuumana ja punaisena käydään yhä vain, kuukausi toisensa jälkeen : miksi 40 + tekee lapsia, onko oikeutta tehdä lapsia enää, ´minkä ikäisenä esikoinen kuuluu tehdä ja missä iässä kuopus ja milloin on aika luovuttaa lapsen teko aikeet.

Ja tästä intetään.
Hohhoijaa!!
Eikö mitään muuta?
Päivän kuulumiset, millaista työssä, mitä lapsi osaa, miten teinien kanssa menee, mitä tahansa - ilman että siinä korostetaan, että olen tämän ikäinen ja "siitä huolimatta jaksan " tai "olen taatusti paremmassa kunnossa kuin moni 20 v" tai "olen näin vanha enkä enää jaksa kuten nuorempana"... ja plaaplaa. Jotain, missä ei korosteta nimenomaan ikäkysymystä.

Vaikka tärkeä asia se kyllä on.
Mammapiireissä ei 4-kymppinen kavereita enää saa, kaikilla tämän ikäisillä on jo niin tiivis kaveripiiri ettei siihen uudet naamat sekaan sovi ja tutustuminenkin jää suunnitelma-tasolle (kts. ystävät palstaa), neuvolan piirit ja ryhmät tukevat nuoria vanhempia että siinä mielessä tässä 4-kympin hujakoilla on vähän eriarvoisessa asemassa.. :heart: :flower:

Tällä palstalla saa puhua mistä vaan. Keskustelut ovat vaan viime aikoina kääntyneet synnytysasioihin ja äitien ikään. Osa palstan äideistä kun on jyrkästi sitä mieltä, että yli 40-vuotiaiden lastensaanti pitäisi lailla kieltää.

Olen 40-vuotias äiti. En ole ikäloppu ja raihnainen. Minulle kuuluu ihan hyvää. Hoidan itse lapseni ja kotini kotiäitinä, joten en tiedä, millaista on työssä (siis työpaikalla). Lapseni ovat mukavia ja osaavat kaikenlaista. Teinien kanssa menee välillä hyvin, välillä taas vaan hermot.

Pääsen kaikkiin piireihin ja ryhmiin mihin haluankin. Millaisia piirejä ja ryhmiä Sinä tarkoitat? Neuvolan synnytysvalmennuksissa ym. on eri-ikäisiä äitejä. Myös seurakunnat järjestävät monenlaista toimintaa lapsille, vanhemmille ja lapsiperheille. On perhekerhoja ja perheleirejä, joihin voi osallistua puolison ja lasten kanssa.

Me käymme kerran viikossa seurakunnan perhekerhossa. Perhekerhossa käy noin 25 - yli 40-vuotiaita äitejä lastensa kanssa. Ja en ole koskaan kohdannut mitään ikärasismia em. ryhmissä. Ikärasismi elää ja voi hyvin tällä palstalla.

Minusta yli 40-vuotiaskin saa synnyttää lapsia ja naisen biologiakin tukee tätä. Siis suurin osa naisista on hedelmällisiä yli 40-vuotiaanakin. Kaikki 40-45-vuotiaat naiset eivät ole vielä raihnaisia ikäloppuja, uupumuksesta ja burn-outista kärsiviä ja enää isovanhemmuudesta uneksivia "mummokandidaatteja" :(.

Mukavaa talvea ja positiivista henkeä palstalle B)!

Just joo, jos ei aiheista välitä ei kannata kommentoida mitään. Ei vanhemmilla äideillä ja nuoremmilla äideillä aina ole samat aiheet mistä keskustellaan, tuskin 20 puhuu esim. vaihdevuosista, mitä ei täälläkään kyllä juurikaan puhuta tai keskustelua herätä oisko ehkä joku tabu, en tiedä, avaus kyllä joskus oli. Aiheet ovat kyllä vähissä mitä täällä on, mutta hankala niitä yksin on yrittää vääntää kun ei niitä kovin moni muukaan aloituksia hevillä tee, ja sit jos josnkun aloituksen tekee niin sitten joku keskenkasvunen tulee marisemaan että kaikkea nua 40+ naisetki puhuu tai miettivät. :whistle:

Ihmiset on kummia. Miksi joku kehtaa valittaa aiheista ja avauksista milläkin palstalla, jos aihe ei miellytä. Pitää katella sellanen juttukerho, johon haluaa ottaa osaa. Iltalehden keskustelussa valitettiin liiallisia alotuksia :p

Yhteistyössä